EU-Plader
Fra : hornsved@post6.tele.~

Dato : 14-12-06 11:32

Nu har selv Nordmændende (som ikke en gang er med i EU!) fået
EU-plader. Dvs. i et lille firkantet felt TV på nummerpladen med et
lille Norsk flag på blå baggrund.

Dermed slipper de for at køre rundt med et stort påklistret
N-nationalitetsskilt bag på bilen.

Hvorfor F.... skal det tage så lang tid at få indført noget
tilsvarende i DK?

mvh
Hornsved

Fra : Zilly ink.

Dato : 14-12-06 11:59

hornsved@post6.tele.dk wrote:
> [...]
> med et lille Norsk flag på blå baggrund.
> Hvorfor F.... skal det tage så lang tid at få indført noget

Grundlæggende af samme grund som:

At vi tilbage i halvtredserne og tredserne kørte rundt i biler
hvor rudearealet efter danske forhold var for stort og derfor
måtte formindskes og det tabte glasareal skulle fyldes ud med en
teaktræsramme og at tranportere, pickupper osv. ikke måtte have
sideruder i kassen.

At vi som de eneste og sidste fik et tredje stoplys.

At pile og tekst på vejene forvirrede de danske bilister, men
ikke resten af Europa og verden (i store træk)

At...

Af rent politiske grunde - der er penge i udvalgsarbejde og det
danske hovmod der betinger at vi ved bedst, og at hvad andre gør
og mener IKKE kan overføres til DK uden at fire fem kommissioner
har udtalt gennem intensivt arbejde, typisk 5 år i snit/pr.
kommission!

Jeg fik luft og du fik (forhåbentlig) svar!
--
F.B.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-12-06 12:15

On 14 Dec 2006 02:31:32 -0800, hornsved@post6.tele.dk wrote:

> [...]
>N-nationalitetsskilt bag på bilen.
>
>Hvorfor F.... skal det tage så lang tid at få indført noget

Sakset fra www.danskfolkeparti.dk - "Nej til EU-nummerplader!
Dansk Folkeparti siger nej til, at danskere skal reklamere for EU på
deres biler. Vi vil ikke tvinges til at vise vores politiske holdning
via nummerplader. Meld dig ind i Dansk Folkeparti og støt os."

Det er nok også en af grundene... Gab siger jeg bare...

Men de kommer da nu gør de ikke?

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-12-06 00:34

Lars Knudsen skrev:
> [...]
> via nummerplader. Meld dig ind i Dansk Folkeparti og støt os."
> Det er nok også en af grundene... Gab siger jeg bare...

Fordi det er en holdning der er anderledes end din behøver den jo ikke
automatisk at være forkert.

> Men de kommer da nu gør de ikke?

Både og. Det sidste jeg hørte på den front er at det kommer, som
valgfrit, på et eller andet tidspunkt ude i fremtiden.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-12-06 10:44

On Sat, 16 Dec 2006 00:34:21 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Fordi det er en holdning der er anderledes end din behøver den jo ikke
>automatisk at være forkert.

Næh.. Men hvordan bliver man tvunget til at vise sin politiske
holdning? Det skal da i så fald kun være fordi den er valgfri.

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-12-06 10:59

Lars Knudsen skrev:
> Næh.. Men hvordan bliver man tvunget til at vise sin politiske
> holdning? Det skal da i så fald kun være fordi den er valgfri.

Hvis man nu har en passende afstandstagen til den hast hvormed nogen har
det med at få afskaffet Danmark behøver man jo ikke at køre rundt og
reklamere for netop det man ikke syntes om.

Måske det er i det lys at magthaverne, trods det at de har meget travlt
med at få Danmark decimeret til et minde, har valgt at gøre det
valgfrit. Dog kunne de godt havde taget det hensyn at gøre det til et
tilvalg i stedet for et fravalg.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-12-06 11:48

On Sat, 16 Dec 2006 10:59:06 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>med at få Danmark decimeret til et minde, har valgt at gøre det
>valgfrit. Dog kunne de godt havde taget det hensyn at gøre det til et

"Magthaverne" er trods alt folkevalgte i et demokrati. I et demokrati
er der altid tabere.

Men det er nok bare mig der ikke helt forstår det - ligesom jeg altid
har haft lidt svært ved at syntes det var særlig logisk at manifestere
sin politiske holdning ved at køre rundt med DK
kendingsbogstaver-klistermærket udformet enten i et EU flag eller et
Dannebrog.

Jeg syntes primært blot at det er smart at få landebogstaverne ned på
nummerpladen så jeg ikke skal klistre et grimt klistermærke på min
bil.

Mit resonnement er lidt mere i stil med... Landet er medlem i EU,
derfor oplagt at følge den standard der nu er lavet. Alternativt hvis
man ikke kan li' lugten i bageriet melder man sig ud og så kan man jo
udforme sine egne standarder.

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-12-06 13:30

Lars Knudsen skrev:
> "Magthaverne" er trods alt folkevalgte i et demokrati. I et demokrati
> er der altid tabere.

Hvilke folkevalgte i hvilket demokrati?

I Danmark har vi,i nyere historie, haft et (1) folkevalgt
folketingsmedlem. Resten har været partivalgt.

Og et samfund hvor du er nødt til at melde dig ind i et parti, og rette
dine meninger ind efter partiet, for at få indflydelse lever ikke op til
det jeg forstår ved demokrati.

> [...]
> sin politiske holdning ved at køre rundt med DK
> kendingsbogstaver-klistermærket udformet enten i et EU flag eller et

Man markerer at man er dansk. Det kan man sagtens uanset om man kommer
fra den ene politiske fløj eller den anden.

> Jeg syntes primært blot at det er smart at få landebogstaverne ned på
> nummerpladen så jeg ikke skal klistre et grimt klistermærke på min
> bil.

Det er et spørgsmål om smag og design. Ikke politik.

Og for nuværende slipper du ikke for et grimt klistermærke. Det er blot
blå og gul.

Så længe du holder dig indenfor EU er problemer p.g.a. manglende
klistermærke (uanset om det er det ene eller det andet) vist minimal.

Og kommer jeg udenfor EU vil jeg da hellere vise at jeg er dansk end at
vise at jeg blot kommer fra det og det kontinent.

> [...]
> derfor oplagt at følge den standard der nu er lavet. Alternativt hvis
> man ikke kan li' lugten i bageriet melder man sig ud og så kan man jo

Man kan også arbejde for at udviklingen i fællesskabet ikke går
hurtigere end befolkningerne vil være med til.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-12-06 20:43

On Sat, 16 Dec 2006 13:29:37 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Hvilke folkevalgte i hvilket demokrati?
>
>I Danmark har vi,i nyere historie, haft et (1) folkevalgt
>folketingsmedlem. Resten har været partivalgt.

Godt så - jeg tror vi er rigelig off-topic nu. Efter min opfattelse er
Danmark et demokrati.

>Og et samfund hvor du er nødt til at melde dig ind i et parti, og rette
>dine meninger ind efter partiet, for at få indflydelse lever ikke op til
>det jeg forstår ved demokrati.

Så er vi ikke enige. Men som sagt, kan man ikke li' lugten i bageriet
må man jo finde et andet sted at bage...

Det står enhver dansk statsborger frit for at stille op til
folketingsvalg i Danmark.

>Man markerer at man er dansk. Det kan man sagtens uanset om man kommer
>fra den ene politiske fløj eller den anden.

Men det gør man da også hvis der står DK på pladen med EU-stjernerne
over. Med dansk flag på nummerpladen bliver det vel endda noget i stil
med "jeg er dansk - og noget ganske andet end i andre".

>Det er et spørgsmål om smag og design. Ikke politik.

Vi er også i dk.fritid.bil.... ikke... Der går en del også op i smag
og design på deres bil.

>Og for nuværende slipper du ikke for et grimt klistermærke. Det er blot
>blå og gul.

Det sidder som en del af nummerpladen og er ganske lille.
Designmæssigt finder jeg det langt mere tiltalende end en
klistermærkat på bagen af bilen eller kofangeren.

>Så længe du holder dig indenfor EU er problemer p.g.a. manglende
>klistermærke (uanset om det er det ene eller det andet) vist minimal.

Måske, men stadig lovpligtigt at skilte med land, ikke?

