17 årig pige dræbt.
Fra : BJ

Dato : 20-12-06 14:58

En 17 årig pige blev i dag dræbt ved krydsning af vej.

2 biler var impliceret, hvoraf den ene stak af.

Hvad skal der gøres for at højne nutidens mennesker moral, ansvarsfølelse,
anstændighed osv.?

http://ekstrabladet.dk/112/article254500.ece

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 20-12-06 15:01

> Hvad skal der gøres for at højne nutidens mennesker moral, ansvarsfølelse,
> anstændighed osv.?

Jeg ved ikke hvad der sker oven i hovedet på folk snart. Jeg har dog ladet
mig fortælle at det desværre er en ret normal panikreaktion at stikke af,
men jeg har alligevel svært ved at tilgive det.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : BJ

Dato : 20-12-06 15:03

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg ved ikke hvad der sker oven i hovedet på folk snart. Jeg har dog ladet
> mig fortælle at det desværre er en ret normal panikreaktion at stikke af,
> men jeg har alligevel svært ved at tilgive det.

Panikreaktion..... jeg har aldrig lært endsige blevet opdraget til den slags
"panik".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 20-12-06 15:06

> Panikreaktion..... jeg har aldrig lært endsige blevet opdraget til den
> slags "panik".

Heller ikke jeg

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-12-06 22:44

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in

> Panikreaktion..... jeg har aldrig lært endsige blevet opdraget til den
> slags "panik".

Den eneste ikke-rigtige reaktion jeg umiddelbart kan acceptere er
handlingslammelse.

Jeg har prøvet det engang som 18-19 årig, hvor en person pludselig faldt
om og fik hvad der siden viste sig at være et epileptisk anfald. Jeg
anede ikke hvad jeg skulle gøre, så jeg gjorde ingenting.

I dette tilfælde lader det til at der har været en vis handlingslammelse
(bilen satte farten ned), men pludselig er føreren vågnet op til dåd, har
bevidst trykket på speederen og kørt væk. Utilgiveligt.

Sådan noget skal koste ubetinget frakendelse af kørekortet i en årrække,
udover den sædvanlige strafferamme.

Jeg arbejder til dagligt i Kastrup Lufthavn. Her kan det udvikle sig til
en katastrofe hvis nogen laver en skade på et fly mens de arbejder
omkring det. Derfor gælder det som udgangspunkt at ingen bliver
afskediget hvis de laver en flyskade OG fortæller. Og det selvom ganske
små buler de forkerte steder kan koste 100.000vis af dollars.

Måske kunne man indføre noget tilsvarende ved trafikuheld. Ingen mister
sit kørekort hvis de aktivt hjælper til med at minimere skader efter et
uheld, eller noget i den stil?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-12-06 15:19

BJ wrote:
> Panikreaktion..... jeg har aldrig lært endsige blevet opdraget til den slags
> "panik".

Det ligger vel også i begrebet panik at det ikke ligefrem er noget man
selv styrer ?

Fra : BJ

Dato : 20-12-06 15:22

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

>Det ligger vel også i begrebet panik at det ikke ligefrem er noget man
>selv styrer ?

Man styrer langt mere end du umiddelbart skulle tro og det helt fra
bardommens tid, hvor man er uheldig eks. at smadre en rude.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus G.

Dato : 20-12-06 15:38

> Man styrer langt mere end du umiddelbart skulle tro og det helt fra
> bardommens tid, hvor man er uheldig eks. at smadre en rude.
Blah blah blah, styre mig her, og styre mig der. Folk er fandme så kloge når
de sidder i en varm stue, og har det godt. Det er noget helt andet når man
virklig står i en eller anden uvant situation. Se bare når et fly nødlandet
og der går ild i skidtet. Nogen begynder at pakke deres ting sammen, andre
bliver siddende, og så er der ganske få som fatter at det bare gælder om at
komme ud. Lige umildbart virker det som sund fornuft at nu skal man fandme
bare se at få lettet røven, og så ud af det fly, men gør man det? næh...

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : BJ

Dato : 20-12-06 15:42

KLIP

> [...]
> bare gælder om at komme ud. Lige umildbart virker det som sund fornuft at
> nu skal man fandme bare se at få lettet røven, og så ud af det fly, men

At sammenligne en veritabel katastrofe med tilhørende massehysteri er lige
en tand for langt ude.

Men det kan jeg vel ikke forlange af dig at forstå.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus G.

Dato : 20-12-06 17:05

> At sammenligne en veritabel katastrofe med tilhørende massehysteri er lige
> en tand for langt ude.
Det var nu mest for at sætte tingene lidt i perspektiv.

> Men det kan jeg vel ikke forlange af dig at forstå.
Tjaeh...

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : BJ

Dato : 20-12-06 17:06

KLIP

> Det var nu mest for at sætte tingene lidt i perspektiv.

O.k., men jeg føler dit perspektiv er helt ude af proportioner.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-12-06 22:50

> At sammenligne en veritabel katastrofe med tilhørende massehysteri er
> lige en tand for langt ude.

Jeg har prøvet flere ture i SAS Flight Academys 737 mock-up her i
København. Selv under kontrollerede forhold med en instruktør, hvor alle
VED vi ikke flyver, VED det kun er en kontrolleret brand der opstår i
kabinen, VED hele setuppet i forvejen, og VED præcis hvad de skal gøre, så
er der alligevel ind imellem nogen der panikker og handler irrationelt.

Det kan ske for enhver. Også dig. Måske ikke mig, men jeg er dog i tvivl

Fra : BJ

Dato : 20-12-06 23:45

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> er der alligevel ind imellem nogen der panikker og handler irrationelt.
>
> Det kan ske for enhver. Også dig. Måske ikke mig, men jeg er dog i tvivl

Man skal naturligvis aldrig sige aldrig, det har du ganske ret i.

Nu bruger jeg også en smule tid på at sejle og her ved jeg, panik kan være
livsfarligt.

Jeg har aldrig prøvet at blive grebet af panik (gudskelov) og har også altid
"gået på med krum hals", når nogen har fået et ildebefindende.

Jeg forsøger også altid at udvise hensyn til bløde trafikanter og det
specielt efter, jeg i hine tider selv blev far.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-12-06 12:58

> Jeg forsøger også altid at udvise hensyn til bløde trafikanter og det
> specielt efter, jeg i hine tider selv blev far.

Jeps. Utroligt hvilken indflydelse sådan en lille pode har på ens liv

Fra : BJ

Dato : 21-12-06 13:02

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeps. Utroligt hvilken indflydelse sådan en lille pode har på ens liv

Jep, det er vel nok det mest udviklende for et menneskes psyke indtil
børnebørnene ankommer..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : ena

Dato : 20-12-06 18:01

> [...]
>
> Man styrer langt mere end du umiddelbart skulle tro og det helt fra
> bardommens tid, hvor man er uheldig eks. at smadre en rude.

Tja - jeg har engang påkørt en cyklist - jeg blev på ulykkesstedet og hjalp
cyklisten tilkaldte politiet og Falck etc. Jeg fik ingen skyld i ulykken men
at stikke af gør jeg aldrig det ved jeg i dag - jeg gik i en art "nødhjælps
panik" og tænkte egentligt kun på at skaffe hjælp så hurtigt som muligt

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-12-06 22:55

"ena" <ekk@nomail.com> wrote in

> [...]
> ulykken men at stikke af gør jeg aldrig det ved jeg i dag - jeg gik i
> en art "nødhjælps panik" og tænkte egentligt kun på at skaffe hjælp så

Det er en meget almindelig reaktion (gudskelov). Desværre også en reaktion
der ofte bringer en selv i fare. Men nogen reagerer altså med
handlingslammelse eller direkte angst og flugt.

Men der er ikke nødvendigvis noget mønster. Du kan sagtens få en anden
reaktion hvis du kommer ud for noget tilsvarende igen.

Fra : mr j

Dato : 20-12-06 16:10

> Hvad skal der gøres for at højne nutidens mennesker moral, ansvarsfølelse,
> anstændighed osv.?

