Død fiat Tempra part 2
Fra : mfn

Dato : 08-12-06 10:28

Den døde jo som tidligere skrevet pludeseligt. Jeg frygtede tandremmen, men
den ser ok ud. Derimod er der ingen gnist når jeg ligger et tændrør mod stel
og drejer nøglen!

Benzin for den rigeligt af.

Hvordan kan sådan et tændings-problem opstå så pludseligt og har nogen
forslag til min videre fejl-søgning?

Fra : mr j

Dato : 08-12-06 10:40

> [...]
> og drejer nøglen!
>
> Benzin for den rigeligt af.
>
> Hvordan kan sådan et tændings-problem opstå så pludseligt og har nogen

Først ville jeg måle tændspolen igennem, det er hurtigt og nemt, og billig
at skifte

Er det ikke den, ville jeg måle "giveren" til tændingen igennem, for at se
om den er død, fordi er den/de det, så tror din motorstyring ikke at din
motor drejer rundt selv om den gør det..

Mvh
Morten

Fra : mfn

Dato : 08-12-06 10:55

Ok jeg er lidt grøn i motorrep...

Hvordan ser tændspolen ud? Er den den "dims" tændrørs-kablerne går op til?
Og hvorledes måler jeg på den (har sådan et multimeter)

Fra : Martin Bak

Dato : 08-12-06 11:24

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ok jeg er lidt grøn i motorrep...
>
> Hvordan ser tændspolen ud? Er den den "dims" tændrørs-kablerne går op til?
> Og hvorledes måler jeg på den (har sådan et multimeter)

Nej, det er strømfordelerdækslet. Men som Mikael foreslår i din første tråd,
så kan fejlen ligge under dette dæksel. Tag dækslet af og kontroller om
rotoren sidder som den skal.

Tændspolen er den som det midterste kabel på strømfordelerdækslet går hen
til.

Martin

Fra : mr j

Dato : 08-12-06 11:35

> Nej, det er strømfordelerdækslet. Men som Mikael foreslår i din første
> tråd, så kan fejlen ligge under dette dæksel. Tag dækslet af og kontroller
> om rotoren sidder som den skal.

Hehe har dog aldrig oplevet at en rotor var gået i stykker!! den kan da maks
blive slidt, og så kommer der tændingsfejl stille og roligt, men tor ikke
man vil få totalt død tænding..

> Tændspolen er den som det midterste kabel på strømfordelerdækslet går hen
> til.

Jeps, og den måler du med et multimeter.. hvis du har en haynes, så står der
i den hvad ohm værdier der skal være på primær og sekundær siden..
Hvis du ikke har en sådan, så skriv motor størrelse og årgang op her, så er
der nok en der kan slå værdierne op for dig

Om din motor har en "giver" eller ej kan man finde ud af ud fra
motornummer.. eller størrelse og årgang..

Mvh
Morten

Fra : Martin Bak

Dato : 08-12-06 11:37

> Hehe har dog aldrig oplevet at en rotor var gået i stykker!! den kan da
> maks blive slidt, og så kommer der tændingsfejl stille og roligt, men tor
> ikke man vil få totalt død tænding..

He, det har jeg heller ikke, men Mikael har, åbenbart, og det netop på en
Fiat.

Martin

Fra : mr j

Dato : 08-12-06 12:15

> He, det har jeg heller ikke, men Mikael har, åbenbart, og det netop på en
> Fiat.

ok, wierd, det må ha været defekt plast.. så den er knækket eller ligende..

Mvh
Morten

Fra : mfn

Dato : 08-12-06 12:23

Fik lige kontakt til forhandleren: JA OG JEG BLEV SGU LIDT SUR. Og i må
gerne vide hvem det er og sprede dårlige rygter!

www.nbl-biler.dk

Mig: Hej blabla købte for 14 dage siden - har kørt fint indtil nu - virker
ikke mere blabla
Chefen himself: Nååå jamen så var der jo ikke en fejl på købstidspunktet så
det kan vi ikke tage os af, det er nok nemmest at du trækker den ned til din
lokale mekaniker og får den lavet.
Mig: Argh, det var da noget af en fortolkning af købeloven hva?
Chefen himself: Tjahh du ka da komme ud med den så kan vores folk kigge på
den for 500 kr så skal jeg fortælle dig om det er noget vi dækker.
Mig: Bilen har servostyring, og blive slæbt med 30km med 30 km i timen også
i en storby... for måske blot at få af vide at det bliver til 400 i timen...
Chefen: Sådan er det, spar flere penge op næste gang du skal have en bil.
Mig: Hvor går grænsen da for at man kan forvente at bilen kan køre mere end
14 dage?
Chefen: Det kommer an på så meget...
Mig: Så det du siger er at jeg ligeså godt kan købe div selv og
experimentere?
Chefen: Ja...
Mig: nå go weekend!
Chefen: i lige m...*dut dut dut*

Så kan bilen køre ud fra salg-pladsen er den altså fejlfri fra starten. Ja
jeg ved godt at det er hans bevisbyrde de første 6 mdr og blablabla men det
kan der jo hurtigt blive en længere gang tovtrækkeri ud af som jeg ikke har
tid til hvis jeg kan slippe en tusse eller 2 et sted og køre igen.

Fra : mfn

Dato : 08-12-06 12:50

Hvem kan anbefale en der har forstand på det her problem og som kan/vil lave
det et sted i nordvestsjælland? Nu har jeg kimet hele telefonbogen ned og
enten har de ikke tid før efter jul eller også skal de liiiiiige be om
500+moms i timen og det har jeg skunte råd til.... *suk*

Fra : mr j

Dato : 08-12-06 13:26

> [...]
> enten har de ikke tid før efter jul eller også skal de liiiiiige be om
> 500+moms i timen og det har jeg skunte råd til.... *suk*

Havde du boet i næstved, ville jeg gerne hjælpe, men gider sq ikke rakke
helt op til den anden ende af øen
det tager ikke lang tid lige at måle det gængse igennem..

Mvh
Morten

Fra : mfn

Dato : 08-12-06 14:58

> Havde du boet i næstved, ville jeg gerne hjælpe, men gider sq ikke rakke
> helt op til den anden ende af øen
> det tager ikke lang tid lige at måle det gængse igennem..

Æv... heller ikke mod betaling af transporten?

Fra : mr j

Dato : 08-12-06 15:14

> Æv... heller ikke mod betaling af transporten?

Hehe nej, desværre, det tager 2timer alene i transport :o/

Mvh
Morten

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-12-06 13:36

mfn wrote:

> Hvem kan anbefale en der har forstand på det her problem og som
> kan/vil lave det et sted i nordvestsjælland?

Hvor i nordvestsjælland?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : mfn

Dato : 08-12-06 14:56

Den holder PT i Fårevejle men jeg kan da få den trukket lidt rundt hvis det
er nødvendigt...

Fra : Lars Hansen

Dato : 08-12-06 15:00

> [...]
> har
> tid til hvis jeg kan slippe en tusse eller 2 et sted og køre igen.

Hej mfn

Jeg har selv handlet der én gang samt én gang hjulpet en veninde med at
handle der. Begge gange med fuldstændigt samme resultat som dig. Den ene bil
var 3 år gammel og kostede 140.000, den anden 6 år gammel til den nette sum
af 88.000 kroner. Begge gik i stykker (Den dyre en lille latterlig ting)
efter kort tid og "chefen ham selv" var fuldstændigt fløjtende ligeglad. Da
jeg gentagne gange havde ringet og snakket høfligt med ham om det uden held
endte det med at han ordret sagde "Du kan tage din lortebil og skride ad
helvede til, jeg vil ikke have noget med den eller dig at gøre".
Behøver jeg at sige at jeg ikke siden har sat mine ben i den biks??
Indtil for nylig lå hans forretning her i lokalområdet, og tro mig; Han er
ikke vellidt heromkring...............

Mvh
Lars Hansen

Fra : mfn

Dato : 08-12-06 15:42

Han er
> ikke vellidt heromkring...............

*UF* der var bare ingen *skærkhistorier* om ham på google inden jeg købte -
men det er der så vel nu ;)

Fra : Martin Bak

Dato : 08-12-06 11:35

> "mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Du bør forøvrigt skifte tandremmen nu, eftersom du ikke ved noget om hvor
gammel den er, eller hvor langt den har kørt. Hvis du selv kaster dig ud i
det, så sørg for at få en grundig beskrivelse af hvordan, -den kan meget
nemt komme til at sidde forkert.

Martin