Zafira, cylinder sætter ud i tomgang
Fra : b. james

Dato : 28-12-06 08:53

Hej.

Min far har en Opel Zafira i Dieseludgaven, fra ca. 2003.

Den kører fint og kvikt, ingen problemer der. Men i tomgang sætter den ene
cylinder ud. Han har den ved mekaniker der vist ikke ved hvad han skal gøre.
Indtil videre har han skiftet dyser, uden hjælp. Har I nogle forslag? Hørt
om noget tilsvarende?

Det skal nævnes at motoren er helt kokset til indeni!

Mvh.

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-12-06 09:09

"b. james" skriver:

> Det skal nævnes at motoren er helt kokset til indeni!

I alle cylindre ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Thomas Olesen

Dato : 28-12-06 16:26

> I alle cylindre ?

I indsugningsmanifolden, (sidder lige foran motoren), noget med at
udstødningsluften bruges til opvarmning af indsugningsluften...???

/Thomas

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 28-12-06 19:08

"Thomas Olesen" <tro2703@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I indsugningsmanifolden, (sidder lige foran motoren), noget med at
> udstødningsluften bruges til opvarmning af indsugningsluften...???

Ja, det er det der ballade med EGR ventilen på dieselbiler. Min var også
kokset godt og grundigt til, det kunne en danskvand med brus lige klare :)
Godt med omdrejninger, og så eller hælde ned foran indsugningen, den trækker
en fin stråle vand ind, og hoster og hakker lidt i det, men det gav 6 hk :)
Vi målte på rullefeldt før og efter.

Mvh
Jacob

Fra : Christopher Stein

Dato : 28-12-06 10:19

b. james wrote:
> [...]
> om noget tilsvarende?
>
> Det skal nævnes at motoren er helt kokset til indeni!

braendt ventil? (og dermed manglende kompression i tomgang)