Retssag igen igen
Fra : Ukendt

Dato : 21-12-06 16:43

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article254941.ece

Øv hvorfor smider man ikke bare den skatteminister i fængsel (så kan han
samtidig blive b*llet i r*ven af en r*cker)

Utroligt at Danmark stædigt bliver ved med at holde fast i de afgifter i
stedet for at lave en omlægning

--
Tom

Fra : Bruno

Dato : 21-12-06 16:51

Tom wrote:
> http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article254941.ece
>
> Øv hvorfor smider man ikke bare den skatteminister i fængsel (så kan han
> samtidig blive b*llet i r*ven af en r*cker)

Så er niveaut vist lagt.

> Utroligt at Danmark stædigt bliver ved med at holde fast i de afgifter i
> stedet for at lave en omlægning

Har du overvejet havd der ville ske hvis bilafgifterne forsvandt?

- Flere biler overalt.
- Det endnu større belastning af betalingsbalancen.
- Et hul i statskassen der så skulle dækkes på en anden måde.
- Øget miljøbelastning pga. de flere biler.

Selvom jeg da godt kunne tænke mig en fed dyt til udenlandske priser, så
kan jeg da samtidig godt tænke mig til konsekvenserne i et lidt større
perspektiv.

Mvh
Bruno

Fra : Stoffer

Dato : 21-12-06 17:21

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> wrote in message

> Har du overvejet havd der ville ske hvis bilafgifterne forsvandt?
>
> - Flere biler overalt.

Mon ikke man blot købte en bil til samme pris som tidligere?
Så fik man jo en BMW til Toyota pris
Hvis man vil have en billig bil, så er der nok nysynede biler til 25k.

Fra : Bruno

Dato : 22-12-06 00:13

Stoffer wrote:
> Mon ikke man blot købte en bil til samme pris som tidligere?

I nogen tilfælde - helt sikkert.

> Så fik man jo en BMW til Toyota pris
> Hvis man vil have en billig bil, så er der nok nysynede biler til 25k.

Og hvor mange af de gamle smadrekasser duer hvis man skal transportere
sig hver dag, hvis nye biler blev billigere ville det rykke priserne
over hele linjen. Det ville blive lige så billigt at købe bil som at
købe en christanis cykel (ladcykel der bruges af børnefamilier). Altså
ville der blive flere biler.

Mvh
Bruno

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-12-06 00:34

Bruno wrote:

> Det ville blive lige så billigt at købe bil som at
> købe en christanis cykel (ladcykel der bruges af børnefamilier). Altså
> ville der blive flere biler.

Det er endnu ikke lykkedes mig at finde en brugt Christianiacykel, til de
priser jeg normalt giver for mine biler.

Brugte biler ER allerede billigere end Christianiacykler

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Leonard

Dato : 21-12-06 17:26

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

>Har du overvejet havd der ville ske hvis bilafgifterne forsvandt?
>
>- Flere biler overalt.

Der er sgutte plads til flere i folks indkørsel alligevel

>- Det endnu større belastning af betalingsbalancen.

Den har det ellers rigtigt godt den balance. Med nogle rimelige
afgifter var der mulighed for danske småproduktioner af specialbiler.

>- Et hul i statskassen der så skulle dækkes på en anden måde.

Tjah, en total omlægning af skatter og afgifter synes efterhånden
tiltrængt, men at finde en regering, der virkelig tør gøre en forskel
er ikke nemt i dette kedelige land.

>- Øget miljøbelastning pga. de flere biler.

Der kunne jo indføres en ordning som i Schweitz, hvor den samme
nummerplade kan bruges på flere biler, men selvfølgelig kun på en af
gangen. Jeg kører ikke mere bil fordi jeg har 2, jeg kører bare kun
halvt så meget i hver af dem.

Men jeg giver dig helt ret, lad os da få 10-doblet
registreringsafgifterne, så kan det være der bliver plads til os der
har brug for at køre på vejene!
Og kan det samtidig rette op udlandsgælden og den globale opvarmning,
så er det da fint.

--
Leonard

Fra : Bruno

Dato : 22-12-06 00:19

Leonard wrote:

> Der er sgutte plads til flere i folks indkørsel alligevel

Nej, men på vejene kan der klemmes flere ind. Selvom trafikken i DK er
slem mange steder, så er det ingenting imod hvordan det ser ud andre steder.

> Den har det ellers rigtigt godt den balance.

Ja, men der er bedre ting og bruge det til. Fx. få udlandsgælden til at
gå i nul.

> Med nogle rimelige
> afgifter var der mulighed for danske småproduktioner af specialbiler.

Måske. Jeg tror nu ikke det ville gøre en forskel - andet end
selvfølgelig lidt sjov til entusiaster. Det koster milliarder at lave en
god familiebil.

> Tjah, en total omlægning af skatter og afgifter synes efterhånden
> tiltrængt, men at finde en regering, der virkelig tør gøre en forskel
> er ikke nemt i dette kedelige land.

Vi får havd vi fortjerner. Så længe der gives stemmer til dem som jagter
populistiske emner og stryg til dem der forsøger at være visionære kan
det kun gå en vej. Jeg frygter Dansk Folkeparti får endnu mere magt i
fremtiden

> [...]
>
> Men jeg giver dig helt ret, lad os da få 10-doblet
> registreringsafgifterne, så kan det være der bliver plads til os der

Noget der kunne rykke var en tidobling af benzinpriserne, men det er et
komplekst emne.

Mvh
Bruno

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 22-12-06 17:04

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
> gå i nul.
> Mvh
> Bruno

Så vidt jeg husker så er udlandsgælden i nul, ja vi låner faktisk penge ud.
Det er indlandsgælden som ikke er i nul.

Bjarne

Fra : Morten

Dato : 22-12-06 01:10

Ja billigere forsikring til alle

Morten

"Leonard" <piper28a@gmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har brug for at køre på vejene!
> Og kan det samtidig rette op udlandsgælden og den globale opvarmning,

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-06 17:32

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse

> Så er niveaut vist lagt.

> Har du overvejet havd der ville ske hvis bilafgifterne forsvandt?

Det samme som i vores nabolande. Bilparker ville være yngre og bilerne mere
sikre samt mindre forurenende osv osv.

> - Flere biler overalt.

Ikke nødvendigvis, men sikkert bedre biler

> - Det endnu større belastning af betalingsbalancen.

Øhhh vi har 80.000.000.000 Kr i overskud i år og jeg skrev omlægning og ikke
at staten bare skulle punge ud

> - Et hul i statskassen der så skulle dækkes på en anden måde.
> - Øget miljøbelastning pga. de flere biler.

Dem der vil have bil, har mulighed for det nu....der er masser af biler i
10.000 Kr klassen. Så jeg tror nu mere på at det vil højne standarden i
stedet for at øge antallet af biler.
Desuden ville det også sænke for forsikringspræmier da bilerne heller ikke
ville være så dyre at erstatte.

> Selvom jeg da godt kunne tænke mig en fed dyt til udenlandske priser, så
> kan jeg da samtidig godt tænke mig til konsekvenserne i et lidt større
> perspektiv.

hmmm

--
Tom

Fra : Klaus G.

Dato : 21-12-06 17:11

> Utroligt at Danmark stædigt bliver ved med at holde fast i de afgifter i
> stedet for at lave en omlægning
Hvordan skal det så ske? Hvad med dem der lige har købt bil med fuld afgift,
vil de få penge igen? Hvad med lidt ældre biler, som er blevet solgt brugt.
Lad os sige til 150.000kr. dagen efter afgiften er afskaffet, så er den bil
jo pludselig kun 50.000kr. værd, eller hvad ved jeg.

Skal afgiften afskaffes over en årrække, så har man pluselig over det
dobbelt i afskrivning på bilen...

Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan man skal afskaffe den afgift, men det
er der nok andre der kan :)

Men uden den afgift så skal der jo penge ind et andet sted. Så på bundlinien
ender vi nok det samme sted jo.

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-06 17:41

> Hvordan skal det så ske?

Over f.eks 5-10 år, ved f.eks at øge afgift på kørsel de steder hvor der
findes reelle alternative transportmuligheder.

> Hvad med dem der lige har købt bil med fuld afgift, vil de få penge igen?

over 5-10 år bliver tabet til at bære.

> Skal afgiften afskaffes over en årrække, så har man pluselig over det
> dobbelt i afskrivning på bilen...

tja over 10 år nærmer det sig nu den alm akskrivning i mistænkelig grad.
Desuden KUNNE man jo tilbagebetale en del af afgiften hvis man nu så på
muligheder i steder for begrænsninger

> Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan man skal afskaffe den afgift, men det
> er der nok andre der kan :)

Det burde være relativt enkelt for en økonom at finde de penge. Utallige
organisationer er gennem tiderne kommet med foreslag til hvordan det kan
financeres som en 0-løsning for staten.

> Men uden den afgift så skal der jo penge ind et andet sted. Så på
> bundlinien ender vi nok det samme sted jo.

Det hele drejer som om at få bedre biler og at staten bare skal have det
samme antal kroner i kassen som nu (sådan ca.)

--
Tom

Fra : Anders Majland

Dato : 21-12-06 21:15

> Over f.eks 5-10 år, ved f.eks at øge afgift på kørsel de steder hvor der
> findes reelle alternative transportmuligheder.

hahaha - det er er godt nok langt imellem.... Og dem der dagligt spilder
timer ville nok ikke sidder der hvis der var et reelt alternativ ... Jeg har
boet 8år i københavns kommune og arbejdet i en nabokommune. Der burde
offenlig transport jo være oplagt men om morgenen kan det ikke gøres under
en 1 time for de 10km (der er i bil).

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-12-06 21:32

> Over f.eks 5-10 år, ved f.eks at øge afgift på kørsel de steder hvor der
> findes reelle alternative transportmuligheder.

In your dreams, de findes jo allerede................., det er kun et sprgs.
om at vente på DSB. Men HUSK, de venter ikke på dig!!! ;).

Fra : Robert Eriksen

Dato : 22-12-06 13:09

Tom wrote:
> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Over f.eks 5-10 år, ved f.eks at øge afgift på kørsel de steder hvor der
> findes reelle alternative transportmuligheder.

hmm.. fra min bopæl i København til min arbejdsplads i Brøndby?
I bil tager det 30min. Med offentlig transport (ifølge rejseplanen.dk)
vil det tage 58min. og kræve 3 forskellige busser. Der er iøvrigt kun 2
min. fra ankomst med bus 2 til afgang med bus 3, så må man jo håbe bus 2
ikke bliver forsinket :-/

Fra : Mogens...

Dato : 21-12-06 17:43

> Skal afgiften afskaffes over en årrække, så har man pluselig over det
> dobbelt i afskrivning på bilen...

Jamen det bliver så lettere for dine børn. Nogle soldater skal
dø i krigen for at resten kan overleve...

> Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan man skal afskaffe den afgift, men det
> er der nok andre der kan :)

Vi har tidligere gjort en beregning på, hvorledes man let og enkelt
fjerner al reg.afgift på biler. Da staten skal have indtægten lod vi
benzinen stige, hvilket gav en forsvindende lille stigning. Fordelen
ved dén konstruktion var desuden, at dem kører, betaler gildet.

> Men uden den afgift så skal der jo penge ind et andet sted. Så på
> bundlinien ender vi nok det samme sted jo.

Se ovenstående - jeg mener at huske, at benzinen blot skulle stige 2 kr
pr liter for at staten holdt sit provenu...

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-12-06 00:21

Klaus G. wrote:

> [...]
> hvad ved jeg.
>
> Skal afgiften afskaffes over en årrække, så har man pluselig over det

Hvis afgiften nu nedbringes til fælleseuropæisk størrelse, over en periode
på 20 år, tror jeg nok det vil være muligt at overleve værditabet.

Og skulle benzinafgiften så stige 2 kr. literen af den årsag ville jeg
stadig være tilfreds

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Per

Dato : 22-12-06 06:44

> [...]
> solgt brugt. Lad os sige til 150.000kr. dagen efter afgiften er afskaffet,
> så er den bil jo pludselig kun 50.000kr. værd, eller hvad ved jeg.

Det bør staten være fuldstændig ligeglad med. Huspriserne stiger og falder
også hele tiden. Nogen vinder og nogen taber i det spil - sådan er det bare.

Se blot på fx. en Ford KA. den er sat 30K ned over en årrække - hvad gør
det ikke ved brugtmarkedet - massive tab for nogen men gevinst for andre -
men det kan ikke komme staten ved hvem der taber og ikke gør.
Staten kan istedet ændre afgiften over en årrække på måske en 3 - 4 år.

> Men uden den afgift så skal der jo penge ind et andet sted. Så på
> bundlinien ender vi nok det samme sted jo.

Enig.

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-06 09:34

> Enig.

Man kan bare håbe at udlandet på et tidspunkt bliver så træt af danmark at
de gør det samme og belægger 180% moms på fetaost og bacon (billedligt talt)

--
Tom

Fra : Klaus G.

Dato : 22-12-06 13:11

> Det bør staten være fuldstændig ligeglad med. Huspriserne stiger og falder
> også hele tiden. Nogen vinder og nogen taber i det spil - sådan er det
> bare.
Nu er der jo ikke ~180% afgift på et hus vel. Huspriserne styres af udbud
og efterspørgsel, en afgift er fast, om der bliver solgt 200 biler eller
20.000 om året.

> Se blot på fx. en Ford KA. den er sat 30K ned over en årrække - hvad gør
> det ikke ved brugtmarkedet - massive tab for nogen men gevinst for
> ndre -
Hvad en virksomhed gør, kan ikke sammenlignes med en stat. En virksomhed har
kun et ansvar overfor deres egen samvitighed, og deres aktionærere.

> men det kan ikke komme staten ved hvem der taber og ikke gør.
Det kan det da, staten ser da ingen fordel i at skabe økonomisk ruin for
flere familier.

> Staten kan istedet ændre afgiften over en årrække på måske en 3 - 4 år.
3-4år?! Sikker på du ikke har drukket af natpotten? Hvis det kommer frem, så
vil INGEN handle bil de næste 3-4år, samtlige bilforhandlere vil jo mere
eller mindre gå fallit. Folk som lige har købt bil, har lige smidt
adskellige tusinder ud af vinduet, og de er måske af den årsag låst de næste
mange mange år mht. deres økonomi, fordi de nu skal til at fordoble
afbetalingen på deres bil, da den nuværende afbetaling ikke længere kan stå
mål med afskrivningen på bilen.

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-12-06 10:42

Bruno wrote:

> Har du overvejet havd der ville ske hvis bilafgifterne forsvandt?
>
> - Flere biler overalt.

Det sjove ved hele den diskussion om at billige biler giver flere biler
syntes jeg er at den er baseret p`en grundlæggende totalt absurd
antagelse. Politikkerne gør det dyrere at køre bil i håbet om at vi
så vil lade være. De glemmer blot at grunden til at vi køre bil for
det meste er at vi har et behov for at komme fra A til B. Der hersker
en eller anden form for antagelse om at vi allesammen ligger og holder
i kø klokken 7:30 om morgenen for at være rigtig irriterrende. Det er
da korrekt at en lille procentdel af befolkningen bliver presset
økonomisk ud af bilen og over i bussen, men det er da forsvindende
få. Det eneste man opnår, er at folk køber ældre, dårligere mere
forurenende og mere usikre biler.

> - Øget miljøbelastning pga. de flere biler.

Måske vil det betyde at den danske bilpark blev renoveret oftere så
folk ikke kørte rundt i storforurenende biler fra midtfirserne. Jeg er
udlandsdansker og det er virkelig skræmmende at se hvad der
efterhånden kører rundt på de danske veje. Det ligner jo næsten
Cuba-tilstande

> Selvom jeg da godt kunne tænke mig en fed dyt til udenlandske priser, så
> kan jeg da samtidig godt tænke mig til konsekvenserne i et lidt større
> perspektiv.

Ja det kan jeg også - omend konsekvenserne ikke er de samme.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 22-12-06 19:47

Lars Hoffmann wrote:

> Det sjove ved hele den diskussion om at billige biler giver flere biler
> syntes jeg er at den er baseret p`en grundlæggende totalt absurd
> antagelse.

Det er jeg ikke enig i. Prøv at se hvor mange brugte biler i Tyskland,
der har et latterligt lavt tal på kilometertælleren (og ikke alle er
skruede tilbage). Tror min ex'es AX'er have kørt omkring 60.000 på 10 år.

> Det eneste man opnår, er at folk køber ældre, dårligere mere
> forurenende og mere usikre biler.

Ohhh - mon ikke også nogle ville udnytte den lave pris til at købe
modellen større og så med den store motor - jeg ville i hvert fald.
Basalt set tror jeg at folk ville gå efter større biler. Alternativt vil
rigtig mange folk (alle bilejerne) få flere penge mellem hænderne. Med
mange flere penge i omløb er der en vis sandsynlighed for at andre
"store" ting vil stige i pris - fx huse. Hvis du og alle andre har 3.000
kroner mere til rådighed om måneden vil du være villig til at hoste op
med mere for at bo. Jeg ved godt at Malmø er billigere en København -
men nu bliver Malmø vidst heller ikke regnet som verdens navle i Sverige.

> Måske vil det betyde at den danske bilpark blev renoveret oftere så
> folk ikke kørte rundt i storforurenende biler fra midtfirserne.

Gennemsnitsalderen på en bil i Danmark er ikke meget højere end så mange
andre steder. Fordelingen på aldersgrupper er som følger (2002-tal):

      DK   DE   SE
<=2 år      16%   15%   11%
2-5 år      23%   23%   28%
5-10 år      29%   32%   21%
>10 år      32%   30%   39%

Kilde: http://www.unece.org/trans/main/wp6/pdfdocs/ABTS2005.pdf

Se også

http://www.aldautomotive.dk/News/Latest%20News/NewsViewer.aspx?id=%7B385D71E7-6F7D-451E-B3D5-16F646045DE3%7D

som afliver en del myter. Noget helt andet er så at det er mystisk at
netop biler er noget som er så "ondt" for den enkelte at få uden
brandbeskatning - det er vel en historie om noget der i lang tid var et
værn mod underskud på handelsbalancen - og efterhånden blev en livsnerve
i det danske skatte- og afgiftssystem.

Knus
Regnar

Fra : Mogens...

Dato : 30-12-06 14:57

> Utroligt at Danmark stædigt bliver ved med at holde fast i de afgifter i
> stedet for at lave en omlægning

Hvad vil du bruge omlægningen til - en Porsche

Jeg var så ude at køre lidt i en '02 996 turbo idag - fårk den
kører godt. Jeg vil sammenligne det med at køre PS2 og go-
kart. Gearskiftet på rattet virker helt fantastisk - lige gå et par
trin ned, og så fyr' den af egnnem kurven. For satan en bil, mand.

Nuvel, en BMW er heller ikke så ringe endda - eller den F550
V12 jeg kørte forleden

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-06 15:59

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad vil du bruge omlægningen til - en Porsche

Ja ganske seriøst, så ville jeg købe en 911 og så en eller anden alm bil med
trækkrog til dagligdagen.

> [...]
> kart. Gearskiftet på rattet virker helt fantastisk - lige gå et par
> trin ned, og så fyr' den af egnnem kurven. For satan en bil, mand.

Tror jeg gerne. Egentlig var der heste nok i den jeg kørte, men hestene kom
ikke som de typisk gør i en turbo. Den uden turbo bygger heste op på en
'blød' måde så de ikke kommer som en overraskelse.
Men ville helt sikkert gerne prøve sådan en 996 turbo
Bare undervognen i sådan en bil slår alt det 'brian-skrammel' som folk selv
går og tuner med. Den ligger klippefast langt over 200 Km/t og sidevind kan
overhovedet ikke registreres. Det har jeg aldrig oplevet i andre biler.

--
Tom

Fra : Mogens...

Dato : 30-12-06 16:08

> Ja ganske seriøst, så ville jeg købe en 911 og så en eller anden alm bil
> med trækkrog til dagligdagen.

Jég udelader trækkrogen

> Tror jeg gerne. Egentlig var der heste nok i den jeg kørte, men hestene
> kom ikke som de typisk gør i en turbo. Den uden turbo bygger heste op på
> en 'blød' måde så de ikke kommer som en overraskelse.

En 996 turbo har jo bi-turbo og noget ventilændringshalløj, så jeg må sige,
at den var meget adræt. 4-hjulstrækket ér, som jeg husker det fra mine
biler Alfa Romeo 164 Q4 go Audi V8 quattro - bider fra sig.

> Men ville helt sikkert gerne prøve sådan en 996 turbo

Hvis du ikke har mulighed for at købe een, vil det være at pine sig selv
for meget. Ved jeg nu !

> Bare undervognen i sådan en bil slår alt det 'brian-skrammel' som folk
> selv går og tuner med. Den ligger klippefast langt over 200 Km/t og
> sidevind kan overhovedet ikke registreres.

Jep, den bil ligger ustyrlig godt på vejen - under alle forhold. Bør opleves

> Det har jeg aldrig oplevet i andre biler.

Jeg sagde til sælgeren, at bilen kørte helt fantastisk - og fuld på højde
med
dét, jeg kendte fra min AR 164 Q4

Den Ferrari der - uHAdada !