Audi 100 1990 hjemme, hvor fås reservedele~
Fra : Frederik Carøe

Dato : 28-12-06 19:43

Hej

Har netop hjemhentet en Audio 100 1990 2,3E sedan.

Udover at bilen med flere længder slår alt andet, jeg har haft, på
motorvejen (kørte Fredericia-København), så skal den bruge en ny
benzinpumpe.

Jeg har set en sådan til ca. 2500 hos Hovwdiaudi. Er det den, man skal gå
efter, eller skal det være fra andre?

Envidere har jeg to andre spørgsmål:
1. Uret lyser kun, hvis lyset ikke er slået til. Er det normalt?
2. Bilen har en ABS-knap i midterkonsollen. Betyder det, at den er født med
ABS?

Endelig. Bilen gik ifølge benzinmåleren 230 km på ca. 19-20 liter. Er det,
som det skal være? Turen hed 110-130 Km/tsom lovgivningen nu tillod det...
Mvh.

Frederik

Fra : Aksel

Dato : 28-12-06 23:27

"Frederik Carøe" <f.caroe@suf.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> som det skal være? Turen hed 110-130 Km/tsom lovgivningen nu tillod det...

Tillykke, har selv en 2,6 fra -94.

NAP er gode som leverandører http://www.nap.dk/ deres online katalog er ved
at blive revideret for tiden, så det fungerer ikke.

Audi i Flensborg er normalt væsentlig billigere end SMC med originaldele,
Tlf: Reservedele direkte til Torsten Illing som taler dansk
+49 461 90 20 541
torsten.illing@audi-flensburg.de

Hvis du er medlem af http://www.audiclub.dk/ får du 10% rabat. Klubben har
et godt forum som også kan bruges af ikke medlemmer.

Digitaluret lyser normalt svagere når instrumentlyset er tændt.

Den har ABS.

Jeg kører normalt ca. 11 km/l, lavest forbrug på motorvej med 130 - 150, det
er en fornøjelse at ligge på godt 180 i Tyskland.

Hilsen Aksel

Fra : Frederik Carøe

Dato : 28-12-06 23:33

"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> wrote in message

> [...]
>
> Jeg kører normalt ca. 11 km/l, lavest forbrug på motorvej med 130 - 150,
> det er en fornøjelse at ligge på godt 180 i Tyskland.

Tak for tipsne.Jeg forstår dig ret, at man altså sagtens kan se uret, mens
man kører i mørke?

Mvh.

Frederik

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-12-06 08:24

Frederik Carøe wrote:

> Tak for tipsne.Jeg forstår dig ret, at man altså sagtens kan se uret, mens
> man kører i mørke?

Du kan justere lysstyrken i instrumentpanelet - og pærerne holder
iøvrigt ikke evigt. De kan fås hos mekonomen - der henter jeg også mine
stumper, medmindre Ebaymotors.de eller Audi Zentrum Flensburg får ordren.

--
vh
Torben - 80 Avant 2,3 1992 10,2km/l

Fra : Aksel

Dato : 29-12-06 13:37

> Tak for tipsne.Jeg forstår dig ret, at man altså sagtens kan se uret, mens
> man kører i mørke?
>
> Mvh.
>
> Frederik

Uret er normalt tydeligt med tændt lys, men svagere end med slukkede lygter,
jeg ved ikke om der er brugt to forskellige pærer.

Et tip som ejere ofte har problemer med: uret stilles ved at trække ud i den
drejeknap der bruges til at justere instrumentlysets styrke (længst til
venstre, under speedometeret) træk ud, drej knappen til højre eller venstre,
det justerer minutter og timer, jeg kan ikke umiddelbart huske hvad der er
til højre og venstre.

Hilsen Aksel

Fra : Bjarne

Dato : 29-12-06 08:50

In article <xfUkh.77$YQ4.22@news.get2net.dk>,
   "Frederik Carøe" <f.caroe@suf.nu> writes:
> [...]
> benzinpumpe.
>
> Jeg har set en sådan til ca. 2500 hos Hovwdiaudi. Er det den, man skal gå

Jeg kender ikke en bønne til audi, men det skulle vel ikke tilfældigvis være
en bosch pumpe. lige som i mercedes ? I så fald er det garanteret billigst at
handle direkte hos en bosch forhandler.

mvh,
Bjarne

Fra : Frederik Carøe

Dato : 29-12-06 10:16

"Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> wrote in message

> [...]
> være
> en bosch pumpe. lige som i mercedes ? I så fald er det garanteret billigst

Så vidt jeg ved, er det sådan en her:
http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=153032

Om det er bosch eller andet, skal jeg ikke kunne sige?

Mvh.

Frederik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-12-06 09:16

"Frederik Carøe" skriver:

> 2. Bilen har en ABS-knap i midterkonsollen. Betyder det, at den er født med
> ABS?

Lyser den, når du sætter tænding på bilen ?

Kan du blokere hjulene ?

> Endelig. Bilen gik ifølge benzinmåleren 230 km på ca. 19-20 liter. Er det,
> som det skal være? Turen hed 110-130 Km/tsom lovgivningen nu tillod det...

Afhængigt af temeprement og accelreationer/nedbremsninger kan det let
være at du kun har gået 12km/l. Regn dog ikke med litervisningen på
benzinmåleren.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Frederik Carøe

Dato : 29-12-06 19:10

"Frederik Carøe" <f.caroe@suf.nu> wrote in message
> [...]
> som det skal være? Turen hed 110-130 Km/tsom lovgivningen nu tillod det...

Bilen har endvidere en lyd som kommer ved kørsel ca. fra 15-25 km/t lægger
mærke til den, hvorefter den bliver højere og højere. Først troede jeg, det
var gearet, der sagde noget, men har så fået at vide, at det er
benzinpumpen.

Lyden er hastighedsafhængig ikke speeder eller omdrejningsafhængig.

Mvh.

Frederik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-12-06 19:20

"Frederik Carøe" skriver:

> Lyden er hastighedsafhængig ikke speeder eller omdrejningsafhængig.

Hvis det er pumpen vil den ændre sig speederfoden.

Fra : Frederik Carøe

Dato : 29-12-06 20:18

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> "Frederik Carøe" skriver:

> Hvis det er pumpen vil den ændre sig speederfoden.
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Det gør den nu ikke, som jeg hører det. Men det lyder nærmest sådan
sshshshshshshsh som noget tryk.
Lyde i biler er noget forbandet noget...

Mvh.

Frederik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-12-06 20:27

"Frederik Carøe" skriver:

> Det gør den nu ikke, som jeg hører det. Men det lyder nærmest sådan
> sshshshshshshsh som noget tryk.

Vind omkring bilen ?

Fra : Frederik Carøe

Dato : 29-12-06 20:32

> "Frederik Carøe" skriver:

> Vind omkring bilen ?
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Nope, det er det helt sikkert ikke.

Lyden kommer inde i kabinen, umiddelbart ville jeg mene den kommer fra
området lige foran højre forsæde. Det lyder ikke som gear, der skærer.

Mvh.

Frederik

Fra : Aksel

Dato : 29-12-06 21:03

> [...]
>
> Lyden kommer inde i kabinen, umiddelbart ville jeg mene den kommer fra
> området lige foran højre forsæde. Det lyder ikke som gear, der skærer.

Hvis lyden kommer forfra er det ikke benzinpumpen, den sidder neddykket i
tanken.

Hilsen Aksel

Fra : Frederik Carøe

Dato : 29-12-06 21:06

> Hvis lyden kommer forfra er det ikke benzinpumpen, den sidder neddykket i
> tanken.
>
> Hilsen Aksel

Det er også mit ræssonement.

Lyden er altså stigende med hastigheden og er ligeglad med, om der trykkes
på speeder, kobling eller sættes i frigear.

Udfra den beskrivelse kunne det være højre forhjulsleje eller gearet der
brokker sig. Det lyder bare ikke som sådan noget.

Andre forslag?

Jeg er villig til at give en Refsvindinge Ale No. 16 til den der løser det.
:)

Mvh.

Frederik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-12-06 23:01

"Frederik Carøe" skriver:

> Jeg er villig til at give en Refsvindinge Ale No. 16 til den der løser det.
> :)

Hvor bor du ?
Er det i nærheden af mig, kan du vel give en tur ?

Men det er vel ovre i Kjuenahaustrup....

Fra : Frederik Carøe

Dato : 29-12-06 23:35

> [...]
>
> Men det er vel ovre i Kjuenahaustrup....
>
> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Yes, Østerbro, tager du turen over for at klare det, så giver jeg en kasse i
ren respekt ;)

Jeg skal til en mekaniker i morgen med den. Han har 4 Audi 100 stående og
kører selv en magen til min. forhåbentligt skylder jeg ham en Refsvindinge,
når jeg kører igen...

Mvh.

Frederik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-12-06 21:08

"Frederik Carøe" skriver:

> Lyden kommer inde i kabinen, umiddelbart ville jeg mene den kommer fra
> området lige foran højre forsæde. Det lyder ikke som gear, der skærer.

Benzinpumpen sidder omme under bagsædet (sådan cirka). Foran
passagersædet sidder blæseren til kabineluft. Måske den er utæt ?

Eller du har et hul i bunden af bilen ?

Fra : Frederik Carøe

Dato : 29-12-06 20:52

> [...]
>
> Vind omkring bilen ?
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Kunne det tænkes at være servopumpen?

Mvh.

Frederik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-12-06 21:07

"Frederik Carøe" skriver:

> Kunne det tænkes at være servopumpen?

Næppe. Den vil ikke suse mere ved højere fart, den er drevet af motoren
og vil følge dens omdrejninger.

Fra : Frederik Carøe

Dato : 29-12-06 21:13

> [...]
> og vil følge dens omdrejninger.
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Hmm, det gode er jo, at det tilsyneladende hverken er Benzin eller
Servopumpe.. Så er de to halvdyre ting jo væk :).

Jeg vil virkelig blive overrasket, hvis det er decideret vindstøj.

Noget inde i ventilationssystemet er dog en mulighed. Bilen er med klima,
men kompressoren er i udu.

Mvh.

Frederik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-12-06 21:17

"Frederik Carøe" skriver:

> Hmm, det gode er jo, at det tilsyneladende hverken er Benzin eller
> Servopumpe.. Så er de to halvdyre ting jo væk :).

Rart hva ?

> Jeg vil virkelig blive overrasket, hvis det er decideret vindstøj.

Ja, måsk der sidder et eller andet der under gulvet du ikke har lagt
mærke til.

> Noget inde i ventilationssystemet er dog en mulighed. Bilen er med klima,
> men kompressoren er i udu.

Mangler den ikke bare væske ?

Fra : Frederik Carøe

Dato : 29-12-06 21:25

> [...]
>
> Mangler den ikke bare væske ?
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Det er jo nogle dyrere dele. Selvfølgelig er det ikke rart, hvis det viser
sig, at være noget, som er endnu værre.

Det er ikke undersøgt, da jeg hentede bilen i går. Fik blot oplyst den var
gået, og derfor ikke kunne køle.

Er det bare væske, den mangler, skal jeg ikke beklage mig.

Mvh.

Frederik

Fra : Frederik Carøe

Dato : 30-12-06 20:26

> [...]
> gået, og derfor ikke kunne køle.
>
> Er det bare væske, den mangler, skal jeg ikke beklage mig.

Hmm, så blev jeg næsten en Refsvindinge fattigere.

Diagnosen var, at det kom fra klimamekanikken oppe i højre side under
motorhjelmen. Det passer i hvert fald perfekt med støjens udspring. Han
kunne dog ikke sige, præcist hvad det var, men problemet indsnævres dog.

Mvh.

Frederik