VW boardcomputer, indstillinger?
Fra : P Kaasing

Dato : 04-01-07 17:08

Hej

Kan man selv indstille noget på boardcomputeren på en Golf IV, årg 2000 så
den fx istedet for at vise l/100km viser km/l ?
Er der nogen der kender til en manual på nettet til computeren? Der står
meget lidt i instruktionsbogen.

Vh

Poul

Fra : Michael Hansen

Dato : 04-01-07 17:57

Det er ikke noget med kan gøre uden vagcom, hvis du ved hvad det er.
Til det skal bruges en "tester" som de har på visse værksteder. Eller 1 stk
computer med kabel & software til VW, så kan det forholdsvis nemt.

Michael

Fra : P Kaasing

Dato : 04-01-07 18:16

"Michael Hansen" <mhansenFJERN@FJERNjyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Til det skal bruges en "tester" som de har på visse værksteder. Eller 1
> stk computer med kabel & software til VW, så kan det forholdsvis nemt.

Ok, mener jeg et sted har set en side hvor det vises hvordan man bygger sin
egen vagcom, er der nogen der evt har et link til en sådan side?

Vh
Poul

Fra : Brian

Dato : 04-01-07 18:31

P Kaasing wrote:

> Ok, mener jeg et sted har set en side hvor det vises hvordan man
> bygger sin egen vagcom, er der nogen der evt har et link til en sådan
> side?

Klaus D. Mikkelsen har en opskrift:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/obd2.html

Jeg mener dog, at det var i 2000 Golf gik over til Can-Bus, og så kan Klaus'
løsning ikke bruges

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-07 18:45

Brian skriver:

> Jeg mener dog, at det var i 2000 Golf gik over til Can-Bus, og så kan Klaus'
> løsning ikke bruges

Den lsøning kan ikke rette parametre, men slette fejl/alarmer i
styringer.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 04-01-07 19:12

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Den lsøning kan ikke rette parametre, men slette fejl/alarmer i
> styringer.

Heller ikke med det fulde program ?

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-07 19:14

Brian skriver:

> Heller ikke med det fulde program ?

Nix.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 04-01-07 19:28

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Nix.

Skrammel - så er det sgu godt jeg var for doven til at løbe loddekolben
varm, og istedet købte på eBay for et års tid siden

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-07 19:48

Brian skriver:

> Skrammel - så er det sgu godt jeg var for doven til at løbe loddekolben
> varm, og istedet købte på eBay for et års tid siden

Med CAN bus ?
Den kan det ikke betale sig at købe selv, men er det kun k/l line og har
man bare en smule komponenter på lager (som jeg har) kan det godt.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 04-01-07 20:03

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Med CAN bus ?

Nej.

> Den kan det ikke betale sig at købe selv, men er det kun k/l line og
> har man bare en smule komponenter på lager (som jeg har) kan det godt.

Jeg fatter minus af ovenstående - det kan ikke betale sig at købe med
Can-bus, men har man stumper på lager, kan det godt betale sig at købe den
"gamle" slags ?

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-07 20:05

Brian skriver:

> Nej.

Så kan du ikke ændre opsætning med km/l osv i følde mine oplysninger.

> Jeg fatter minus af ovenstående - det kan ikke betale sig at købe med
> Can-bus, men har man stumper på lager, kan det godt betale sig at købe den
> "gamle" slags ?

Jeg vrøvler. K/L line kan man godt bygge selv, men CAN bus er lettest at
købe færdig.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 04-01-07 20:33

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Brian skriver:

> Så kan du ikke ændre opsætning med km/l osv i følde mine oplysninger.

Kan du ikke ændre til km/l på biler uden Can-Bus ?

Jeg troede det var afhængigt af MFA typen...

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-07 21:33

Brian skriver:

> Kan du ikke ændre til km/l på biler uden Can-Bus ?

CAN bus har vidst været der lige så længe som MFA

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 04-01-07 22:08

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> CAN bus har vidst været der lige så længe som MFA

Vrøvler du igen, eller forstår jeg dig ikke ?

MFA har vel været at finde i VW siden 80'erne, og Can-Bus kom omkring 2000.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-07 22:14

Brian skriver:

> Vrøvler du igen, eller forstår jeg dig ikke ?

Den nuværende MFA, hvor alting er softwarekonfigurerbart.

> MFA har vel været at finde i VW siden 80'erne, og Can-Bus kom omkring 2000.

De gamle MFA er ud fra mit kendskab ikke særligt lette at ændre noget i.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 04-01-07 22:18

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> De gamle MFA er ud fra mit kendskab ikke særligt lette at ændre noget
> i.

Så er vi nogenlunde enige igen - jeg er dog stadig overbevist om, at du kan
ændre til km/l på biler med den nyere model af MFA (i midten) selv om bilen
ikke har Can-Bus.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-07 18:33

Det er nok denne du søger

http://www.planetfall.com/~jeff/obdii/

Bimmer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-01-07 18:51

P Kaasing skriver:

> Kan man selv indstille noget på boardcomputeren på en Golf IV, årg 2000 så
> den fx istedet for at vise l/100km viser km/l ?

Nej ikke med mindre at man har det rette interface sog PC software.

> Er der nogen der kender til en manual på nettet til computeren? Der står
> meget lidt i instruktionsbogen.

Den kan også meget lidt, er der noget specielt du vil vide ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kim H

Dato : 04-01-07 22:40

Måske står der noget her
http://www.vagcars.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=128647
Mvh. KimH (I min VW Polo 9N kunne det gøres)