/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Olie kvalitet?
Fra : Bjarne Rosenkrands


Dato : 09-12-06 20:50

Hvilken olie er bedst at bruge. F.eks. står der i min manual 10w/40 (semi
syntetisk), men i Haynes står der at man også kan bruge 5w/40 (hel
syntetisk). Skifter 2 gange om året.

Til nye biler skulle det være bedst med syntetisk, men har hørt at ældre
biler har bedst af tykkere olier.

Hvad med forskellige olier ved henholdsvis sommer/vinter temperatur?

Bjarne
Peugeot 306 1.8 1997 ca. 140.000 km.



 
 
Karsten7870 (10-12-2006)
Kommentar
Fra : Karsten7870


Dato : 10-12-06 01:12



Bjarne Rosenkrands wrote:
> Hvilken olie er bedst at bruge. F.eks. står der i min manual 10w/40 (semi
> syntetisk), men i Haynes står der at man også kan bruge 5w/40 (hel
> syntetisk). Skifter 2 gange om året.
>
> Til nye biler skulle det være bedst med syntetisk, men har hørt at ældre
> biler har bedst af tykkere olier.
>
> Hvad med forskellige olier ved henholdsvis sommer/vinter temperatur?
>
> Bjarne
> Peugeot 306 1.8 1997 ca. 140.000 km.

Henholdsvis 10W/40 og 5W/40 beskriver oliens viscositet. 5W/40 løber
"lettere" bl.a. ved køligere temperaturer end 10W/40, men begge olier kan
bruges, da de rigeligt dækker temperaturudsving her i DK.

Da 10W/40 er lidt mere (tyktflydende) anbefales den til ældre motorer, hvor
der er tale om mærkbart oliespild. Ved nyere motorer kan man bruge (skal
ikke nødvendigvis) 5W/40.

10W/40 er nu om dage halvsyntetisk, medens 5W/40 sædvanligvis er
helsyntetisk. Helsyntetisk koster spidsen af en rumraket i forhold til
halvsyntetisk. Se evt. priser på tilbud fra BILKA på Shell olier. Det er
langt fra, at tankstationen er den billigste.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)


Bjarne Rosenkrands (10-12-2006)
Kommentar
Fra : Bjarne Rosenkrands


Dato : 10-12-06 06:34


"Karsten7870" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
news:12nmk7f2o0pmg50@corp.supernews.com...
> Henholdsvis 10W/40 og 5W/40 beskriver oliens viscositet. 5W/40 løber
> "lettere" bl.a. ved køligere temperaturer end 10W/40, men begge olier kan
> bruges, da de rigeligt dækker temperaturudsving her i DK.
>
> Da 10W/40 er lidt mere (tyktflydende) anbefales den til ældre motorer,
> hvor der er tale om mærkbart oliespild. Ved nyere motorer kan man bruge
> (skal ikke nødvendigvis) 5W/40.
>
> 10W/40 er nu om dage halvsyntetisk, medens 5W/40 sædvanligvis er
> helsyntetisk. Helsyntetisk koster spidsen af en rumraket i forhold til
> halvsyntetisk. Se evt. priser på tilbud fra BILKA på Shell olier. Det er
> langt fra, at tankstationen er den billigste.
> --
> Med venlig hilsen
> Karsten H. Jensen
> Vil du med rette have ry som lærd,
> så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Tak for svaret. Nu er jeg en af de dovne typer som ikke selv skifter olie og
filter Synes ikke der er så meget at spare og bilen (7-9-13) taber ikke
olie.

Så måske skulle jeg bare køre med 5W/40 i vinterperioden og 10W/40 i
sommerperioden.

Venlig hilsen
Bjarne





Jørgen M. Rasmussen (10-12-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 10-12-06 10:42

>> 10W/40 er nu om dage halvsyntetisk, medens 5W/40 sædvanligvis er
>> helsyntetisk. Helsyntetisk koster spidsen af en rumraket i forhold til
>> halvsyntetisk. Se evt. priser på tilbud fra BILKA på Shell olier. Det er
>> langt fra, at tankstationen er den billigste.
>> --
Nej det gør ikke, hvis du læser på dunken overholder en billig NoName
fuldsyntetisk samme API-krav som en dyr semi, fuldsyntetisk olie. Der er kun
forskel på prisen. Jeg har kørt på billig fuldsynt i åre-vis, og Skodaaaen
spinder som en mis :). Jeg køber hos Bilka, T.Svansen, Biltema, hvem som nu
er billigst, og gerne til et skift el 2-3. HUSK at skifte filter også.

> Så måske skulle jeg bare køre med 5W/40 i vinterperioden og 10W/40 i
> sommerperioden.
>
Du skal køre på 5W40 hele året. Det har jeg også gjort i åre-vis. Din bil er
nyere end min.

--
"Flaskehalsen" findes kun i hovedet på arbejdsgiveren. De vil kun ansætte
folk som er max. 27- , har min. 10 års erfaring, og penge med hjemmefra... .
De vil ikke betale for løn eller uddannelse. Endnu mindre ansætte folk som
vil behandles ordentligt, og tør sige det .






Bjarne Rosenkrands (10-12-2006)
Kommentar
Fra : Bjarne Rosenkrands


Dato : 10-12-06 20:35


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:457bd64c$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Du skal køre på 5W40 hele året. Det har jeg også gjort i åre-vis. Din bil
> er nyere end min.
>
> --
> "Flaskehalsen" findes kun i hovedet på arbejdsgiveren. De vil kun ansætte
> folk som er max. 27- , har min. 10 års erfaring, og penge med hjemmefra...
> .
> De vil ikke betale for løn eller uddannelse. Endnu mindre ansætte folk som
> vil behandles ordentligt, og tør sige det .
>
Kunne godt være at jeg skulle gå over til 5W/40, er også kun 100kr. dyrere
det sted jeg får skiftet.

Bjarne
>
>
>



Fam. Olsen (10-12-2006)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 10-12-06 12:15


"Bjarne Rosenkrands" <dsl196465@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:457b1377$0$176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hvilken olie er bedst at bruge. F.eks. står der i min manual 10w/40 (semi
> syntetisk), men i Haynes står der at man også kan bruge 5w/40 (hel
> syntetisk). Skifter 2 gange om året.
>
> Til nye biler skulle det være bedst med syntetisk, men har hørt at ældre
> biler har bedst af tykkere olier.
>
> Hvad med forskellige olier ved henholdsvis sommer/vinter temperatur?

Tja min historie er som følger: Jeg har brugt semisyntetisk 10W40 olie med
et skifte interval for olie og filter på 10.000km. Den havde ikke noget
olieforbrug indtil olien var ca. 5.000km gammel. Efter en efterfyldning med
ca. 0.5L klarede den de sidste 5.000 km frem til olieskift uden forbrug. Da
bilen havde kørt 200.000km begyndte olieforbruget at stige en smule og
variere meget. Olieforbruget var hele tiden i overkanten og på en enkelt
køretur på ca. 170 km nåede den at æde 1L. En uges tid senere kørte den
samme tur bare i modsat retning uden at bruge så meget som en dråbe olie.
Mærkelig bil tænkte jeg mange gange. Da bilen havde kørt 205.000km fik jeg
nok og besluttede mig for at den skulle have en rensekur og investerede i et
par af Bell Ad's produkter (1B og 3B). Den fik 1B'eren sprøjtet ind oven på
stemplerne og fik lov at stå i 4 timer førend det overskydende blev suget op
igen. Den fik efterfølgende hældt 3B'eren i motorolien og fik lov til at
køre tomgang i en times tid førend olie og filter blev skiftet. Føj den var
sort, olien. Den lignede nærmest noget der var tappet af en dieselmotor.
Efter en snak om olie med en ekspert på mit bilmærke hældte jeg denne gang
en fuldsyntetisk olie på (Mobil syntS 5W40 til 249,00 for 4 L). Efter hans
udsagn ville den måske bruge olie i starten og så holde op. Indtil videre
har jeg ikke konstateret olieforbrug, men det blev også kun ordnet i
Torsdags så det er begrænset hvor meget den har kørt endnu. Motoren har dog
fået en meget blidere gang. Om det så skyldes olien eller rensningen skal
jeg ikke kunne sige. Måske det er en kombination. Men min konklussion indtil
videre er helt klart at det var det værd. Alt efter hvordan olieforbruget
udarter sig vil jeg helt klart fortsætte med den fuldsyntetiske olie.

Jeg skal gerne vende tilbage ang. det videre forløb.

En olie til vinterbrug og en til sommerbrug er ikke nødvendig med de olier
vi har i dag.


MVH Niels




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste