/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kængurugitter
Fra : Søren Hansen


Dato : 13-12-06 02:14

Hej gruppe,
Jeg kan se, at der tilbage i august måned har været en diskussion om
reglerne angående montering af
safarigitter/kængurugitter/frontbeskyttelses-system.
Jeg synes ikke rigtig at der blev taget hensyn til alexbo's henvisning
til EU-direktivet 2005/66.
(http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/da/oj/2005/l_309/l_30920051125da00370054.pdf)

Nu har jeg siddet og støvet direktivet igennem, og som JEG forstår det,
vil en bil monteret med frontbeskyttelsessystemet faktisk være sikrere
for fodgængere end bilen uden frontbeskyttelsessystemet monteret.

For at kunne sælges og monteres lovligt, skal der foretages en række
prøver med og uden frontbeskyttelsessystemet monteret. Ingen af de målte
værdier må med systemet monteret overstige 90% af værdierne uden
systemet monteret.

Jeg har selv bestilt en Kia Carnival til levering i januar måned (wee,
mindre end en måned nu) og den har ikke ligefrem brilleret i EuroNCAP
testen hvad angår fodgængersikkerhed.

Om det ligefrem pynter på bilen med sådan et gitter er jo en smagssag,
men det er da ihvertfald en måde at personliggøre bilen på.

Jeg regner ikke med at skulle køre på markveje i større udstrækning i
bilen og har ingen illusioner om at det vil beskytte mig mod en elg, når
vi kører i Norge eller Sverige. Måske den kan redde mig mod en enkelt
ridse eller to fra en kundevogn i bilens levetid.

Jeg er stødt på to forskellige systemer, Kias eget, som er produceret af
Cobra, og Romiks, som forhandles af http://www.koreanstyling.dk/

Kia/Cobras er forkromet og Romiks er poleret stål.

Hvis jeg beslutter at få gitteret monteret, kommer der sikkert også
sidebars og en rear bar på.

Er der nogen, der har erfaring med frontbeskyttelsessystemer, efter de
nye regler, som vil dele ud af erfaringer og viden?
Nogen, der kan holde sig vågen gennem hele direktivet og se, om der er
noget, jeg har misforstået?
Nogen med meninger om fordele og ulemper ved forkromet kontra poleret
stål til sådan en indretning?
Og der kommer sikkert også nogen kommentarer omkring fordele og ulemper
angående montering af brian-lir, så bare kom med dem også, men tag lige
højde for de nye regler, hvis det er farligheden I kommenterer på.

--
Søren Hansen
http://kiaklub.dk/?ref=fbs

 
 
Morten Fruergaard (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 13-12-06 17:26

Søren Hansen wrote:
> Om det ligefrem pynter på bilen med sådan et gitter er jo en smagssag,
> men det er da ihvertfald en måde at personliggøre bilen på.

Jeg synes det pynter...
Jeg har haft et på min tidligere Chrysler Grand Voyager og min far har på
hans Chevrolet Trans Sport.

> Jeg er stødt på to forskellige systemer, Kias eget, som er produceret
> af Cobra, og Romiks, som forhandles af http://www.koreanstyling.dk/

Er Romiks godkendt? Der står ikke EU Godkendt, som der gør ved nogle af de
andre...


> Kia/Cobras er forkromet og Romiks er poleret stål.

Er du helt sikker?

Alle de produkter, som jeg sælger fra Cobra (som ikke er malet sort) bliver
opgivet som "rustfrit stål"...

> Nogen med meninger om fordele og ulemper ved forkromet kontra poleret
> stål til sådan en indretning?

Jeg ville foretrække klarlakeret rustfrit stål, dernæst rustfrit stål.

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Søren Hansen (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Søren Hansen


Dato : 13-12-06 22:34

Morten Fruergaard skrev:
> Søren Hansen wrote:
>> Jeg er stødt på to forskellige systemer, Kias eget, som er produceret
>> af Cobra, og Romiks, som forhandles af http://www.koreanstyling.dk/
>
> Er Romiks godkendt? Der står ikke EU Godkendt, som der gør ved nogle af de
> andre...
Jævnfør Romik forhandleren er testene gennemført og bestået og
papirarbejdet udestår. Det forventes afsluttet i januar.
>
>
>> Kia/Cobras er forkromet og Romiks er poleret stål.
>
> Er du helt sikker?
>
> Alle de produkter, som jeg sælger fra Cobra (som ikke er malet sort) bliver
> opgivet som "rustfrit stål"...
>
>> Nogen med meninger om fordele og ulemper ved forkromet kontra poleret
>> stål til sådan en indretning?
>
> Jeg ville foretrække klarlakeret rustfrit stål, dernæst rustfrit stål.
>

Jævnfør Romik forhandleren er begge dele i rustfrit stål. Cobras er
belagt med krom, mens Romiks er poleret.
Forhandlerens udgangspunkt er, at det forkromede nok er blankere at se
på, men at det polerede vil være lettere at udbedre skader/ridser på.

Bruno (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 13-12-06 17:54

Søren Hansen wrote:
>
> Nu har jeg siddet og støvet direktivet igennem, og som JEG forstår det,
> vil en bil monteret med frontbeskyttelsessystemet faktisk være sikrere
> for fodgængere end bilen uden frontbeskyttelsessystemet monteret.
>
Hvordan kommer du frem til det?

Direktivet går så vidt jeg forstår det ud på, at gitre skal gøre
sikrerer ikke at biler gitre er mere sikre end dem uden.

Jeg synes ikke der skal meget forestillingseven til at se hvorfor
gitrene er et problem, prøv bare og forestil dig nogen slår dig med en
telefonbog og så forestil dig slaget blev udført med en kort kølle. Jeg
ved godt hvilket klask der er en grov spøg og hvilket der er vold.

Mvh
Bruno

Søren Hansen (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Søren Hansen


Dato : 13-12-06 22:55

Bruno skrev:
> Søren Hansen wrote:
>>
>> Nu har jeg siddet og støvet direktivet igennem, og som JEG forstår
>> det, vil en bil monteret med frontbeskyttelsessystemet faktisk være
>> sikrere for fodgængere end bilen uden frontbeskyttelsessystemet monteret.
>>
> Hvordan kommer du frem til det?
>
> Direktivet går så vidt jeg forstår det ud på, at gitre skal gøre
> sikrerer ikke at biler gitre er mere sikre end dem uden.
>
> Jeg synes ikke der skal meget forestillingseven til at se hvorfor
> gitrene er et problem, prøv bare og forestil dig nogen slår dig med en
> telefonbog og så forestil dig slaget blev udført med en kort kølle. Jeg
> ved godt hvilket klask der er en grov spøg og hvilket der er vold.
>
> Mvh
> Bruno
FDM har kort beskrevet de nye tilladelser:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/FAEADA00-6309-426E-8A1F-C1F245528A26/0/1117.pdf

"Direktivet stiller samme krav til beskyttelse af bløde trafikanter, som
der stilles til frontpartiet af nye personbiler."

Se også mit svar til Tom.

--
Søren
http://kiaklub.dk/

Ukendt (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-12-06 18:47


"Søren Hansen" <kiaklubslet@kiaklub.dk> skrev i en meddelelse
news:457f53e6$0$4152$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

> Nu har jeg siddet og støvet direktivet igennem, og som JEG forstår det,
> vil en bil monteret med frontbeskyttelsessystemet faktisk være sikrere for
> fodgængere end bilen uden frontbeskyttelsessystemet monteret.

Jeg mener at du tager ganske meget fejl i denne tolkning


> Er der nogen, der har erfaring med frontbeskyttelsessystemer, efter de nye
> regler, som vil dele ud af erfaringer og viden?

Ja, afskillige bil-organisationer har i årevis lobby'et politikerne til at
tage skridt til at forbyde de gammelkendte forcromede kængurugitre. Grunden
har været den simple at en fodgænger "hænger fast" i gitteret i stedet for
at ryge "hen over" bilen (voksne).
For børns vedkommende vil det hårde gitter være en ren dræber når hovedet
rammer gitteret. Lobby-arbejdet har også virket og fået indført forbud mod
gitre (af den gamle type), på nye køretøjer.
At nogle vælger at montere gitrene alligevel, er nok op til den enkelte at
afgøre om man vil stå til regnskab for. Jeg personlig tror at man kommer
gennem vridemaskinen hvis man nogensinde rammer en fodgænger med et sådan
"eftermonteret" gitter......og ville da heller ikke selv give en billist ro,
hvis det var sådan at det var en af mine børn der blev ramt.
Jeg må så medgive at bilen unægtelig ser godt ud med et sådan gitter.

Mener dog at have set at man kan få forcromede gitre i kunststof som skulle
være godkendte til eftermontering

--
Tom



Søren Hansen (13-12-2006)
Kommentar
Fra : Søren Hansen


Dato : 13-12-06 22:48

Tom skrev:
> "Søren Hansen" <kiaklubslet@kiaklub.dk> skrev i en meddelelse
> news:457f53e6$0$4152$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>
>> Nu har jeg siddet og støvet direktivet igennem, og som JEG forstår det,
>> vil en bil monteret med frontbeskyttelsessystemet faktisk være sikrere for
>> fodgængere end bilen uden frontbeskyttelsessystemet monteret.
>
> Jeg mener at du tager ganske meget fejl i denne tolkning
>
>
>> Er der nogen, der har erfaring med frontbeskyttelsessystemer, efter de nye
>> regler, som vil dele ud af erfaringer og viden?
>
> Ja, afskillige bil-organisationer har i årevis lobby'et politikerne til at
> tage skridt til at forbyde de gammelkendte forcromede kængurugitre. Grunden
> har været den simple at en fodgænger "hænger fast" i gitteret i stedet for
> at ryge "hen over" bilen (voksne).
> For børns vedkommende vil det hårde gitter være en ren dræber når hovedet
> rammer gitteret. Lobby-arbejdet har også virket og fået indført forbud mod
> gitre (af den gamle type), på nye køretøjer.
> At nogle vælger at montere gitrene alligevel, er nok op til den enkelte at
> afgøre om man vil stå til regnskab for. Jeg personlig tror at man kommer
> gennem vridemaskinen hvis man nogensinde rammer en fodgænger med et sådan
> "eftermonteret" gitter......og ville da heller ikke selv give en billist ro,
> hvis det var sådan at det var en af mine børn der blev ramt.
> Jeg må så medgive at bilen unægtelig ser godt ud med et sådan gitter.
>
> Mener dog at have set at man kan få forcromede gitre i kunststof som skulle
> være godkendte til eftermontering
>
> --
> Tom
>
>
I direktivet står beskrevet en række krav til udformningen og hvilke
tests, der skal gennemføres for at få en godkendelse.
Kravene til udformningen skal netop tilgodese, at man (børn eller
voksne) ikke hænger fast i gitteret ved at stille krav til diverse
afstande mellem karosseri og enkeltdele og tykkelser af delene, lidt på
samme måde som kravene til legestativer på legepladser.

Mht de skader, som gitteret påfører fodgængeren, så måles der vha en
række knogle-attrapper slagets effekt og deformationer. Med gitteret
monteret må slagets effekt og deformationer kun udgøre 90% af skaderne
uden gitteret monteret.

Jeg tror derfor ikke, at de forfærdelige uheld, der skete med de gamle
gitre, kan tages som udtryk for effekten af de nye gitre.

Hvis du har oplysninger om de nye godkendte gitre, som peger i retning
af, at man ikke har taget ved lære af disse uheld, er jeg MEGET
interesseret i at læse herom.

--
Søren
http://kiaklub.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste