/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
De farlige traktorer...
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 30-12-06 20:44

Antallet af dødsulykker på de danske veje med traktorer involveret er
steget kraftigt de seneste år og nærmest eksploderet i 2006.

Hvor der i 2001-03 i gennemsnit var 4 og i 2004-05 8, har der i år
været hele 15.

....

»Det er også en gåde for os, hvorfor der desværre sker så mange flere
af disse alvorlige ulykker«, siger Gert Karkov, viceformand i Dansk
Landbrug.

....

»Hovedparten af ulykkerne i 2006 kunne have været undgået, hvis alle
traktorer ved kørsel på offentlig vej blev påbudt at køre med blink«,
påpeger rådets direktør, Rene la Cour Sell.

http://politiken.dk/indland/article219610.ece

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



 
 
Mogens... (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 30-12-06 21:07

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:mn.f4db7d6cacae8274.34878@news.hs235.dk...

> Antallet af dødsulykker på de danske veje med traktorer involveret er
> steget kraftigt de seneste år og nærmest eksploderet i 2006.
> Hvor der i 2001-03 i gennemsnit var 4 og i 2004-05 8, har der i år været
> hele 15.

Troede det aftog med årene - efterhånden som 740/760 udfades



Basil (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Basil


Dato : 30-12-06 21:09

Mogens... udtrykte præcist:
> "Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:mn.f4db7d6cacae8274.34878@news.hs235.dk...
>
>> Antallet af dødsulykker på de danske veje med traktorer involveret er
>> steget kraftigt de seneste år og nærmest eksploderet i 2006.
>> Hvor der i 2001-03 i gennemsnit var 4 og i 2004-05 8, har der i år været
>> hele 15.
>
> Troede det aftog med årene - efterhånden som 740/760 udfades

LOL
Ja, Amazonen er også ved at være sjælden.
Kai



Folmer Rasmussen (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 30-12-06 21:34

On Sat, 30 Dec 2006 20:07:22 GMT, "Mogens..." <no@reply.dk> wrote:

>"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>news:mn.f4db7d6cacae8274.34878@news.hs235.dk...
>
>> Antallet af dødsulykker på de danske veje med traktorer involveret er
>> steget kraftigt de seneste år og nærmest eksploderet i 2006.
>> Hvor der i 2001-03 i gennemsnit var 4 og i 2004-05 8, har der i år været
>> hele 15.
>
>Troede det aftog med årene - efterhånden som 740/760 udfades

>--

Ja, det var flot ingeniørarbejde de lavede hos Volvo i gamle dage.

De langsgående motorer var monteret i maskinhuset med en
hældningsgrad, der gjorde, at motoren stod helt opret, når det ene
hjulpar på vognen kørte nede i plovfuren.

--

Venlig hilsen
Folmer

Ukendt (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-12-06 21:10

On Sat, 30 Dec 2006 20:43:33 +0100, Henrik Stidsen
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:

>Antallet af dødsulykker på de danske veje med traktorer involveret er
>steget kraftigt de seneste år og nærmest eksploderet i 2006.
>
>Hvor der i 2001-03 i gennemsnit var 4 og i 2004-05 8, har der i år
>været hele 15.
>
>...
>
>»Det er også en gåde for os, hvorfor der desværre sker så mange flere
>af disse alvorlige ulykker«, siger Gert Karkov, viceformand i Dansk
>Landbrug.
>
>...
>
>»Hovedparten af ulykkerne i 2006 kunne have været undgået, hvis alle
>traktorer ved kørsel på offentlig vej blev påbudt at køre med blink«,
>påpeger rådets direktør, Rene la Cour Sell.
>
>http://politiken.dk/indland/article219610.ece

Der er to mulige forklaringer: Trafikanterne bliver generelt mere og
mere ensporede og ikke opmærksom på, at der færdes arbejdskøretøjer o.
l. med væsentligt lavere hastighed end de selv. Den anden er, at
landbrugenes jorder ligger mere og mere spredt med deraf stigende
behov for at "lufte" traktoren på landevej/hovedvej - større enheder
kan ikke altid have al jorden lige i baghaven. Her lige før jul var
der en trafikmelding en morgen om et dårligt afmærket køretøj med et
meget bredt redskab på vejen fra Roskilde til Hillerød (var vist
omkring Ølstykke at køretøjet var) - i myldretiden. Gad vide, om ikke
båtnakken kunne have ventet til dagslyset i det mindste kunne afsløre
ham.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD

Jan Vennike (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 30-12-06 21:19




"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:mn.f4db7d6cacae8274.34878@news.hs235.dk...
> Antallet af dødsulykker på de danske veje med traktorer involveret er
> steget kraftigt de seneste år og nærmest eksploderet i 2006.
>
> Hvor der i 2001-03 i gennemsnit var 4 og i 2004-05 8, har der i år været
> hele 15.
>
> ...
>
> »Det er også en gåde for os, hvorfor der desværre sker så mange flere af
> disse alvorlige ulykker«, siger Gert Karkov, viceformand i Dansk Landbrug.
>
> ...
>
> »Hovedparten af ulykkerne i 2006 kunne have været undgået, hvis alle
> traktorer ved kørsel på offentlig vej blev påbudt at køre med blink«,
> påpeger rådets direktør, Rene la Cour Sell.
>
> http://politiken.dk/indland/article219610.ece
>
> --
> Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
>
> Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
> - Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
>

Hmm

Hvis man ser nogen af de traktor vogntog, som kører ude på vejen, kan man
nogen gange godt forstå det.

2 eksempler:

1. En kæmpe-giga-koloenorm traktor, der trækker en 3-4 akslet gyllespreder
(de største er vistnok 4 akslet og kan tage 36 tons) - og bagefter er
"spændt" en ekstra traktor, med en gyllepumpe af en eller anden art, der
rager yderligere 4-5 meter bagud - uden markering.

2. Samme størrelse traktor som ovenfor - men med en giga enorm 2-3 akslet
møgspreder vogn og bagefter er "spændt" en gummiged, der svajer fra side til
side.

Og i ingen af tilfældende kører de 30 km/t - det er faktisk de færreste af
de traktorer jeg møder, der holder den fart - nærmere 40-50 km/t, uanset
hvad der er spændt efter.


Og så er "Brian" også kommet ind i traktorerne.

Du ved - sidder og snakker i mobiltelefon, samtidig med at han runder et
hjørne for fuld skrue - eller generelt bare kører råddent, men bare i et
kæmpe traktormonster og med en masse udstyr spændt efter.

Jeg bor i et område med mange maskinstationer og grise gårde (hvor de
største maskiner "bor") - så jeg møder jævnligt ovenstående eksempler.

Så det undrer slet ikke mig at der sker flere uheld med traktorerne.

--
Jan

(Remove the Cat in the email to reach me)



Klaus G. (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 30-12-06 21:25

> http://politiken.dk/indland/article219610.ece
>
Jeg har set et par nær ved ulykker... Ens for dem begge er en traktor med et
par vogne på, som skal svinge til venstre ud på en vej. Når så de biler der
kommer fra venstre af kommer aaalt for stærkt, så kan han ikke nå over. Det
er jo så hvad det er. Men folk bremser fandme ikke... I den ene af
hændelserne røg det sq fra dækkende på bilen som var ved at knalde ind i
traktoren, så sent begyndte han at bremes. Folk må enten sove, eller
fuldstændig undervurdere situationen.

Når jeg køre for stærkt(Jeps, det sker jo her i jylland), så er jeg meget
opmærksom på at når nogle modkørende overhaler, om jeg så liige skal have
lidt hold på det igen, for det er ikke altid hr. jensen forudser at jeg
kommer med 100km/t i stedet for 80km/t. Ved godt det er hans ansvar, men jeg
er nu mere intra i at undgå en ulykke, ligemeget hvem der har skylden.


--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery



Henrik Stidsen (30-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 30-12-06 21:38

Klaus G. laid this down on his screen :
> Jeg har set et par nær ved ulykker... Ens for dem begge er en traktor med et
> par vogne på, som skal svinge til venstre ud på en vej. Når så de biler der
> kommer fra venstre af kommer aaalt for stærkt, så kan han ikke nå over. Det
> er jo så hvad det er. Men folk bremser fandme ikke... I den ene af
> hændelserne røg det sq fra dækkende på bilen som var ved at knalde ind i
> traktoren, så sent begyndte han at bremes. Folk må enten sove, eller
> fuldstændig undervurdere situationen.

Nogen gange er de altså meget svære at se sådan nogen vogne, specielt
hvis det er mørkt (det ved jeg ikke om det var i de tilfælde).

Jeg har engang oplevet at en traktor drejede til venstre ind på en
mark. Hvad jeg ikke kunne se var at den havde en 10-12 meter vogn
spændt bagefter - uden nogen former for reflekser på siden. Eneste måde
at se den på var at den blokerede for noget af lyset fra bilerne på den
anden side. Traktoren var inde på marken før vognen havde forladt den
vognbane den kom fra - og jeg var bare glad for jeg var så tilpas langt
fra den at jeg ikke behøvede klodse bremserne.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Morten Fruergaard (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 31-12-06 14:45

Henrik Stidsen wrote:
> »Hovedparten af ulykkerne i 2006 kunne have været undgået, hvis alle
> traktorer ved kørsel på offentlig vej blev påbudt at køre med blink«,
> påpeger rådets direktør, Rene la Cour Sell.


Jeg beklager, at måtte skrive det - men jeg er 100 % enig med Hr. Sell...

Jeg kan ikke se een eneste grund til, at det ikke skal være lovpligtigt

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Folmer Rasmussen (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 31-12-06 14:52

On Sun, 31 Dec 2006 14:45:28 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Henrik Stidsen wrote:
>> »Hovedparten af ulykkerne i 2006 kunne have været undgået, hvis alle
>> traktorer ved kørsel på offentlig vej blev påbudt at køre med blink«,
>> påpeger rådets direktør, Rene la Cour Sell.
>
>
>Jeg beklager, at måtte skrive det - men jeg er 100 % enig med Hr. Sell...
>
>Jeg kan ikke se een eneste grund til, at det ikke skal være lovpligtigt

>--

Du glemmer at bønder traditionelt er meget omkostningsbevidste,
grænsende til det nærige.

Sådan et rotérblink koster s'gu manne pæææng...

--

Venlig hilsen
Folmer

Morten Fruergaard (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 31-12-06 15:07

Folmer Rasmussen wrote:
> On Sun, 31 Dec 2006 14:45:28 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
> mit efternavn . com> wrote:
>
>> Henrik Stidsen wrote:
>>> »Hovedparten af ulykkerne i 2006 kunne have været undgået, hvis alle
>>> traktorer ved kørsel på offentlig vej blev påbudt at køre med
>>> blink«, påpeger rådets direktør, Rene la Cour Sell.
>>
>>
>> Jeg beklager, at måtte skrive det - men jeg er 100 % enig med Hr.
>> Sell...
>>
>> Jeg kan ikke se een eneste grund til, at det ikke skal være
>> lovpligtigt
>
>> --
>
> Du glemmer at bønder traditionelt er meget omkostningsbevidste,
> grænsende til det nærige.
>
> Sådan et rotérblink koster s'gu manne pæææng...

æ i fårhol t a trauter - a blink kostr fra ca. 100 kr.


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



tom jensen (31-12-2006)
Kommentar
Fra : tom jensen


Dato : 31-12-06 15:59



"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:r0gfp2ppg6vlca8f7nfps1ba2imc8bj040@4ax.com...
> On Sun, 31 Dec 2006 14:45:28 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
> mit efternavn . com> wrote:
>
> >Henrik Stidsen wrote:
> >> »Hovedparten af ulykkerne i 2006 kunne have været undgået, hvis alle
> >> traktorer ved kørsel på offentlig vej blev påbudt at køre med blink«,
> >> påpeger rådets direktør, Rene la Cour Sell.
> >
> >
> >Jeg beklager, at måtte skrive det - men jeg er 100 % enig med Hr. Sell...
> >
> >Jeg kan ikke se een eneste grund til, at det ikke skal være lovpligtigt
>
> >--
>
> Du glemmer at bønder traditionelt er meget omkostningsbevidste,
> grænsende til det nærige.
>
> Sådan et rotérblink koster s'gu manne pæææng...
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Folmer

hej folmer.

det er vist mange år siden du har været på et landbrug og set maskinparken
idag

der er ikke mange af deres traktorer hvor der ikke er monteret rotorblink på
..

de fleste steder hvor man ser traktorer monteret uden blink er små
hobbylandbrug hvor man kun lige skal køre på vejen et lille stykke vej og
det sker der jo ikke noget ved eller hvad.

men det har altid været kutyme at man først tændte rotorblink på traktor
,når man kørte med noget bredt og stort bagefter traktoren, men de kan nok
lige så godt lave det til lov ,at man skal køre med det hele tiden når man
kører på asfaltvej.

plus mange af de nye store traktorer idag koster lige omkring 800-900
tusinde kr , se det s´gu manne pæææng

du skulle næsten ud og prøve sådan en af de nye store

det er også med en slags automat gear som lastbiler.

mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar



Folmer Rasmussen (31-12-2006)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 31-12-06 16:21

On Sun, 31 Dec 2006 15:59:03 +0100, "tom jensen" <t-j@adslhome.dkged>
wrote:

>
>
>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:r0gfp2ppg6vlca8f7nfps1ba2imc8bj040@4ax.com...
>> On Sun, 31 Dec 2006 14:45:28 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
>> mit efternavn . com> wrote:
>>

>plus mange af de nye store traktorer idag koster lige omkring 800-900
>tusinde kr , se det s´gu manne pæææng
>
>du skulle næsten ud og prøve sådan en af de nye store
>
>det er også med en slags automat gear som lastbiler.

>--

Jeg har ved en enkelt lejlighed prøvet at rydde sne med sådan et
monstrom.

Den kan eddermaneme få flyttet noget sne i en fart.

Jeg er helt klar over, at komforten og alt andet er i top. Der
manglede heller ikke kabinevarme.

Der er sket noget siden den grå Ferguson.

Det var den ingen kunne starte, hvis ikke man vidste hvordan.

Det ændrer ikke på min opfattelse af at bønder og campister er nærige.


--

Venlig hilsen
Folmer

tom jensen (01-01-2007)
Kommentar
Fra : tom jensen


Dato : 01-01-07 23:28



"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:m1lfp2hkkug692fi1eus6knduovimg15rb@4ax.com...
> Jeg har ved en enkelt lejlighed prøvet at rydde sne med sådan et
> monstrom.
>
> Den kan eddermaneme få flyttet noget sne i en fart.
>
> Jeg er helt klar over, at komforten og alt andet er i top. Der
> manglede heller ikke kabinevarme.
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Folmer

hej.
jeg har haft en næsten ny lånt et par gange for at flytte noget jord væk fra
det nye hus jeg har fået bygget i 2006.

sådan en næsten ny john deere med ca 230 hk og en vogn hvor der ca var
10-11m3 jord i ,det var ikke meget man kunne mærke på den om vognen var tom
eller med fuld læs.

og så er det en nydelse at komme ind i sådan en traktor hvor man sætter
skoene når man stiger ind i førehuset og gulvtæppet er helt rent som hjemme
i stuen .

mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar



Anders Wegge Jakobse~ (01-01-2007)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 01-01-07 11:34

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> writes:

> Henrik Stidsen wrote:
> > »Hovedparten af ulykkerne i 2006 kunne have været undgået, hvis alle
> > traktorer ved kørsel på offentlig vej blev påbudt at køre med blink«,
> > påpeger rådets direktør, Rene la Cour Sell.
>
>
> Jeg beklager, at måtte skrive det - men jeg er 100 % enig med Hr. Sell...
>
> Jeg kan ikke se een eneste grund til, at det ikke skal være lovpligtigt

Heller ikke her, men jeg tror bare ikke på at de virker. Når jeg
tænker på hvordan folk kørerbil hjemme foran mine forældres
indkørsel, vil det alligevel være for sent, når de ser rotorblinket.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching
Bruger du den gratis spamfighther ser jeg kun dine indlæg *EN* gang.

Jes Vestervang (03-01-2007)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 03-01-07 20:21

Ivan Madsen <> writes:

> Den anden er, at landbrugenes jorder ligger mere og mere spredt med
> deraf stigende behov for at "lufte" traktoren på landevej/hovedvej -
> større enheder kan ikke altid have al jorden lige i baghaven.

Derudover er maskinstationerne også begyndt at operere temmeligt langt
fra deres hjemsted. Deres maskiner plejer dog at køre med den krævede
lygteføring.
--
Mvh Jes Vestervang

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste