Hvor kommer vægtafgiften fra?
Fra : the j's

Dato : 05-12-06 10:05

Hej

Jeg har med nogle venner diskuteret hvor vægtafgiften stammer fra og
hvordan man er endt på 182%. Er der nogen herinde som kan hjælpe med
at besvare dette emne? eller som eventuelt har nogle referencer til
emnet?

Med venlig hilsen
tj

Fra : BJ

Dato : 05-12-06 10:40

"the j's" <thejs_jansen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>hvordan man er endt på 182%. Er der nogen herinde som kan hjælpe med
>at besvare dette emne? eller som eventuelt har nogle referencer til

Den stammer vel fra vore kære politikere..

Lidt tal:
http://da.wikipedia.org/wiki/Billede:Registreringsafgiften_i_europa.jpg#filehistory

Desværre står der ikke noget om oprindelsen, men du kan gå ud fra, dens
oprindelse nok stammer fra den venstre side af salen..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 05-12-06 23:03

BJ skriblede:

http://da.wikipedia.org/wiki/Billede:Registreringsafgiften_i_europa.jpg#
filehistory

Man spør' i øst og får svar i vest :)

--
Lars Fragstrup

Fra : BJ

Dato : 05-12-06 23:46

"Lars Fragstrup" <not.@dk.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> http://da.wikipedia.org/wiki/Billede:Registreringsafgiften_i_europa.jpg#
> filehistory
>
> Man spør' i øst og får svar i vest :)

Nope, det gælder om at hitte det rette søgeord.

Du fandt det heller ikke, kan jeg se..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 06-12-06 00:06

BJ skriblede:

> Nope, det gælder om at hitte det rette søgeord.
>
> Du fandt det heller ikke, kan jeg se..;)

Jeg var ikke klar over at ordet var *søgeord*

--
Lars Fragstrup

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-12-06 10:45

"the j's" <thejs_jansen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hej

> Jeg har med nogle venner diskuteret hvor vægtafgiften stammer
> fra og hvordan man er endt på 182%.

Du taler tydeligvis om REGISTRERINGSAFGIFTEN. Den kan du læse nærmere om
her: http://www.skm.dk/publikationer/udgivelser/1346/

Og så der der VÆGTAFGIFTSLOVEN:
http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html

Mvh. Lisbeth

Fra : BJ

Dato : 05-12-06 10:55

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du taler tydeligvis om REGISTRERINGSAFGIFTEN. Den kan du læse nærmere om
> [...]

En så enorm afgift kræver jo en udredning og begrundelse ... så lang som et
ondt år.

Det er jo ganske dansk at begrænsninger kan vi bruge oceaner af tid og
mandskab på..;)

PS: Får vi så ingen forurening i DK indblæst fra andre, da vi er det eneste
land i miles omkreds, der er _så_ "miljøansvarlige"..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 05-12-06 15:22

> PS: Får vi så ingen forurening i DK indblæst fra andre, da vi er det
> eneste land i miles omkreds, der er _så_ "miljøansvarlige"..?

du mener vel med modsat fortegn ikk ??!?!!

I danmark er alle små biler pålagt ca 180%. Køber du derimod en stor
svinene firhjulstrækker, en autocamper en varevogn eller andet, så slipper
du straks langt billigere i afgift, fordi.... nå jah, fordi børnefamilierne
som jo skal bruge 5 pladser da naturligvis skal betale mest i afgift :-/

Fra : BJ

Dato : 05-12-06 15:43

"tom (cordoba sdi)" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> du mener vel med modsat fortegn ikk ??!?!!

Det var dybt ironisk ment, da denne lille landsby på 5,5 mill. mennesker
bestemt mener, den igennem tårnhøje afgifter kan redde verden.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 05-12-06 17:06

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message

> Det var dybt ironisk ment, da denne lille landsby på 5,5 mill. mennesker
> bestemt mener, den igennem tårnhøje afgifter kan redde verden.

Danmark vil gerne være hele verdens duks :)

Mvh
Jacob

Fra : BJ

Dato : 05-12-06 17:13

"Jacob Rungwald" <jacob*giraf*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Danmark vil gerne være hele verdens duks :)

Når bare vi ikke skal slå. Det får vi helst andre til at gøre for os..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : the j's

Dato : 05-12-06 10:50

BJ wrote:
> [...]
>
> Desværre står der ikke noget om oprindelsen, men du kan gå ud fra, dens
> oprindelse nok stammer fra den venstre side af salen..

Havde godt set den graf, men jeg håber på om der var nogen der kunne
hjælp med lidt information om, hvornår den er blevet indført, hvad
argumenterne i sin tid har været og om den er indført fra den ene dag
til den anden eller om man er startet i det små og så langsomt har
skruet om for den.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 05-12-06 12:03

"the j's" <thejs_jansen@hotmail.com> writes:

> [...]
> argumenterne i sin tid har været og om den er indført fra den ene dag
> til den anden eller om man er startet i det små og så langsomt har

Google er opfundet...

http://www.bilagentur.dk/registreringsafgiftens_historie_3.htm

(Selvfølgelig en "farvet" kilde, defiltrer selv).

Det korte af det lange er at der har været en afgift på omkring 100%
siden bilsalget blev givet frit i 1957 (i efterkrigstiden var de
nationale finanser så stramme at man skulle søge om lov). Skruen fik
så et ordentligt vrid efter oliekrisen i 1973, med den sidste
opjustering under Anker Jørgensen i 1977.

Selve konstruktionen stammer tilbage til Stauning i 1924.

Fra : BJ

Dato : 05-12-06 12:20

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> opjustering under Anker Jørgensen i 1977.
>
> Selve konstruktionen stammer tilbage til Stauning i 1924.

Nu kommer der vel også snart en afgift på at pumpe luft i hjulene.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-12-06 12:28

> Nu kommer der vel også snart en afgift på at pumpe luft i hjulene.

Apropos pumpe op, lægge til og fylde på.... dine indlæg bliver mere
læseværdige, hvis du skærer overflødigt fra *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : BJ

Dato : 05-12-06 12:30

> [...]

> Apropos pumpe op, lægge til og fylde på.... dine indlæg bliver mere
> læseværdige, hvis du skærer overflødigt fra *S*

Det er mulig, men så går det morsomme af lige netop denne tråd/dette indlæg.

Når vi om føje år får afgift på e-mail og indlæg i nyhedsgrupperne, så skal
du bare se mig med saksen..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : gb

Dato : 05-12-06 16:09

> Når vi om føje år får afgift på ...(CUUUT!)...

Nu ikke noget med at give dem gode idéer, mange tak!!!

--
GB

Fra : Karsten7870

Dato : 05-12-06 12:28

BJ wrote:
> "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nu kommer der vel også snart en afgift på at pumpe luft i hjulene.

> [...]

Ja, da. I det omfang luften ikke er CO-neutral - og med den luftforurening,
man siger, der hersker, ja, så er luften vel ikke lige netop det.
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : BJ

Dato : 05-12-06 12:47

"Karsten7870" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, da. I det omfang luften ikke er CO-neutral - og med den
> luftforurening, man siger, der hersker, ja, så er luften vel ikke lige
> netop det.

Det minder mig om vadehavsforureningen i hine tider.

Der var vi foregangsmænd i den helt sublime klasse.

Der var kun et problem, vi ikke var herre over og det var fabrikkerne langs
Rhinen.....

Jeg vil ikke sige. vi danskere er direkte dumme, men hellere skinhellige
....tænk blot på Kyoto...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : K+T

Dato : 05-12-06 17:24

[...]

Nu har væfgafgiften aldrig været på 182% - så den kommer ikke nogen steder
fra.

Registreringsafgivten for de yderste kroner er dog på det niveau. Du
forveksler måske begreberne.

Knud

Fra : BJ

Dato : 05-12-06 17:27

"K+T" <xkt.bit@bit.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Registreringsafgivten for de yderste kroner er dog på det niveau. Du
> forveksler måske begreberne.

Hvad skal vi bruge den oplysning til, når afgiften reelt samlet se når det
niveau, men måske vi du blot gøre opmærksom på, der betales afgift af en
afgift?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : K+T

Dato : 05-12-06 17:55

> [...]
> niveau, men måske vi du blot gøre opmærksom på, der betales afgift af en

Fordi registreringsafgiften ikke er 180 % - kun for den sidste del.

For de første x kr af en bils værdi betaler du Y % (vist nok godt 100%)
først derefter betaler du de ca. 180 % - dvs. procenten for
registreringsafgift starter ved de godt 100 for at ende på de 180 - altså
kun de allerdyreste biler nærmer sig totalt det høje procenttal.

Det forudsætter i øvrigt at man ikke leger med 'gule plader' eller andre
afgiftsnedsættende aktiviteter.

Knud

Fra : BJ

Dato : 05-12-06 17:59

> [...]

> registreringsafgift starter ved de godt 100 for at ende på de 180 - altså
> kun de allerdyreste biler nærmer sig totalt det høje procenttal.

Summansumarum .. du betaler for 3 men får kun en (1).

> Det forudsætter i øvrigt at man ikke leger med 'gule plader' eller andre
> afgiftsnedsættende aktiviteter.

Det er der jo mange, der gør.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 06-12-06 00:13

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> writes:

> "K+T" <xkt.bit@bit.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Summansumarum .. du betaler for 3 men får kun en (1).

Regneregne....

Hvis du tæller momsen med, så ja, stort set: ved 220000 i slutpris så
er der omkring 1/2.6 af udsalgsprisen der ikke er afgifter faldende
til 1/3.5 ved en uendeligt dyr bil. Nær grænsen til den høje sats
bliver det ca. 1/2.3 for biler til 143000 med diverse
fradragsberettiget ekstraudstyr.

Regner man i forhold til hvad bilerne ville koste med moms ex. afgift,
så bliver det hhv. 2.1, 2.8 og 1.9.

Man kan også bemærke at at den høje faktor gælder på marginalerne
(GPS, automatgear, aircon.,...).

(Baseret på regneeksemplet her:

http://www.skm.dk/tal_statistik/afgiftsberegning/2287.html)

Fra : BJ

Dato : 06-12-06 12:00

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Regneregne....
>
> Hvis du tæller momsen med, så ja, stort set:

Så er vi jo enige.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 05-12-06 18:43

blah, blah også videre....

Tænk engang hvis man fjernede afgiften eller næsten.

Man kunne sløjfe hastighedsbegrænsningerne, det vil ikke være muligt at at
køre over 20 km/t, grundet trafik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-12-06 19:47

Bjarne Rosenkrands skriver:

> Man kunne sløjfe hastighedsbegrænsningerne, det vil ikke være muligt at at
> køre over 20 km/t, grundet trafik

Pt er hastigheden om morgenen over Ejer Baunehøj 70-80 km/t i
"stangtrafik".

Der skal helst ikke komme flere biler tak.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Stoffer

Dato : 06-12-06 10:09

"Bjarne Rosenkrands" <dsl196465@vip.cybercity.dk> wrote in message
> blah, blah også videre....
>
> Tænk engang hvis man fjernede afgiften eller næsten.
>
> Man kunne sløjfe hastighedsbegrænsningerne, det vil ikke være muligt at at
> køre over 20 km/t, grundet trafik

Det er ikke prisen på bilen, der afholder folk fra at anskaffe en..
Man kan jo få en "nysynet" til 15k.
Det er nok nærmere alle de andre udgifter som koster.
Forsikring
Brændstof
Vedligeholdelse

Tænk på alle de penge, som kunne blive frigivet til andre ting.
Såsom underholdning, økoligiske madvare, hus, osv osv..

