Mercedes: 124 / 210 + diesel / benzin ?
Fra : Ukendt

Dato : 26-12-06 20:48

Hej

Jeg overvejer at skifte til en brugt Mercedes og nok en 124'er frem for en
210'er pga. af:
- Pris
- Holdbarhed
- Udseende

Men skal jeg vælge en diesel eller benzin ?

Jeg kører kun 15.000 km om året og primært korte ture, så det taler jo ikke
for en diesel, men hvad er Jeres mening?

Er der noget om, at der sidder commenrail diesel i årgang 93-95 ?

Mvh. Brian

Fra : Michael Nielsen

Dato : 26-12-06 22:49

"Brian" <Desværre> wrote in message
> [...]
>
> Jeg kører kun 15.000 km om året og primært korte ture, så det taler jo
> ikke for en diesel, men hvad er Jeres mening?

Kommer an på hvor mange $$$ du skal bruke på bil. Jeg ville valgt en 260/300
E, alternativt 280 eller 320 av noe nyere årgang (93-95).
Det finnes naturlig nok unntak, men generelt er det nok enklere å finne en
med bensinmotor og moderat km-stand. En "loaded" ´95 E320 -> ja takk! :)

> Er der noget om, at der sidder commenrail diesel i årgang 93-95 ?

Niks, dette kom først i 210.

--
Michael Nielsen

1991 Mercedes-Benz 400 SE
www.mercefreaken.com

Fra : claus b. p.

Dato : 27-12-06 18:01

> [...]
>
> Jeg kører kun 15.000 km om året og primært korte ture, så det taler jo
> ikke for en diesel, men hvad er Jeres mening?

Kig dig om for at få overblik over hvad der er til salg. Typisk er benzinere
_meget_ dyrere end dieseler, men har ofte kørt meget færre kilometer. Mange
af benzinerne er importerede som brugt, og desværre foregår der også en del
svindel med kilometertællerne. De allerfleste dieseler er frikørte
hyrevogne, og der er kilometertallet selvfølgelig højt, men gennemgår man
bilen grundigt (fx. FDM brugtvognscheck) ved man hvad man får. Det samme
gælder selvfølgelig benzinere. En 10 år gammel bil med 100.000km er ikke
nødvendigvis billigere i servicering end en 10 år gammel diesel med
400.000km på bagen, og er 30-50% dyrere i brændstof.

> Er der noget om, at der sidder commenrail diesel i årgang 93-95 ? Nej,
> i -94 modellen kom 4 ventiler pr. cylinder og højere ydelse samt udvendigt
> facelift. Den samme 300D sidder i første modeller af 210eren.
/Claus
PS: Du skal ikke få den serviceret hos Mercedes Danmark hvis du har
pengepungen kær, de tider er forbi!

Fra : Karsten7870

Dato : 28-12-06 12:49

claus b. p. wrote:
> "Brian" <Desværre> wrote in message
>Mange af benzinerne er importerede som brugt, og desværre
> foregår der også en del svindel med kilometertællerne.

Det er ikke så fristende mere. De fleste (måske alle) brugte biler hentet
hjem fra Tyskland har hdlke historiken med lige fra 1. indregistrering og
med efterfølgende service med angivet km-tal og selvfdølgelig dato. Så hvis
2 + 2 pludselig bliver 1 - 1 ved grænseoverførsel, så kan alle faktisk se,
at der er taperet vced km-tælleren. Desuden har de fleste elektronik, hvor
det totale km-tal er gemt og kun kan hentes frem ved særlig kode eller
aflæsning i org. biltester.

Det er muligt, at FDM også har den mulighed. Jeg ved det ikke. Den, jeg
købte som importeret, havde fuld dokumentation for alt teknisk foretaget
siden 1. indregistrering i Tyskland med angivelse af ejers/ejeres navn(e).

> PS: Du skal ikke få den serviceret hos Mercedes Danmark hvis du har
> pengepungen kær, de tider er forbi!

Så slemt er det nu heller ikke - ikke, hvis du andre steder kan få
uoriginale reservedele til en lavere pris (som sædvanlig) - min erfaring.
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)