/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvorfor kan man slå ESP til og fra?
Fra : P Kaasing


Dato : 10-12-06 23:47

Hej

På min nyligt indkøbte Golf er der ESP. På instrumentbordet er der også en
knap, så jeg kan slå ESP fra. Men i hvilke situationer vil det være
fordelagtigt at slå ESP fra?

Vh

Poul



 
 
Ukendt (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-12-06 00:05

P Kaasing wrote:
> Hej
> På min nyligt indkøbte Golf er der ESP. På instrumentbordet er der
> også en knap, så jeg kan slå ESP fra. Men i hvilke situationer vil
> det være fordelagtigt at slå ESP fra?

Jeg ved faktisk ikke med forhjulstrukne biler, men med min baghjulstrækker
kan det være en fordel hvis man er kørt fast i sneen. Nogle få gange kan det
være en fordel at kunne lave hjulspin, efter min erfaring. Kunne også være i
sand om sommeren måske...

Hilsen Ole



Carsten (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 11-12-06 08:39

"Ole Sørensen" <-> skrev i en meddelelse
news:457c929a$0$4172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>P Kaasing wrote:
>> Hej
>> På min nyligt indkøbte Golf er der ESP. På instrumentbordet er der
>> også en knap, så jeg kan slå ESP fra. Men i hvilke situationer vil
>> det være fordelagtigt at slå ESP fra?
>
> Jeg ved faktisk ikke med forhjulstrukne biler, men med min baghjulstrækker
> kan det være en fordel hvis man er kørt fast i sneen. Nogle få gange kan
> det være en fordel at kunne lave hjulspin, efter min erfaring. Kunne også
> være i sand om sommeren måske...

Jeg tror at man her forveksler ESP og ASR. Den første sørger for at
genoprette en udskridning. Den sidste sørger for at hjulene ikke spinner
under kørslen. ESP bør man ikke slå fra efter min mening (det giver ingen
mening), men ASR kan man slå fra hvis brian holder ved siden af en i
lyskrydset

En god artikel om ESP:
http://www.bosch.dk/content/language1/html/715_4314.htm


Carsten



Klaus G. (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 11-12-06 15:30

> Jeg tror at man her forveksler ESP og ASR. Den første sørger for at
> genoprette en udskridning. Den sidste sørger for at hjulene ikke spinner
> under kørslen. ESP bør man ikke slå fra efter min mening (det giver ingen
> mening), men ASR kan man slå fra hvis brian holder ved siden af en i
> lyskrydset
Tror i snakker om det samme, men når man slår ESP fra, så nupper man også
ASR i samme omgang nemlig :)

--
Seth-Enoch / Klaus G.
www.seth-enoch.dk/gallery



Henning (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 11-12-06 00:05

On Sun, 10 Dec 2006 23:46:55 +0100, "P Kaasing"
<kaasingFJERN@hotmail.com> wrote:

>Hej
>
>På min nyligt indkøbte Golf er der ESP. På instrumentbordet er der også en
>knap, så jeg kan slå ESP fra. Men i hvilke situationer vil det være
>fordelagtigt at slå ESP fra?

Når der er smattet på vejen pga. sne, hvis du kører fast med det ene
hjul i mudderet o.lign.

Cyber. (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Cyber.


Dato : 11-12-06 10:11


"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
news:kk4pn2h1tor9dre5nai5i1vgg0atapdot5@4ax.com...
> On Sun, 10 Dec 2006 23:46:55 +0100, "P Kaasing"
> <kaasingFJERN@hotmail.com> wrote:
>
>>Hej
>>
>>På min nyligt indkøbte Golf er der ESP. På instrumentbordet er der også en
>>knap, så jeg kan slå ESP fra. Men i hvilke situationer vil det være
>>fordelagtigt at slå ESP fra?
>
> Når der er smattet på vejen pga. sne, hvis du kører fast med det ene
> hjul i mudderet o.lign.

det sørger netop ESP/MSR/ASR for, på min bil låser det hjul der har dårligt
vejgreb og derved tager det hjul fat som har bedst vejgreb.





Henning (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 11-12-06 12:42

On Mon, 11 Dec 2006 10:10:48 +0100, "Cyber." <unvalid@(CVXdf)cyber.dk>
wrote:

>
>"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
>news:kk4pn2h1tor9dre5nai5i1vgg0atapdot5@4ax.com...
>> On Sun, 10 Dec 2006 23:46:55 +0100, "P Kaasing"
>> <kaasingFJERN@hotmail.com> wrote:
>>
>>>Hej
>>>
>>>På min nyligt indkøbte Golf er der ESP. På instrumentbordet er der også en
>>>knap, så jeg kan slå ESP fra. Men i hvilke situationer vil det være
>>>fordelagtigt at slå ESP fra?
>>
>> Når der er smattet på vejen pga. sne, hvis du kører fast med det ene
>> hjul i mudderet o.lign.
>
>det sørger netop ESP/MSR/ASR for, på min bil låser det hjul der har dårligt
>vejgreb og derved tager det hjul fat som har bedst vejgreb.

De gange jeg har kørt på smattet vej har det irriteret mig, at bilen
rev i rattet fordi den forsøgte at rette op med trækkraften.

claus b. p. (11-12-2006)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 11-12-06 23:44


"Cyber." <unvalid@(CVXdf)cyber.dk> wrote in message
news:elj7al$2pu7$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
> news:kk4pn2h1tor9dre5nai5i1vgg0atapdot5@4ax.com...
>> On Sun, 10 Dec 2006 23:46:55 +0100, "P Kaasing"
>> <kaasingFJERN@hotmail.com> wrote:
>>
>>>Hej
>>>
>>>På min nyligt indkøbte Golf er der ESP. På instrumentbordet er der også
>>>en
>>>knap, så jeg kan slå ESP fra. Men i hvilke situationer vil det være
>>>fordelagtigt at slå ESP fra?
>>
>> Når der er smattet på vejen pga. sne, hvis du kører fast med det ene
>> hjul i mudderet o.lign.
>
> det sørger netop ESP/MSR/ASR for, på min bil låser det hjul der har
> dårligt vejgreb og derved tager det hjul fat som har bedst vejgreb.
>
Det er netop ESP/ASR's funktion i det daglige, at sørge for fremdrift ved at
det spinnende eller skridende hjul bremses. Samtidig lukkes der lidt af for
motorkraften. Svagheden ved dette system frem for et rigtigt
spærredifferentiale er, at man benytter bremserne til at opnå virkningen.
Man kan altså slå det fra for 1: At have fuld kraft til rådighed når man
kører råddent, 2: Hvis man fx. kører på et smattet ujævnt underlag i længere
tid, hvor bremserne ville ende med at overophede på grund af mange små
udskridninger.
Så de fleste mennesker behøver aldrig nogensinde slå det fra. På
køretekniske anlæg er der monteret kontakter som kan frakoble ABS på
bilerne. Dette for at lære (unge ) mennesker hvordan man bremser
korrekt. Dette kan (heller) ikke anbefales i det virkelige liv, men der
findes jo stadig mange biler uden ABS out there. Man kan også slå airbaggen
fra i nogle biler for at man kan placere et barn i bagudvendt barnesæde på
forsædet. Og på nogle biler virker det ikke! Så lad børnene blive bagi.

/Claus





Per O. (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Per O.


Dato : 11-12-06 00:28

"P Kaasing" <kaasingFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:457c8e5f$0$20248$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> På min nyligt indkøbte Golf er der ESP. På instrumentbordet er der også en
> knap, så jeg kan slå ESP fra. Men i hvilke situationer vil det være
> fordelagtigt at slå ESP fra?
>
> Vh
>
> Poul

Nogle mennesker nyder faktisk i visse situationer at kunne gøre med bilen
som de vil, uden at systemet griber formynderisk ind. I bilbladene plejer de
at gøre det, når de skal lege lidt med de fede biler, og ikke kan få lov at
lave en brænder på grund af esp. Men den situation er vel næppe en du kommer
ud for, så brug du de andre råd der er i tråden.

--
Per O.
www.tosseparkering.dk - Så kan de lære det!
Nu med mange flere billeder!



Dak (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Dak


Dato : 11-12-06 13:55


> På min nyligt indkøbte Golf er der ESP. På instrumentbordet er der også en
> knap, så jeg kan slå ESP fra. Men i hvilke situationer vil det være
> fordelagtigt at slå ESP fra?
>

Det svar er meget enkelt: Når du gerne vil køre som dem i The fast and the
furious: Tokyo drift!


Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap





Martin Johansen [600~ (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 11-12-06 15:54

In article <457c8e5f$0$20248$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
"P Kaasing" <kaasingFJERN@hotmail.com> wrote:

> Hej
>
> På min nyligt indkøbte Golf er der ESP. På instrumentbordet er der også en
> knap, så jeg kan slå ESP fra. Men i hvilke situationer vil det være
> fordelagtigt at slå ESP fra?
>

En mudder/sne kan det være en fordel - jeg kunne ihvertfald kommer op af
en mudderskrænt uden ESP slået til hvor jeg med ESP på bare holdte og
kunne ingenting.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Brian (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 11-12-06 21:09

Martin Johansen [6000] wrote:

> En mudder/sne kan det være en fordel - jeg kunne ihvertfald kommer op
> af en mudderskrænt uden ESP slået til hvor jeg med ESP på bare holdte
> og kunne ingenting.

Nå, hoppede du alligevel i grusgraven med bilen ?

/Brian



Martin Johansen [600~ (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 11-12-06 21:50

In article <457dbad6$0$49198$14726298@news.sunsite.dk>,
"Brian" <nej@tak.du> wrote:

> Martin Johansen [6000] wrote:
>
> > En mudder/sne kan det være en fordel - jeg kunne ihvertfald kommer op
> > af en mudderskrænt uden ESP slået til hvor jeg med ESP på bare holdte
> > og kunne ingenting.
>
> Nå, hoppede du alligevel i grusgraven med bilen ?
>

Shh...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Esben Juul Sørensen (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Esben Juul Sørensen


Dato : 11-12-06 22:15

> På min nyligt indkøbte Golf er der ESP. På instrumentbordet er der også en
> knap, så jeg kan slå ESP fra. Men i hvilke situationer vil det være
> fordelagtigt at slå ESP fra?

Jeg tror ikke du slår ESP fra. Den vil muligvis gribe ind senere men er
stadig på. Derimod vil din antispin deaktiveres.

Jeg ved ikke hvordan VW definerer deres ESP men den består som regel af:

1. ABS (med EBA & EBD)
2. SC (spin control - reguleres med motorstyringen ved vedvarende stor
speederpåvirkning og glat vej)
3. TC (traction control - nedbremsning af et enkelt hjul ved pludselig og
midlertidig manglende friktion, eks. igangsætning)
4. AYC (active yaw control - man udregner om bilens rotation om sin egen
akse svarer til ratudslag - gør den ikke det er det fordi man skrider ud og
en eller flere hjulbremser aktiveres for at styre bilen i den retning
hjulene peger, det er også det som man normalt forbinder med esp).

Det er TC og SC du slår fra - og som sagt er det nogen gange sådan at man
gør tolerancen mellem ratudslag og egenrotation større så man tillader en
smule drift / udskridning før AYC aktiveres.

VH Esben



Mogens... (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 11-12-06 22:19

"Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse
news:7Tjfh.26211$E02.10955@newsb.telia.net...

> Jeg tror ikke du slår ESP fra. Den vil muligvis gribe ind senere men er
> stadig på...

