Allertidligste bilejere i Danmark
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-12-06 23:06

Findes der et sted (selvf. helst på Nettet), hvor man kan se navne på de
allerførste bilejere i Danmark. Jeg logerede engang hos en ældre dame, hvis
far var en af de første i Jylland i hvert fald. Hvis ikke den første. Han
var overförster, men jeg har glemt hans navn.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ivar

Dato : 08-12-06 23:27

Preben Riis Sørensen skrev:

> [...]
> far var en af de første i Jylland i hvert fald. Hvis ikke den første. Han
> var overförster, men jeg har glemt hans navn.

Du kan prøve at få fat i bogen "Man drejer Håndsvinget - til Motoren
går". Der er alle de første bilejere opført. Fx står der at en
overførster Moldenhawer på Frisenborg ved Viborg købte i 1900
en quadricykle (altså ikke en rigtig bil). Det var en 2 3/4 hk Rochet.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-12-06 00:03

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> writes:

> [...]
> overførster Moldenhawer på Frisenborg ved Viborg købte i 1900
> en quadricykle (altså ikke en rigtig bil). Det var en 2 3/4 hk Rochet.

Cool. Jeg burde jo have vidst at nogen i gruppen var mere vidende end
mig... Bogen findes i øvrigt antikvarisk til fra 75-200 kroner via
http://www.antikvariat.net/dansk.cgi

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-06 00:47

Ivar skriver:

> [...]
> overførster Moldenhawer på Frisenborg ved Viborg købte i 1900
> en quadricykle (altså ikke en rigtig bil). Det var en 2 3/4 hk Rochet.

Ved Viborg ?

Klaus (der bor 2 km fra Frisenborg og 25 km fra Århus)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-12-06 01:48

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev
> Ved Viborg ?
>

> Klaus (der bor 2 km fra Frisenborg og 25 km fra Århus)

Men sine knap 5000 hektar, skulle det da kunne nå derover i nærheden af, i
det mindste
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-06 05:53

"Preben Riis Sørensen" skriver:

> Men sine knap 5000 hektar, skulle det da kunne nå derover i nærheden af, i
> det mindste

Så vidt min erindrig går, er det ikke så langt mod Viborg det strækker
sig.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KS

Dato : 09-12-06 06:39

Hvad har det med emnet at gøre !

Mvh KS

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-06 06:46

KS skriver:

> Hvad har det med emnet at gøre !

At det allerede dengang var en af Danmarks største jordbesiddelser og
dermed også var blandt de mest velstående mennekser i Danmark og derfor
havde råd til et motoriseret køretøj.

Var der mere du ville ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KS

Dato : 09-12-06 07:58

FUT du nu ind og leg med dit FUT-tog

Mvh KS

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-06 08:27

KS skriver:

> FUT du nu ind og leg med dit FUT-tog

Ville du andet end en personhetz ?

Den lykkedes ikke for dig. Det eneste der skete var at du endnu en gang
gjorde dig selv til grin !

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : -= JF =- priv

Dato : 09-12-06 10:21

Klaus D. Mikkelsen (er.du.saa.klog@du.kan.finde.den) kradsede følgende
besked i <457A6540.C5FD6905@du.kan.finde.den>

> Den lykkedes ikke for dig. Det eneste der skete var at du endnu en
> gang gjorde dig selv til grin !

og dumpede ned i endnu et killfilter...
--
Mvh. John

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-12-06 12:50

-= JF =- priv skrev:

> og dumpede ned i endnu et killfilter...

2!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ivar

Dato : 09-12-06 09:11

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Ved Viborg ?

> Klaus (der bor 2 km fra Frisenborg og 25 km fra Århus)

Både Viborg og Århus ligger i Jylland. Så hvad er problemet?

Det kan være at der står forkeret bynavn i bogen, eller at der
skulle have stået Frisendal.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-06 09:42

Ivar skriver:

> Både Viborg og Århus ligger i Jylland. Så hvad er problemet?

At Skjern også ligger "nær Viborg"

> Det kan være at der står forkeret bynavn i bogen, eller at der
> skulle have stået Frisendal.

Frisendal hører (hørte) under Frisenborg og er ikke så langt herfra.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-12-06 12:17

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev
> Frisendal hører (hørte) under Frisenborg og er ikke så langt herfra.

Moldenhawer var overförster på Frijsenborg.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : hanzen

Dato : 09-12-06 17:58

> Ivar skriver:

> Ved Viborg ?
>

> Klaus (der bor 2 km fra Frisenborg og 25 km fra Århus)

Jamen så hils Irene.
Jeg gik i skole med hendes lillesøster en kort tid, men legede en del med
hendes lillebror.

--
hilzen
hanzen

SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-06 19:01

hanzen skriver:

> Jamen så hils Irene.
> Jeg gik i skole med hendes lillesøster en kort tid, men legede en del med
> hendes lillebror.

RODL...

Klais
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-12-06 01:32

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev >
> [...]
> overførster Moldenhawer på Frisenborg ved Viborg købte i 1900
> en quadricykle (altså ikke en rigtig bil). Det var en 2 3/4 hk Rochet.

Det var fantastisk, den bog må jeg have. Det er den rigtige mand du nævner.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ivar

Dato : 09-12-06 08:34

Preben Riis Sørensen skrev:

> Det var fantastisk, den bog må jeg have. Det er den rigtige mand du nævner.

Du skal nok ikke regne med, at der står mere om ham.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-12-06 12:23

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal nok ikke regne med, at der står mere om ham.

Nej, det er ikke sikkert? Men emnet interesserer nok til at jeg gerne vil
have den. Det er godt lige engang imellem at fastslå, hvor kort tid vi har
kendt til de tekniske vidundere vi omgiver os med, og betragter som
selvfølgeligheder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-12-06 12:32

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev
> Det er godt lige engang imellem at fastslå, hvor kort tid vi har
> kendt til de tekniske vidundere vi omgiver os med, og betragter som
> selvfølgeligheder.

Lige et historisk indslag i samme linie. Min far kunne i 1955 parkere som
den eneste, på torvet i Esbjerg, som var mere 'centrum' dengang end i dag.
Der var ikke ret mange biler for så relativt få år siden, i dag skal man
lede længe efter en parkeringsplads.

Er der forresten opslagsværker tilgængelige vedrørende bilparkens
antalsmæssige udvikling?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mogens...

Dato : 09-12-06 15:19

> Lige et historisk indslag i samme linie. Min far kunne i 1955 parkere som
> den eneste, på torvet i Esbjerg, som var mere 'centrum' dengang end i dag.
> Der var ikke ret mange biler for så relativt få år siden

Hvad? - der var da masser af biler omend ikke på samme niveau som
idag.

Vi havde også bil dengang, selvom jeg dårligt var født. Bilen var en Ford
Anglia - den med skrå bagrude. En spand uden lige, hvor den første spritnye
ganske enkelt - til stor fortrydelse for forhandleren* - blev afleveret
igen.
(mange fejl). Nr. 2 gik det bedre med...
(*LOL - handleren turde ikke sætte sig imod den gamle og leverede ham
en splinterny bil, igen)

Fra : Peter_C

Dato : 09-12-06 16:32

> Er der forresten opslagsværker tilgængelige vedrørende bilparkens
> antalsmæssige udvikling?

Jeg vil tro man kan danne sig et rimelig godt overblik af at anskaffe sig
HvemHvadHvor årbøgerne.
De kan typisk købes for 5-10,- stykket på Den Blå avis, QXL eller lign. Der
er et motorafsnit i hver enkelt bog hvor der er al mulig statestik.

Jeg huggede lige en tilfældig ned fra hylden. I 1962 bogen er 5 sider med en
lang liste over "Antal biler i de enkelte byer og politikredse 1961" Heraf
kan man læse at der var 57 hyrevogne i Holbæk, men kun 3 brandkøretøjer
Snak lige om useless knowledge

MVH Peter C:

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 09-12-06 18:46

wrote:

> [...]
> lede længe efter en parkeringsplads.
>
> Er der forresten opslagsværker tilgængelige vedrørende bilparkens

Lidt surfen giver en noget omfattende gennemgang (se side 51):
http://www.trg.dk/transportraadet/pup/NT/NT-99-02.doc

I samme boldgade:
http://www.vejdirektoratet.dk/publikationer.asp?page=document&objno=77180
http://webapp.vd.dk/interstat/display.asp?THEME_ID=1&PAGE_ID=747&PAGECATEGORY=404

Knus
Regnar

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 08-12-06 23:38

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

> [...]
> far var en af de første i Jylland i hvert fald. Hvis ikke den første. Han
> var overförster, men jeg har glemt hans navn.

Det er nok ikke supernemt, fordi der ikke var registreringspligt. Det
er nemmere at finde de første førerbeviser og den slags, men det er
nok også mest på egnsbasis. Se fx.
http://www.tohmas.dk/sider/Historie/transport.htm
(Nej, jeg tror ikke jeg er i familie med nævnte amtsvejinspektør Dalgaard)

Apropos. Kongehusets første bil fra 1906 står oppe på Teknisk Museum.
Den er ret skæg med sidelanterner med kongekrone i glasset og sådan.

http://www.tekniskmuseum.dk/ (kik i galleri I)

http://www.tekniskmuseum.dk/archive/samlinger/biler/dalauneyBelleville/AS_165_220_delaunayBelle_2_200px.jpg