hjælp søges til desperat pige/kat
Fra : ulla

Dato : 28-06-01 18:14

Hej alle sammen

Jeg håber en eller anden kan hjælpe en desperat pige og kat.

Problemet er;

Jeg har fået alletiders skønne drømmelejlighed i et rigtigt lækkert
område....Alt er i den skønneste orden, men.....

Der hvor jeg skal flytte hen er det ganske vist tilladt at have kat. Der er
dog et stort men. Katten må ikke færdes i fællesområder, på stier, på
parkeringspladsen etc. Kort og godt. Den skal holde sig inde i haven.

Det er her problemet opstår, idet min gamle kastrat på 11 år lige fra barns
ben har været vant til at have råderet over et meget stort areal uden at
nogen klagede.

Dette bliver nu indskrænket, og jeg ved at katten vil blive desperat. Hvad
skal jeg gøre. For mig er det drømmestedet, men ikke for min kat.

Er der nogen der har været i samme situation. Hvad gjorde I

mvh

Ulla

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 29-06-01 07:01

Lyder som om du allerede har valg det nye bosted, så må du jo skaffe dig af
med katten, at binde den eller begrænse dens domæne ville uden tvivl være
synd.

Så nyt hjem, eller til bødlen med den, jeg ville nok vælge bødlen, det er
ikke nemt at flytte en kat på 11år, for bare at flytte den til et fængsel,
hvilket det jo vil være for katten.

Og du kan jo vælge at anskaffe dig en fængselskat/indekat hvis du stadig vil
have kat.

Flot at vi sådan kan bestemme over dyerne ???

Hygge fra Leo

Fra : ulla

Dato : 29-06-01 08:14

"Leo Vaeversted" <leo@vaeversted.nu> skrev i en meddelelse
> Lyder som om du allerede har valg det nye bosted, så må du jo skaffe dig
af.......

Det agter jeg ikke. Jeg har haft den kat siden den var lille, og den har
levet det bedste liv en kat overhovedet kan. Så hvis det er dit eneste svar,
så godtager jeg det ikke. Der må findes en løsning. Jeg har ikke i sinde at
sætte min kat til bødlen eller i fængsel. Der må findes en anden løsning.
og jeg vil meget gerne høre fra folk der har været i samme situation.

Det er jo ikke sådan at den ikke længere kan komme ud. Den har en have.

med venlig hilsen

Ulla Kaaber Christensen

iøvrigt. er jeg tvunget til at flytte idet jeg er sagt op, så du synes måske
hellere at jeg skulle flytte på gaden med katten?

Fra : Gitte J.L

Dato : 29-06-01 09:13

>Leo Vaeversted wrote:

> Og du kan jo vælge at anskaffe dig en fængselskat/indekat hvis du stadig vil
> have kat.

Eller hun kunne hegne haven ind!
Fængselskat/indekat .... er det fordi du har et enormt behov for at diskutere
hvorvidt det er dyremishandling at lade katte leve et liv som indendørskat evt.
med adgang til have i snor/løbegård?
Er det ikke bedre at folk vælger at holde inde/sele/løbegårdskat end at de
konstant påtvinger deres naboer kattelort i sandkassen n(etc. etc.). Der er
flere nuancer i den debat end blot frihed versus indespærring. En kat der ikke
har levet det frie udeliv savner det ikke, eftersom den ikke aner hvad den går
glip af (fx sygdomme som FAIDS). Det har taget ca. et halvt år for mig, at lære
mine to katte at komme ud ...og den ene foretrækker ofte at ligge i solen
indendøre bag ruden alligevel. En nedkørt kat er måske også bare udtryk for
idyllisk natur i dine øjne?

> Flot at vi sådan kan bestemme over dyerne ???
> Hygge fra Leo

Er du 100% vegetar? Så vidt jeg husker går du da ind for dansk landbrug, ikke?
Hvem bestemmer der, dyrene eller landmanden?
Du bestemmer også over din kat, og vælger det indirekte selv, når den bliver
kørt ned på gaden som et storslået billede på, hvor naturlig en del af trafikken
og gadebilledet en kat er. Flot, at vi på den måde kan antyde IKKE at begrænse
eller bestemme over vore dyr ved bare at gå ind for at de løber frit omkring.
Diskussionen har vi haft tusinde gange før, og dybest set bestemmer folk jo selv
om de vil lade katten løbe frit omkring eller ej. Hvis ikke du vil høre om lov
om vej- og markfred, sygdomsrisiko, irritationsmomenter hos naboer til
fritløbende katte, trafikdræbte katte og alle de andre aspekter ved det
fantastiske frie liv som kat i DK, så lad være med at fyre den slags nedgørende
og uvidende kommentarer omkring indekatte af.
-Gitte

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 29-06-01 08:21

Hej Ulla

Jeg har i en tidligere diskussion på denne NG fundet den hjemmeside med en
løbegård man kan lave i haven. Jeg ved ikke om det kan bruges det var bare
en idé.

Mvh

Camilla og Lille Mis

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 29-06-01 08:32

Øhh... jeg glemte at sende linket med http://www.just4cats.com/

Mvh Camilla og Lille Mis

Fra : Denise

Dato : 29-06-01 09:27

Hej Ulla
Jeg har ikke været i nøjagtig samme situation, men ville _absolut_ ikke
komme af med katten.
Det er ikke sikkert katten vil "blive desperat", katte er utrolig gode til
at tilvænne sig.
Jeg ville også finde ud af om der er mulighed for at indhegne haven med
hønsenet.
Er der muligheder og kan man ikke selv finde ud af det, må man betale sig
fra det.
Er det umuligt, ville jeg allerede nu lære den at gå i sele, først med at
sætte selen på den
når den er inde og når den er vænnet til at gå med sele, så sætte rem i og
øve
og derefter prøve udenfor. Det vil jeg da tro man kan, selv om den er 11 år,
hvis
man gør det rigtigt, men du skal ikke lade dig afskrække af, at den i
starten
slås for at komme ud af selen, det plejer at gå over, måske hvis du giver
den noget godt samtidig, så den kan forbinde de 2 ting.
Jeg havde nogle katte der blev vænnet til at gå i sele og snor da de var 6
år,
mine nerver kunne ikke klare deres udeliv, det gik fint, selvom de i starten
slog sig i tøjlerner.
Jeg ved der er mange i gruppen der lufter deres katte i sele, det kan være
du hører fra dem.
Hilsen Denise

Fra : Birte Drejer Dalgaar~

Dato : 29-06-01 08:46

Jeg synes det var et lidt ubehøvlet svar du fik. Man bestemmer jo ikke
altid hvor man bor og du er heldig at have fundet noget med have. Det er
nok en god idé at prøve med indhegningen, men undersøg først om man må
lave indhegningen. Det er også et spørgsmål om hvor bogstaveligt reglerne
overholdes, så måske er det slet ikke noget problem.
Prøv allerførst at tale med de andre beboere der har kat om hvordan de gør.
Hilsen
Birte

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 29-06-01 19:53

ulla skriver:

> Dette bliver nu indskrænket, og jeg ved at katten vil blive desperat. Hvad
> skal jeg gøre. For mig er det drømmestedet, men ikke for min kat.

Hej Ulla
Nu kender du jo din kat bedre end nogen anden, men er du sikker på det er så
umuligt at "omvende" den til indekat? Specielt når du flytter til helt nye
omgivelser, så er der jo meget nyt katten skal undersøge før der overhovedet er
tid til at tænke på udelivet. Vi fik omvendt en af vores udekatte, en hankat
der godtnok kun er 3 år, på to måneder. Først blev han hentet ind hver dag ved
mørkets frembrud, og siden blev han fodret på "strategiske" tidspunkter, dvs.
han lærte at associere det at komme ind, med mad. Siden blev han holdt inde i
godt vejr, og til sidst kun tilbudt at blive lukket ud i rigtigt dårligt vejr.
Det tog helt hans lyst til udelivet. Vi har andre indekatte ud over ham, bl.a.
killinger, så han er travlt optaget af at lege politibetjent over for dem.
*smil*

Som andre har nævnt, vil den helt perfekte løsning nok være at kunne bygge ham
et løbegård. Jeg har set flere lækre kombinationer af terasse/løbegård, hvor
man kan tilbringe til sammen med katten ude.

Håber du finder ud af det
Dorthe ( - og Fuffer der nu alligevel kommer lidt ud, da vi har droppet at
flytte i bylejlighed ).

Fra : Maria Fabæch

Dato : 30-06-01 09:30

Hej Ulla

Jeg står lidt i samme situation...eller det gør jeg ikke, mine katte er
indekatte, vi er flyttet til rækkehus...Men under alle omstændigheder vil
jeg gerne have at mine katte skal nyde haven.

For at du kan nyde lidt godt af mine (tunge) erfaringer:

1. Snak med bestyrelsen om der er regler for at indhegne haven - altså sætte
hegn op. Hvis der er, må du følge dem, og så tilpasse hegnet så din kat ikke
kan komme ud af haven.
2. El-hegn er en god ide, og det skæmmer ikke haven. Jeg har nogle billeder
som jeg kan maile til dig så du kan se ideen. Men inden du køber óg sætter
op, så snak lige med bestyrelse og/eller naboer. Der er ingen grund til at
du skal tvinges til at tage det ned igen. Og ja, snak med andre i ejendommen
der har kat. Måske har de nogle erfaringer. Her er et link til hvor man kan
købe elhegn til katte:
http://www.handyman.dk/ klik på "Hegn" og på "Hegnssæt til hobby" og så
"Hobbygard". Udover el-nettet skal du også bruge hønsenet elller lign til at
bygge hegnet, og så eltråde foroven. Som sagt - jeg har billeder, bare sig
til!
Du kan også klikke direkte på
http://www.handyman.dk/butik/vare.asp?varenr=6533

Maria og Kattene
http://hjem.get2net.dk/maria

Fra : Gitte J.L

Dato : 30-06-01 10:18

Hej Maria
Undskyld den direkte mail.
Jeg vil også meget gerne se billeder, hvis du har sat elhegn op nu. Vi bakser
nemlig også lidt med elhegn-ideen, og har netop diskuteret hvordan det her
hobbygaard egentlig rent praktisk skal bruges, hvis det er katte man ønske at
hegne ind
Mange hilsner
Gitte

Fra : Gitte J.L

Dato : 30-06-01 10:25

OK, den skulle ha været direkte, for ikke at fylde mere i denne tråd
-Gitte

Fra : Maria Fabæch

Dato : 02-07-01 08:55

Hej Gitte

Billederne er ikke fra min egen indhegning, som stadig venter på
godkendelse..
Men jeg har billeder fra en opdrætter, der har indhegnet sin have med
el-hegn.

Der skal naturligvis være andet hegn end bare hobbygard. Jeg har tænkt mig
at sætte hønsenet op til en højde på 120- 130 cm, og så to tråde el-hegn
ovenover. Hønsenettet skal graves ca ½ meter ned i jorden, og skal også
fastgøres til murene på begge sider, evt med lister. Jeg mailer lige nogle
billeder til dig privat.

MVH
Maria og Kattene
http://hjem.get2net.dk/maria

Fra : Gitte J.L

Dato : 02-07-01 09:21

Oops, havde ikke lige set beskeden her.
Hm...den med de 120-130 cm's hønsenet med dobbelt el-tråd lyder fornuftigt,
synes jeg. Man må jo også kunne placere el-trådene, så de skråner lidt
indad.....min kæreste er ved at være ret hut på elhegn istedet for
løbegård...bl.a. fordi han så kan være sammen med kattene i haven, istedet for
at skulle være i/udenfor en løbegård. Hm...vente, vente, vente, vente....
Tak for billederne
-Gitte

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 16-07-01 22:30

Hej Ulla

Jo det kan lade sig gøre at vænne en udemisser til at være indemisser i
stedet....;))
(det er måske bare lidt bøvlet og det er svært i starten når den vil ud)

Men Melissa var også udekat indtil vi måtte flytte i lejlighed, for at gøre
forandringen mindre startede vi allerede dagen efter flytningen med at gå
tur i sele, det kommer der mange sjove oplevelser ud af samtidig med at hun
får frisk luft og kan læse "avis" rundt omkring..

Jeg stod præcis i samme situation som dig, men min eks udlejer mente ikke at
det ville se så pokkers godt ud, hvis jeg skulle bo på gaden med missen
samtidig med at jeg studerede.. så han ventede til jeg fandt et sted hvor
man måtte have kat dog uden have ;((

Så kram misserdyret og køb en sele og en flexline så den kan komme med ud og
se sig omkring.;))
Håber det går godt med flytning og naboer ;))

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa