Mondeo 95, kølevæskestand 1-2 cm UNDER min~
Fra : lindenskov

Dato : 28-12-06 19:34

Hej

Skulle lige fylde noget sprinklervæske på bilen (Ford Mondeo 1,8 årg 1995)
da jeg kom hjem her til aften. Nu er det ikke så tit agt jeg kigger under
hjelmen på øsen så jeg tænkte at jeg lige ville gå div. væskestande efter.

Måbende og med store øjne kunne jeg konstatere at kølevæske-standen ligger
ca 1-2 cm UNDER min. mærket og det er ved varm motor.

Det skal lige siges at jeg har dårligt forstand på biler, men noget må der
være galt ;-(

Slog op i instruktionsbogen og læste bla. "Forudsat at motorkølevæsken er af
korrekt specifikation, og at blandingsforholdet er korrekt, er det ikke
nødvendigt at skifte kølevæske i vognens levetid."

Så den er altså grueligt gal. Det kan vel ikke være andet en at noget er
utæt?

Fra : Rune Larsen

Dato : 28-12-06 20:45

Lyder som om det er længe siden du sidst tjekkede kølevæskestanden, så
prøv først bare at toppe op til maks, og så følg med i om den falder igen.

Hvis kølevæsken forsvinder er der enten en utæthed eller også bliver
motoren varm og koger væsken af.

Mvh Rune

Fra : lindenskov

Dato : 28-12-06 22:29

"Rune Larsen" <noreply@nowhere.atall> wrote in message
> [...]
> prøv først bare at toppe op til maks, og så følg med i om den falder igen.
>
> Hvis kølevæsken forsvinder er der enten en utæthed eller også bliver

Er det ligegyldigt hvilken væske jeg bruger? Ved ikke lige om det er rød
eller blå der er i bilen nu, men hvis nu det er blå, er det så bare hvilken
som helst blå?

Det skal blandes 50/50 vand/kølervæske står der i mondeo-bogen. Er det
almindeligt postevand eller skal jeg købe noget demineraliseret vand?

Fra : Martin Vollert

Dato : 28-12-06 22:46

lindenskov skrev:

> Er det ligegyldigt hvilken væske jeg bruger? Ved ikke lige om det er rød
> eller blå der er i bilen nu, men hvis nu det er blå, er det så bare hvilken
> som helst blå?

Ford bruger selv en blanding af den røde og den blå fordi den blå har
den bedste frostsikring og den rød er bedst ved motor af alu som din,
men jeg ville nu nok bruge den røde hvis du ikke køber den orig. ved Ford.

> Det skal blandes 50/50 vand/kølervæske står der i mondeo-bogen. Er det
> almindeligt postevand eller skal jeg købe noget demineraliseret vand?

Da jeg fyldte min her for noget tid siden (Pga. vandpumpen var stået af)
blandede jeg 50/50 med Alm. postevand fra haveslangen i en spand.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.