Psykologer mener at det er 100% normal menneskelig reaktion,
underbevistheden gør det for at beskytte os for den traumatiske oplevelse,
og får os til at stikke af. Fordi ude af øje ude af sind..
Så man kan lovgi nok så meget, men det er imod menneskets ur instinkter at
stoppe op..

Når det så er sagt, om jeg fatter at man kan gå ud på en vej, når der kommer
en bil?? jeg mener man kan jo bruge sine øjne, det er jo det vi har fået dem
til.. fumlegænger..

Mvh
Morten

Fra : JMP

Dato : 20-12-06 16:23

"mr j" <Spam@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når det så er sagt, om jeg fatter at man kan gå ud på en vej, når der
> kommer en bil?? jeg mener man kan jo bruge sine øjne, det er jo det vi har

Morten, jeg syns det er groft, at kalde denne 17årige pige en "fumlegænger".
En families verden er kaster i ruin, når beskeden om dødsfaldet når frem! !
! Jeg taler af erfaring!
Du kender ikke kendsgærningerne. Bilister har, efter min mening, alt for
travlt. -Også med alt muligt andet, mens de kører bil!

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-06 18:43

> Morten, jeg syns det er groft, at kalde denne 17årige pige en
> "fumlegænger". En families verden er kaster i ruin, når beskeden om
> dødsfaldet når frem! ! ! Jeg taler af erfaring!

Ja måske der står jo ikke så meget,ud over at hun er gået over vejen og er
blevet ramt af en bil,men det lyder jo som om at hun ikke har set sig for,så
ligemeget hvor mange der bliver ked af tabet, så er det da hendes egen
skyld, som sagen er fremlagt pt..

Mvh
Morten

Fra : Møller

Dato : 20-12-06 17:48

"mr j" <Spam@spam.dk> wrote in message

> [...]
> og får os til at stikke af. Fordi ude af øje ude af sind..
> Så man kan lovgi nok så meget, men det er imod menneskets ur instinkter at

Jeg vil mene, at panikreaktion: at flygte fra en ulykke er langt ude.

Jeg må indrømme, at jeg aldrig har været ramt af den følelse i
krisesituationer.
Jeg er af den opfattelse, at det kun kan være et mindretal der burde gå i
panik og flygte eller undlade at yde hjælp, det er min erfaring, at der
ligger andet bag: manglende kørekort? kapløb på offentlig vej, påvirkning af
stoffer eller spiritus.

Så mon situationen ikke er selvforstærkende, jo mere aviser og
lommepsykologer skriver om at det er naturligt at flygte når man har nedlagt
et "bytte" før de større dyr i flokken kommer og vil have sin bid, så er vi
langt ude, og det legitimere at flygte fra sit ansvar, eller hvad man skal
kalde det.

Jeg er af den opfattelse, at det er ved at være følelsesmæssig afstumpethed
ikke at yde hjælp i den omfang man kan, og man kan altid yde noget.

Jeg kan og vil ikke acceptere panikreaktion som undskyldning. det er og
bliver efter min mening.
Jeg taler ud fra egne oplevelser til vands, luft og jord.
Jeg er af den opfattelse, at viden og forudsætninger kan afhjælpe mange
"paniksituationer" og hvad deraf følger.

Grundlæggende mener jeg, at man er forpligtet til at yde den hjælp man er i
stand til, og at man som bilist, sejler o.lign er forpligtet til at kunne
yde førstehjælp og kende konsekvenserne af forskellige uheldstilstande fra
nedkølig, drukning til brud på lemmer og voldsomme blødninger.

Og enkelte spørgsmål:
Hvornår har du checket din førstehjælpsviden.
Hvornår har du sat dig ind i reglerne for assistance ved ulykker
Har du pulverslukker i din bil.
Har du metalliserede plastfolie i din bil?
Har du / vil du køre sårede til hospital uden tanke for blod bræk o.s.v. i
din bil
Kan du begrænse i ulykke?

Der er mange steder på nettet, hos falck og andre steder du kan hente viden,
men du skal have prøvet at stå et benzinbål for at sige at du kan slukke en
brand o.s.v.

