benzinforbrug hyundai getz
Fra : .\(5750\)giller

Dato : 12-12-06 07:42

har lige købt en hyundai Getz 1,4 med automatgear, den er opgivet til et
forbrug på 14,9 km/l v. blandet kørsel og 18,9 Km/l v. landevej. jeg har nu
rundet 1000 km, mit kørselsmønster vil jeg omregne til 85 - 90 % lande eller
motorvej.
kun lange ture, alm acceleration.
kan ikke hitte ud af det med overgear, hvis det er til så geare der op i 4
gear, og køre generelt med lavere omdrejninger. ( hvilket jeg tror er
billigst )
nu til ?et, jeg har faktisk kun kørt med overgear til, men mit forbrug gns.
ligger på ca 11,3 pr tankning, kan det være rigtigt, med ca 40.000 kørte km
pr år er det en rimelig hamper extra udgift, bare det fra 11,3 til 14,9. men
jeg tænker med så meget landevejskørsel burde mit gns da ligge meget højere.
kan der være en fejl på bilen, og hvordan er man stillet m
når forbruget ikke lever op til normen ?

håber der er nogen der kan bidrage, med en mulig løsning
--
Hilsen Gilbert der savner sin `84 diesel aut volvo der gik 11,7 km/l i
snit

Fra : Hr. Jensen

Dato : 12-12-06 10:21

On Tue, 12 Dec 2006 07:42:14 +0100 ".\(5750\)giller"
<gilbert@roen(remove)have.dk> sent the following smoke signals:

>håber der er nogen der kan bidrage, med en mulig løsning

Hyundai er desværre lige lovligt optimistiske, når de skal opgive
brændstofforbrug.

Min 1,3'er skulle gå 17,5 km/l i snit, men selv ved meget
landevejskørsel med udpræget brug af fartpilot, går den ikke mere end
ca. 15,5-16 km/l.

Så løsningen er desværre temmelig drastisk: Køb et andet bilmærke..

--
All that I just wrote is true...except the false bit.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-12-06 12:22

Hr. Jensen <aage.er@musikalsk.invalid> writes:

> [...]
> ca. 15,5-16 km/l.
>
> Så løsningen er desværre temmelig drastisk: Køb et andet bilmærke..

1,5-2 km/l for lidt er da vist ret normalt (bruger de overhovedet
bremserne i den der EU norm beregning?). Yaris'en kører ca. 15 hvor
den skulle kunne klare 16,7. Fra 14,9 til 11,3 synes jeg lyder lidt
rigeligt, så måske skal speederfoden justeres lidt.

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 12-12-06 13:12

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
Fra 14,9 til 11,3 synes jeg lyder lidt
> rigeligt, så måske skal speederfoden justeres lidt.

kan ikke justere speederfoden mere, så begynder den at bakke, jeg har lige
haft fat i importøren, hans svar var den skulle køre 10.000 km før man kunne
begynde at regne på det, så må vi jo se hvad den siger til den tid.
--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-12-06 14:29

In article <3qssn2l0r5of7fna108jg8kaojdeprfqql@4ax.com>,
Hr. Jensen <aage.er@musikalsk.invalid> wrote:

> Hyundai er desværre lige lovligt optimistiske, når de skal opgive
> brændstofforbrug.

Er de? Vores Santa Fe med aut. går det den er opgivet til.. og så er den
ikke engang kørt til endnu..

> Så løsningen er desværre temmelig drastisk: Køb et andet bilmærke..

Men desværre en forkert løsning IMHO.

Koldstarter æder forbrug.. også på en Hyundai.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Kent

Dato : 12-12-06 15:56

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse
> On Tue, 12 Dec 2006 07:42:14 +0100 ".\(5750\)giller"
> <gilbert@roen(remove)have.dk> sent the following smoke signals:

> Hyundai er desværre lige lovligt optimistiske, når de skal opgive
> brændstofforbrug.

Sikke noget sludder!

> [...]
> ca. 15,5-16 km/l.
>
> Så løsningen er desværre temmelig drastisk: Køb et andet bilmærke..

De allerfleste motorer skal køre langt mere end de 1000 km. før
det opgivne forbrug kan nåes. Specielt ved diesel er det gældende.
En kammerat har en 4-5 år gammel Peugeot 206, og da den havde
kørt 2000 km., klagede han til forhandleren, da forbruget var langt
højere end det opgive. Han fik at vide, at motoren først ville blive
optimalt økonomisk ved 20.000 km. Han var noget skeptisk, men
det viste sig at være rigtigt nok.

Gilbert - jeg tror godt du kan regne med forhandlerens råd
om at køre mere end 10.000, før du vurderer forbruget.

Kent.
Skoda Fabia Combi 1,9 TDI

Fra : Hr. Jensen

Dato : 12-12-06 16:56

On Tue, 12 Dec 2006 15:55:32 +0100 "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> sent
the following smoke signals:

>Sikke noget sludder!

Gæt, hvem der lige fik en ny legekammerat...

>De allerfleste motorer skal køre langt mere end de 1000 km. før
>det opgivne forbrug kan nåes.

Og jeg udtaler mig på baggrund af 28.000 km i en Getz....hvad gør du?

--
All that I just wrote is true...except the false bit.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-12-06 07:23

Hr. Jensen wrote:

> [...]
>
> Min 1,3'er skulle gå 17,5 km/l i snit, men selv ved meget
> landevejskørsel med udpræget brug af fartpilot, går den ikke mere end

Jeg tror det er et problem ved alle bilmærker. Min egen kører længere på
literen på motorvejen ved 90 km/t konstant end ved hovedvejskørsel med maks.
80 km/t. Hovedvejskørsel koster nemlig bremsninger og accellerationer og det
er dyrt!

Jeg kører 27 på literen ved 90 km/t på motorvejen, men 24,x km på literen
ved hovedvejskørsel med maks. 80 km/t.

--
Per, Esbjerg

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 12-12-06 10:25

..(5750)giller (remove) skrev:
> [...]
> når forbruget ikke lever op til normen ?
>
> håber der er nogen der kan bidrage, med en mulig løsning

Ro på . Lad bilen få bare lidt flere km. på bagen inden du kan regne
med benzinforbruget.

Men som oftest skyldes et højt benzinforbrug en forkert justeret
højrefod.

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-06 18:33

".(5750)giller" <gilbert@roen(remove)have.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> højere.
> kan der være en fejl på bilen, og hvordan er man stillet m
> når forbruget ikke lever op til normen ?

Det lyder total latterligt lavt. Min mondeo 1.8 med 327.000 Km på bagen
kører en 13-14 km/l hvoraf det meste er med kold motor til og fra arbejde
(2x5 Km).

Jeg har svært ved at se hvorfor økonomien skulle blive bedre med
kilometrene. Det er jo ikke sådan at benzinen langsomt fiser forbi
stemplerne og samler sig i bundkarret eller at ventilerne bliver mere tætte
med tiden.

--
Tom

Fra : Otto

Dato : 12-12-06 19:11

> [...]
> kilometrene. Det er jo ikke sådan at benzinen langsomt fiser forbi
> stemplerne og samler sig i bundkarret eller at ventilerne bliver mere

Ja det lyder egentlig underligt?

Jeg har så også hørt fra folk med HDi motorere, at man først kan regne
med brændstoføkonomien efter 20-30.000 km.

Min egen HDi har gået 6000 km, og den går stort set hvad der er lovet :)

Mvh
Otto

Fra : Kent Glerup

Dato : 12-12-06 22:23

On Tue, 12 Dec 2006 18:33:11 +0100, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Det lyder total latterligt lavt. Min mondeo 1.8 med 327.000 Km på bagen
>kører en 13-14 km/l hvoraf det meste er med kold motor til og fra arbejde
>(2x5 Km).

Man kune have en mistanke om at den tomatkasse der bruges i Getz'en er
en lidt gammeldags konstruktion.

> [...]
>kilometrene. Det er jo ikke sådan at benzinen langsomt fiser forbi
>stemplerne og samler sig i bundkarret eller at ventilerne bliver mere tætte

Det har jeg egentlig også svært ved at se. De første par tusinde
kilometer kan jeg se logikken, men så må skidtet da også efterhånden
ha' tilpasset sig!
Ikke desto mindre var Zafira'en ikke til at drive over 12-13 på
literen de første cirka 10.000 kilometer. Derefter har den arbejdet
sig op omkring de 15-16 stykker. Mærkeligt :(

/Kent Glerup

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-12-06 22:43

Kent Glerup skriver:

> Ikke desto mindre var Zafira'en ikke til at drive over 12-13 på
> literen de første cirka 10.000 kilometer. Derefter har den arbejdet
> sig op omkring de 15-16 stykker. Mærkeligt :(

Ikke mere ?

Jeg er skuffet, går kun ca 13-14 i Touran'en, men den har også "kun"
gået 1600km ind til videre...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kent Glerup

Dato : 13-12-06 15:10

On Tue, 12 Dec 2006 22:43:06 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Kent Glerup skriver:

>Ikke mere ?
>
>Jeg er skuffet, går kun ca 13-14 i Touran'en, men den har også "kun"
>gået 1600km ind til videre...

Og du vrider ellers over 20 ud af Golf'en!
I følge omgangskredsens erfaringer med 2,0 DSG'en, tror jeg maks du
skal regne med ca. 17 :)

/Kent Glerup

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-12-06 15:10

Kent Glerup skriver:

> Og du vrider ellers over 20 ud af Golf'en!

Ja, netop, hvorfor tror du at jeg er skuffet ?

Meeeeen Touran'en er også en kende mere "klodset" i designet, den kommer
sku aldrig til at gå 20å-æ-liter.

> I følge omgangskredsens erfaringer med 2,0 DSG'en, tror jeg maks du
> skal regne med ca. 17 :)

Det finder vi ud af, den runder snart de 2kkm...

Fra : Kent Glerup

Dato : 13-12-06 15:37

On Wed, 13 Dec 2006 15:10:16 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Kent Glerup skriver:

>Ja, netop, hvorfor tror du at jeg er skuffet ?

Jeg formoder at der er tankkort i vognen, samt rigeligt med standere
rundt omkring
Regningen lander jo nok alligevel ikke på dit bord!

>Det finder vi ud af, den runder snart de 2kkm...

Hvordan synes du ellers om den?

/Kent Glerup

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-12-06 15:44

Kent Glerup skriver:

> Jeg formoder at der er tankkort i vognen, samt rigeligt med standere
> rundt omkring
> Regningen lander jo nok alligevel ikke på dit bord!

Korrekt, den ender hos lEaseplan.

> Hvordan synes du ellers om den?

Dejlig vogn, sportssæderne er lette at finde sig til rette i. Jeg er ike
helt enig med gearet om hvilket gear den skal bruge, men så er der jo
altid "manuel".

Fra : Brian

Dato : 12-12-06 19:16

..(5750)giller wrote:
> håber der er nogen der kan bidrage, med en mulig løsning

Jeg ved fra mig selv, at jeg lige skulle bruge lidt tid på at lære at køre
med automtgear - måske jeg ikke er den eneste ?

/Brian

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 12-12-06 20:44

> Jeg ved fra mig selv, at jeg lige skulle bruge lidt tid på at lære at køre
> med automtgear - måske jeg ikke er den eneste ?
>
> /Brian

hej brian
har kørt automatgear de sidste 6 -7 år så det er der styr på.
det eneste jeg ikke har haft før er overdrive.

--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-12-06 21:28

".\(5750\)giller" <gilbert@roen(remove)have.dk> writes:

> "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse

> hej brian
> har kørt automatgear de sidste 6 -7 år så det er der styr på.
> det eneste jeg ikke har haft før er overdrive.

Jeg googlede lidt og snublede over en der skrev at overdrive bare skal
være på, undtagen under overhaling. Giver det mening?

Fandt også følgende, som er ganske interessant. Især beskrivelsen af
måleproceduren til sidst:

http://www.hyundai-forums.com/t6159-hyundai-getz-fuel-consumption.htm

(uden fører, specialolie, ingen vindmodstand...)

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-06 19:43

<gilbert@roen(remove)have.dk> wrote:

> [...]
>når forbruget ikke lever op til normen ?
>
>håber der er nogen der kan bidrage, med en mulig løsning

1. punkt er nok at vente og se tiden lidt an. Du skal lære bilen at
kende, hvordan du bedst kører den og den skal køres til. Det andet er,
hvis din kørsel indebærer mange ændringer i hastigheden, det koster
bare - især hvis man vil følge med køen op og ned i fart. Det kan også
være, du skal have kigget lidt på motorens karakteristik for at finde
ud af, om det er en god ide med alt for lave omdrejninger - hvis
motoren sejtrækker, kan det godt blive dyrere end at køre et gear
lavere. Men jeg synes også at normtallene skræmmer lidt - 18,9 på
landevej og 14,9 i snit - den er dyr i byen og i køer med mange
gearskift.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi