Vægtafgift sæder ind/ud
Fra : lucasjensen@gmail.co~

Dato : 04-01-07 19:02

Hej,

Lad os antage at jeg har købt en VW Transporter i Tyskland med 9
sæder i alt. Jeg ved at den vægtmæssigt vil ligge i omegnen af 1500
kg og desuden véd jeg, at ved præcis 1500 kg ryger man op i en dyrere
vægtafgiftsklasse. Jeg vil nu gerne have bilen indregistreret på
hvide plader - kan jeg så pille alle sæderne ud for at være sikker
på at vægten kommer under 1500 kg, veje bilen, og derefter montere
dem igen? Er det lovligt - eller hvad?

Mvh Lucas

Fra : Leonard

Dato : 04-01-07 19:25

lucasjensen@gmail.com wrote:

> [...]
>hvide plader - kan jeg så pille alle sæderne ud for at være sikker
>på at vægten kommer under 1500 kg, veje bilen, og derefter montere

Hvad tror du selv?

Når det kommer til afgifter på biler kan du roligt regne med at det
altid er den metode, der giver flest penge i statskassen, der gælder
og at alt andet er ulovligt indtil det modsatte er bevist.

Det er forøvrigt ikke egenvægten, men totalvægten der er interessant
for afgiftsberegningen og der er det bilens typegodkendelsespapirer
der gælder i første omgang. Med sæder i regnes der med mindst 75 kg
pr. sæde plus noget bagage plus de nødvendige ting som brændstof, olie
osv.
Skal den indregistreres til 9 sæder, så kan du roligt lægge næsten 900
kg oveni bilens egenvægt for at nå op på totalvægten.
Hvilen type Transporter er det?

--
Leonard

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-01-07 08:24

> [...]
> hvide plader - kan jeg så pille alle sæderne ud for at være sikker
> på at vægten kommer under 1500 kg, veje bilen, og derefter montere

Min importerede Audi 80 er spec'et til 1310kg, den bvlev vejet ind til
1260kg før toldsyn, og de har så fratrukket benzin (tror jeg), så der
står 1225kg på registreringsattesten. Det er den vægt jeg betaler
vægtafgift ud fra.

Til vejningen skal du bruge en godkendt vejer, og bilen skal naturligvis
være komplet. Jeg er ikke helt enig med visse om autoradio, ekstra
gulvmåtter, værktøjssæt, hjulkapsler mv. er en del af "komplet".
Fastmonterede sæder vil jeg mene er en del af en komplet bil.

--
vh
Torben