I don't think so - på f.eks. en Alfa kan den deakiveres helt...



Esben Juul Sørensen (12-12-2006)
Kommentar
Fra : Esben Juul Sørensen


Dato : 12-12-06 20:07

> > Jeg tror ikke du slår ESP fra. Den vil muligvis gribe ind senere men er
> > stadig på...
>
> I don't think so - på f.eks. en Alfa kan den deakiveres helt...

Jeg går ud fra manden spørger til en Golf. Det er meget muligt Alfa kobler
ayc ud. Det virker dog meget dumt i mine øjne da man vil få ekstrem
understyring ved kombineret sving/bremsemanøvrer. Det er hverken sjovt eller
sikkert.

VH Esben



Mogens... (12-12-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 12-12-06 20:14

"Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse
news:Z4Dfh.26274$E02.10976@newsb.telia.net...

> Jeg går ud fra manden spørger til en Golf.

Jeg opfatter din melding som generel...

> Det er meget muligt Alfa kobler ayc ud. Det virker dog meget dumt i
> mine øjne da man vil få ekstrem understyring ved kombineret sving/
> bremsemanøvrer. Det er hverken sjovt eller sikkert.

Nu har Alfa fabrikeret sportslige biler i en menneskealder - og lidt
elektronisk lir ændrer næppe køreegenskabere markant, når det
kobles fra. Sagt på en anden måde er det elektroniske lir i princippet
eftermonteret ift. en standard 156'er - det er ikke omvendt...



P Kaasing (12-12-2006)
Kommentar
Fra : P Kaasing


Dato : 12-12-06 10:31

Tak for jeres svar, så blev jeg lidt klogere. Sjovt at de laver en knap uden
anden funktion end at man kan køre "Brian" i bilen. Og så lige få den fri
hvis den sidder fast i sneen.

Vh
Poul



Brian (12-12-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 12-12-06 19:47

P Kaasing wrote:
> Tak for jeres svar, så blev jeg lidt klogere. Sjovt at de laver en
> knap uden anden funktion end at man kan køre "Brian" i bilen. Og så
> lige få den fri hvis den sidder fast i sneen.

Jeg har på fornemmelsen, at knappen mest er der, for motorjournalisternes
skyld. Både i danske og udenlandske test, bliver der set skæv til at der
ikke er mulighed for at slå ESP fra - også selvom det er en ganske normal
familiebil, der aldrig kommer over 3500 omdrejninger

/Brian



Steen (12-12-2006)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 12-12-06 22:21

P Kaasing wrote:
> Tak for jeres svar, så blev jeg lidt klogere. Sjovt at de laver en
> knap uden anden funktion end at man kan køre "Brian" i bilen. Og så
> lige få den fri hvis den sidder fast i sneen.

Det sidste er skam også væsentligt nok. Hvis min bil sidder fast i sneen og
jeg giver gas med ESP-systemet tændt, så vil den forsøge at komme fri uden
hjulspind. Dvs hver gang hjulet spinder lindt, så sænkes motoromdrejningerne
markant. Og på den måde kommer man jo aldrig fri. Så ESP skal kunne slås
fra. Ellers er bilen stort set ubrugelig. Og ja, ESP hænger i denne
sammenhæng sikkert sammen med flere andre systemer - men disse kan ikke slås
fra individuelt.




Lars Knudsen (12-12-2006)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 12-12-06 23:01

On Tue, 12 Dec 2006 10:30:53 +0100, "P Kaasing"
<kaasingFJERN@hotmail.com> wrote:

>Tak for jeres svar, så blev jeg lidt klogere. Sjovt at de laver en knap uden
>anden funktion end at man kan køre "Brian" i bilen. Og så lige få den fri
>hvis den sidder fast i sneen.

ESP skal også slås fra ved kørsel med snekæder.

Knappen er bestemt nødvendig hvis du vil kunne anvende bilen "alle
steder".

** Lars


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste