Skift af forreste hjulleje på Mondeo
Fra : KO

Dato : 23-12-06 19:54

Skal have skiftet det forreste hjulleje på Mondeo'en. Årgang 94 med 251k på
blokken. Har købt orig motorcraft, som skulle komme snarest med posten.

Er der nogen som kunne komme med en lille gennemgang, samt hvad værktøj som
man skal bruge? Haynes er ikke til meget hjælp denne gang :(

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-06 21:48

"KO" <kim.mail@SLETc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen som kunne komme med en lille gennemgang, samt hvad værktøj
> som man skal bruge? Haynes er ikke til meget hjælp denne gang :(

Jeg har skiftet mine 4 gange når man tæller det hele sammen (incl de 2
dårlige lejer jeg købte hos tsvansen).
Man skal bruge en topnøgle med et mål på 34 eller 42 eller sådan en
størrelse som i hvert fald ikke findes i et normalt topnøglesæt. Du kan måle
størrelsen med et skydelære inden du går igang.
Du bør også have en temmelig lang nøgle til toppen, da den er spændt med 300
Nm og derfor sidder pænt godt fast. Du kan kun løsne møtrikken når bilen
står på jorden.

Ellers skal du bruge en presse som helt kan gå op til en 15-20 tons. Dertil
skal du bruge diverse klodser i egnet størrelse for at presse lejet ud.

Egentlig er det ikke så mange ben i arbejdet og kun nogle enkelte bolte der
skal afmonteres, men skidtet plejer at sidde fælt godt fast pga. rust.

Tja og så skal man jo lige have noget velegnet at klodse bilen op på. Resten
er bare alm standardværktøj incl. en stor klaphammer hvis noget sidder
rigtig godt fast.

Et godt råd skal være at du har nye låseringe med lejet. De gamle bliver
ødelagt ved skiftet

--
Tom

Fra : EXIT

Dato : 23-12-06 22:49

Jeg ved ikke så meget om ford men jeg går ud fra at lejet er presset i
wv gør man det således
http://www.golf2.dk/index.php?action=guider&do=vis&guide_id=62

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-06 23:04

"EXIT" <Herogder@mestude.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved ikke så meget om ford men jeg går ud fra at lejet er presset i
> wv gør man det således
> http://www.golf2.dk/index.php?action=guider&do=vis&guide_id=62

Ja beskrivelsen passer stort set også til mondeo'en.
Man behøver dog ikke specialværktøj for at få styrekuglen af. Den er rimelig
let at afmontere uden special aftrækker.

Dog vil jeg sige at lejet bestemt ikke går så let ud som beskrevet. Det
kommer ud i flere småstykker og der skal et højt tryk til før dette sker.
Det værste er at få den yderste ring fra kuglelejet ud efter det er gået i
stykker. Det kræver at man har lige netop noget med samme diameter for at
kunne presse det ud.
Det hele besværliggøres lidt af at hele huset har en udformning så det ikke
kan ligge rigtig plant med noget som helst. Men sådan er der så meget man
kan bande over når man står lige midt i det.

--
Tom

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 24-12-06 10:34

Tom wrote:

> Ja beskrivelsen passer stort set også til mondeo'en.
> Man behøver dog ikke specialværktøj for at få styrekuglen af. Den er
> rimelig let at afmontere uden special aftrækker.

Det er da fordi, dine styrekulger har været afmontert så mange gange,
at der er slup i hullet.

mvh
Henning