Hvad lavede de på bagsædet?
Fra : Morten

Dato : 21-12-06 21:20

Vores 99' Ibiza II 1.6 fik i dag monteret ny ABS-føler på ene
baghjul. -ABS-lampen lyste periodisk...
Prisen blev ca. 1500 kr alt inc. hos den lokale Seat forhandler i Viborg.

De 2 barnestole vi har på bagsædet er flyttet en smule, og min tanke er at
de har været ude... Men hvad ligger der herunder som har med ABS og bremser
at gøre?

Kan ABS'en også dossere trykket i bagbremserne? -eller måler den kun
hastighed på baghjulene?

Hvad vil i tro at en "perlegrusmekaniker" ville tage for denne
operation? -han skal måse bruge længere tid på at finde fejlen???
Seat-manden sagde at de bare aflæste fejlen på "computeren"

Mvh
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-12-06 21:45

Morten skriver:

> De 2 barnestole vi har på bagsædet er flyttet en smule, og min tanke er at
> de har været ude... Men hvad ligger der herunder som har med ABS og bremser
> at gøre?

Stik til ABS følerene på bagbremsen

> Kan ABS'en også dossere trykket i bagbremserne? -eller måler den kun
> hastighed på baghjulene?

Selvfølgelig kan den det, elles var der jo ikke ABS på bagbremserne. Der
findes dog biler der kun har på forhjulene (Pug 306 eksempelvis)

> Hvad vil i tro at en "perlegrusmekaniker" ville tage for denne
> operation? -han skal måse bruge længere tid på at finde fejlen???
> Seat-manden sagde at de bare aflæste fejlen på "computeren"

Perlegrusmekanikeren kan også udlæse fejl, med den rette hard/software -
jeg kunne (se min hjememside).

Min føler sag til gegæld så fast at den skulle bores ud, det tog lidt
mere end 2 timer for den samlede operation. 1500 kr for et autoriseret
værksted er okay.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe