/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Motoreftersyn HJÆÆÆÆLP ?
Fra : Total-Rex


Dato : 06-12-06 17:27

Jeg mangler lidt hjælp til fejlfinding på Toyota Previa (den
baghjulstrukkede 90-98 model). Den har ikke fået lavet motorservice i mange
år og soder nu tændrør og udstødning så meget at den går ud og ikke kan
holde tomgang. Den lugter også af benzin i udstødningen og bruger ganske
meget benzin, 6 km/l. Jeg har renset tændrørene (kan man nøjes med dette
når de næsten ikke ser slidte ud?) og fjernet luftfilteret for en stund,
men det har ikke hjulpet. Hvad skal man efterse/udskifte på sådan en motor
som er en 2.4 med indsprøjtning? Alle forslag velkomne

Hvilke sonder og følere skal renses ?

Hvordan fordeler den strømmen til tændrørene, er der traditionel rotor og
strømfordeler som skal renses/skiftes ?

Kan man selv stille tændigen hvis man har en stroboskoplampe eller kan
dette kun ske fra en computer hos Toyota ?

Kan man med succes selv lave motorservice uden computeren fra Toyota ?
(har repareret mange ældre bilmotorer, men ikke de nyere hvor alt er
computerstyret).

----------------------------------------------
Herunder tekniske data fra et servicekort
----------------------------------------------
MOTOR:
Motorkode / type 2TZ-FE/ 4 cyl. DOHC - 16V
Slagvolumen (boring/slaglængde) 2438 ccm (95,0/ 86,0)
Kompressionsforhold (oktantal) 9,3: 1 (95 blyfri)
Max. ydelse kW (din HK)/omdr. 97 (132)/ 5000
Max. drejningsmoment Nm/omdr. 204/ 4000
Motortype placering Støbekant på blok 1
Stelnummer placering Torpedoplade 1
Årgangsbestemmelse i stelnr. Årgang i fælge
Ventiler indsugn.,mm (kold/varm) 0,15 - 0,25 kold (under 20° C) 2
Ventiler udblæsn.,mm (kold/varm) 0,25 - 0,35 kold (under 20° C) 2
Kompressionstryk, bar 12,26 (min. 8,83) max. forskel 1,0
Olietryk v/omdrejninger, bar 2,5 - 5,0/ 3000 (min. 3,0/ tomgang)
Kølerdæksel,bar/termostat åbn.°C 0,75 - 1,05/ 80° - 84° C
Kobling frigang, mm 5 - 15 ved pedal
Tandrem: udskiftning (kontrol) (Kæde) 3
MOTORSTYRINGSSYSTEM:
Motorstyringssystem (type) N.D. (ESA-EFi-CCS) 4
Tændrør N.D. PKR 16 R11/ NGK BKR 5EP 11
Elektrodeafstand, mm 1,10
Tændingsrækkefølge 1 - 3 - 4 - 2 (cyl. 1 v/ takthjul)
Tændingsindstilling FØR TOP 5°/ tomgang Terminal TE1 og E1 i diagnosestik
forbundet. Se tegning. Kontrol TE1 og E1.
Ej forbundet. 12°/ tomgang. Rotorluftgab
0,2 - 0,4 mm.
Tændingsmærkets placering Remskive
Primær / sekundær modstand 0,4 - 0,5 Ohm/ 10,0 - 14,0 kOhm
Systemtryk med/uden vakuum,bar 2,1 - 2,5/ 2,65 - 3,04
Holdetryk, bar 1,5 efter 5 minutter
Dysemodstand, Ohm 13,4 - 14,2 (koldstartdyse 2,0 - 4,0)
Manifoldvakuum i tomg., mmHg Min. 400
Kølevæske temp.sensor 20°/80°C 0,9 - 1,3 kOhm (40° C)/ 0,2 - 0,4 kOhm
Indsugn.lufttemp.sensor 20°/80°C 2,0 - 3,0 kOhm/
Tomgangs omdrejninger 700 (aut. 750) (ej justerbar)
CO% i tomgang Max. 0,5% efter kat. (ej justerbar)
HC i tomgang, ppm (CO2 %) Max. 100 ppm
ELEKTRISK SYSTEM:
Batteri 12 V 80 Ah
Starter strømforbr.(roterende), A Max. 90 A/ 11,5 V/ min. 3000 o/m
Spændingsrelæ, Volt v/amp. 13,9 - 15,1 V/
Generator max., A 60 A
STYRETØJ:
Belastning Ubelastet
Toe-in, mm (fælgkantmål) + 1,2 ± 0,6
Toe-in, ° + 0° 10' ± 05'
Camber° / størst forskel h. og v. + 0° 05' ± 30'/ 30' Ej justerbar.
Caster° / størst forskel h. og v. + 5° 30' ± 30'/ 30' Ej justerbar.
King-pin° 10° 35' ± 30'
Toe-out, indv. hjul° / udv. hjul° 35° 35' ± 2°/ 32° 45'
Baghjul: Camber° + 0° 45' ± 45' Justerbar ved excentrik indvendig på
bærearm.
Baghjul: Toe-in, mm (°) + 1,0 ± 0,6 mm Justerbar ved excentrik indvendig på
bærearm.
Dækstørrelse, standard 215/ 65 R 15
Dæktryk, bar, min.-max., for/bag 2,5/ 2,5
Tilladt slør i styreforbindelser Fabriksmål
TILSPÆNDINGSMOMENTER:
Topstykkebolte, trin 1, Nm 39 Nm olierede 5
Topstykkebolte, trin 2, Nm + 90°
Topstykkebolte, trin 3, Nm + 90°
Topstykkebolte, trin 4, Nm (Ingen efterspænding)
Hovedlejebolte, Nm 39 Nm + 90° olierede
Plejlstangsbolte, Nm 29 Nm + 90° olierede
Svinghjulsbolte, Nm 88 (aut. 74) olierede
Krumtapremsk./Svingn.dæmp,Nm 260 olierede/
Knastakselhjul / lejer, Nm 74/ 16
Tændrør, Nm 20
Hjul, Nm 118
Fornav / Bagnav, Nm / 275
BREMSER:
Forhjul, min.tykkelse/ max.diam. 23,0 mm (nye 25,0 mm)
Baghjul, min.tykkelse/ max.diam. 17,0 mm (nye 18,0 mm)
KAPACITETER:
Motor-olie / -inkl. filter, liter 5,5/ 5,8 (Total 6,6) (API. SF - SG)
Gearkasse, liter 2,2 (API. GL-5 75W90) 6
Aut. gearkasse, liter 2,3 (Total 6,4) (ATF Dexron II) 6
Differentiale, liter 1,5 (API. GL-5. 80W90)
Kølersystem, liter 11,6 (50% LLC Ethylenglycol 90%)

 
 
Henrik (06-12-2006)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 06-12-06 18:08

Er det luftmængde måler på bilen ?
Kik på luftfilterkassen om der sidder nogle ledninger på den ?
Hvis ikke skal du åbne ned til motoren under føre sædet, og finde en lille
slange som her et "filter" på.
Den går fra manifold til map sensoren, en lille kasse med ledninger.
Tag slangen af og se om der er "hul" igemme, pust i den.

Henrik


"Total-Rex" <.@.invalid> skrev i en meddelelse
news:1lredqpdsxpt8.dlg@newsfeeds.com...
> Jeg mangler lidt hjælp til fejlfinding på Toyota Previa (den
> baghjulstrukkede 90-98 model). Den har ikke fået lavet motorservice i
> mange
> år og soder nu tændrør og udstødning så meget at den går ud og ikke kan
> holde tomgang. Den lugter også af benzin i udstødningen og bruger ganske
> meget benzin, 6 km/l. Jeg har renset tændrørene (kan man nøjes med dette
> når de næsten ikke ser slidte ud?) og fjernet luftfilteret for en stund,
> men det har ikke hjulpet. Hvad skal man efterse/udskifte på sådan en motor
> som er en 2.4 med indsprøjtning? Alle forslag velkomne
>
> Hvilke sonder og følere skal renses ?
>
> Hvordan fordeler den strømmen til tændrørene, er der traditionel rotor og
> strømfordeler som skal renses/skiftes ?
>
> Kan man selv stille tændigen hvis man har en stroboskoplampe eller kan
> dette kun ske fra en computer hos Toyota ?
>
> Kan man med succes selv lave motorservice uden computeren fra Toyota ?
> (har repareret mange ældre bilmotorer, men ikke de nyere hvor alt er
> computerstyret).
>
> ----------------------------------------------
> Herunder tekniske data fra et servicekort
> ----------------------------------------------
> MOTOR:
> Motorkode / type 2TZ-FE/ 4 cyl. DOHC - 16V
> Slagvolumen (boring/slaglængde) 2438 ccm (95,0/ 86,0)
> Kompressionsforhold (oktantal) 9,3: 1 (95 blyfri)
> Max. ydelse kW (din HK)/omdr. 97 (132)/ 5000
> Max. drejningsmoment Nm/omdr. 204/ 4000
> Motortype placering Støbekant på blok 1
> Stelnummer placering Torpedoplade 1
> Årgangsbestemmelse i stelnr. Årgang i fælge
> Ventiler indsugn.,mm (kold/varm) 0,15 - 0,25 kold (under 20° C) 2
> Ventiler udblæsn.,mm (kold/varm) 0,25 - 0,35 kold (under 20° C) 2
> Kompressionstryk, bar 12,26 (min. 8,83) max. forskel 1,0
> Olietryk v/omdrejninger, bar 2,5 - 5,0/ 3000 (min. 3,0/ tomgang)
> Kølerdæksel,bar/termostat åbn.°C 0,75 - 1,05/ 80° - 84° C
> Kobling frigang, mm 5 - 15 ved pedal
> Tandrem: udskiftning (kontrol) (Kæde) 3
> MOTORSTYRINGSSYSTEM:
> Motorstyringssystem (type) N.D. (ESA-EFi-CCS) 4
