Ny olie til VW polo, men hvilken
Fra : Fidolinux.dk

Dato : 29-12-06 15:27

Hejsa
Har haft min bil ved mekaniker (en VW polo fra 2002 1.4 16V).
Fik bla. skiftet olie, og er lidt i tvivl om han har høldt det rigtige på.
(fik skiftet filter i samme omgang)
Han har hældt 10W40 på den. Nu kom jeg så til at snakke med en VW mand for
et par dage siden som mente at der skulle 5W40 på, af longlife typen.
Så bliver jeg jo lidt nervøs...

Hvad er rigtig ?

Hvad vil der i givet fald ske ved at køre med 10W40 olien ?

--

Mvh Stefan
--------------------------

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-06 17:10

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNMIGfidolinux.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Han har hældt 10W40 på den. Nu kom jeg så til at snakke med en VW mand for
> et par dage siden som mente at der skulle 5W40 på, af longlife typen.

Sikkert rigtigt at der skulle have været longlife olie på i flg. VW. Jeg
tror dog hvis det var min bil så ville jeg vælge alm fuldsyntetisk som jeg
ville skifte 2 gange i året. Jeg kan simpelthen ikke få ind i hovedet at VW
(og andre) vil køre så længe med samme olie. HVIS motoren lækker en anelse
kølervæske ned i olien, så kan jeg ikke fatte at man kan køre rundt i 2 år
med dette i olien.
Jeg har gode erfaringer med at bruge alm fuldsyntetisk olie i min mondeo.
Den lyder stadig frisk og har < 0.5l forbrug på 10.000 Km selv om motoren
har gået 328.000 Km. Det kan VW næppe gøre BEDRE med deres longlife olie.

> Hvad vil der i givet fald ske ved at køre med 10W40 olien ?

Intet, det er i hvert fald sikkert

--
Tom

Fra : Klaus G.

Dato : 29-12-06 18:22

> [...]
> VW (og andre) vil køre så længe med samme olie. HVIS motoren lækker en
> anelse kølervæske ned i olien, så kan jeg ikke fatte at man kan køre rundt
Ja og det var også noget værre hokus pokus da bilerne lige pludselig kunne
køre 15.000km mellem hvert olieskift, og ikke kun 7500km :) Ting udvikler
sig, det samme med olie. Og jeg tror nu nok det er gennemtestet hvis de
lader deres biler køre 30.000km mellem olieskift, eller endnu mere.

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-06 18:40

> [...]
> sig, det samme med olie. Og jeg tror nu nok det er gennemtestet hvis de
> lader deres biler køre 30.000km mellem olieskift, eller endnu mere.

Selv om olien udvikler sig fra en SJ til SG osv.......så ændrer det jo INTET
ved at kølervæske i en olie ikke gavner så forfærdelig meget....det samme
med det metal som bliver slidt af de bevægelige dele der også haver i olien
som små slibepartikler.
Jeg ville longlife eller ej alligevel ikke køre så længe med olien

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-06 18:43

> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Selv om olien udvikler sig fra en SJ til SG osv.......

I må lige selv bytte om på bogstaverne

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-12-06 18:43

Og jeg tror nu nok det er gennemtestet hvis de
> lader deres biler køre 30.000km mellem olieskift, eller endnu mere.

Tro kan du gøre i kirken. De startede med 54.000-, men da de fik bøvl med
sammenbrændte motorer på US., CAN. markedet, blev det skåret ned til de nuv.
.. Så mere gennemtest er det ikke- trial'n error ;).

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-12-06 18:27

> [...]
> VW (og andre) vil køre så længe med samme olie. HVIS motoren lækker en
> anelse kølervæske ned i olien, så kan jeg ikke fatte at man kan køre rundt

Subscribe.... .

> [...]
> har gået 328.000 Km. Det kan VW næppe gøre BEDRE med deres longlife olie.

O-5W40-50 vil være bedre på så ny en bil. Mærket, fabrikatet er underordnet,
bare den opfylder API SL (står med småt på dunken). Køb i Bilka,
T.Sv(H)ansen, whatever... .

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-12-06 12:51

Tom wrote:

> [...]
> olie. HVIS motoren lækker en anelse kølervæske ned i olien, så kan
> jeg ikke fatte at man kan køre rundt i 2 år med dette i olien.

Jeg kan godt forstå at ovenstående kommer fra en Ford-ejer. De ved jo hvad
de snakker om.

Ford betyder nemlig vadested på engelsk :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 29-12-06 21:57

> Hvad vil der i givet fald ske ved at køre med 10W40 olien ?

Kan jeg derved konkludere at der intet vil ske ved at køre med olien, udover
at jeg skal skifte den igen om 10.000 km ?

Fra : Kent Glerup

Dato : 29-12-06 22:13

On Fri, 29 Dec 2006 21:56:44 +0100, "Fidolinux.dk"
<fidolinux@FJERNMIGfidolinux.dk> wrote:

>Kan jeg derved konkludere at der intet vil ske ved at køre med olien, udover
>at jeg skal skifte den igen om 10.000 km ?

Nu _kan_ 10W/40 jo fåes som fuldsyntetisk (f.eks. Castrol RS), men det
er formentlig en halvsyntetisk du har fået på. I så fald ville jeg
blot skifte olien efter maks 10000 km.

/Kent Glerup

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-12-06 23:03

"Fidolinux.dk" skriver:

> Hvad er rigtig ?

Konsulter din instruktionsbog.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 30-12-06 00:26

> Konsulter din instruktionsbog.

Denne har jeg ikke :/ Blev stjålet under et indbrud desværre.... Er jeg også
rigtig træt af kan du tro

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-06 00:50

In article <4595a3ff$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,

> Denne har jeg ikke :/ Blev stjålet under et indbrud desværre.... Er jeg også
> rigtig træt af kan du tro

Hvem fanden gider stjæle en instruktionsbog?? Mærkelige typer

Hør den lokale VW ad, hvad der foreskrives og vælg derudfra.

Personligt ville jeg sige 5W40.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Kent Glerup

Dato : 30-12-06 10:59

On Sat, 30 Dec 2006 00:49:48 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Personligt ville jeg sige 5W40.

Enig. Bruger jeg selv om vinteren (og muligvis også om sommeren nu..)
i næsten den samme maskine. Det går den super på!
Dog tror jeg at jeg vil skifte noget oftere end de 15000 km. Når den
når ud omkring de 10-12000 stykker begynder den at tikke lidt fra
ventilerne ved start. Efter olieskift er det fuldstændig væk.

/Kent Glerup

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 30-12-06 01:20

> Denne har jeg ikke :/ Blev stjålet under et indbrud desværre.... Er jeg
> også rigtig træt af kan du tro

Hvad med at kontakte Køster i Randers.
Han 'burde' have sådan en på lager.

--