Der vil jo blot ske det, at vi får nyere og sikre biler på vejene.
Og der kommer gang i økonomien.

Taberene vil formentligt være affaldssystemet og naturen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-12-06 16:42

Stoffer skriver:

> Der vil jo blot ske det, at vi får nyere og sikre biler på vejene.
> Og der kommer gang i økonomien.

Den der i forvejen er rimeligt overophedet....

Fra : BJ

Dato : 06-12-06 16:46

KLIP

> Den der i forvejen er rimeligt overophedet....

Det klares nemt.

Brandbeskat husejerne... og deres nyvundne "profit"....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-12-06 16:50

BJ skriver:

> Brandbeskat husejerne... og deres nyvundne "profit"....

Hvilken "profit" ?

Jeg kan ikke spise mine mursten.

Fra : BJ

Dato : 06-12-06 16:55

KLIP

> Hvilken "profit" ?
>
> Jeg kan ikke spise mine mursten.

Nå, du har trods det faktum opnået en "profit" i forhold til det du har
givet oprindelig.

Så nedsæt belåningsprocenten til 30 og brandbeskat dine mursten.

For et hus som dit, må det være rimelig at betale (mindst) 10% i
ejendomsskat om året.

Så kan de fordømte husejere sku lære det....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-12-06 17:12

BJ skriver:

> Nå, du har trods det faktum opnået en "profit" i forhold til det du har
> givet oprindelig.

Næh, jeg gav 1,3 milel for mit hus for 4 år siden. Jeg er ikke blevet
rigere, jeg kan måske låne flere penge, men det er jeg da ikke blevet
rigere af.

> For et hus som dit, må det være rimelig at betale (mindst) 10% i
> ejendomsskat om året.

ROFL....

Fra : BJ

Dato : 06-12-06 17:22

KLIP

> Næh, jeg gav 1,3 milel for mit hus for 4 år siden. Jeg er ikke blevet
> rigere, jeg kan måske låne flere penge, men det er jeg da ikke blevet
> rigere af.

Det er du teoretisk og du kan på samme måde blive teknisk insolvent, hvis
huset i handel og vandel pludselig kun kan sælges til eks. 800kkr.

Så skal du ud og sikre/skaffe forskellen på restgælden ellers er du meget
tæt på en tvansauktion.

> ROFL....

Du har vist ikke fulgt med i den løbende debat....omkring samme.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-12-06 17:23

BJ skriver:

> Det er du teoretisk og du kan på samme måde blive teknisk insolvent, hvis
> huset i handel og vandel pludselig kun kan sælges til eks. 800kkr.

Ergo har jeg ikke tjent en bønne.

> Så skal du ud og sikre/skaffe forskellen på restgælden ellers er du meget
> tæt på en tvansauktion.

Nu skylder jeg knapt så meget på huset .-)

> Du har vist ikke fulgt med i den løbende debat....omkring samme.

Skattedebater er sjove, de fleste bliver kun til varm luft...

Fra : BJ

Dato : 06-12-06 17:30

KLIP

> Ergo har jeg ikke tjent en bønne.

> Nu skylder jeg knapt så meget på huset .-)

Jeg er imponeret. På 4 år at have afdraget 500.000 kr. og dertil skal
tillægges renter.

Får du og din familie overhovedet noget at spise endsige tøj på kroppen
eller er husstandens indtægter større end opgivet til SKAT....

> Skattedebater er sjove, de fleste bliver kun til varm luft...

Min erfaring siger mig, skattedebatter på ingen måde er morsomme, da der
altid går røg af en brand...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-12-06 17:37

BJ skriver:

> Jeg er imponeret. På 4 år at have afdraget 500.000 kr. og dertil skal
> tillægges renter.

Nu kender du jo ikke til størrelsen på udbetalingen....

Lånet er variabel rente og over 20 år.

> Får du og din familie overhovedet noget at spise endsige tøj på kroppen

Jeps

> eller er husstandens indtægter større end opgivet til SKAT....

Nope

Fra : BJ

Dato : 06-12-06 17:43

KLIP

> Nu kender du jo ikke til størrelsen på udbetalingen....

Nej, men jeg har svært ved at tro, den har ligget i størrelsesordenen
500kkr.

> Lånet er variabel rente og over 20 år.

> Jeps

> Nope

Et lån på ca. 800 kkr. koster vel i omegnen af 70.000 til 80.000 kr årlig.

Så med mindre du/I har tjent penge på en tidligere bolig, vundet i
lotto/tips eller arvet, så er jeg stadig imponeret over din/jeres økonomiske
formåen. Jeg mener også du/I er gældfri på potten...

Jeg har sku det forkerte arbejde som selvstændig. Jeg må hellere blive alm.
lønmodtager igen..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-12-06 18:58

BJ skriver:

> Nej, men jeg har svært ved at tro, den har ligget i størrelsesordenen
> 500kkr.

Det var tæt på.

> Et lån på ca. 800 kkr. koster vel i omegnen af 70.000 til 80.000 kr årlig.

18kkr 4 gange om året.

> Så med mindre du/I har tjent penge på en tidligere bolig, vundet i
> lotto/tips eller arvet, så er jeg stadig imponeret over din/jeres økonomiske
> formåen.

2 lønindkomster i lejelejlighed (forholdsvis billig). Og en betalt bil i
4 år.

> Jeg mener også du/I er gældfri på potten...

Jo jo, men den er også først kommet til efter 3 år med hus. Bilen der
skulle skiftes ud efter 4 år blev til et hus. Oprindeligt skulle den
have varet 8 (til i år), men pludseligt kom "trangen" til noget nyt over
os..... Derfor var konen med til at betale for bilen denne gang. De
andre har kun været mig, men jeg havde også "den store indkomst".

> Jeg har sku det forkerte arbejde som selvstændig. Jeg må hellere blive alm.
> lønmodtager igen..;)

Man _kan_ tjene lidt som lønslave.....

Fra : BJ

Dato : 06-12-06 19:08

KLIP

> Man _kan_ tjene lidt som lønslave.....

_Det_ lyder næsten til at være utrolig...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-12-06 19:15

BJ skriver:

> _Det_ lyder næsten til at være utrolig...

Tjah

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-12-06 00:22

"the j's" <thejs_jansen@hotmail.com> skrev
Jeg har med nogle venner diskuteret hvor vægtafgiften stammer fra og
hvordan man er endt på 182%.

Du mener så registreringsafgiften. Den stammer fra en tid hvor biler var
vild luxus. I dag er de en simpel nødvendighed, men trods det brandbeskattet
på ligeså mange sider som der er på en bil.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : K+T

Dato : 06-12-06 07:55

> [...]
> vild luxus. I dag er de en simpel nødvendighed, men trods det
> brandbeskattet
> på ligeså mange sider som der er på en bil.

Det er svært at se, hvorfor det skulle være en simpel nødvendighed i højere
grad nu end tidligere. Der er trods alt langt bedre offentlig transport idag
end der nogensinde har været.

Knud

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-12-06 19:59

"K+T" <xkt.bit@bit.dk> skrev >
> Det er svært at se, hvorfor det skulle være en simpel nødvendighed i
højere
> grad nu end tidligere.

Samfundet er indrettet på, at folk finder arbejde langt fra hjemmet.

> Der er trods alt langt bedre offentlig transport idag
> end der nogensinde har været.

Jeg kan ikke komme i tanke om ret mange arbejdssteder, jeg ville kunne møde
op på/tage hjem på bare nogenlunde rimelige vilkår via off. transport, med
mindre du regner taxier med. Det er blevet bedre, bevares, men det kunne det
vel også kun....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen