Forureningsniveau for højt v/bilsyn.
Fra : P&H

Dato : 07-12-06 10:35

Hej.
Jeg har været til syn med min bil og forureningsniveauet var for højt, 0,37
og det skal være under 0,3. Hvad kan fejlen evt. være på motoren, han
snakkede om lamda sonden men kan der være andre ting galt. Det drejer sig om
en Peugeot 406 årg. 96.

Mvh
Per.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-12-06 10:52

"P&H" <dbxpogh@mail.dk(fjern dbx)> skrev i en meddelelse

> [...]
> snakkede om lamda sonden men kan der være andre ting galt. Det drejer sig

Havde du været ude på den obligatoriske tur på min 15km?
Min oplevelse har været at katalysatoren var for kold.
Der blev målt på værksted, uden at de kunne finde fejl.
Bilen kom til gennem omsyn, uden at der var lavet noget.
Så derfor: Var katalysatoren varm?

Been there, got the t-shirt (og betalte for omsyn)

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : P&H

Dato : 07-12-06 15:04

Hej
Bilen var varm havde kørt ca 15 km og jeg blev enda sendt ud for at køre en
ekstra tur for at måle igen men resultatet blev det samme.

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 16:39

> Hej
> Bilen var varm havde kørt ca 15 km og jeg blev enda sendt ud for at køre
> en ekstra tur for at måle igen men resultatet blev det samme.

Du er NØD til at få udlæst evt. fejlkoder fra bilens computer FØR du går ud
og skifter en rasende dyr katalysator. Det kan lige så godt være at bilen
kører i sit nødprogram fordi en eller anden sensor er defekt......denne
sensor KAN være lige fra lambdasonde, temperaturføler, MAF/MAP,
gasspjældspotentiometer.
Fejlen KAN også ligge i en defekt vacumslange eller EGR ventil osv osv. Der
kan altså være rigtige mange årsager til en forhøjet
forurening........desværre kan en værkstedsregning og blive derefter, fordi
det kræver en dygtig/erfaren mekaniker at finde sådan en fejl.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-12-06 18:53

> Du er NØD til at få udlæst evt. fejlkoder fra bilens computer FØR du går
> ud og skifter en rasende dyr katalysator. Det kan lige så godt være at
> bilen kører i sit nødprogram fordi en eller anden sensor er defekt

Eller det er en tilsodet by-bil, kør en ORDENTLIG tur, en tankfuld nitro?000
el giv den en noget injektor-rens.

--
"Flaskehalsen" findes kun i hovedet på arbejdsgiveren. De vil kun ansætte
folk som er max. 27- , har min. 10 års erfaring, og penge med hjemmefra... .

Fra : Kent Nielsen

Dato : 07-12-06 21:12

> [...]
> snakkede om lamda sonden men kan der være andre ting galt. Det drejer sig

Hvad var lamdatallet ?

Kent Nielsen

Fra : P&H

Dato : 07-12-06 21:26

Tak for alle svarene.
Bilen er ikke en by bil og normalt får den lidt pedal, lamdatallet kender
jeg ikke.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 07-12-06 21:49

"P&H" <dbxpogh@mail.dk(fjern dbx)> skrev i en meddelelse
> Tak for alle svarene.
> Bilen er ikke en by bil og normalt får den lidt pedal, lamdatallet kender
> jeg ikke.

Ok,
Hvis lamdatallet har lagt mellem 0.970 og 1.030 er det i orden.
(Hvis synhallen ikke har anført bemærkninger om lamdatallet, er den i orden)

Hvis bilen er driftvarm, som du skriver den er, og lamdaværdien er i orden,
kan det næsten kun være katten der har dårlig funktion.
Det er ren kemi, lamda tallet er et udtryk for blandingforholdet, ligger det
omkring 1,000 +/- 0.030, er resten af jobbet katten´s

Du kan få universel katalysatorer hos FTZ / Meconomen / Meca etc. man
svejset på i stedet for den orginale, prisen er i visse tilfælde meget lav i
forhold til orginal dele. (ved ikke hvad den koster til din bil)

Kent Nielsen