>Man kan også arbejde for at udviklingen i fællesskabet ikke går
>hurtigere end befolkningerne vil være med til.

Ja, men hvad har det med nummerplader at gøre? "Udviklingen i
fællesskabet" bliver efter min bedste overbesvisning ikke påvirket i
hverken den ene eller anden retning fordi man indfører nummerplader
efter "EU-Standard".

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-12-06 23:30

Lars Knudsen skrev:
> Godt så - jeg tror vi er rigelig off-topic nu. Efter min opfattelse er
> Danmark et demokrati.

Det er det skam også - hvis man er tilfreds med at andre bestemmer hvad
man mener.

> Så er vi ikke enige. Men som sagt, kan man ikke li' lugten i bageriet
> må man jo finde et andet sted at bage...

Eller forsøge at få bagt nogle nye boller.

> Det står enhver dansk statsborger frit for at stille op til
> folketingsvalg i Danmark.

Og hvor store er det lige chancerne overfor partierne er for at det
lykkedes?

> Men det gør man da også hvis der står DK på pladen med EU-stjernerne
> over. Med dansk flag på nummerpladen bliver det vel endda noget i stil
> med "jeg er dansk - og noget ganske andet end i andre".

Men jeg lever i et selvstændigt land, der deltager i nogle samarbejder
med andre selvstændige lande.

Det passer ikke mig hvis jeg, med min nummerplade, skal reklamere for
samarbejdet frem for landet.

Og jeg er ret sikker på at en stor del af de der blå felter (uanset hvad
der står i dem) ville forsvinde hvis folk fik valget. Men det tør man
ikke give dem, for så er der nogle drømme der ramler sammen.

> Vi er også i dk.fritid.bil.... ikke... Der går en del også op i smag
> og design på deres bil.

Jo, og det jeg tænkte på var at der måske kunne designes nogle
nationalitetsmærker der passede til bilen hvis ikke reglerne var så
stramme at det enten skal være hvid-sort eller blå-gul.

> Det sidder som en del af nummerpladen og er ganske lille.
> Designmæssigt finder jeg det langt mere tiltalende end en
> klistermærkat på bagen af bilen eller kofangeren.

Så bliver du da nødt til at skifte land.

Det nationalitetsmærke der sidder på nummerpladen er i øvrigt ikke nok
hvis du bevæger dig udenfor fællesskabet. Der skal du alligevel have det
sort-hvide DK eller det blå-gule EU.

> Måske, men stadig lovpligtigt at skilte med land, ikke?

Jo, men ingen tager sig af det, heller ikke myndighederne.

> [...]
> fællesskabet" bliver efter min bedste overbesvisning ikke påvirket i
> hverken den ene eller anden retning fordi man indfører nummerplader

Nogen har (for) travlt med at udviske forskellene mellem de enkelte
lande. Og til det bruger man også at anonymisere landene i
nummerpladerne. (Det der nationale kendetegn der bliver plads til skal
du jo ret tæt på for at kunne se.)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-12-06 09:16

On Sat, 16 Dec 2006 23:29:44 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Og hvor store er det lige chancerne overfor partierne er for at det
>lykkedes?

Ikke store - men det skal de vel heller ikke gerne være. Tænk hvis det
var let at få "løsgængere" i folketinget. Hvor store var chancerne så
for at få noget som helst vedtaget?

>Og jeg er ret sikker på at en stor del af de der blå felter (uanset hvad
>der står i dem) ville forsvinde hvis folk fik valget. Men det tør man
>ikke give dem, for så er der nogle drømme der ramler sammen.

Man kan kalde det hvad man vil, men en eller enden form for samarbejde
vil efter min opfattelse bestemt være nødvendigt. Også forpligtende
samarbejde. Om det så skal symboliseres med det ene eller andet er så
mindre vigtigt.

>Så bliver du da nødt til at skifte land.

Det har jeg skam også gjort.

> [...]
>lande. Og til det bruger man også at anonymisere landene i
>nummerpladerne. (Det der nationale kendetegn der bliver plads til skal

Jeg ikke enig. Hvis ens nationalitet hænger sammen med hvilken
nummerplade man har på bilen så er der ikke meget tilbage.

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-12-06 12:34

Lars Knudsen skrev:
> Ikke store - men det skal de vel heller ikke gerne være. Tænk hvis det
> var let at få "løsgængere" i folketinget. Hvor store var chancerne så
> for at få noget som helst vedtaget?

Hvorfor må folketingsmedlemmer ikke være (rigtig) folkevalgte?

Nok ikke så store som de er i dag. Men det ser jeg nu kun som et gode,
for det der så blev vedtager ville være et mere ægte udtryk for hvad de
enkelte folketingsmedlemmer havde af holdninger. Og ikke kun,som i dag,
et udtryk for hvad partierne mente.

Jeg er ret sikker på at forholdene for bilisterne ville se en del
anderledes ud hvis det enkelte folketingsmedlem var alene om at afgøre
hvor stemmen skulle sættes. Hvordan tror du en SF-formand ville have det
med at stemme for stramninger for store dyre biler, men den bil han selv
har?

> [...]
> vil efter min opfattelse bestemt være nødvendigt. Også forpligtende
> samarbejde. Om det så skal symboliseres med det ene eller andet er så

Jamen der kan da sagtens være samarbejde uden at man behøver at udviske
de enkelte landes kendetegn.

Og for nummerpladerne er der et samarbejde, endda et der rækker videre
end EU.

> Det har jeg skam også gjort.

Fik du så valget at kunne køre uden (med noget andet end) det blå felt?

> Jeg ikke enig. Hvis ens nationalitet hænger sammen med hvilken
> nummerplade man har på bilen så er der ikke meget tilbage.

Hvis du vender dem om og ser på at ens nummerplade hænger sammen med
hvilket land man kommer fra passer det bedre.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-12-06 17:44

On Sun, 17 Dec 2006 12:34:03 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>hvor stemmen skulle sættes. Hvordan tror du en SF-formand ville have det
>med at stemme for stramninger for store dyre biler, men den bil han selv

Hehe... Det er til gengæld en rigtig god pointe!

>Fik du så valget at kunne køre uden (med noget andet end) det blå felt?

Ja, man kan bestille pladerne med eller uden det blå felt. I det
mindste i Sverige er det valgfrit og hvis jeg går på Vegverkets
hjemmeside for at bestille et sæt nummerplader vælger man ganske
simpelt om man vil have 2, 1 eller ingen med det blå felt.

Hos forhandlere osv bliver bilen leveret med "blå" plader når du
bestiller en ny - med mindre du beder om andet. Biler fra før Sverige
meldte sig ind i EU beholder de plader de allerede har - reg. nummeret
følger nemlig bilen hele dens levetid og det er så det har du har en
gyldig kontrolmærkat på det gør at man må køre i bilen.

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-12-06 18:46

Lars Knudsen skrev:
> [...]
> følger nemlig bilen hele dens levetid og det er så det har du har en
> gyldig kontrolmærkat på det gør at man må køre i bilen.

Hvad leverer Vegverkets hvis man ikke gør noget for at det skal være den
ene eller den anden?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-12-06 19:03

On Sun, 17 Dec 2006 18:46:12 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Hvad leverer Vegverkets hvis man ikke gør noget for at det skal være den
>ene eller den anden?

Det ved jeg ikke - på hjemmesiden vælger man det før bestilling (du
udfylder simpelthen hvor mange du skal bruge af hver).

Vi havde en Citroën Saxo med herop - der fik vi faktisk en af hver
efter den var synet - tror der har noget at gøre med om de skønner der
er plads eller ej. Så umiddelbart vil jeg tro at du får dem med "blåt
bånd".

En ny plade koster vist i omegnen af 150 sek pr. stk så det er dog
ikke den store udskrivning hvis du vil have noget andet end det der
lige sidder på bilen. Man bestiller via deres hjemmeside og de sender
dem så med posten få dage efter - hurtigt og nemt.

** Lars

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 14-12-06 13:54

hornsved@post6.tele.dk skriblede:
> Nu har selv Nordmændende (som ikke en gang er med i EU!) fået
> EU-plader. Dvs. i et lille firkantet felt TV på nummerpladen med et
> lille Norsk flag på blå baggrund.

Hvad er det lige der kendetegner en EU
nummerplade, er det ikke stjernerne og
dem har _norskerne_ garanteret ikke på
deres plader.

--
Lars Fragstrup

Fra : Gunnar007

Dato : 14-12-06 14:10

"Lars Fragstrup" <not.@dk> skrev i en meddelelse news:45814942$0$10414
> Hvad er det lige der kendetegner en EU
> nummerplade, er det ikke stjernerne og
> dem har _norskerne_ garanteret ikke på
> deres plader.

Pladen kan ses her
http://web3.aftenbladet.no/fritid/bil/article372107.ece

Hilsen G

Fra : Hr. Jensen

Dato : 14-12-06 14:17

On Thu, 14 Dec 2006 14:10:16 +0100 "Gunnar007" <007g@teamsos.dk> sent
the following smoke signals:

>Pladen kan ses her
>http://web3.aftenbladet.no/fritid/bil/article372107.ece

Jeg vil gerne have plader med et blåt felt med et Dannebrog og DK
nedenunder, men fan'me nej om jeg vil reklamere for EU (udtales ØV).

--
All that I just wrote is true...except the false bit.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-12-06 14:31

On Thu, 14 Dec 2006 14:17:04 +0100, Hr. Jensen
<aage.er@musikalsk.invalid> wrote:

>Jeg vil gerne have plader med et blåt felt med et Dannebrog og DK
>nedenunder, men fan'me nej om jeg vil reklamere for EU (udtales ØV).

Reklamere... Er det ikke bare en nummerplade? Hvordan bliver det til
reklame? Hvis man nu bare lavede dem så de var sådan - altså ikke
noget med at vælge til eller fra - så var det jo det. Blot endnu en
bil fra en af de lande der er medlem af EU samt angivelse af hvilket
land det er.

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-12-06 00:37

Lars Knudsen skrev:
> [...]
> noget med at vælge til eller fra - så var det jo det. Blot endnu en
> bil fra en af de lande der er medlem af EU samt angivelse af hvilket

Kan du komme med bare en acceptabel grund til at vi skal reklamere for
EU fremfor Danmark?

Husk på at 50+% af befolkningen mener at det nemt kan gå for hurtig med
det der EU-stads.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-12-06 10:47

On Sat, 16 Dec 2006 00:37:02 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Kan du komme med bare en acceptabel grund til at vi skal reklamere for
>EU fremfor Danmark?

I mine øjne er der ikke tale om reklame. Og jeg har nok svært ved at
fremkomme med en grund du anser som "acceptabel". Nu kender jeg heller
ikke de regler der ligger til grund for udformningen af
nummerpladerne, men går næsten ud fra at der er tale om en eller anden
form for standard i og med at de laves ens i alle andre EU
medlemslandende.

Jeg kan ikke se nogen acceptabel grund til at man lige netop i Danmark
skal opfinde sin egen løsning hvad udformning af nummerplade angår -
hvad er logikken i det?

>Husk på at 50+% af befolkningen mener at det nemt kan gå for hurtig med
>det der EU-stads.

Klart nok. Men så længe Danmark er medlem af det der EU-stads er det
ikke desto mindre faktum at man er med, indtil en eventuel udmeldelse.

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-12-06 11:05

Lars Knudsen skrev:
> [...]
> nummerpladerne, men går næsten ud fra at der er tale om en eller anden
> form for standard i og med at de laves ens i alle andre EU

Der findes vistnok en eller anden indstilling til hvordan en
EU-nummerplade bør se ud. Men prøv lige at overvej hvilket nummersystem
der entydig kan angive bilnumre for bilerne hos 300+ mill mennesker.

> Jeg kan ikke se nogen acceptabel grund til at man lige netop i Danmark
> skal opfinde sin egen løsning hvad udformning af nummerplade angår -
> hvad er logikken i det?

At Danmark er Danmark, ikke (endnu) blot en provins i staten Europa.

Det sidste kan de godt vente med til jeg ikke er her mere.

> Klart nok. Men så længe Danmark er medlem af det der EU-stads er det
> ikke desto mindre faktum at man er med, indtil en eventuel udmeldelse.

Indtil videre er det da heldigvis op til det enkelte land at bestemme
udformningen af sine nummerplader.

Allerede nu er der visse steder så meget sammenfald mellem nummerplader
fra forskellige lande at det lille bogstav er det eneste der gør at man
kan afgøre om bilen kommer fra det ene land eller fra det andet.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-12-06 11:43

On Sat, 16 Dec 2006 11:05:26 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Der findes vistnok en eller anden indstilling til hvordan en
>EU-nummerplade bør se ud. Men prøv lige at overvej hvilket nummersystem
>der entydig kan angive bilnumre for bilerne hos 300+ mill mennesker.

Sammen med landet kan det nok fungere. Mon ikke det er sådan det er
tænkt? Mange lande har så systemet med 3 bogstaver og 3 tal. Det
sammen med en landebetegnelse tror jeg give tilstrækkeligt med
kombinationer.

>At Danmark er Danmark, ikke (endnu) blot en provins i staten Europa.

man kan tilføje: Og medlemstat i EU. Derfor var det da oplagt at
anvende den løsning som resten så har valgt.

Alternativt kan Danmark jo bare melde sig ud og så forsyne
nummerpladerne med et lille dannebrog for at indikere at man står uden
for EU - selv om det i praksis jo nok ikke vil gøre den helt store
forskel.

> [...]
>fra forskellige lande at det lille bogstav er det eneste der gør at man
>kan afgøre om bilen kommer fra det ene land eller fra det andet.

Til gengæld er det så en helt entydig måde at afgøre det på. Det står
samme sted på alle nummerpladerne. Det syntes jeg da netop er en
fordel i stedet for 117 forskellige nummerplader som man så skal kunne
kende fra hinanden.

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-12-06 13:20

Lars Knudsen skrev:
> [...]
> tænkt? Mange lande har så systemet med 3 bogstaver og 3 tal. Det
> sammen med en landebetegnelse tror jeg give tilstrækkeligt med

Landekoden skal have samme størrelse som de øvrige tal for at undgå
forvekslinger.
Hvorfor ikke blot blive ved med de nummerplader vi har?

> man kan tilføje: Og medlemstat i EU. Derfor var det da oplagt at
> anvende den løsning som resten så har valgt.

Op et vist sted med målet for EU.

Lad det være et tæt samarbejde mellem et antal selvstændige lande. Det
er det befolkningerne vil have - hvis de blev spurgt.

> [...]
> nummerpladerne med et lille dannebrog for at indikere at man står uden
> for EU - selv om det i praksis jo nok ikke vil gøre den helt store

Du mener ligesom Norge?

Kunne vi så få Sverige og Finland med ud begyndte det ligne noget der
kan bruges til noget fornuftigt.

> [...]
> samme sted på alle nummerpladerne. Det syntes jeg da netop er en
> fordel i stedet for 117 forskellige nummerplader som man så skal kunne

Du får åbenbart ikke helt fat i pointen.

Du bliver påkørt af en bil med "XXX 123" på nummerpladen. Du ringer og
anmelder det. Uheldigvis for dig sidder det nummer på biler i 4
forskellige lande. Du kan så være heldig at halvere antallet fordi du
kan huske at der kun var et bogstav i landekoden.

Hvor tror du aben ender?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-12-06 20:47

On Sat, 16 Dec 2006 13:20:15 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Landekoden skal have samme størrelse som de øvrige tal for at undgå
>forvekslinger.

Hvorfor?

>Hvorfor ikke blot blive ved med de nummerplader vi har?

Det kunne man også godt. Jeg syntes bare det andet er ganske smart.

>Du mener ligesom Norge?

Ja noget i den stil...

>Kunne vi så få Sverige og Finland med ud begyndte det ligne noget der
>kan bruges til noget fornuftigt.

Hehe.. Jada... Jeg ville være glad bare man fik styr på
Øresundsregionen - men det er fordi jeg så bor i det ene land og
arbejder i det andet.

> [...]
>forskellige lande. Du kan så være heldig at halvere antallet fordi du
>kan huske at der kun var et bogstav i landekoden.

Du skal være meget uheldig hvis alle 4 lande har 4 biler af samme
nummerplade, mærke og farve skulle jeg mene? Lægger du mærke til den
fuldstændige nummerplade lægger du også mærke til hvad det er for en
bil.

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-12-06 23:38

Lars Knudsen skrev:
> Hvorfor?

Fordi du ellers ikke kan være sikker på at kunne se forskel på "B" "XXX
123" og "S" "XXX 123" hvis du ikke er helt tæt på.

> Det kunne man også godt. Jeg syntes bare det andet er ganske smart.

Det syntes jeg så ikke. Derimod syntes jeg det er ganske smart at man
kan se at det er en udlænding man har for sig, hvorfor man lige skal
have lidt størrere tålmodighed med vedkommende.

> Ja noget i den stil...
> Hehe.. Jada... Jeg ville være glad bare man fik styr på
> Øresundsregionen - men det er fordi jeg så bor i det ene land og
> arbejder i det andet.

Jamen så syntes jeg da at du skulle arbejde for et skandinavisk
samarbejde i stedet for et europæisk.

"Stort er bedst" er et mantra ikke en sandhed.

> [...]
> nummerplade, mærke og farve skulle jeg mene? Lægger du mærke til den
> fuldstændige nummerplade lægger du også mærke til hvad det er for en

Ikke alle er lige så gode til at spotte bilmærke som det er normalen
herinde.

Så du ender, måske, op med kun at have farven til hjælp. Og er det mørkt
er den end ikke sikker.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-12-06 09:21

On Sat, 16 Dec 2006 23:37:59 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Jamen så syntes jeg da at du skulle arbejde for et skandinavisk
>samarbejde i stedet for et europæisk.

Hvorfor skal det ene være på bekostning af det andet? Det står da -
vil jeg formode - de skandinaviske lande frit for at gå videre på
ønskede områder. Som eksempel - hvis man flytter fra det ene nordiske
land til det andet er alt der skal til en blanket "internordisk
flyttebevis" og dit pas.

>Ikke alle er lige så gode til at spotte bilmærke som det er normalen
>herinde.
>
>Så du ender, måske, op med kun at have farven til hjælp. Og er det mørkt
>er den end ikke sikker.

Korrekt. Men du risikerer også meget let at to lande har meget ens
nummerplader når det ikke er standardiseret. Tag for eksempel en norsk
bil og en dansk bil - det er vist nok kun den meget tynde røde streg i
rammen, der er forskellen. Altså indtil nu hvor Norge har valgt en
nummerplade med kendingsbogstav.

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-12-06 12:39

Lars Knudsen skrev:
> [...]
> ønskede områder. Som eksempel - hvis man flytter fra det ene nordiske
> land til det andet er alt der skal til en blanket "internordisk

Jeg havde nu tanker der ragte lidt videre end blot folks flytten rundt.

> [...]
> bil og en dansk bil - det er vist nok kun den meget tynde røde streg i
> rammen, der er forskellen. Altså indtil nu hvor Norge har valgt en

Og svenske/finske. Men tror du selv det ville blive bedre hvis de alle
så ens ud, og kun kunne adskilles ved at se på det (de) lille bogstav i
det blå felt? Så ville du jo have 25 muligheder for fejl, og ikke kun 4 (2).

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-12-06 17:51

On Sun, 17 Dec 2006 12:39:04 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Jeg havde nu tanker der ragte lidt videre end blot folks flytten rundt.

Det var som skrevet står også blot et eksempel.

> [...]
>det blå felt? Så ville du jo have 25 muligheder for fejl, og ikke kun 4 (2).

Det ved jeg ikke.. I det mindste ville man være klar over præcist hvor
på bilen man skulle kigge for at se hvilket land den stammer fra.

Polske plader, f.eks., ligner i øvrigt også de svenske.

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-12-06 18:49

Lars Knudsen skrev:
> Det ved jeg ikke.. I det mindste ville man være klar over præcist hvor
> på bilen man skulle kigge for at se hvilket land den stammer fra.
> Polske plader, f.eks., ligner i øvrigt også de svenske.

Polske plader indeholder en "bykode" og et nummer bestående af numre og tal.

På svenske skal man vist så tæt på at man kan se hvilket len der står på
det lille mærke. Eller har farven betydning der?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 17-12-06 19:16

On Sun, 17 Dec 2006 18:49:16 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Polske plader indeholder en "bykode" og et nummer bestående af numre og tal.

OK.

>På svenske skal man vist så tæt på at man kan se hvilket len der står på
>det lille mærke. Eller har farven betydning der?

Det lille mærke angiver ikke len, men derimod om du må køre eller
ikke.

Det store tal på det angiver hvilken måned det udløber og der står så
et mindre tal over med hvilket år det er. Farven henviser også til
året - dem der udløber i år er blå, dem næste år er gule. I 2005 var
de røde.

Hvis man af en eller anden grund ikke skal anvende bilen i en måned
eller mere skraber man feltet med måned og kan så taste den kode der
står under på vv's hjemmeside så er bilen afmeldt og du får
overskydende vægtafgift tilbage.

Skal du køre i bilen igen "påställer" man den på hjemmesiden igen,
printer en kvittering - og så må du køre når du har kvitteringen med
dig. Efter et par dage kommer så et nyt kontrolmærke du skal sætte på
nummerpladen og opkrævning af vægtafgift.

Uden kontrolmærke er det som udgangspunkt ulovligt at køre i bilen.

Nummerpladerne bliver derimod siddende på bilen til den skrottes. Det
gør bl.a. at man nemt med reg. nummeret ved hånden kan trække
information om hvem der tidligere har ejet bilen, om der er pant i
den, hvornår den er synet, osv, osv.

** Lars

Fra : Benny

Dato : 14-12-06 16:23

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil gerne have plader med et blåt felt med et Dannebrog og DK
> nedenunder, men fan'me nej om jeg vil reklamere for EU (udtales ØV).

Ha det tror du. Norge er ikke med i EU. Tror de. Stadigvæk er 90% af
samtlige love der bliver indført i Norge kopier af love indført i EU. De får
bare EU ind af bagdøren.

Benny (med familie i norgesland)

Fra : Mogens...

Dato : 15-12-06 00:05

"Benny" <hojvaelde@ invalid gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ha det tror du. Norge er ikke med i EU. Tror de. Stadigvæk er 90% af
> samtlige love der bliver indført i Norge kopier af love indført i EU. De
> får bare EU ind af bagdøren.

Min norske kollega ynde at nævne den stående joke, at Norge
lever mere op til EU-traktaten, end medlemslandene selv gør...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-12-06 00:40

Mogens... skrev:
> Min norske kollega ynde at nævne den stående joke, at Norge
> lever mere op til EU-traktaten, end medlemslandene selv gør...

Måske lige bortset fra Dukselandet Danmark. Vi er et af de få lande der
faktisk er istand til at opfylde kravene til at være med i Øvro-land.

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-06 19:47

> [...]
>
> --
> All that I just wrote is true...except the false bit.

Stemmer du også DF?

Fra : Hr. Jensen

Dato : 15-12-06 09:51

On Thu, 14 Dec 2006 19:46:43 +0100 "Jakob" <ok> sent the following smoke
signals:

>Stemmer du også DF?

Ja, vi kan jo ikke alle stemme på Radikalkunen/Muhamedansk Fjolleparti..

--
Send dem bort, send dem bort.
De er grimme, de lugter og er sort'....

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 14-12-06 15:03

<hornsved@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hvorfor F.... skal det tage så lang tid at få indført noget
tilsvarende i DK?

EU-stjerner fra 2008

http://masl.to/?R28512E5E

--
ad

Fra : Rune Larsen

Dato : 15-12-06 00:22

Awul Dasfilshabeda wrote:
> EU-stjerner fra 2008

Men det bliver valgfrit, og man skal huske at vælge fra.

- Rune
Honda Civic

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-12-06 10:00

On Fri, 15 Dec 2006 00:21:55 +0100, Rune Larsen <tazlyold@hotmail.com>
wrote:

>Men det bliver valgfrit, og man skal huske at vælge fra.

Og hvad er så egentlig den officielle motivation for at lade det være
et til/fra valg?

I Sverige er det noget med at der er visse biler der er nummerpladen
ganske enkelt for bred med landebogstav - og derfor er det nødvendigt
at kunne bestille den uden.

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-12-06 00:32

> [...]
> N-nationalitetsskilt bag på bilen.
> Hvorfor F.... skal det tage så lang tid at få indført noget

Fordi der ikke er nogen grund til at vi skal anonymisere os selv.

Når nu vi har sådan et flot flag, hvorfor skal vi så køre og reklamere
med den der blå ting?