/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
5W-30 olie - hvilken??
Fra : Bo Velschow


Dato : 01-01-07 19:33

Hej gruppe

Nå, Mazda'en er lidt tørstig (drikker vel ~1-2 liter olie per 10000 km -
ikke uventet, og intet foruroligende, men alt andet lige nødvendigt at være
opmærksom på (dvs. toppe op)).

Der foreskrives 5W-30 til bilen (2.3'er) - men hvor får jeg en fornuftig
kvalitet til fornuftig pris?? Jeg kan selvfølgelig bare køre ind til Q8,
Statoil osv. og betale 5-6-700 for 4 liter - men hvad er mulighederne for et
fornuftigt alternativ??

PS! Hvis det er det rigtigste at hælde en "mærkevare" på bilen, så gider jeg
da ikke spare et par 100,- om året, hvis der samtidig er risiko for
motorhavari og lignende grimme ting - men hvad er jeres erfaringer?? Får
man, hvad man betaler for - eller betaler man (for meget) for mærket?? Skal
lige siges, at bilen tit får lov til "at arbejde" (når den er varm) - så der
er ikke just tale om "bedstefar-kørsel"

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



 
 
Klaus G. (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 01-01-07 19:43

> Der foreskrives 5W-30 til bilen (2.3'er) - men hvor får jeg en fornuftig
> kvalitet til fornuftig pris?? Jeg kan selvfølgelig bare køre ind til Q8,
> Statoil osv. og betale 5-6-700 for 4 liter - men hvad er mulighederne for
> et fornuftigt alternativ??
Bilka har tit tilbud på Shel Helix Ultra, og den ville jeg nuppe hvis jeg
var dig :)

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery



Bo Velschow (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 01-01-07 20:12


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45995645$0$1352$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Der foreskrives 5W-30 til bilen (2.3'er) - men hvor får jeg en fornuftig
>> kvalitet til fornuftig pris?? Jeg kan selvfølgelig bare køre ind til Q8,
>> Statoil osv. og betale 5-6-700 for 4 liter - men hvad er mulighederne for
>> et fornuftigt alternativ??
> Bilka har tit tilbud på Shel Helix Ultra, og den ville jeg nuppe hvis jeg
> var dig :)
>
¨
Tak for info! Ja, jeg har hørt, at man kan finde gode ting hos Bilka - meen
den nærmeste Bilka ligger ~40 km væk Jeg skal dælme' købe mange liter
olie, for at en besparelse opvejer udgiften til at køre 2 x 40 km! :-/

Så dog lige, at de har 4 liter Havoline 5W-30 til 229,-..

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Bo Velschow (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 01-01-07 20:28


"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:45995d16$0$49198$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Så dog lige, at de har 4 liter Havoline 5W-30 til 229,-..
>
Skylder lige at sige, at der er tale om Havoline Energy - som jeg lige ad
kringlede omveje
(http://www.hydrotexaco.dk/web/yx.nsf/files/GFIR-5ERJEG/$file/01749_BMW_130dpi.pdf)
har set _ikke_ opfylder ACEA A3, men derimod "kun" ACEA A1. Min bil skal
derfor _ikke_ have denne olie!

Skal det være en af Bilka's Havoline-olier, skal det derfor nærmere være
Synthetic 5W-40.


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Karsten Feddersen (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 01-01-07 19:55

Hej

Bo Velschow wrote:
> Der foreskrives 5W-30 til bilen (2.3'er) - men hvor får jeg en fornuftig
> kvalitet til fornuftig pris?? Jeg kan selvfølgelig bare køre ind til Q8,
> Statoil osv. og betale 5-6-700 for 4 liter - men hvad er mulighederne for et
> fornuftigt alternativ??

Det vigtigste er, at det overholder API SL eller ACEA A3 normen. Hvis
olien blot overholder disse normer, så kan du egentlig tage den
billigste. Når det så er sagt, så har jeg det bedst med at vælge den
bedste/dyreste indenfor et givent velkendt mærke. Jeg køber blot på den
tankstation som jeg netop kommer forbi, når den skal toppes. Så sent som
i dag blev det Statoil.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

IT job søges, 10 års erfaring fra support til ledelse - tjek CV her:
http://www.feddersen.dk/download/CV_Karsten_Feddersen.pdf (27 kb)

Bo Velschow (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 01-01-07 20:13


"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:459958f5$0$6893$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
>
> Bo Velschow wrote:
>> Der foreskrives 5W-30 til bilen (2.3'er) - men hvor får jeg en fornuftig
>> kvalitet til fornuftig pris?? Jeg kan selvfølgelig bare køre ind til Q8,
>> Statoil osv. og betale 5-6-700 for 4 liter - men hvad er mulighederne for
>> et fornuftigt alternativ??
>
> Det vigtigste er, at det overholder API SL eller ACEA A3 normen. Hvis
> olien blot overholder disse normer, så kan du egentlig tage den billigste.
> Når det så er sagt, så har jeg det bedst med at vælge den bedste/dyreste
> indenfor et givent velkendt mærke. Jeg køber blot på den tankstation som
> jeg netop kommer forbi, når den skal toppes. Så sent som i dag blev det
> Statoil.
>

Hmmm.... nu var jeg lige ude i udhuset og kigge på en dunk Mobil 5W-40, jeg
har stående (købt i Silvan til Mondeo'en i sin tid) - og minsandten om ikke
den opfylder:
API SL/CF
ACEA A3/B3/B4
VW 502 00, 505 00(1/97)
BMW Longlife 98
Opel GM-LL-B-025

- og så kiggede jeg også lige på en dunk billig OK Standard 15W-40, jeg
bruger til bl.a. plæneklippersmøring - og den opfylder _også_ ovenstående
API, ACEA og VW normer (samt en MB norm).

Ergo kan jeg uden videre fylde hvad det skal være på bilen?! Eneste forskel
er åbenbart viskositeten - men der må da være en grund til, at Mazda
foreskrievr 5W-30 (letløbende både vinter og sommer)?? Der _må_ være en
eller anden gevinst ved at benytte 5W-30 fremfor 15W-40??

PS! Så lige, at Bilka har Texaco Havoline Energy 5W-30 til 229,- @ 4 liter
(markedspris angiveligt 580,-).
PPS! Karsten, hvor meget olie drikker din 6'er???

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Karsten Feddersen (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 01-01-07 21:29

Hej

Bo Velschow wrote:
> - og så kiggede jeg også lige på en dunk billig OK Standard 15W-40, jeg
> bruger til bl.a. plæneklippersmøring - og den opfylder _også_ ovenstående
> API, ACEA og VW normer (samt en MB norm).

Jeg mener at have læst noget omkring at viskositeten kan ændres efter
behov i manualen.


> Ergo kan jeg uden videre fylde hvad det skal være på bilen?! Eneste forskel
> er åbenbart viskositeten - men der må da være en grund til, at Mazda
> foreskrievr 5W-30 (letløbende både vinter og sommer)?? Der _må_ være en
> eller anden gevinst ved at benytte 5W-30 fremfor 15W-40??

Jeg fandt det her link som jeg synes sammenfattede de forskellige ting
kort og godt.

http://www.hydrotexaco.dk/servlet/doc?PageID=JPOG-5T2H2R

Des lavere viskositetstal des mere tynd ved henholdsvis kold og varm
anvendelse.

Denne gang smed jeg 5W-40 i og jeg tror ikke det gør det store om man
fylder op med 5W-30 eller 10W-40, da jeg kun hælder 0,5liter på ad
gangen ud af over 4 liter olie. Det er nok vigtigere at typenormen
overholdes.


> PS! Så lige, at Bilka har Texaco Havoline Energy 5W-30 til 229,- @ 4 liter
> (markedspris angiveligt 580,-).

Sådan en kunne jeg godt finde på at købe næste gang. Har lige givet ca
180,- for en liter

> PPS! Karsten, hvor meget olie drikker din 6'er???

Det er lidt op og ned. Den fik sin første halve liter ved ca 5.500km.
Dernæst ved 12.000km og nu ved ca 16.000km. Det skal lige siges, at jeg
i december har kørt rigtig, rigtig, rigtig meget med tung trailer og jeg
har på fornemmelsen, at det er det der æder olien. Jeg regner ikke med
at skulle fylde mere på før service.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

IT job søges, 10 års erfaring fra support til ledelse - tjek CV her:
http://www.feddersen.dk/download/CV_Karsten_Feddersen.pdf (27 kb)

Bo Velschow (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 01-01-07 21:54


"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:45996ef3$0$5141$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
>
> Bo Velschow wrote:
>> - og så kiggede jeg også lige på en dunk billig OK Standard 15W-40, jeg
>> bruger til bl.a. plæneklippersmøring - og den opfylder _også_ ovenstående

Hov, jeg mente _hække_klippersmøring!

>> API, ACEA og VW normer (samt en MB norm).
>
> Jeg mener at have læst noget omkring at viskositeten kan ændres efter
> behov i manualen.
>
>
>> Ergo kan jeg uden videre fylde hvad det skal være på bilen?! Eneste
>> forskel er åbenbart viskositeten - men der må da være en grund til, at
>> Mazda foreskrievr 5W-30 (letløbende både vinter og sommer)?? Der _må_
>> være en eller anden gevinst ved at benytte 5W-30 fremfor 15W-40??
>
> Jeg fandt det her link som jeg synes sammenfattede de forskellige ting
> kort og godt.
>
> http://www.hydrotexaco.dk/servlet/doc?PageID=JPOG-5T2H2R
>
> Des lavere viskositetstal des mere tynd ved henholdsvis kold og varm
> anvendelse.
>
> Denne gang smed jeg 5W-40 i og jeg tror ikke det gør det store om man
> fylder op med 5W-30 eller 10W-40, da jeg kun hælder 0,5liter på ad gangen
> ud af over 4 liter olie. Det er nok vigtigere at typenormen overholdes.
>

Tjah... jeg vil nok gå efter en 5W-xx for at få lav viskositet i koldt
vejr - ved sådan en koldstart i minus 17 grader er det nu meget rart, at
motoren er så let som muligt at trække rundt.

>
>> PS! Så lige, at Bilka har Texaco Havoline Energy 5W-30 til 229,- @ 4
>> liter (markedspris angiveligt 580,-).
>
> Sådan en kunne jeg godt finde på at købe næste gang. Har lige givet ca
> 180,- for en liter
>

Fandt lige ud af, at den ikke opfylder ACEA A3 - men det gør Havoline
Synthetic 5W-40 (også på tilbud til 229,-) derimod.

>> PPS! Karsten, hvor meget olie drikker din 6'er???
>
> Det er lidt op og ned. Den fik sin første halve liter ved ca 5.500km.
> Dernæst ved 12.000km og nu ved ca 16.000km. Det skal lige siges, at jeg i
> december har kørt rigtig, rigtig, rigtig meget med tung trailer og jeg har
> på fornemmelsen, at det er det der æder olien. Jeg regner ikke med at
> skulle fylde mere på før service.
>

Svarer vist meget godt til mit forbrug. Her til aften stod oliestanden på
1/3 af afstanden mellem min. og max., og jeg har så vidt jeg husker kun
fyldt ~0.5-1 liter på hidtil (den rundede 10000 km sidste uge). Dog skal man
lige vænne sig til en motor, der bruger olie: Hverken min tidligere Mondeo
eller min kones 15 år gamle Kadett (der runder en kvart mio. km inden for de
næste uger) brugte/bruger olie!


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



FJ (02-01-2007)
Kommentar
Fra : FJ


Dato : 02-01-07 09:08


"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:459974d4$0$49204$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> news:45996ef3$0$5141$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Hej
>>
>> Bo Velschow wrote:
>>> - og så kiggede jeg også lige på en dunk billig OK Standard 15W-40, jeg
>>> bruger til bl.a. plæneklippersmøring - og den opfylder _også_
>>> ovenstående
>
> Hov, jeg mente _hække_klippersmøring!
>
>>> API, ACEA og VW normer (samt en MB norm).
>>
>> Jeg mener at have læst noget omkring at viskositeten kan ændres efter
>> behov i manualen.
>>
>>
>>> Ergo kan jeg uden videre fylde hvad det skal være på bilen?! Eneste
>>> forskel er åbenbart viskositeten - men der må da være en grund til, at
>>> Mazda foreskrievr 5W-30 (letløbende både vinter og sommer)?? Der _må_
>>> være en eller anden gevinst ved at benytte 5W-30 fremfor 15W-40??
>>
>> Jeg fandt det her link som jeg synes sammenfattede de forskellige ting
>> kort og godt.
>>
>> http://www.hydrotexaco.dk/servlet/doc?PageID=JPOG-5T2H2R
>>
>> Des lavere viskositetstal des mere tynd ved henholdsvis kold og varm
>> anvendelse.
>>
>> Denne gang smed jeg 5W-40 i og jeg tror ikke det gør det store om man
>> fylder op med 5W-30 eller 10W-40, da jeg kun hælder 0,5liter på ad gangen
>> ud af over 4 liter olie. Det er nok vigtigere at typenormen overholdes.
>>
>
> Tjah... jeg vil nok gå efter en 5W-xx for at få lav viskositet i koldt
> vejr - ved sådan en koldstart i minus 17 grader er det nu meget rart, at
> motoren er så let som muligt at trække rundt.
>
>>
>>> PS! Så lige, at Bilka har Texaco Havoline Energy 5W-30 til 229,- @ 4
>>> liter (markedspris angiveligt 580,-).
>>
>> Sådan en kunne jeg godt finde på at købe næste gang. Har lige givet ca
>> 180,- for en liter
>>
>
> Fandt lige ud af, at den ikke opfylder ACEA A3 - men det gør Havoline
> Synthetic 5W-40 (også på tilbud til 229,-) derimod.
>
>>> PPS! Karsten, hvor meget olie drikker din 6'er???
>>
>> Det er lidt op og ned. Den fik sin første halve liter ved ca 5.500km.
>> Dernæst ved 12.000km og nu ved ca 16.000km. Det skal lige siges, at jeg i
>> december har kørt rigtig, rigtig, rigtig meget med tung trailer og jeg
>> har på fornemmelsen, at det er det der æder olien. Jeg regner ikke med at
>> skulle fylde mere på før service.
>>
>
> Svarer vist meget godt til mit forbrug. Her til aften stod oliestanden på
> 1/3 af afstanden mellem min. og max., og jeg har så vidt jeg husker kun
> fyldt ~0.5-1 liter på hidtil (den rundede 10000 km sidste uge). Dog skal
> man lige vænne sig til en motor, der bruger olie: Hverken min tidligere
> Mondeo eller min kones 15 år gamle Kadett (der runder en kvart mio. km
> inden for de næste uger) brugte/bruger olie!
>
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Bo Velschow
> 3540 Lynge
> Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
> Danmark



Ja, og det er underligt at en så ny Mazda bruger olie. Jeg har nu nr. 2
Mazda 626 og ingen af dem har taget en dråbe olie. Den første 626 kørte jeg
310.000 km i uden nogensinde at konstaterer olieforbrug. Den årg. 2000
jeg kører i nu har kørt 176.000 km og bruger heller ikke en dråbe.

Mvh
Frank
>
>
>



Karsten Feddersen (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 02-01-07 10:24

Hej

Bo Velschow wrote:
> Svarer vist meget godt til mit forbrug. Her til aften stod oliestanden på
> 1/3 af afstanden mellem min. og max., og jeg har så vidt jeg husker kun
> fyldt ~0.5-1 liter på hidtil (den rundede 10000 km sidste uge). Dog skal man
> lige vænne sig til en motor, der bruger olie: Hverken min tidligere Mondeo
> eller min kones 15 år gamle Kadett (der runder en kvart mio. km inden for de
> næste uger) brugte/bruger olie!

Mine tidligere biler har heller aldrig før brugt olie. Det her er også
min første.

Jeg tror svaret skal findes i ydelsen. Da motoren kom var det jo en
imponerende ydelse med et flot forbrug i forhold til sin volumen. En af
måderne at opnå dette på er jo ved at skabe mindre modstand i motoren og
det giver nok lidt større "huller" i systemet og dermed et vist
olieforbrug. Jeg læste et eller andet sted at den rette letløbende olie
kunne nedbringe forbruget med 7-10%. Om det er rigtigt ved jeg ikke, men
lidt kan det da sikkert give.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

IT job søges, 10 års erfaring fra support til ledelse - tjek CV her:
http://www.feddersen.dk/download/CV_Karsten_Feddersen.pdf (27 kb)

spamsen (03-01-2007)
Kommentar
Fra : spamsen


Dato : 03-01-07 17:24

"Karsten Feddersen" wrote in message
news:459a249b$0$8697$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
> Hej
>
> Bo Velschow wrote:
>> Svarer vist meget godt til mit forbrug. Her til aften
>> stod oliestanden på 1/3 af afstanden mellem min. og
>> max., og jeg har så vidt jeg husker kun fyldt ~0.5-1
>> liter på hidtil (den rundede 10000 km sidste uge). Dog
>> skal man lige vænne sig til en motor, der bruger olie:
>> Hverken min tidligere Mondeo eller min kones 15 år gamle
>> Kadett (der runder en kvart mio. km inden for de næste
>> uger) brugte/bruger olie!
>
> Mine tidligere biler har heller aldrig før brugt olie.
> Det her er også min første.
>
> Jeg tror svaret skal findes i ydelsen. Da motoren kom var
> det jo en imponerende ydelse med et flot forbrug i
> forhold til sin volumen. En af måderne at opnå dette på
> er jo ved at skabe mindre modstand i motoren og det giver
> nok lidt større "huller" i systemet og dermed et vist
> olieforbrug. Jeg læste et eller andet sted at den rette
> letløbende olie kunne nedbringe forbruget med 7-10%. Om
> det er rigtigt ved jeg ikke, men lidt kan det da sikkert
> give.
jeg har oplevet at skift fra 5-40 til 5-50 har givet ca. 25% mindre
"olieforbrug" (mb 300e)
før var det ca. 1L pr 10kkm, nu er det knap 0,4L på 6kkm (143kkm)
skodaen som får tæsk til hverdag bruger ikke olie..(173kkm)

--
vh.
Flemming



Ukendt (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-01-07 16:36


"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:459953ed$0$49206$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej gruppe
>
> Nå, Mazda'en er lidt tørstig (drikker vel ~1-2 liter olie per 10000 km -
> ikke uventet, og intet foruroligende, men alt andet lige nødvendigt at
> være opmærksom på (dvs. toppe op)).

Hej Bo.

Ja det er skide irriterende, hvis man har været vandt til en bil det ikke
bruger noget olie,
har haft SEAT'en i et år nu, (48000km) og den bruger 1 liter pr. 15000km,
ikke meget,
men irriterende !, at der skal efterfyldes 2 gange mellem service


Til mange af mine tidligere biler, har jeg brugt Biltema's 5w-40
fuldsyntetisk der overholder følgende internationale kvalitetsnormer: ACEA
A3/B3/B4, API SL/CF.
til 189.-kr. for 4 liter / 399.- for 10 liter

SEAT'en skal desværre have en speciel Castrol olie (505-05) den køber jeg
gennem www.bokstuning.dk


--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
SEAT Altea 2.0 TDi/DSG '06
BMW K1200 RS '99



Ukendt (02-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-01-07 16:52


"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse news:b40a4$459a7bf8$55183f7d$29929@news.arrownet.dk...
>
> SEAT'en skal desværre have en speciel Castrol olie (505-05) den køber jeg
> gennem www.bokstuning.dk
>
>

Rettelse !.. Castrol 505-01 skulle det have været



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste