Ny Flustang?
Fra : Anders og Berit

Dato : 28-06-01 17:10

Jeg har læst en del tråde om emnet, og meningerne er jo mange.

Jeg fisker ikke flue så tit som jeg har gjort, og når jeg gør det er det på
Vestsjællands kyster. Her fremhersker vestenvinden = modvind.

Min gode gamle splitcane 9½' Sharpes Scottie canerod #6/7 fra 1977 har
egentlig altid gjort det godt, men den fortjener sin pension opshinet på
væggen. Den er mest brugt med en WF6F line. Jeg kan ikke sige hvorfor, men
når der står opgivet 2 lineklasser, har jeg altid trivedes bedst med den
lette.

Jeg kunne nok godt ønske lidt mere tyngde. Hos min lokale grejforhandler har
jeg set en Kinetic Jura 10½' #8/9. Den virker umiddelbart nydelig og
kraftfuld. Er der nogen herude der kender denne eller lignende (1300 kr) er
jeg taksom for kommentarer.

Mvh
Anders Post

Fra : Lars Broberg

Dato : 28-06-01 20:55

Hej Anders
Jeg har selv investeret i en Kinetic Jura - og er meget tilfreds men, vær
opmærksom når du køber stangen - se den godt igennem for evt. skønhedsfejl,
og check om stangen den er lige !

Finish'en kan være lidt sjusket hvis ikke du er opmærksom, men
råmaterialerne er superb og der et godt drive i den ...

Ps. den er på tilbud til ca. 899,-

Mvh Lars

Anders og Berit <beritpost@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b3b5676$0$4663$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : Anders og Berit

Dato : 29-06-01 20:46

"Lars Broberg" <lars.broberg@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Finish'en kan være lidt sjusket hvis ikke du er opmærksom, men
> råmaterialerne er superb og der et godt drive i den ...

Hej Lars.

Er det samme stang til den pris, og i fald hvor?

Fra : Lars Broberg

Dato : 30-06-01 07:42

Hej Anders
Der er vist flere steder hvor der er kampagne-tilbud på Kinetic Jura - jeg
har købt min hos Jan & Bo i Roskilde, de har forretninger flere steder på
sjælland, ellers kik på TV2-tekst tv side 630, der er reklame for flere
grej-forretninger i landet, der kan du finde en der ligger i nærheden af
dig.

nyhedsmeddelelse:3b3cdaa2$0$3244$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : Per Gade

Dato : 28-06-01 23:32

> [...]
>
> Jeg fisker ikke flue så tit som jeg har gjort, og når jeg gør det er det

> Vestsjællands kyster. Her fremhersker vestenvinden = modvind.

Jeg fisker også en del på Vestsjælland - men aldrig i modvind, medmindre den
er meget svag. Derimod gerne i sidevind eller rygvind, hvilket ofte er
muligt at finde på Vestsjælland. Er der tale om vind fra vest - ja så er der
f.eks. sidevind ved Stigbjerg eller Frølunde. Bare for at tage et par
pladser i Musholm Bugt.

> Den er mest brugt med en WF6F line. Jeg kan ikke sige hvorfor, men
> når der står opgivet 2 lineklasser, har jeg altid trivedes bedst med den
> lette.

De fleste moderne stænger kan kaste med flere lineklasser - både over og
under det, stangen er klassificeret til. Oftest vil en AFTM 7/8-stang dog -
alt andet lige - kaste bedst med en WF8, hvis man da ikke vælger at lave sit
eget specialtilpassede skydehovede.

> [...]
> jeg set en Kinetic Jura 10½' #8/9. Den virker umiddelbart nydelig og
> kraftfuld. Er der nogen herude der kender denne eller lignende (1300 kr)

Stangen lyder alt for kraftig til formålet - og er formentlig tung at gå med
både på grund af lineklassen og længden. En kilos-ørred vil føles som en
hundestejle, og du er træt i armen, inden der er gået en time.

En 9 fods klasse 7-8 er efter min mening det tungeste, man bør gå med ved
kysten - og det er når det blæser kraftigt. Når det er magsvejr - svag til
jævn vind - (og det er det forbløffende tit), bruger jeg en Fenwick
9'9-stang, klasse seks, som jeg købte på udsalg for nogle år siden. Den
kaster som en drøm med et otter-skydehovede (ca. 30 meter - altså kastet,
ikke hovedet). Prisen svarede nogenlunde til det, du nævner.

I øvrigt landede jeg en havørred på 5,4 kilo på stangen i forgårs. Så den
kan altså også klare en grov ørred.

Venlig hilsen
Per Gade

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 29-06-01 06:25

"Per Gade" <pergade@post.tele.dk> wrote in message
<Klip>

> I øvrigt landede jeg en havørred på 5,4 kilo på stangen i forgårs. Så den
> kan altså også klare en grov ørred.

Ja, undskyld, det har egentlig ikke så meget med valg af fluestang at gøre,
men en havørred på 5,4 kg?!!! Det' da lidt vildt. ;) Hvor og hvornår tog du
dén? Hvilken flue brugte du?

Mvh.

--
Martin N. Rasmussen
Netikette? Find forklaringen på http://www.usenet.dk/netikette/

Fra : Per Gade

Dato : 29-06-01 09:42

Martin Nystrup Rasmussen <netfiskeren@worldonline.dk> skrev i en

> [...]
gøre,
> men en havørred på 5,4 kg?!!! Det' da lidt vildt. ;) Hvor og hvornår tog

Jeg forstår godt, at du spørger. Jeg har også svært ved at falde ned. Men
jeg tror til gengæld også, du forstår, at jeg gerne vil have pladsen for mig
selv. Derfor kan jeg kun sige, at det var i Sydsjælland. Fluen var en
hjemmebundet tangloppe. Jeg har aftalt med Finn Nielsen fra Nordjysk
Havørredfiskeri, at jeg skriver en lille artikel om fluen og oplevelsen. På
grund af ferie kommer den først på om 14 dage, men så kan du - og andre -
altså se en mere detaljeret beskrivelse af mønster m.m, hvis det har
interesse. Hvis du vil se en kort udgave af fangstbeskrivelsen kan du se på
fangstrapport.dk. fra d. 27. juni.

Håber, det er OK....

Venlig hilsen
Per Gade

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 30-06-01 10:28

> [...]

> altså se en mere detaljeret beskrivelse af mønster m.m, hvis det har
> interesse. Hvis du vil se en kort udgave af fangstbeskrivelsen kan du se

Det er helt i orden - hvis man har fundet et "hotspot", som ikke er
overrendt, kan man nok tillade sig at holde dét hemmeligt. ;) Jeg ser frem
til en fangstrapport.

Ov, det er såmænd gået hen og blevet "havørredvejr" - jeg tror, at jeg snart
må afsted til åen...

Mvh.

Fra : Per Gade

Dato : 30-06-01 23:14

Martin Nystrup Rasmussen <netfiskeren@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:IXg%6.627$DJ5.97054@news010.worldonline.dk...

> Det er helt i orden - hvis man har fundet et "hotspot", som ikke er
> overrendt, kan man nok tillade sig at holde dét hemmeligt. ;)

Tak for din forståelse. Jeg har nemlig aldrig set en anden fisker på denne
enestående gode fiskeplads, som det har taget mig flere år at finde. Eneste
problem er, at den er temmelig svært tilgængelig, men til gengæld er
belønningen tilsyneladende derefter

> Ov, det er såmænd gået hen og blevet "havørredvejr" - jeg tror, at jeg
snart
> må afsted til åen...

Knæk og bræk

Venlig hilsen
Per Gade

Fra : Anders og Berit

Dato : 29-06-01 20:45

"Per Gade" <pergade@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> f.eks. sidevind ved Stigbjerg eller Frølunde. Bare for at tage et par

Men modvind på Kongsmark, Drøsselbjerg og Mullerup.

> [...]
dog -
> alt andet lige - kaste bedst med en WF8, hvis man da ikke vælger at lave

Men fakta er, at som jeg kaster pt. går det bedre med den lette.

> [...]
> både på grund af lineklassen og længden. En kilos-ørred vil føles som en
> hundestejle, og du er træt i armen, inden der er gået en time.

Lagde du mærke til hvad jeg hidtil har gået med. Bøffer du! Ti hi. Men ja en
mindre fisk vil selvf. føles bedre fightende på den mindre stang. Jeg har
også en 8½' #6, men jeg kaster noget længere med Scottien ladet m. #6 i
vind.

> [...]
> ikke hovedet). Prisen svarede nogenlunde til det, du nævner.
>
> I øvrigt landede jeg en havørred på 5,4 kilo på stangen i forgårs. Så den

Tillykke m. fisken. Ja man kan sagtens lande fisk med en let stang. Rekorden
for Scottien er en 7,4 kg laks på Færøerne i 1979.

Mvh
Anders

Fra : Per Gade

Dato : 29-06-01 21:21

Anders og Berit <beritpost@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b3cda3e$0$3242$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> der
>
> Men modvind på Kongsmark, Drøsselbjerg og Mullerup.

Ja - og så...? Jeg prøvede bare at sige, at det ofte er muligt at finde et
sted, hvor vinden ikke driller så meget.

> Men fakta er, at som jeg kaster pt. går det bedre med den lette.

Jamen, det er vel så godt nok?

> [...]
> mindre fisk vil selvf. føles bedre fightende på den mindre stang. Jeg har
> også en 8½' #6, men jeg kaster noget længere med Scottien ladet m. #6 i

Jeg beklager, hvis du har følt dig stødt på manchetterne over mit svar. Jeg
prøvede blot at fortælle om mine erfaringer - i håb om, at du eller andre
kunne bruge det til noget. Men det var nok lidt naivt....

Venlig hilsen
Per Gade

P.S. Tillykke med den store gedde.

Fra : Redaktionen - Sports~

Dato : 29-06-01 09:13

On Thu, 28 Jun 2001 18:10:18 +0200, "Anders og Berit"
<beritpost@mail1.stofanet.dk> wrote:

Hej Anders

På Sportsfiskeri på opasia.dk kan du checke stortesten af fluestænger
til max. 1000,- kr. ud. Forøvrigt har vi publiceret en tilsvarende
test, blot er det denne gang tohåndsfluestænger der er i fokus.

Venlig hilsen

Redaktionen på
www.sportsfiskeri.opasia.dk

Fra : Anders og Berit

Dato : 29-06-01 21:10

"Redaktionen - Sportsfiskeri på opasia.dk" <sportsfiskeri@opasia.dk> skrev i
en meddelelse news:3b3c376b.1967499@news.inet.tele.dk...
> [...]
> til max. 1000,- kr. ud. Forøvrigt har vi publiceret en tilsvarende
> test, blot er det denne gang tohåndsfluestænger der er i fokus.

Jeg har læst disse tests, men de besvarer ikke mit spørgsmål, da Kinetic
Jura ikke deltager. Den giver et godt vue af de testede. Klø på og lad os få
lidt flere. Det kan være en stor hjælp, da markedet jo nærmest svømmer.

Mvh
Anders

Fra : Claus

Dato : 30-06-01 14:33

Se i det nye fisk&fri.
Der tester de fluestænger, også en kinetic.
De tester kun een serie fra hver mærke, og jeg husker ikke om
kinetic'en er en jura, men check testen.
Derudover kan jeg til hver en tid anbefale Scierra, som har flere
forskellige varianter, både to delte, tredelte, og sågar vistnok
firedelte.
Det er supergode stænger til prisen.

Claus

Fri, 29 Jun 2001 22:10:04 +0200, skrev "Anders og Berit"

Fra : Claus

Dato : 01-07-01 11:03

Ups! det er vist fiske-feber artiklen er i!
Claus