Til automatgearseksperterne
Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 18-12-06 23:01

Jeg har en Mercedes C220CDI (T202, årg 2000, 340kkm) med automatgear. Dette
fungere 100% som det skal, undtagen i een bestemt situation; hvis jeg
accellererer kraftigt, og så pludseligt bremser hårdt (hvis jeg liiige skal
nå over i 'hullet' i den anden bane og den forankørende så bremser), går det
nogen gange i frigear, hvilket jo ikke er særligt smart.
I fart kan jeg ikke få den i gear igen, så jeg skal have den til at stå
stille, og så kan jeg få den i gear igen og så er alt normalt igen.
En løsning er jo selvfølgelig at lade være med at gøre ovenstående (hvad jeg
også prøver), men hvad er egentlig galt? Snyder jeg elektronikken (det er
elektonisk styret) og skal 'bare' have en softwareupdate? eller er det noget
mekanisk? Så vidt jeg ved har gearkassen ikke været renoveret. Som nævnt
skifter det ellers fint og blødt.

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 19-12-06 14:18

"Peter Brandt Jørgensen" <peter@FJERNESpeterbj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget mekanisk? Så vidt jeg ved har gearkassen ikke været renoveret. Som

Hej Peter
Skal lige have opklaret en enkelt ting.
Når du siger den går i frigear går jeg ud fra at den slet ikke kan trække
når det sker?
Altså ikke noget med at gearkassen "kun" går i nød-mode og bliver i tredje
gear uden mulighed for at skifte vel?

Porblemerne med de første elektroniske gearkasser var at de fra starten blev
dømt vedligeholdelsesfri.
Det var de - desværre - ikke.
Det kunne lyde som en styreboks. Dem var der noget bøvl med på nogen af de
stationcars der resulaterede i både skiftede styrebokse og endda
efterfølgende softwareopdateringer.
Det skulle bare undre mig om det ikke var sket tidligere i bilen levetid.

Tilbage er der muligheden for en mekanisk fejl. En lille dims i bunden af
gearkassen (som jeg desværre ikke kan huske hvad hedder) viste sig nemlig at
blive slidt i en grad så det påvirker funktionaliteten under særlige
omstændigheder.
Hvis det er den bør den kunne fremprovokeres, og det lyder som den ud fra
ovenstående beskrivelse.
Find en lige vej hvor du må køre 80 km/t.
Op i fart så du ender i 5 gear.
Slip speederen og lad den rende farten af så du kører 30 km/t.
Træd til den - helt i bund - så den skal skifte helt ned.
Gearkassen vil så typisk gå i nød-program. Så virker kun tredje gear og
intet andet indtil nøglen har været ude og bilen er genstartet (og dermed
har nulstillet fejlcomputeren og styreboksen i gearkassen).
Hvis du øver lidt er fejlen endda til at fremprovokoere ved lavere
hastigheder, og det er en fordel for så kan man "lave den" lige inden man
drejer ind på værkstedet. Husk *ikke* at slukke bilen når du lander foran
mekanikeren og lad ham så sætte testeren på. Hvis det er den omtalt fejl vil
han klø sig i hovedet og sige "Hmmm... Den siger at den glider i
gearkassen..." og så er det bare med at få skiftet den del det drejer sig
om.

Kan du ikke fremprovokere fejlen lige før et værkstedsbesøg kan det
alligevel være at fejlcomputeren har lagret den under tidligere hændelser,
og så kan man måske af den ved se hvad der er galt.
Husk i den forbindelse lige at se i servicehistorien (hvis du ahr den) for
at checke om der er skiftet olie og filter på gearkassen. Da man gik over
til elektroniske gearkasser skulle nogen af dem - hvis ikke dem alle -
heller ikke længere have skiftet olie. Det viste sig dog hurtigt at være en
fejl. Det skal de nemlig, og hvis bilen er passet "autoriseret" burde det
være skiftet undervejs, men det er ikke alle der har husket at få det gjort
så det skader ikke at få det checket.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Ulrich

Dato : 19-12-06 17:49

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det være skiftet undervejs, men det er ikke alle der har husket at få det
> gjort så det skader ikke at få det checket.

Rigtig god forklaring.
Men jeg tror på noget mekanisk.
Motor og gearkasse bliver slynget frem i vogntøjet,
og gearvælgeren bliver skubbet i frigear.
Så vi er ude i noget ophæng af en art.

--
Hygge Ulrich

Fra : Kent Hansen

Dato : 19-12-06 21:21

Tja, jeg kører selv med stor fornøjelse Mercedes med automatgear, og mit
eneste råd er: Kør ordentligt.
En Mercer skal køres med stil og ikke som en Toyata Supra eller andet
skrammel

Kent

Fra : Henrik

Dato : 19-12-06 22:01

"Kent Hansen" <kejser-k@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eneste råd er: Kør ordentligt.
> En Mercer skal køres med stil og ikke som en Toyata Supra eller andet

Toyota kan holde til det, men Merrcedes kan ikke ?

Henrik

Fra : Kent Hansen

Dato : 19-12-06 22:07

Merceren burde slet ikke udsættes for det, end of story.

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 22-12-06 19:16

"Peter Brandt Jørgensen" <peter@FJERNESpeterbj.dk> skrev i en meddelelse news:45870f7e$0$923$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> nå over i 'hullet' i den anden bane og den forankørende så bremser), går det
> nogen gange i frigear, hvilket jo ikke er særligt smart.
SNIP

Hej

Tak for svar,

Kent; som jeg skrev, så prøver jeg sandelig også at køre 'med stil', men med så meget dejlig diesel-power, skal
den jo arbejde lidt en gang i mellem. Men vi kan vel hurtigt blive enige om, at uanset kørestilen, må gearkassen ikke selv springe i frigear.

Ole og Ulrich; jeg er jo ikke meget for at provokere den til at lave 'nummeret', da jeg ikke har meget lyst til at skulle renovere/skifte
gearkassen, men vil prøve '80 km/t'-prøven når lejlighed byder sig.
Jeg skylder også at fortælle, at jeg har haft den på Køreteknisk anlæg i Roskilde, hvor den fik lidt 'tæsk', bla. hårde opbremsninger. Her opførte den sig eksemplarisk. Så det er kun den helt specielle situation, som udløser skiftet til N.