logon-problem
Fra : Klaus Eriksen

Dato : 19-12-00 20:25

Jeg forsøger at lave et lille netværk mellem min egen og min søns computere
og er ikke i stand til at logge på netværket.

Efter at have installeret Klientprogram til MSnetværk og sat indstillinger
til hurtig logon, så er det stadig ikke muligt at logge på netværket.

Udover Klientprogram til MSnetværk har jeg installeret Microsoft family
logon, Opkaldskort, PCI Fast Ethernet Adapter LAN Driver, TCP/IP-protokol og
fil- og udskriftsdeling til MS-netværk. Jeg kører i Win-98-miljø. Computerne
er forbundet med et 25 meter krydset UTP5-kabel og RJ45-stik.

I en tidligere tråd her i gruppen blev jeg rådet til at tildele faste
IP-adresser og har gjort følgende :

IP-adresserne 169.254.0.1 er tildelt master (min computer) og 169.254.0.2
til slave (min søns computer) i arbejdsgruppen som jeg kalder
fileprintshare. Submaske er 255.255.0.0. Jeg har tildelt
ip-adresserne i protokollen TCP/IP->PCI LAN.

Og jeg har stadig logon problemer.

Når jeg fra master går ind i Start, Søg efter, master får jeg følgende
fejlmedd.: ikke adgang, ikke logget på. Når jeg søger slave får jeg følgende
fejlmedd.: ingen objekter.

Når jeg fra master pinger med master som parameter, bliver der sendt og
modtaget 4 pakker <10ms, bemærk at ipadressen her bliver ændret til
127.0.0.1

Når jeg fra master pinger med ip-adressen 169.254.0.1 returneres fejlmedd:
modtagervært ikke tilgængelig.

Når jeg fra master forsøger med net view /workgroup:fileprintshare modtager
jeg følgende fejlmedd: fejl 3787 : Du skal logge på.

Når jeg fra min søns maskine (slave) pinger, sendes og returneres 4 pakker
med den ip-adresse jeg har tildelt maskinen (169.254.0.2). Og net view /...
returnerer forventet meddelse - server : slave; bemærkning : deler fil og
printressourcer.

Jeg har prøvet at ombytte netværkskortene, men min computer (master) kommer
stadig med de samme fejlmeddelser. Jeg har en ubehagelig mistanke om at der
er en fejl i mit bundkort. Er der nogen der kan give mig et råd til at
komme videre?

mvh. Klaus

Fra : Steen Larsen

Dato : 20-12-00 11:40

Har du husket at DELE drevene, eller mapperne, på begge maskiner.?
/Steen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-12-00 18:01

"Klaus Eriksen" <klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg forsøger at lave et lille netværk mellem min egen og min søns computere
>og er ikke i stand til at logge på netværket.

Go' ide

> [...]
>fileprintshare. Submaske er 255.255.0.0. Jeg har tildelt
>ip-adresserne i protokollen TCP/IP->PCI LAN.

Ups, her bruger du de såkaldte LINK LOKAL NETWORK ADDRESSES. De er
egentlig udmærket til et rent lokalt netværk, men WINDOWS kan i visse
situationer finde på at 'erstatte' disse adresser, med andre.

Foreslår at du skifter til de private IP-adresser som f.eks.
192.168.0.xxx med netmaske 255.255.255.0

Det er selvfølgelig TCP til dine netkort der skal ha' fast adresse,
dit opkaldskort skal fortsat hente automatisk IP-adresse.

Du kan med WINIPCFG.EXE checke at opsætningen er som du ønsker.

Brug derefter PING til systematisk at checke funktionen af TCP/IP.

Start med 'PING 127.0.0.1' . Hvis Ping fungerer korrekt her, er TCP/IP
installeret på den pågældende PC.

Ping dernæst IP-adressen på den pågældende PC, (f.eks. 192.168.0.50).
Er testen ok, viser det at PC'en genkendes af netværket, at TCP/IP
protocollen er bundet korrekt til netkortet, og at netkortet fungerer.

Ping derefter den anden PC på netværket - Er også denne test OK,
betyder det at kommunikationen mellem de 2 PC'er over TCP/IP
protocollen er OK.

MLR

Fra : N/A

Dato : 20-12-00 22:39

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-12-00 22:39

"Klaus Eriksen" <klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg har korrigeret ip-adresserne til 192.168.0.1 (master) og 192.168.0.2
>(slave).
>
>Jeg pinger fra slave med følgende parametre og modtager svar :
>127.0.0.1 sender og modtager 4 pakker, <10ms
>192.168.0.1 sender og modtager 4 pakker, <10ms
>192.168.0.2 sender og modtager 4 pakker, <10ms

Slaven er opsat OK. - Og faktisk kan den 'se' netkortet på det du
kalder masteren.

>192.168.0.3 sender 4 pakker, timeout
>
>Den sidste lavede jeg får at teste hvordan ping laver fejlhåndtering.
>
>Jeg pinger fra master med følgende parametre og modtager svar :
>127.0.0.1 sender og modtager 4 pakker, <10ms
>192.168.0.1 sender 4 pakker, modtagervært ikke tilgængelig
>192.168.0.2 sender 4 pakker, modtagervært ikke tilgængelig
>192.168.0.3 sender 4 pakker, modtagervært ikke tilgængelig

Net kortet på denne maskine er på-en-eller-anden-måde ikke opsat
korrekt. Der er hundredevis af muligheder for fejl - Det er svært når
man ikke selv sidder over for maskinen.