Som vi siger når vi er i det galgenhumoristiske hjørne: vragene til venstre,
ligene til højre så ambulancen kan komme frem til de overlevende.

Og til sidst en lille advarsel: jeg vil aldrig tøve med at få en lastbil til
at spærre for trafikken og til at bruge grabben til at fjerne biler der er i
vejen for redning af menneskeliv. Bilens stand og pris underordnet!

Møller

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-06 18:49

> Jeg vil mene, at panikreaktion: at flygte fra en ulykke er langt ude.

Jeg har kun ramt en cykelist med 3kmt,og jeg fløj da ud og hjalp hende op og
checkede cykel og hende igennem.. Og undskyldte 1000 gange tror jeg...

> Jeg må indrømme, at jeg aldrig har været ramt af den følelse i
> krisesituationer.

Nej heller ikke mig..

> [...]
> Jeg er af den opfattelse, at viden og forudsætninger kan afhjælpe mange
> "paniksituationer" og hvad deraf følger.

Tjaa alle mennesker er forskellige...

> [...]
> yde førstehjælp og kende konsekvenserne af forskellige uheldstilstande fra
> nedkølig, drukning til brud på lemmer og voldsomme blødninger.

100% enig..

> Og enkelte spørgsmål:
> Hvornår har du checket din førstehjælpsviden.
Jeps er blevet opfrisket 2 gange efter det storejeg fik i milli...

> Hvornår har du sat dig ind i reglerne for assistance ved ulykker
Ved overstående..

> Har du pulverslukker i din bil.
Check

> Har du metalliserede plastfolie i din bil?
Nope...

> Har du / vil du køre sårede til hospital uden tanke for blod bræk o.s.v. i
> din bil
Hehe i min gamle polo..jada,selv med den lækre G40kabine jeg har i hehe...

> Kan du begrænse i ulykke?

Jeps

Mvh
Morten

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-12-06 22:37

Møller wrote:

> Og enkelte spørgsmål:
> Hvornår har du checket din førstehjælpsviden.

Sidst jeg var på førstehjælpskursus, dvs. efteråret

> Hvornår har du sat dig ind i reglerne for assistance ved ulykker

Derudover: Aldrig

> Har du pulverslukker i din bil.

Øh min 6kg. står faktisk og venter, efter at en ven lånte den, hmm. må
hellere få den i igen (vandret)

> Har du metalliserede plastfolie i din bil?

ikke i sommer- og juleferien.
Men har altid almindelige tæpper, de har før været brugt til førstehjælp, og
de kan faktisk vaskes.

> Har du / vil du køre sårede til hospital uden tanke for blod bræk
> o.s.v. i din bil

Jeps det er en gammel spand.

> Kan du begrænse i ulykke?

Ja der er flere gange sket at jeg har kastet en trekant på et ulykkessted,
før politiet er kommet, og hentet trekanten senere på dagen, derfor står mit
telefonnummer på den.

I øvrigt koster de jo peanuts hos en hugger.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Hr. Jensen

Dato : 21-12-06 09:36

On Wed, 20 Dec 2006 17:48:09 +0100 "Møller" <mail..sspam@og.dk> sent the
following smoke signals:

>Og enkelte spørgsmål:
>Hvornår har du checket din førstehjælpsviden.

Det er vel 4 år siden. (3. gang, og det bliver kedeligere og kedeligere
for hver gang)

>Hvornår har du sat dig ind i reglerne for assistance ved ulykker

Ved samme lejlighed.

>Har du pulverslukker i din bil.

Nej, jeg kører Hyundai - ikke PSA. Desuden er pulverskader ikke dækket
ligesom brandskader.

>Har du metalliserede plastfolie i din bil?

Nej. Min bil er ikke så stor, og det er begrænset hvor meget ragelse,
jeg vil have med mig.

>Har du / vil du køre sårede til hospital uden tanke for blod bræk o.s.v. i
>din bil?

Venner og familie, ja - andre, nej.

>Kan du begrænse i ulykke?

Aner det ikke.

--
Send dem bort, send dem bort.
De er grimme, de lugter og er sort'....

Fra : Niels Pein

Dato : 21-12-06 17:51

"Møller" skrev ...

> Og enkelte spørgsmål:
> Hvornår har du checket din førstehjælpsviden.

Sidst vi havde repetitionskursus for samaritter, som vi har 2 gange om året
på min arbejdsplads (Grundfos).

> Hvornår har du sat dig ind i reglerne for assistance ved ulykker

Jeg tror vi kommer ind på det ca. hver anden gang.

> Har du pulverslukker i din bil.

Nej. Har ofte overvejet det, men den skal være indenfor rækkevidde fra
førersædet, ellers synes jeg det kan være lige meget, og jeg har svært ved
at finde en god plads til den.

> Har du metalliserede plastfolie i din bil?

Nej.

> Har du / vil du køre sårede til hospital uden tanke for blod bræk o.s.v. i
> din bil

Hvis det kan gøre en forskel for dem, ja.

> Kan du begrænse i ulykke?

Ja.

--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : JMP

Dato : 20-12-06 16:10

> [...]
>
> 2 biler var impliceret, hvoraf den ene stak af.
>
> Hvad skal der gøres for at højne nutidens mennesker moral, ansvarsfølelse,

Jeg tror, at det aller mest handler om ansvarsfølelse.
Jeg tænker her, på trafik, i det hele taget. Jeg har aldrig været i en
lignende situation, og ved derfor ikke, om jeg ville gå så meget i panik, at
jeg ville flygte.
Men jeg arbejder med børn i dagligdagen. Og hvis vi nu nøjes med at snakke
trafik, så kan jeg sige, at jeg TIT har stået, ved en fodgængerovergang,
sammen med 20 (tyve) børn og én voksen. Jeg lyver ikke, når jeg siger at de
første 10 - 12 biler bare drøner videre, uden at overveje, om de skal
stoppe!! -Og så kan vi så stå der, og vente. Folk tænker kun på sig selv i
trafikken! Mig først! Når der endelig er én der standser, er det, som
regel en kvinde som er over 35 år.
Nu er det trafik, det handler om, - så jeg slutter her. JMP

Fra : BJ

Dato : 20-12-06 16:15

"JMP" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> standser, er det, som regel en kvinde som er over 35 år.
> Nu er det trafik, det handler om, - så jeg slutter her.

Jeg har selv kun (heldigvis) været ude for en alvorlig ulykke.

Det ligger en del år tilbage og jeg totalskadede min bil.

Jeg kørte ind i siden med høj fart på en norsk Mercedes.

Jeg tænkte udelukkende på de 2 personer i dom sad i MB´eren og da jeg hørte
de var uden skade overhovedet, kunne jeg slappe af og koncentrere mig om min
skade.

Så min erfaring med meget voldsomme oplevelser, bunder da også blot i denne
ene.

PS: Ca. 8 måneder efter, så jeg min gamle potte stå til salg hos en
sjællandsk automobilhandler. Jeg spurgte om bilen nogen sinde havde været
skadet og til det svarede ham NEJ. Det kan nok være jeg fik læst og
påskrevet ham...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus G.

Dato : 20-12-06 17:10

> [...]
> tænker kun på sig selv i trafikken! Mig først! Når der endelig er én der
> standser, er det, som regel en kvinde som er over 35 år.
Det var ren bonus da jeg var på arbejde en dag, og jeg så standsede så en
hel bus med små børn kunne komme ud fra sidevejen... _hele_ bussen vinkede
lyst til mig :)

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : JMP

Dato : 20-12-06 17:20

> Det var ren bonus da jeg var på arbejde en dag, og jeg så standsede så en
> hel bus med små børn kunne komme ud fra sidevejen... _hele_ bussen vinkede
> lyst til mig :)
Klaus, Du er så en af de gode trafikanter! Tak for det! Jeg selv prøver
altid på at gøre det rigtige og hensynsfulde i trafikken, - og håber så, at
andre syns det er en god idé, og fremover selv viser lidt mere hensyn, i
trafikken!

Fra : Søren Blom

Dato : 20-12-06 17:46

"JMP" <spam@spam.spam> skrev
> [...]
> at andre syns det er en god idé, og fremover selv viser lidt mere hensyn,

Bare send den med fuld løn under sygdom først over gaden

Alvorligt talt, så kommer jeg meget rundt i verden og det er langt fra i
Danmark trafikanterne har sværest ved at stoppe for fumlegængeren øhh fod
gængeren, men f.eks. i Paris, der køre bilisterne ind til den første tør
sætte fødderne på gaden, så skal de sku nok stoppe, men man skal tilgengæld
også huske at have røven med sig, for tålmodigheden er nano lille..

Føler med familie til den 17 årige pige, har desværre selv mistede ægtefælle
og barn i tragisk trafik ulykke, så jeg ved hvordan de pårørende har det og
det er helt ubeskriveligt.
--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : JMP

Dato : 20-12-06 20:48

VH, det er meget synd, at du har mistet to, der var dig så nær. Det kommer
du jo aldrig helt over! Da min tante blev slået ihjel af en lastbil,
begyndte min hendes mand, min morbror, at drikke og blev min alkoholiker.
Det var han så i nogle få år, inden han begik selvmord. Mine 2 kusiner stod
uden forældre, i en meget ung alder. Senest er min elskede nevø, helt
uskyldigt, blevet slået ihjel i trafikken. Jeg bliver aldrig mig selv igen.
Sorgen er så stor! For slet ikke at tale om hans mor og hans 2 søskende! Så,
bilister, hvis I tror, at det er ok, at have egne færdselsregler, så tror I
fejl! ! !

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-12-06 17:01

JMP wrote:

> [...]
> stoppe!! -Og så kan vi så stå der, og vente. Folk tænker kun på sig selv i
> trafikken! Mig først! Når der endelig er én der standser, er det, som

Nu er det nok ikek smart at gøre med en masse børn bag sig - men det
hjælper ofte at tage et skridt ud på vejen og se ud som om man har
tænkt sig at fortsætte. Jeg kan love dig at der er mange der får
bremset når man gør det. Man skal så bare sikre sig at man kan gøre
det uden at komme i fare hvis det er en af dem der ikke stopper...

Fra : Anders Majland

Dato : 20-12-06 18:41

> [...]
> bremset når man gør det. Man skal så bare sikre sig at man kan gøre
> det uden at komme i fare hvis det er en af dem der ikke stopper...

Og bagvedkørende har en chance for at nå at stoppe ...

Men efter et par uheldige oplevelser på mc er stopper jeg heller ikke så tit
for fodgængerfelter som tidligere når jeg er på mc og dermod også til mere
sårbar overfor "vildfarne" biler

a) Stopper for en fodgænger der kommer fra min højre side. Da fodgængeren er
næsten over opdager en modkørende taxa at der er nogen i feltet og
katastrofebremser og ender midt i feltet. Den bremsede dog skævt så han var
kommet over midten af vejen og dermed temmeligt tæt på mig. Fodgængeren når
at springe til side.

b) Jeg bremser for en lille skolepige - Idet hun er på vej ud på vejen
bliver jeg overhalet højre om af en bilist. Pigen var heldigvis kun kommet
ud på cykelstien så hun blev ikke ramt. Bilisten "eftersatte" jeg og
stoppede ved et kryds 500meter fremme. Jamen hun troede da jeg skulle dreje
til venstre når jeg sådan bremsede ned midt på vejen ... Der brugte jeg
meget store bogstaver og var meget tæt på at stikke hende en... Hun havde
slet ikke set pigen der var på vej ud i fodgængerfeltet ...

c) Jeg bremser let for en på vej ud i et fodgængerfelt. Bilisten langt
bagved kommer "hurtigt" og har ikke set at jeg bremser så da han klodser
bremserne er han for tæt på til at nå at standse. Da der er fodgængere foran
mig har jeg ingen "escape route" men heldigt for mig slipper bilisten
bremsen og tager den venstre om mig/fodgængere og helleanlæg ... Og den
modkørende når også at stoppe for ham ...

Så jeg er efterhånden fandens opmærksom på at mine manøvrer ikke kan
misforstås og at jeg bliver set. Jeg holder f.eks aldrig bagerst i en kø på
motorvejen mere - det tør jeg ikke. Så hellere sure blikke ved at køre
10biler frem mellem rækkerne eller lign.

Fra : Niels Pein

Dato : 20-12-06 23:28

"Anders Majland" skrev ...

> Men efter et par uheldige oplevelser på mc er stopper jeg heller ikke så
> tit for fodgængerfelter som tidligere når jeg er på mc og dermod også til
> mere sårbar overfor "vildfarne" biler

Tja jeg har prøvet noget lignende på MC.
Et sted man måtte køre 70 og alle kørte lidt mere, bremsede jeg (på normal
vis) op for et fodgængerfelt hvor een stod og skulle over.
Det havde bilisten bagved åbenbart ikke regnet med, for inden jeg holdt helt
stille, hørte jeg lyden af blokerede dæk. Jeg svingede straks til venstre,
da der ikke var nogen modkørende, og bilen bagved kom kurende lige så fint
op på siden af mig med lidt dækrøg og det hele, og kom lige nøjagtig til
standsning inden feltet, med en chauffør med øjne så store som tekopper bag
rattet.

I den efterfølgende tid kunne jeg konstatere, at det ikke var normal kotume
for de lokale at standse ved det fodgængerfelt, bare fordi nogle fodgængere
gerne ville over.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : JMP

Dato : 20-12-06 23:36

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse

> I den efterfølgende tid kunne jeg konstatere, at det ikke var normal
> kotume for de lokale at standse ved det fodgængerfelt, bare fordi nogle
> [...]

Ja, Niels, det er noget med vane. Jeg har, efterhånden, rejst i nogle
lande. Jeg syns at danskere er det folk, der er mest lige glad med
fodgængeres rettigheder og sikkerhed.

Fra : Møller

Dato : 21-12-06 17:44

"JMP" <spam@spam.spam> wrote in message

> [...]
>
> Ja, Niels, det er noget med vane. Jeg har, efterhånden, rejst i nogle
> lande. Jeg syns at danskere er det folk, der er mest lige glad med

JA.

I f.eks Norge må der være store bøder for ikke at stoppe, for blot man, som
fodgænger, nærmer sig et fodgængerfelt, står alle næsten på bremsen lige
fra knallert til bybusser!

Tilsvarende ses i Sverige

Møller

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-12-06 17:01

BJ wrote:

> [...]
> sjællandsk automobilhandler. Jeg spurgte om bilen nogen sinde havde været
> skadet og til det svarede ham NEJ. Det kan nok være jeg fik læst og

Det må godt nok have været en pinlig oplevelse for ham...

Fra : BJ

Dato : 20-12-06 17:03

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det må godt nok have været en pinlig oplevelse for ham...

Det vil jeg mene, men han solgte den nu alligevel til en godtroende. Hans
problem var, jeg kunne stå udenfor bilen og udpege de dele/facilliteter jeg
selv havde fået eftermonteret i kabinen. Han gik derefter hen og så efter
med egne øjne og blev blod rød i bolden.

Bortset fra det, har jeg en magen til i dag.

En Nissan Silvia 2.0i 16V DOHC Hatchback fra 1984..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-12-06 17:25

mr j wrote:
> Når det så er sagt, om jeg fatter at man kan gå ud på en vej, når der kommer
> en bil?? jeg mener man kan jo bruge sine øjne, det er jo det vi har fået dem
> til.. fumlegænger..

Der er så mange muligheder - hun kan have overset bilerne, hun kan
have fejlvurderet deres hastighed osv.

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-06 18:44

> [...]
> dem
> til.. fumlegænger..

Der er så mange muligheder - hun kan have overset bilerne, hun kan

Jeps, men det lyder jo til at være hendes egen skyld..

Mvh
Morten

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-12-06 19:13

Morten Juel wrote:
> Jeps, men det lyder jo til at være hendes egen skyld..

Alle kan fejlvurdere en situation, for hende blev det bare fatalt. Om
det er hendes egen fejl eller om billisten har kørt som et svin har
jeg ingen chance for at vurdere.