Hvor gør man af sig selv ?
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-12-06 18:51

Situationen er som følger:
Tæt trafik i modsatte vejbane.
Ingen sideveje eller lign.
Høj kantsten.
En ambulance med udrykning bagved.

Hvor gør man så lige af sig selv når det altså ikke giver plads nok
bare at trække ind og holde stille i højre side og kantstenen er for
høj til at man "bare" kører op over den. Hvad ville du gøre ?

Jeg var så heldig at der var masser af opkørsler til cykelstien så jeg
kunne sagtens komme derop og trille mens ambulancen kørte forbi - havde
der ikke været sådan nogen så havde eneste mulighed reelt været at
sætte farten op indtil der blev plads til at ambulancen kunne komme
forbi.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-12-06 19:18

havde
> der ikke været sådan nogen så havde eneste mulighed reelt været at sætte
> farten op indtil der blev plads til at ambulancen kunne komme forbi.

Ja, det kan du lide, at race afsted foran, og derved tage chaufførens udsyn
& overblik :(. Husk på det er ikke kun et sprgs. om det går hurtigt, men
også jævnt, glidende. Træk til højre, sætte farten ned, stands, så
overhalingen bliver overstået. Det er op til de modkørende at skaffe plads.

--
"Flaskehalsen" findes kun i hovedet på arbejdsgiveren. De vil kun ansætte
folk som er max. 27- , har min. 10 års erfaring, og penge med hjemmefra... .

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-12-06 19:40

Jørgen M. Rasmussen expressed precisely :

> Ja, det kan du lide, at race afsted foran, og derved tage chaufførens udsyn &
> overblik :(.

Nej, det kan jeg absolut ikke lide, hvorfor i alverden skulle jeg
syntes det var fedt at være tvunget til at ræse med 75km/t gennem byen
med en ambulance i hælene ?

> Træk til højre, sætte farten ned, stands, så overhalingen
> bliver overstået. Det er op til de modkørende at skaffe plads.

Du kender selv trafikken - jeg ville vælge ovenstående som absolut
sidste udvej, at satse på at de modkørende giver plads.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-12-06 21:54

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Du kender selv trafikken - jeg ville vælge ovenstående som absolut sidste
> udvej, at satse på at de modkørende giver plads.

Ja, og loven fore skriver du skal gøre sådan. Hvis de modkørende også
overholder deres "part", bliver resultatet, at der bliver plads i midten. Du
skal holde op med at tænke, bare gøre som der bliver sagt, så skal dem som
har probs, chaufføren i udrykningen, klare tænkearbejdet.

--
"Flaskehalsen" findes kun i hovedet på arbejdsgiveren. De vil kun ansætte
folk som er max. 27- , har min. 10 års erfaring, og penge med hjemmefra... .
De vil ikke betale for løn eller uddannelse. Endnu mindre ansætte dem som
vil behandles ordentligt, og tør sige det .

Fra : Henning

Dato : 11-12-06 23:12

On Mon, 11 Dec 2006 18:50:57 +0100, Henrik Stidsen
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>Høj kantsten.
>En ambulance med udrykning bagved.
>
>Hvor gør man så lige af sig selv når det altså ikke giver plads nok

Hvad med dette scenarie - du holder for rødt, en ambulance nærmer sig
bagfra. Vil du køre over for rødt med risiko for eget liv og lemmer
eller blot vente på der bliver grønt, med ambulancen holdende bagved?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-12-06 23:23

on 11-12-2006, Henning supposed :
> Hvad med dette scenarie - du holder for rødt, en ambulance nærmer sig
> bagfra. Vil du køre over for rødt med risiko for eget liv og lemmer
> eller blot vente på der bliver grønt, med ambulancen holdende bagved?

Umidelbart vil der i det scenarie som regel være en fri vejbane på din
venstre side. Er der ikke det tror jeg faktisk at jeg ville trille lige
så stille frem i krydset, holde til højre så jeg fylder mindst muligt
og så stoppe så snart der er plads til at ambulancen kan komme forbi.
Naturligvis med behørig brug af havariblink og lign.

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 12-12-06 16:03

> [...]
> stoppe så snart der er plads til at ambulancen kan komme forbi.
> Naturligvis med behørig brug af havariblink og lign.

jeg har ihvertilfælde følt mig nødsaget til dette i et ret trafikkeret kryds
i århus (grenåvej/ringvejen). Her var der dog fint plads til at jeg kunne
trille 3 meter ud og til venstre så den kunne komme igennem uden at jeg
dermed holdt synderligt i vejen for andre...

Det er ihvertilfælde IKKE fedt at være tilskadekommet i en ambulance og så
ellers må vente på at der bliver grønt :-/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-12-06 16:17

tom (cordoba sdi) laid this down on his screen :
> Det er ihvertilfælde IKKE fedt at være tilskadekommet i en ambulance og så
> ellers må vente på at der bliver grønt :-/

Nej det må være frustrerende, også for ambulanceredderne - men tænk på
at hvis de skal passere en jernbaneoverskæring så SKAL de faktisk holde
tilbage.

Fra : Leonard

Dato : 12-12-06 20:26

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> wrote:

>men tænk på
>at hvis de skal passere en jernbaneoverskæring så SKAL de faktisk holde
>tilbage.

Ja, jeg mener det var en brandbil, der blev kørt ned på Grenåbanen for
et års tid siden.

--
Leonard

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-12-06 20:28

Leonard has brought this to us :

> Ja, jeg mener det var en brandbil, der blev kørt ned på Grenåbanen for
> et års tid siden.

Jeg håber egentlig chaufføren af den brandbil har følt sig ualmindeligt
tåbelig bagefter...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-12-06 12:46

Henrik Stidsen wrote:
> Leonard has brought this to us :

Det behøver han ikke. Det er ikke altid bommene går ned på den bane. Især
Grenåvej i Århus var et problem for bare et år tilbage (kender ikke
forholdene i dag).

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-12-06 00:29

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Det behøver han ikke. Det er ikke altid bommene går ned på den bane. Især
> Grenåvej i Århus var et problem for bare et år tilbage (kender ikke
> forholdene i dag).

På Grenåbanen var det vis mest problemet at bommene ikke gik op igen når
toget var passeret.

Og svjh var det ikke kun på Grenåvej.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-12-06 14:39

Finn Guldmann wrote:

> På Grenåbanen var det vis mest problemet at bommene ikke gik op igen
> når toget var passeret.

Rolig nu - jeg har boet i Lystrup fra sommeren 2004 til slut 2005. Og
historierne var at togene ikke respekterede at bommene ikke gik ned :) Flere
biler blev smadret ved det, om det også kostede menneskeliv husker jeg dog
ikke.

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-12-06 19:31

> [...]
> biler blev smadret ved det, om det også kostede menneskeliv husker jeg dog

Jamen så må de havde fået vent problemet. For den mest typiske melding
mens jeg kørte taxi ('89-'96) var at "nu ville bommene igen ikke gå op
på Grenåvej".

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-12-06 08:15

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> writes:

> [...]
> havde der ikke været sådan nogen så havde eneste mulighed reelt været
> at sætte farten op indtil der blev plads til at ambulancen kunne komme

Hvor bred vej? Dem i modsat side trækker vel også ind. Herovre kan man
i hvert fald nemt risikere at ambulancen tager den i modsat vejbane,
venstre om helleanlæg, osv.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-12-06 09:56

Peter Dalgaard used his keyboard to write :
> Hvor bred vej? Dem i modsat side trækker vel også ind. Herovre kan man
> i hvert fald nemt risikere at ambulancen tager den i modsat vejbane,
> venstre om helleanlæg, osv.

Det burde de jo gøre ja, men det var i kurve så de har ikke haft så
lang tid til at se ambulancen. Desuden er der midterrabatter på stedet
og vejen er ikke voldsomt bred i forhold til at skulle have plads til 2
personbiler og en ambulance. Til dem der er kendt i Vejle - det var på
Fredericiavej, retning ud mod motorvejen, lige efter svinget i bunden
af bakken.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-12-06 09:01

> [...]
> der ikke været sådan nogen så havde eneste mulighed reelt været at sætte
> farten op indtil der blev plads til at ambulancen kunne komme forbi.

Hvis du på din vej i byen finder på at køre ad Gammelby Ringvej,
så vil du måske undre dig over midterhellerne ved Falck og ud af byen.
Falck har udtalt ad bilisterne IKKE skal køre op over kanterne
og derved måske gøre skade bil/hjul.
Bilisterne skal køre videre indtil der igen er plads.
At dette ikke er særlig hensigtsmæssigt, vil jeg undlade at kommentere.
Jeg ved blot med mig selv, at jeg nødig vil holde en hylende ambulance bag
mig.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-12-06 09:52

Uffe Bærentsen formulated the question :

> [...]
> så vil du måske undre dig over midterhellerne ved Falck og ud af byen.
> Falck har udtalt ad bilisterne IKKE skal køre op over kanterne

Meget fair holdning - i sidste ende må man jo også sige at det er
kommunens fejl at vejene er indrettet så udrykning besværliggøres
unødvendigt.

> Jeg ved blot med mig selv, at jeg nødig vil holde en hylende ambulance bag
> mig.

Det er der vist ikke mange der har lyst til!

Fra : Robert Eriksen

Dato : 12-12-06 11:15

Henrik Stidsen wrote:
> Uffe Bærentsen formulated the question :

> Meget fair holdning - i sidste ende må man jo også sige at det er
> kommunens fejl at vejene er indrettet så udrykning besværliggøres
> unødvendigt.

Det hjælper jo bare ikke så meget hvis man ligger med åbent kraniebrud
eller hjertestop et sted.

"Nå men i det mindste får Uffe ikke ridset sine nye alu-fælge"

> Det er der vist ikke mange der har lyst til!

Alligevel har det været et stigende problem at folk ikke giver plads for
udrykningskøretøjer og/eller kører råddent i røven af dem hvor vejen er
ryddet.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-12-06 11:27

Robert Eriksen submitted this idea :

> Det hjælper jo bare ikke så meget hvis man ligger med åbent kraniebrud eller
> hjertestop et sted.

Nej, men det hjælper jo heller ikke på det at der er for få ambulancer
i drift til at de kan dække det område de skal - sådan er situationen
f.eks. her i Ribe Amt. Der er mange ting man skal tage hensyn til, at
lave midterrabatter på den vej Falckstationen ligger på er måske ikke
det smarteste...

Kort sagt, det kan ikke være rigtigt at man skal (risikere at) ødelægge
sin bil for at give plads til et udrykningskøretøj.

> "Nå men i det mindste får Uffe ikke ridset sine nye alu-fælge"

Uffe kunne jo også risikere at køre galt hvis han skal ræse op over en
høj kant eller lign...

> Alligevel har det været et stigende problem at folk ikke giver plads for
> udrykningskøretøjer og/eller kører råddent i røven af dem hvor vejen er
> ryddet.

Dem der kører bagefter forstår jeg bedre - der er jo netop god plads og
man er ikke (direkte) i vejen for udrykningen. At man ikke giver plads
når man ligger foran bør kun være fordi det simpelthen ikke er praktisk
muligt.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-12-06 11:31

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Blev ændret så udrykningen blev besværliggjort.

> Det hjælper jo bare ikke så meget hvis man ligger med åbent kraniebrud
> eller hjertestop et sted.
>
> "Nå men i det mindste får Uffe ikke ridset sine nye alu-fælge"

Wow, må jeg få _nye_ fælge?
Takker

> Alligevel har det været et stigende problem at folk ikke giver plads for
> udrykningskøretøjer og/eller kører råddent i røven af dem hvor vejen er
> ryddet.

Synd.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 12-12-06 15:45

Henning skrev:

> Hvad med dette scenarie - du holder for rødt, en ambulance nærmer sig
> bagfra. Vil du køre over for rødt med risiko for eget liv og lemmer
> eller blot vente på der bliver grønt, med ambulancen holdende bagved?

Gøre som jeg har gjort før, rulle ud i krydset for rødt og give
plads til ambulancen.
Du behøver ikke komme meget ud over fodgængerovergangen hvis du bare
drejer til en af siderne med det samme, så der bliver plads.
Der var godt nok en cykelist som skulle til at hidse sig op, men fik
dog øje på ambulancen inden han blev ramt af denne.

Det var i krydset Bremerholmen og Holmens Kanal i Kbh i myldretiden.

Så det behøver ikke give problemer.

Mikael

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-12-06 16:18

It happens that MikLarsen@gmail.com formulated :
> Så det behøver ikke give problemer.

Gør man det pænt kan det jo vise sig at være en fordel for ambulancen -
hvis man aktiverer havariblink, evt giver et par trut i hornet, så
burde de øvrige billister være opmærksomme på at der sker noget og
dermed bedre forberedt på den kommende udrykning.

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 12-12-06 17:53

> [...]
> at trække ind og holde stille i højre side og kantstenen er for høj til at
> man "bare" kører op over den. Hvad ville du gøre ?

Du skal give tegn med blinklyset og så skal du holde så langt til højre som
muligt. De modkørende skal ligeledes gøre det samme og så er der plads.

> der ikke været sådan nogen så havde eneste mulighed reelt været at sætte
> farten op indtil der blev plads til at ambulancen kunne komme forbi.

Det er så bestemt ikke en mulighed at køre foran ambulancen med høj fart.
Det vil helt sikkert gå galt, hvis ikke for dig, så for ambulancen eller de
korrekt holdende til højre. Folk ser kun ambulancen, ikke din bil.
Dit kørekort vil blive klippet, tygget og brændt for det stunt.

Michael

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-12-06 18:35

Michael Kirkegaard formulated on tirsdag :

> Du skal give tegn med blinklyset og så skal du holde så langt til højre som
> muligt. De modkørende skal ligeledes gøre det samme og så er der plads.

Der er ikke plads hvis der er en midterrabat - og det er der en del
steder på den vej.

> [...]
> korrekt holdende til højre. Folk ser kun ambulancen, ikke din bil.
> Dit kørekort vil blive klippet, tygget og brændt for det stunt.

Men det er om ikke andet den eneste mulighed hvis der ikke kan gives
plads, f.eks. pga en midterrabat.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-12-06 17:25

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> skal holde op med at tænke, bare gøre som der bliver sagt, så skal dem som
> har probs, chaufføren i udrykningen, klare tænkearbejdet.

I teorien rigtig fornuftigt - men i praksis er det bare ikke altid
muligt eller smart...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-12-06 13:12

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Det behøver han ikke. Det er ikke altid bommene går ned på den bane.. Især
> Grenåvej i Århus var et problem for bare et år tilbage (kender ikke
> forholdene i dag).

Ja ok, det problem har der været flere steder rundt om i landet, på
Nordsjælland var problemet for et par år siden. Dengang var det endda
"dobbelt" - nogen gange gik bommen ikke ned, andre gang gik den ikke op
igen (så kunne man holde en halv time indtil der kom en tekniker og
reparerede det...)