Firma bil!!
Fra : Kenneth Møller

Dato : 14-12-06 12:58

Hej

Min kæreste skal ha firma bil , som hun også skal bruge til privat kørsel,
og dermed bliver hun beskattet!!

Men hendes arbejdsgiver vil lease en bil , og han vil max betale 4500 om
mdr. inkl benzin!!

så hvis det samlet forbrug kommer udover 4500. skal hun selv betale benzin!
hviket jeg ikke syntes er helt fair!

Hvad er reglerne for firmabil incl privat kørsel? hvis der findes sådanne?

MVH

Kenneth

Fra : Henning

Dato : 14-12-06 14:06

On Thu, 14 Dec 2006 12:57:44 +0100, "Kenneth Møller"
<kennethm@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>mdr. inkl benzin!!
>
>så hvis det samlet forbrug kommer udover 4500. skal hun selv betale benzin!

Skattevæsnet kender ikke til "fair" - har hun fri bil eller har hun
ikke fri bil? Skal hun selv afholde udgifter til bilen kan de
fratrækkes i beskatningsgrundlaget. Bed hende ringe og tale med
www.skat.dk

Fra : t@vicki-thomas.dk

Dato : 14-12-06 14:11

Her er lidt læsestof om emnet, skrevet så man kan forstå det:

kortlink.dk/3ez8

Venlig hilsen
Tom

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-12-06 14:27

On Thu, 14 Dec 2006 12:57:44 +0100, "Kenneth Møller"
<kennethm@post3.tele.dk> wrote:

>Min kæreste skal ha firma bil , som hun også skal bruge til privat kørsel,
>og dermed bliver hun beskattet!!

Hun kan vel vælge kun at bruge den til firma kørsel?

> [...]
>mdr. inkl benzin!!
>
>så hvis det samlet forbrug kommer udover 4500. skal hun selv betale benzin!

Hun kan trække det hun selv evt skal betale fra i
beskatningsgrundlaget for den fri bil.

4500 kr/md for en lease-bil inkl benzin lyder i øvrigt ikke af meget
syntes jeg?

** Lars

Fra : Rasmus

Dato : 14-12-06 18:11

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> wrote in message

> [...]
> beskatningsgrundlaget for den fri bil.
>
> 4500 kr/md for en lease-bil inkl benzin lyder i øvrigt ikke af meget

Du kan lease en Honda Accord for 1799,- pr. md så jeg i en reklame...., det
er self. uden benzin

/Rasmus

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-12-06 19:14

On Thu, 14 Dec 2006 18:11:16 +0100, "Rasmus"
<SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> wrote:

>Du kan lease en Honda Accord for 1799,- pr. md så jeg i en reklame...., det
>er self. uden benzin

Ja men så undersøg betingelserne. Det er sikkert med få km, krav om
minimumsværdi når den skal retur, uden forsikring, stor forudbetaling,
osv. Hvis det skal være "inkl. alt andet end benzin" tror jeg næppe
dén pris holder.

** Lars

Fra : Anders Majland

Dato : 14-12-06 19:50

> [...]
> minimumsværdi når den skal retur, uden forsikring, stor forudbetaling,
> osv. Hvis det skal være "inkl. alt andet end benzin" tror jeg næppe

Hvis man tager udgangspunkt i en billig potte (manbliver jo beskattet af
nyværdien (med en min grænse)) skulle det vel nok være muligt at lease en
200kkr bil for ~2kkr om måneden. Egne tal for service vedligehold efter
60000km i en skoda fabia er 57øre i benzin 0,22øre i service, dæk & rep samt
0,29øre i forsikring og vægtafgift. Det er 1,08kr/km Eller til
~2300km/måneden med ovenstående maks_budget.

Hvor meget skal hun køre for arbejde i den og hvor meget kører i privat ?
Det vil sikkert ikke kunne svare sig for hende at få "fri" bil medmindre i
kører meget priavt - tror det billigste er at få skattefri km-godtgørelse...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-12-06 20:03

On Thu, 14 Dec 2006 19:50:19 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>0,29øre i forsikring og vægtafgift. Det er 1,08kr/km Eller til
>~2300km/måneden med ovenstående maks_budget.

Så skal der lige lægges afskrivning til.

Men som du selv også skriver - man skal gerne køre mange private km
før det bliver en god forretning af have "fri bil".

** Lars

Fra : Anders Majland

Dato : 15-12-06 08:43

> Så skal der lige lægges afskrivning til.

Det var de første 2000kr/måneden - om det er afbetaling eller afskrivning
kommer jo stort set ud på et. Men med et opslag på bilbasen på en pris ved
salg til forhandler i ren handen giver pt et estimat på 1,12kr/km (Dvs ved
privat salg eller i bytte skulle den nok give mere)

> Men som du selv også skriver - man skal gerne køre mange private km
> før det bliver en god forretning af have "fri bil".

Yep - vores biludgifter ser pt til ud til at ligge på 2,20kr/km (plus
kapitalomkostninger <5øre så lad os sige 2,25kr/km i runde tal ) En stor del
af det er faste udgifter så ekstra kørsel til km godtgørelse kan godt betale
sig - men det er jo også i en lille billig potte ... Og den reelle udgift
kendes jo først når vi sælger den igen...

Penge og privatøkonomi laver hvert år en liste over hvad det koster at køre
i forskellige og prisen per km stiger hurtigt når mna bevæger sig op i
størrelse/nypris

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-12-06 09:59

On Fri, 15 Dec 2006 08:42:58 +0100, "Anders Majland"

> [...]
>salg til forhandler i ren handen giver pt et estimat på 1,12kr/km (Dvs ved
>privat salg eller i bytte skulle den nok give mere)

Men leasingselskabet sætter nok afskrivningen konservativt så de med
garanti ikke taber nogen penge. Det bliver vel nemt 2.000 kr/md for en
ny bil der kører 20.000 km/årligt. Så er der ikke ret meget til overs
til benzin da hvis den samlede fest højst må koste 4.500 kr.....

> [...]
>sig - men det er jo også i en lille billig potte ... Og den reelle udgift
>kendes jo først når vi sælger den igen...

Ahja, det er en anden fordel ved fri firmabil. Du har en helt fast
omkostning du kender og kan budgettere. Ingen uforudsete
overraskelser.

** Lars

Fra : Andersen [3650]

Dato : 14-12-06 20:26

"Kenneth Møller" <kennethm@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kørsel, og dermed bliver hun beskattet!!
>
> Men hendes arbejdsgiver vil lease en bil , og han vil max betale 4500 om

Det var dog en elendig aftale. Enten betaler han hele gildet, ellers kan hun
jo lade
den stå i firmaet. Så er der ihverttilfælde ikke noget privat og derved ikke
noget
han kan forlange hun skal betale. Hvormeget skal hun iøvrigt køre pr. mdr.
??
Man kan jo også komme med egen bil og så få betalt pr. km. hun kører i
firmaets interesse.