Positions lygter??
Fra : Ukendt

Dato : 07-01-07 23:06

Hvor mange af dem må man ha foran??

Må man f.eks. sætte en 5W pære i tågelygterne, og bruge dem sammen med
kørelyset??

Mvh
Morten

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 08-01-07 05:39

"Morten Juel" <SpAmSnAbElAsTaRcHiLd.Dk> skrev i en meddelelse
> Hvor mange af dem må man ha foran??
>
> Må man f.eks. sætte en 5W pære i tågelygterne, og bruge dem sammen med
> kørelyset??

Hvis du kan kalde dem for makeringslygter, så er der vist nok ikke nogen
begrænsninger for antallet. Jeg skriver vist nok, for jeg kan ikke se det
fremgår af lovteksten. Se evt. her: http://www.dioder.dk/info.aspx?infoid=10
Hilsen Matthias

Fra : mr j

Dato : 08-01-07 08:14

> [...]
> begrænsninger for antallet. Jeg skriver vist nok, for jeg kan ikke se det

Hmm Det må jeg gøre så, har planer om i dagslys at bruge tågelygter som
kørelys, og de sidste 6 lygter som markeringslygter
Og om aftenen bruge alm kørelyslygter som lys, og de 6 andre som
markeringslygter

Det er vel lovligt nok?

Mvh
Morten

Fra : Leonard

Dato : 08-01-07 09:58

"mr j" <Spam@spam.dk> wrote:

>Og om aftenen bruge alm kørelyslygter som lys, og de 6 andre som
>markeringslygter

Nej, i lygtetændingstiden skal du bruge mindst nærlys. Der er kørelys
ikke nok.

--
Leonard

Fra : mr j

Dato : 08-01-07 10:04

> Nej, i lygtetændingstiden skal du bruge mindst nærlys. Der er kørelys
> ikke nok.

Hehe det var nu også det jeg mente, det er jo en gammel bil, der er ikke
forskel på de to :)

Mvh
Morten

Fra : alexbo

Dato : 08-01-07 09:52

"Morten Juel" skrev

> Hvor mange af dem må man ha foran??

2.

mvh
Alex Christensen

6.03.021 Personbil M1
(1) Personbil M1 skal være forsynet med
a) to positionslygter,
b) to baglygter,
c) en eller flere nummerpladelygter,
d) to fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets
bredde overstiger 2,10 m, og
e) sidemarkeringslygter, såfremt køretøjets længde overstiger 6,00 m.
(2) Personbil M1 kan være forsynet med:
a) Fire baglygter.
b) En eller to tågebaglygter.
c) Parkeringslygter, såfremt køretøjets bredde ikke overstiger 2,00 m, og
dets længde ikke overstiger 6,00 m.
d) To fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets
bredde er mindst 1,80 m.
e) Sidemarkeringslygter.
f) Tagreklameskilt.

Fra : Leonard

Dato : 08-01-07 11:24

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>2.

Næh, for herunder står, hvormange, der SKAL være.

>6.03.021 Personbil M1
>(1) Personbil M1 skal være forsynet med
>a) to positionslygter,

Det er noget andet, hvormange, der MÅ være.

--
Leonard

Fra : mr j

Dato : 08-01-07 11:27

> Det er noget andet, hvormange, der MÅ være.

Ja det står der ikke noget om

Mvh
Morten

Fra : alexbo

Dato : 08-01-07 11:40

"Leonard" skrev

> Næh, for herunder står, hvormange, der SKAL være.

Skal og KAN.
Hvis der skal råbes.

Kan læses som tilladt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 08-01-07 12:42

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Skal og KAN.
>Hvis der skal råbes.

Nu var det ikke for at råbe, men for at understrege ...

>Kan læses som tilladt.

Nej, det er der forskel på:

Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til
belysning.

Og den liste du viste er de påbudte, altså dem der skal være der.
Så er der de tilladte, dem skal man lede lidt mere efter og her kommer
det interessante spørgsmål om hvad man skal kalde lygterne. For
tilsyneladende er det kun tilladt med 2 positionslygter, men
markeringslygter må der være alle dem af man lyster, bare de sidder
parvis og har den rigtige farve i forhold til den vej de kan ses.

--
Leonard

Fra : mr j

Dato : 08-01-07 12:44

> [...]
> markeringslygter må der være alle dem af man lyster, bare de sidder
> parvis og har den rigtige farve i forhold til den vej de kan ses.

dvs i teorien, må man skrive sit navn med hvide dioder foran, bare de sidder
i et lige antal, så det er "parvis"

Mvh
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-07 15:25

mr j skriver:

> dvs i teorien, må man skrive sit navn med hvide dioder foran, bare de sidder
> i et lige antal, så det er "parvis"

Bare man hed OTTO....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : mr j

Dato : 08-01-07 15:33

> Bare man hed OTTO....

HEHE

Fra : alexbo

Dato : 08-01-07 14:05

"Leonard" skrev

> Og den liste du viste er de påbudte.

Er det din påstand at nedenstående er påbudt?
At sådanne lygter skal være monteret.

[...]

Der må være to positionslygter på en personbil, og hvis den er mere end
180cm bred
må der være 2 markeringslygter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 08-01-07 19:02

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Er det din påstand at nedenstående er påbudt?

Nej, jeg opdagede ikke at du havde begge lister med, da de stod i en
lang liste. Min fejl.

--
Leonard

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 08-01-07 14:22

"Morten Juel" <SpAmSnAbElAsTaRcHiLd.Dk> skrev i en meddelelse
> Hvor mange af dem må man ha foran??
>
> Må man f.eks. sætte en 5W pære i tågelygterne, og bruge dem sammen med
> kørelyset??

Hej Morten
Jeg tror din bibel i dette tilfælde er
http://www.fstyr.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/DfK2003.pdf
fra side 62 og frem (også den Alex har citeret fra).

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : mr j

Dato : 08-01-07 14:34

> [...]
> fra side 62 og frem (også den Alex har citeret fra).

Hej Ole

Perfekt, jamen så er det bare mine 6 arbejds lygter på 5W

6.02.006 SØGE-/ARBEJDSLYGTER

(1) Søge-/arbejdslygte skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul)
farve.

(2) Søgelygte skal være anbragt således, at den kan bevæges i forhold til
køretøjet.

(3) Søge-/arbejdslygte skal kunne tændes uafhængigt af andre lygter til
belysning.

Det er jo perfekt, jeg kan godt lave dem så de tænder uafhængigt )

Mvh

Morten

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-01-07 14:43

mr j wrote:

> [...]
> belysning.
>
> Det er jo perfekt, jeg kan godt lave dem så de tænder uafhængigt )

Husk de skal kunne bevæges.

Tillykke med juletræet

--
vh
Torben - der ikke helt forstår pointen.

Fra : mr j

Dato : 08-01-07 15:11

> Perfekt, jamen så er det bare mine 6 arbejds lygter på 5W

> Husk de skal kunne bevæges.

Nej det er kun Søge lyset der skal, ikke arbejdslyset

> Tillykke med juletræet

Taarkk

Det er min cabriolet, som er under den helt store resturering pt.. godt man
har et svejseværk men den bliver som ny, når den er klar til sommerens
spæde stråler, og hvad de forudser som det varmeste år nogensinde..
Cabrioen, kæresten og jeg glæder os

Mvh
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-07 15:26

mr j skriver:

> Nej det er kun Søge lyset der skal, ikke arbejdslyset

Hvornår må man køre med arbejdslys tændt ?

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-07 16:40

> Hvornår må man køre med arbejdslys tændt ?

Står der intet om

Fra : Brian

Dato : 08-01-07 20:23

Morten Juel wrote:

> Står der intet om

Jeg har på fornemmelsen, at du er ham i byen alle scooterhovederne ser op
til

/Brian

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-01-07 10:39

Brian wrote:

> Jeg har på fornemmelsen, at du er ham i byen alle scooterhovederne ser op
> til

Jeg faldt tilfældigvis over et billede af Juels Kadett :
http://www.load.dk/pic/picstor.php?id=1747&katid=21

--
vh
Torben

Fra : mr j

Dato : 09-01-07 12:53

> Jeg faldt tilfældigvis over et billede af Juels Kadett :

HAHA opel ??? NEVER....

Mvh
Morten