> Tændrør N.D. PKR 16 R11/ NGK BKR 5EP 11
> Elektrodeafstand, mm 1,10
> Tændingsrækkefølge 1 - 3 - 4 - 2 (cyl. 1 v/ takthjul)
> Tændingsindstilling FØR TOP 5°/ tomgang Terminal TE1 og E1 i diagnosestik
> forbundet. Se tegning. Kontrol TE1 og E1.
> Ej forbundet. 12°/ tomgang. Rotorluftgab
> 0,2 - 0,4 mm.
> Tændingsmærkets placering Remskive
> Primær / sekundær modstand 0,4 - 0,5 Ohm/ 10,0 - 14,0 kOhm
> Systemtryk med/uden vakuum,bar 2,1 - 2,5/ 2,65 - 3,04
> Holdetryk, bar 1,5 efter 5 minutter
> Dysemodstand, Ohm 13,4 - 14,2 (koldstartdyse 2,0 - 4,0)
> Manifoldvakuum i tomg., mmHg Min. 400
> Kølevæske temp.sensor 20°/80°C 0,9 - 1,3 kOhm (40° C)/ 0,2 - 0,4 kOhm
> Indsugn.lufttemp.sensor 20°/80°C 2,0 - 3,0 kOhm/
> Tomgangs omdrejninger 700 (aut. 750) (ej justerbar)
> CO% i tomgang Max. 0,5% efter kat. (ej justerbar)
> HC i tomgang, ppm (CO2 %) Max. 100 ppm
> ELEKTRISK SYSTEM:
> Batteri 12 V 80 Ah
> Starter strømforbr.(roterende), A Max. 90 A/ 11,5 V/ min. 3000 o/m
> Spændingsrelæ, Volt v/amp. 13,9 - 15,1 V/
> Generator max., A 60 A
> STYRETØJ:
> Belastning Ubelastet
> Toe-in, mm (fælgkantmål) + 1,2 ± 0,6
> Toe-in, ° + 0° 10' ± 05'
> Camber° / størst forskel h. og v. + 0° 05' ± 30'/ 30' Ej justerbar.
> Caster° / størst forskel h. og v. + 5° 30' ± 30'/ 30' Ej justerbar.
> King-pin° 10° 35' ± 30'
> Toe-out, indv. hjul° / udv. hjul° 35° 35' ± 2°/ 32° 45'
> Baghjul: Camber° + 0° 45' ± 45' Justerbar ved excentrik indvendig på
> bærearm.
> Baghjul: Toe-in, mm (°) + 1,0 ± 0,6 mm Justerbar ved excentrik indvendig
> på
> bærearm.
> Dækstørrelse, standard 215/ 65 R 15
> Dæktryk, bar, min.-max., for/bag 2,5/ 2,5
> Tilladt slør i styreforbindelser Fabriksmål
> TILSPÆNDINGSMOMENTER:
> Topstykkebolte, trin 1, Nm 39 Nm olierede 5
> Topstykkebolte, trin 2, Nm + 90°
> Topstykkebolte, trin 3, Nm + 90°
> Topstykkebolte, trin 4, Nm (Ingen efterspænding)
> Hovedlejebolte, Nm 39 Nm + 90° olierede
> Plejlstangsbolte, Nm 29 Nm + 90° olierede
> Svinghjulsbolte, Nm 88 (aut. 74) olierede
> Krumtapremsk./Svingn.dæmp,Nm 260 olierede/
> Knastakselhjul / lejer, Nm 74/ 16
> Tændrør, Nm 20
> Hjul, Nm 118
> Fornav / Bagnav, Nm / 275
> BREMSER:
> Forhjul, min.tykkelse/ max.diam. 23,0 mm (nye 25,0 mm)
> Baghjul, min.tykkelse/ max.diam. 17,0 mm (nye 18,0 mm)
> KAPACITETER:
> Motor-olie / -inkl. filter, liter 5,5/ 5,8 (Total 6,6) (API. SF - SG)
> Gearkasse, liter 2,2 (API. GL-5 75W90) 6
> Aut. gearkasse, liter 2,3 (Total 6,4) (ATF Dexron II) 6
> Differentiale, liter 1,5 (API. GL-5. 80W90)
> Kølersystem, liter 11,6 (50% LLC Ethylenglycol 90%)



Total-Rex (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Total-Rex


Dato : 07-12-06 15:15

On Wed, 6 Dec 2006 18:08:28 +0100, Henrik wrote:

> Er det luftmængde måler på bilen ?
> Kik på luftfilterkassen om der sidder nogle ledninger på den ?

På luftfilterkassen i motorrummet, sidder en sonde med to ledninger på,
placeret i hulrummet lige efter filterindsatsen. Er dette så
luftmængdemåleren ?

Bilen har haft benzindampe i luftfilterkassen, som ved start at bilen har
givet eksplosion så filterkassen er blevet flået af underdelen som holdes
sammen med metalclips, og der er kommet et hul på 2cm i plastkassen. Kan
denne falske luft give problemer, tror du ?

Og lyder det ikke til, at tændingstudspunktet står forkert når filterkassen
kan antændes og motoren iøvrigt har eftertænding ?

Men forkert tændingstidspunkt har vel ikke de følger, at tændrør og
udstødning tilsodes ?

Kan man afsode sådan en bil. Har hørt om noget med en danskvand, men
hvorledes

Jeg har spekuleret på om der har sneget sig et blad fra et træ ind i
indsugningsmanifolden gennem en utætte luftfilterkasse, og at dette blad
forhindrer den rette luftmængde så motoren får for fed blanding ?

Martin Kristensen (06-12-2006)
Kommentar
Fra : Martin Kristensen


Dato : 06-12-06 20:10

ring lige til mig 20 22 25 23 ved lidt om previa
"Total-Rex" <.@.invalid> skrev i en meddelelse
news:1lredqpdsxpt8.dlg@newsfeeds.com...
> Jeg mangler lidt hjælp til fejlfinding på Toyota Previa (den
> baghjulstrukkede 90-98 model). Den har ikke fået lavet motorservice i
> mange
> år og soder nu tændrør og udstødning så meget at den går ud og ikke kan
> holde tomgang. Den lugter også af benzin i udstødningen og bruger ganske
> meget benzin, 6 km/l. Jeg har renset tændrørene (kan man nøjes med dette
> når de næsten ikke ser slidte ud?) og fjernet luftfilteret for en stund,
> men det har ikke hjulpet. Hvad skal man efterse/udskifte på sådan en motor
> som er en 2.4 med indsprøjtning? Alle forslag velkomne
>
> Hvilke sonder og følere skal renses ?
>
> Hvordan fordeler den strømmen til tændrørene, er der traditionel rotor og
> strømfordeler som skal renses/skiftes ?
>
> Kan man selv stille tændigen hvis man har en stroboskoplampe eller kan
> dette kun ske fra en computer hos Toyota ?
>
> Kan man med succes selv lave motorservice uden computeren fra Toyota ?
> (har repareret mange ældre bilmotorer, men ikke de nyere hvor alt er
> computerstyret).
>
> ----------------------------------------------
> Herunder tekniske data fra et servicekort
> ----------------------------------------------
> MOTOR:
> Motorkode / type 2TZ-FE/ 4 cyl. DOHC - 16V
> Slagvolumen (boring/slaglængde) 2438 ccm (95,0/ 86,0)
> Kompressionsforhold (oktantal) 9,3: 1 (95 blyfri)
> Max. ydelse kW (din HK)/omdr. 97 (132)/ 5000
> Max. drejningsmoment Nm/omdr. 204/ 4000
> Motortype placering Støbekant på blok 1
> Stelnummer placering Torpedoplade 1
> Årgangsbestemmelse i stelnr. Årgang i fælge
> Ventiler indsugn.,mm (kold/varm) 0,15 - 0,25 kold (under 20° C) 2
> Ventiler udblæsn.,mm (kold/varm) 0,25 - 0,35 kold (under 20° C) 2
> Kompressionstryk, bar 12,26 (min. 8,83) max. forskel 1,0
> Olietryk v/omdrejninger, bar 2,5 - 5,0/ 3000 (min. 3,0/ tomgang)
> Kølerdæksel,bar/termostat åbn.°C 0,75 - 1,05/ 80° - 84° C
> Kobling frigang, mm 5 - 15 ved pedal
> Tandrem: udskiftning (kontrol) (Kæde) 3
> MOTORSTYRINGSSYSTEM:
> Motorstyringssystem (type) N.D. (ESA-EFi-CCS) 4
> Tændrør N.D. PKR 16 R11/ NGK BKR 5EP 11
> Elektrodeafstand, mm 1,10
> Tændingsrækkefølge 1 - 3 - 4 - 2 (cyl. 1 v/ takthjul)
> Tændingsindstilling FØR TOP 5°/ tomgang Terminal TE1 og E1 i diagnosestik
> forbundet. Se tegning. Kontrol TE1 og E1.
> Ej forbundet. 12°/ tomgang. Rotorluftgab
> 0,2 - 0,4 mm.
> Tændingsmærkets placering Remskive
> Primær / sekundær modstand 0,4 - 0,5 Ohm/ 10,0 - 14,0 kOhm
> Systemtryk med/uden vakuum,bar 2,1 - 2,5/ 2,65 - 3,04
> Holdetryk, bar 1,5 efter 5 minutter
> Dysemodstand, Ohm 13,4 - 14,2 (koldstartdyse 2,0 - 4,0)
> Manifoldvakuum i tomg., mmHg Min. 400
> Kølevæske temp.sensor 20°/80°C 0,9 - 1,3 kOhm (40° C)/ 0,2 - 0,4 kOhm
> Indsugn.lufttemp.sensor 20°/80°C 2,0 - 3,0 kOhm/
> Tomgangs omdrejninger 700 (aut. 750) (ej justerbar)
> CO% i tomgang Max. 0,5% efter kat. (ej justerbar)
> HC i tomgang, ppm (CO2 %) Max. 100 ppm
> ELEKTRISK SYSTEM:
> Batteri 12 V 80 Ah
> Starter strømforbr.(roterende), A Max. 90 A/ 11,5 V/ min. 3000 o/m
> Spændingsrelæ, Volt v/amp. 13,9 - 15,1 V/
> Generator max., A 60 A
> STYRETØJ:
> Belastning Ubelastet
> Toe-in, mm (fælgkantmål) + 1,2 ± 0,6
> Toe-in, ° + 0° 10' ± 05'
> Camber° / størst forskel h. og v. + 0° 05' ± 30'/ 30' Ej justerbar.
> Caster° / størst forskel h. og v. + 5° 30' ± 30'/ 30' Ej justerbar.
> King-pin° 10° 35' ± 30'
> Toe-out, indv. hjul° / udv. hjul° 35° 35' ± 2°/ 32° 45'
> Baghjul: Camber° + 0° 45' ± 45' Justerbar ved excentrik indvendig på
> bærearm.
> Baghjul: Toe-in, mm (°) + 1,0 ± 0,6 mm Justerbar ved excentrik indvendig
> på
> bærearm.
> Dækstørrelse, standard 215/ 65 R 15
> Dæktryk, bar, min.-max., for/bag 2,5/ 2,5
> Tilladt slør i styreforbindelser Fabriksmål
> TILSPÆNDINGSMOMENTER:
> Topstykkebolte, trin 1, Nm 39 Nm olierede 5
> Topstykkebolte, trin 2, Nm + 90°
> Topstykkebolte, trin 3, Nm + 90°
> Topstykkebolte, trin 4, Nm (Ingen efterspænding)
> Hovedlejebolte, Nm 39 Nm + 90° olierede
> Plejlstangsbolte, Nm 29 Nm + 90° olierede
> Svinghjulsbolte, Nm 88 (aut. 74) olierede
> Krumtapremsk./Svingn.dæmp,Nm 260 olierede/
> Knastakselhjul / lejer, Nm 74/ 16
> Tændrør, Nm 20
> Hjul, Nm 118
> Fornav / Bagnav, Nm / 275
> BREMSER:
> Forhjul, min.tykkelse/ max.diam. 23,0 mm (nye 25,0 mm)
> Baghjul, min.tykkelse/ max.diam. 17,0 mm (nye 18,0 mm)
> KAPACITETER:
> Motor-olie / -inkl. filter, liter 5,5/ 5,8 (Total 6,6) (API. SF - SG)
> Gearkasse, liter 2,2 (API. GL-5 75W90) 6
> Aut. gearkasse, liter 2,3 (Total 6,4) (ATF Dexron II) 6
> Differentiale, liter 1,5 (API. GL-5. 80W90)
> Kølersystem, liter 11,6 (50% LLC Ethylenglycol 90%)



Total-Rex (07-12-2006)
Kommentar
Fra : Total-Rex


Dato : 07-12-06 15:14

On Wed, 6 Dec 2006 20:09:33 +0100, Martin Kristensen wrote:

> ring lige til mig 20 22 25 23 ved lidt om previa

Ok, har lige prøvet.
Ved du sådan har tændingsdele eller tændingsboks istedet for
rotor/strømfordelerdæksel som skal skiftes sammen med tændrørene og om
tændingstidspunktet skal stilles manuelt med tændingslampe eller om det
forefår via computer ?

claus b. p. (08-12-2006)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 08-12-06 22:26


"Total-Rex" <.@.invalid> wrote in message
news:1sw1qb10wrtee$.dlg@newsfeeds.com...
> On Wed, 6 Dec 2006 20:09:33 +0100, Martin Kristensen wrote:
>
>> ring lige til mig 20 22 25 23 ved lidt om previa
>
> Ok, har lige prøvet.
> Ved du sådan har tændingsdele eller tændingsboks istedet for
> rotor/strømfordelerdæksel som skal skiftes sammen med tændrørene og om
> tændingstidspunktet skal stilles manuelt med tændingslampe eller om det
> forefår via computer ?

Man kan vel sagtens checke tændingstidspunktet med en tændingslampe. Om man
kan justere det er en anden sag. Jeg tænkte (av) kunne det være tandremmen
der er hoppet en tand? Det ville kunne give disse symptomer. Det kan også
være lambdasonde, masseføler i indsugning, eller måske noget helt andet.
Måske var det alligevel en ide at få et værksted til at checke den? Det er
et beklageligt "fremskridt" at man nu ikke kan gøre meget uden en
computermotortester. Men måske har den lokale DK tank sådan en?

/Claus



Total-Rex (09-12-2006)
Kommentar
Fra : Total-Rex


Dato : 09-12-06 13:03

> Man kan vel sagtens checke tændingstidspunktet med en tændingslampe. Om man
> kan justere det er en anden sag. Jeg tænkte (av) kunne det være tandremmen
> der er hoppet en tand?

Ja det kunne sagtens lyde sådan men modellen har IKKE tandrem.

> være lambdasonde

Hvor sidder den på en Previa tro du ?

> masseføler i indsugning

Det må jeg tjekke nærmere

> Måske var det alligevel en ide at få et værksted til at checke den? Det er
> et beklageligt "fremskridt" at man nu ikke kan gøre meget uden en
> computermotortester. Men måske har den lokale DK tank sådan en?

Parakdoksalt nok har jeg kun dårlige oplevelser med de store
mærkevareværksteder. De har ødelagt mine biler hver gang: Knækkede bolte,
afmonterede clips ved at knække dem uden at isætte nye, rundede kanter på
bolthoveder, snavsede fingre på sæder og inventar, ridser i lak og dele,
sjusket måde i alt !

Ja det var tider dengang man kunne splitte en motor ad hjemme i garagen. Nu
kan man ikke engang komme ned til den uden at splitte hele bilen ad

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste