Ny bil - alternativer til Fabia Combi
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 29-12-06 12:34

Hey

Vi skifter nok fra en Passat Variant 2000 til en Fabia Combi 2006 inden
længe, da der er en stor økonomisk gevinst at hente, og da pladskravene
ikke er de samme mere.

Men inden vi (for)køber os, hvad er der så af gode alternativer til
Fabia'en, som giver samme return-of-investment?

Mvh
Bo Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : KASO

Dato : 29-12-06 12:52

"Bo Kamp Dudek" <bo@FJERNfamiliendudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men inden vi (for)køber os, hvad er der så af gode alternativer til
> Fabia'en, som giver samme return-of-investment?

Et bud med lidt (meget) bedre plads kunne være:
http://www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/show_car.asp?id=5443

Fra : Cyber.

Dato : 29-12-06 13:32

"KASO" <a@b.dk> wrote in message

> "Bo Kamp Dudek" <bo@FJERNfamiliendudek.dk> skrev i en meddelelse

> Et bud med lidt (meget) bedre plads kunne være:
> http://www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/show_car.asp?id=5443

Uden ESP...

Fra : Mogens...

Dato : 29-12-06 19:18

"Cyber." <unvalid@(CVXdf)cyber.dk> skrev i en meddelelse

> Uden ESP...

Det skal du ikke være så sikker på. Kigger man på www.opel.dk
står ESP nævnt i specifikationerne og er ikke tilvalg i prislisten !

Fra : Cyber.

Dato : 29-12-06 19:56

"Mogens..." <no@reply.dk> wrote in message
> "Cyber." <unvalid@(CVXdf)cyber.dk> skrev i en meddelelse

> Det skal du ikke være så sikker på. Kigger man på www.opel.dk
> står ESP nævnt i specifikationerne og er ikke tilvalg i prislisten !

er det ikke kun de nye modeller, og ikke classic Astra?.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-12-06 19:22

> Uden ESP...
Hvordan er sikkerheden ifht. Renå, Skoda? ;). Jeg vil ikke røre en ny bil
uden ESP :(. Jeg er sikker på den bedste c/b-ratio har Skodaaen.... .

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-06 20:02

On Fri, 29 Dec 2006 19:21:58 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>Hvordan er sikkerheden ifht. Renå, Skoda? ;). Jeg vil ikke røre en ny bil
>uden ESP :(. Jeg er sikker på den bedste c/b-ratio har Skodaaen.... .

Jeg fatter ikke denne fokus på ESP - selvfølgelig er alle de nye
tekniske reguleringer af bilen en hjælp, hvis det kniber. Men hvis
Opel'en ikke har deciderede bagvognsproblemer kørselsmæssigt er det
ikke _så_ vigtigt. Eftersom Xsara'en har en kedelig tilbøjelighed til
at "smide" bagvognen (jvf. Brugt-Revyen) var ESP en meget god ting at
få med.
Det er da bekymrende at Opel'en sammenlagt er noget der ligner to
klasser under Fabia'en sikkerhedsmæssigt - men på den anden side mange
mil foran fortidens biler som Mascot, 2 CV og mange flere. Men på den
anden side set får man til samme penge en bil en fuld klasse større,
hvilket kan betyde noget for børnefamilien. Det er muligt, at
afskrivningen det første par år kan få hårene til at rejse sig på
hovedet, men så er der heller ikke mere at afskrive af.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 29-12-06 20:32

[...]

jeg har drønet lidt rundt på bilbasen.dk og har fundet en del astra classic
comfort st.car.. ehm.. og den - som nævnt - umiddelbart største forskel på
denne og fabia'en er pladsen i bilen.. i bagagerummet er der 480L i
astra'en og 426L i fabia'en.. men hvordan i kabinen?

efterfølgende har jeg søgt lidt på bilernes priser et par år tilbage og
fandt ud af, at astra'en tilsyneladende ikke falder specielt meget i pris i
forhold til fabia'en:

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=615800508&page=1
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=240400857&page=1

- tager jeg fejl? har jeg overset noget? er der andre relevante
konkurrenter?

mvh
bo dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Mogens...

Dato : 29-12-06 20:57

> [...]
> astra'en og 426L i fabia'en.. men hvordan i kabinen?
> - tager jeg fejl? har jeg overset noget?

Min svoger har een - suveræn bil til prisen. Han har haft Opel så langt
tilbage,
jeg kan huske og skifter ret tit. Han valgte classic fremfor den nye model,
idet
de sidste editioner af Opel plejer at være forbandet godt skruet sammen samt
veludstyret. Og så er Opel een af de mest ruststærke biler på markedet. 1,4
vil være for lille, IMO.

> er der andre relevante konkurrenter?

Max. pris?

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 29-12-06 22:40

[...]

> [...]
> veludstyret. Og så er Opel een af de mest ruststærke biler på markedet. 1,4

vi har tidligere haft en fiat brava 1.6 med godt 100hk, og den har vi været
100% tilfredse med.. ehm.. vi er jo en lille børnefamilie, der ikke kører
ræs ;)

[...]

> Max. pris?

prisen er ikke alt-afgørende (!), det er mere den mdt. ydelse, der tæller..
men omvendt er vi nok heller ikke villige til at smide mere end 200k efter
det.. den mdt. ydelse bør ligge på omkring 1400-1700..

mvh
Bo Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Mogens...

Dato : 29-12-06 23:00

> [...]
> men omvendt er vi nok heller ikke villige til at smide mere end 200k efter
> det.. den mdt. ydelse bør ligge på omkring 1400-1700..

Ja så er en Astra 1,6 Comfort Wagon jo indenfor rækkevidde
www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=5450

Desværre 12.000 for aircon, der skal være - samt metallak til 6.000
www.opel.dk/content_data/GME/019/DK/da/GBPDK/pdf/Prisliste_personbiler_MY07.pdf

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-12-06 19:06

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

> Jeg fatter ikke denne fokus på ESP - selvfølgelig er alle de nye
> tekniske reguleringer af bilen en hjælp, hvis det kniber.

Netop, og det gør det ALTID nå det sker uforberedet. Jeg har div.
køre-kurser, alligevel kom jeg "for langt ud", og vil ønske at noget
elektonik mærkede noget jeg ikke selv kunne. Som skrevet, jeg vil ikke røre
en bil uden ESP, hvor dårlig den end er, for den overgår altid dig, når du
sidder og "sover", gør det du plejer

Fra : KASO

Dato : 30-12-06 12:23

> Hvordan er sikkerheden ifht. Renå, Skoda? ;). Jeg vil ikke røre en ny bil
> uden ESP :(. Jeg er sikker på den bedste c/b-ratio har Skodaaen.... .

Jeg foretrækker også ESP - hvis muligt (har det selv i vores nyeste bil).
Sikkerhedsmæssigt virker det dog forkert at sætte Skoda og Renault i samme
sætning - Skoda er ikke helt på omgangshøjde med Renault her - selv den nye
Roomster når kun 5 stjerner vha. selehuskere.

Fabia og Astra Classic er begge 4-stjernede, men Astra er i en større
klasse - større bil - og man kan ikke sammenligne stjerner på tværs af
klasser. Generelt er større biler dog mest sikre - så med lige mange
stjerner, ville jeg foretrække at sidde i Astraen i tilfælde af en
kollision.

Fra : Cyber.

Dato : 30-12-06 16:19

"KASO" <a@b.dk> wrote in message

> [...]
> klasser. Generelt er større biler dog mest sikre - så med lige mange
> stjerner, ville jeg foretrække at sidde i Astraen i tilfælde af en
en indikator er vægt, Fabia 1077 kg, mod Opel 1999 1100 kg, stort set samme
masse og energi ...så det kan godt sammenlignes.

Fra : KASO

Dato : 30-12-06 22:48

> "KASO" <a@b.dk> wrote in message

> en indikator er vægt, Fabia 1077 kg, mod Opel 1999 1100 kg, stort set
> samme masse og energi ...så det kan godt sammenlignes.
Det har du ret i - jeg havde ikke lige set, at Fabiaen vejede så meget!