Umiddelbart tror jeg netkortet er OK, da du kan se det fra den anden
maskine. Altså er det konfigurationen der er gal.

Gå ind i 'kontrolpanel' og kig på netværk: Du skal gerne ha' et
netkort plus et opkaldskort. Netkortet SKAL ha' binding til en TCP/IP
protocol og denne protocol SKAL ha' en fast IP adresse á la
192.168.0.x og den SKAL ha' binding til klientprogram til Microsoft
Netværk.

Hvis du ikke middelbart kan genneskue fejlen, vil jeg anbefale at
afistallerer net på denne maskine (via tilføj/fjern program). Derefter
re-installerer netværk. Når det er gjort skal du som eneste ting ændre
Netkortets IP adresse til det ønskede.

>Når jeg anvender winipcfg på de 2 maskiner modtager jeg følgende respons :
>
>Værtsmaskine : Master Slave
>Nodetype : Broadcast
>Ethernet ... : PPP adapter
>IPadresse : 0.0.0.0
>Undernet : 0.0.0.0

Det her er IKKE korrekt. Bemærk at der er en linie, hvor du vælger
hvilket 'kort' du kigger på. Nullerne er OK, hvis du kigger på IP
opkaldskortet. Når du kigger på selve netkortet skal du se en IP
adresse á la 192.168.0.x med netmaske 255.255.255.0 !!!!

- - - - - -

Netværk er svært komplicerede og kan drille som ind i h..... Selv har
jeg haft megen glæde af René Djurups lille hæfte 'Netværk i praksis'
fra IDG. Det kan fås hos enhver boghandler til 89,-

Det er hermed anbefalet

MLR

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-12-00 22:56

"Klaus Eriksen" <klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:

....cut

Nu arbejder du hårdt på at få TCP/IP til at fungere, men det er
egentlig kun nødvendigt, hvis du vil 'dele' internet adgang på alle
maskiner.

Hvis du bare er interesseret i fil- og printerdeling, er NETBEUI
protocollen meget simplere at arbejde med. Tilføj NETBEUI protocollen
på alle maskiner, og du er oppe at køre !!! - øøhh næsten

MLR

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 20-12-00 23:07

Hej Michael Rasmussen <mic@dou.dk>

>"Klaus Eriksen" <klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:

Hmm, sig mig - har sunsite et eller andet mod cybercity? Synes jeg
mangler et hav af msg's fra dem. Grmbl!

>Hvis du bare er interesseret i fil- og printerdeling, er NETBEUI
>protocollen meget simplere at arbejde med. Tilføj NETBEUI protocollen
>på alle maskiner, og du er oppe at køre !!! - øøhh næsten

Mja, hvis han har intentioner om at komme på Nettet så er TCP/IP også
en rar ting.

I øvrigt glæder det mig at du kalder det NetBEUI. Det minder mig om en
lille anekdote. Jeg havde noget Navision jeg ikke kunne få til at
virke, den påstod at den ikke kunne connecte til serveren, netbios
timeout eller lign.

Det brugte jeg meget tid på at undersøge, indtil jeg gennemskuede at
de med netbios mente netbeui (og ikke netbios over tcp/ip) og at
løsningen var at skifte fra det såkaldte netbios til tcp/ip et eller
andet obskurt sted i netværksindstillingerne for Navision.

suk!

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Flemming Riis

Dato : 20-12-00 23:14

On Wed, 20 Dec 2000 22:06:48 GMT, Lars Kim Lund <larskim@mail.com>
wrote:

> [...]
>løsningen var at skifte fra det såkaldte netbios til tcp/ip et eller
>andet obskurt sted i netværksindstillingerne for Navision.

nettype=ttcp eller netb frit fra hukommelsen,

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-12-00 22:58

On Tue, 19 Dec 2000 20:25:24 +0100, "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:

> Udover Klientprogram til MSnetværk har jeg installeret Microsoft family
> logon

Brug Microsoft Networking logon i stedet for Family Logon.

> IP-adresserne 169.254.0.1 er tildelt master (min computer) og 169.254.0.2
> til slave (min søns computer)

Det er nogle dårlige adresser. De er ikke beregnet til at blive
fast konfigureret i noget udstyr. Brug i stedet fx. 192.168.1.x
med masken 255.255.255.0.

> Når jeg fra master pinger med master som parameter, bliver der sendt og
> modtaget 4 pakker <10ms, bemærk at ipadressen her bliver ændret til
> 127.0.0.1

Fint.

> Når jeg fra master pinger med ip-adressen 169.254.0.1 returneres fejlmedd:
> modtagervært ikke tilgængelig.

Hvis der ikke er basal ip-forbindelse mellem de to maskiner, vil
du aldrig få fil- og printerdeling til at virke. Koncentrér dig
derfor først om at få konfigureret netkortene korrekt.

> Når jeg fra min søns maskine (slave) pinger, sendes og returneres 4 pakker
> med den ip-adresse jeg har tildelt maskinen (169.254.0.2).

Da de to maskiner begge kan pinge deres egen adresse, er IP-
stakken i dem konfigureret korrekt. Det mest sandsynlige er
derfor en fejl på de fysiske (kablet) eller at et af netkortene
ikke er konfigureret til at bruge den netværkstype du anvender.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/