Røg tandremmen?
Fra : mfn

Dato : 07-12-06 13:50

Som nogen ved købte jeg en Fiat Tempra den 25-11 i år. altså for under 14
dage siden. Den har kørt fint siden men nu i dag startede jeg den og kørte
ca 20 meter så døde den. Starteren fiser fint rundt osv den slår bare ikke
igang.

Det minder mig frygteligt om nogen år siden jeg havde fnat der røg
tandremmen ved den opførsel.

Hvordan kan jeg se om det er den *gys*

Og HVIS det er skal forhandleren vel udbedre skaden?

Fra : Christopher Stein

Dato : 07-12-06 15:47

mfn skrev:
> [...]
> tandremmen ved den opførsel.
>
> Hvordan kan jeg se om det er den *gys*
>
> Og HVIS det er skal forhandleren vel udbedre skaden?

kan du ikke skrue plastdækslet af og kigge til den?

Fra : mfn

Dato : 07-12-06 16:08

> kan du ikke skrue plastdækslet af og kigge til den?

Jow... bare ikke lige nu i mørke og regn ;)

Vil da prøve i morgen. Men kan det da være andet? Skal jeg tjekke om der er
tænding på osv...

Fra : Christopher Stein

Dato : 07-12-06 16:31

mfn skrev:

> Jow... bare ikke lige nu i mørke og regn ;)
>
> Vil da prøve i morgen. Men kan det da være andet? Skal jeg tjekke om der er
> tænding på osv...

tja, når du skriver at starteren fiser rundt, tager den da motoren med?

hvis ikke, kan det være at den ikke går i indgreb med svinghjulet og
derfor ikke roterer motoren..

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 16:30

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tandremmen ved den opførsel.
>
> Hvordan kan jeg se om det er den *gys*
>
> Og HVIS det er skal forhandleren vel udbedre skaden?

Øv det er svært at se ud fra det du skriver om starteren lyder som en
"turbine" så den ikke trækkeren motoren/krumtappen med rundt eller om den
lyder som om den har lidt at trække på men ikke så meget som normalt?

Hvis det er det sidste så er det sikkert tandremmen og hvis der er det
første så måske noget ved starten og at den ikke går i indgreb.

--
Tom

Fra : mfn

Dato : 07-12-06 17:19

> [...]
>
> Hvis det er det sidste så er det sikkert tandremmen og hvis der er det
> første så måske noget ved starten og at den ikke går i indgreb.

Den går i indgreb, det kan jeg da høre. Men desværre kunne det godt lyde som
"ikke så meget som normalt" - Den fiser lidt højere op i omdrejninger. Har
skrevet en mail til forhandleren men intet hørt - ringer til ham imorgen
inden jeg piller vil noget...

Fra : mfn

Dato : 07-12-06 19:05

Ved "nærmere eftersyn" synes jeg faktisk starteren lyder nøjagtig som den
har gjort hele tiden.

Hvad kan ellers forårsage en pludeselig død?

Fra : mfn

Dato : 08-12-06 10:05

Har lige kigget - tandremmen sidder hvor den skal! Se det var jo dejligt men
hvor er fejlen mon så?

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-12-06 10:18

mfn wrote:
> Har lige kigget - tandremmen sidder hvor den skal! Se det var jo dejligt men
> hvor er fejlen mon så?

løbet tør?

--
vh
Torben

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-12-06 14:03

mfn wrote:
> Har lige kigget - tandremmen sidder hvor den skal! Se det var jo
> dejligt men hvor er fejlen mon så?
>
> "mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Fugt. Kør en dåse pronto rundt i motorrummet.

Prøv først at få en til at dreje startnøglen, så du kan se hvor det
gnistrer.

--
Per, Esbjerg

Fra : mfn

Dato : 08-12-06 15:01

> Fugt. Kør en dåse pronto rundt i motorrummet.
>
> Prøv først at få en til at dreje startnøglen, så du kan se hvor det
> gnistrer.

Øhhh det lyder lidt farligt? Hvad er det Pronto der for noget?

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-12-06 15:08

mfn wrote:

> Øhhh det lyder lidt farligt? Hvad er det Pronto der for noget?

Fugtfortrænger. Jeg tror ikke det er problemet fordi det skete under
kørsel. I første omgang ville jeg kigge efter dårlige forbindelser
omkring tændspole og fordeler/rotor - Prøv i øvrigt at hiv fordeleren
af, og prøv at tørne motoren - så skulle rotoren gerne køre rundt. Det
_kan_ være drevet til rotoren.

--
vh
Torben

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-12-06 16:46

mfn skrev:

> [...]

Den er sikkert med hydrauliske ventilløftere. Det er før set at et for
stort olietryk stopper en motor på den måde. Bare vird nøglen og bliv
ved med at tørne. Hvis eller knasten løber rundt, der er benzin på og
der er gnist.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 09-12-06 12:11

"mfn" skrev

> Har lige kigget - tandremmen sidder hvor den skal!

Ja men drejer den med?

Mange tandrems"brud" sker ved at tænderne bliver revet af, tandremmen ser
normal ud men har ikke fat i krumptappen.
Få en hjælper til at starte mens du ser på remmen.
Eller sæt et mærke på remmen og kør med starteren.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 09-12-06 12:20

"alexbo" skrev

> Ja men drejer den med?

Nå jeg kan nu se at du har startet to nye tråde om samme sag, så du er
opmærksom på problemet.

Det gør selvfølgelig det også meget nemmere at hjælpe, når man skal skifte
mellem trådene for at følge med.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-12-06 13:04

> Mange tandrems"brud" sker ved at tænderne bliver revet af, tandremmen ser
> normal ud men har ikke fat i krumptappen.
> Få en hjælper til at starte mens du ser på remmen.
> Eller sæt et mærke på remmen og kør med starteren.

Kan jo også være at metoden med at sætte bilen i et af de høje gear, er lige
så brugbar.

Sæt f.eks. bilen i 3. gear, skub bilen frem eller tilbage, hold hånden på
tandremmen, du kan tydeligt mærker hvis den følger krumtappen. Er
naturligvis ikke brugbar i en bil med automatgear.

--
MVH Hans

Fra : Niels Bengaard

Dato : 07-12-06 16:58

> [...]
> tandremmen ved den opførsel.
>
> Hvordan kan jeg se om det er den *gys*
>
> Og HVIS det er skal forhandleren vel udbedre skaden?

Lad være med at pille mere og ring til forhandleren og hør hvad han siger.
Principielt har forhandleren pligt til at ordne den, men det afhænger
naturligvis af hvad i aftalte ved købet og hvad der står i kontrakten.

Niels

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 08-12-06 10:54

mfn skrev:
> Har lige kigget - tandremmen sidder hvor den skal! Se det var jo dejligt men
> hvor er fejlen mon så?
>
> "mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Det er fint den sidder som den skal, men kører den med rundt når du
forsøger at starte den.

Det kan jo være at tænderne bare er faldet af. Det er set før.

Men en pludselig død FIAT har jeg tidligere oplevet at rotoren i
strømfordeleren var fladet fra hinanden, og den gang var bilen endda
ret ny.

Mikael

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 08-12-06 10:54