/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Farlig at tale med nogen under kørsel....
Fra : BJ


Dato : 05-12-06 09:18

En ny undersøgelse konstaterer, det er farlig at tale i mobiltelefon under
kørslen.

Det er vel farligt overhovedet at tale med nogen under kørslen eks.
passagerer......de må også forbydes.

I det hele taget bør kun busser, tog og cykler tillades men husk, apostlenes
heste kan også være svære at kontrollere... specielt i denne juletid..

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4116920/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



 
 
claus b. p. (05-12-2006)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 05-12-06 09:57


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message
news:45752b44$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> En ny undersøgelse konstaterer, det er farlig at tale i mobiltelefon under
> kørslen.
>
> Det er vel farligt overhovedet at tale med nogen under kørslen eks.
> passagerer......de må også forbydes.
>
> I det hele taget bør kun busser, tog og cykler tillades men husk,
> apostlenes heste kan også være svære at kontrollere... specielt i denne
> juletid..
>
Ja, lad os så få skåret igennem. Vi forbyder biler, motorcykler, knallerter
og cykler. Lastbiler, busser, fly, taxier og tog er også for farlige, så de
må også forbydes. For at ikke Danmark skal gå i stå, bliver vi desværre nok
nødt til at tillade fodgængere, men de skal forsynes med GPS,
overvågningskamereaer og hastighedsbegrænsere, så hastigheden ikke
overstiger 2 km/t. Endvidere skal det forbydes at gå flere sammen, for så
risikerer man indbyrdes kommunikation. Lad os endelig også få forbudt
mobiltelefoner, walkman, diskman, Ipod mm, så fodgængerne kan koncentrere
sig om den farlige trafik. Der skal iværksættes massive vejarbejder på alle
fortov, og ikke mindst må man begrænse antallet af parkbænke og øvrige
siddepladser, for at animere til at folk ikke bevæger sig ind i byerne, hvor
de kan være til gene for politikere, christianitter, bz'ere og
vejarbejdere. Endelig skal der sættes billetautomater op ved alle
siddepladser, og indføres bompenge ved gågaderne. - Så kan de lære det, kan
de!

/Claus





Rune Larsen (05-12-2006)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 05-12-06 14:23

claus b. p. wrote:
> [En større svada]

LOL!

Kim Frederiksen (05-12-2006)
Kommentar
Fra : Kim Frederiksen


Dato : 05-12-06 14:40

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45753455$0$20330$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Ja, lad os så få skåret igennem. Vi forbyder biler, motorcykler,
> knallerter og cykler. Lastbiler, busser, fly, taxier og tog er også for
> farlige, så de må også forbydes. For at ikke Danmark skal gå i stå,
> bliver vi desværre nok nødt til at tillade fodgængere, men de skal
> forsynes med GPS, overvågningskamereaer og hastighedsbegrænsere, så
> hastigheden ikke overstiger 2 km/t. Endvidere skal det forbydes at gå
> flere sammen, for så risikerer man indbyrdes kommunikation. Lad os endelig
> også få forbudt mobiltelefoner, walkman, diskman, Ipod mm, så fodgængerne
> kan koncentrere sig om den farlige trafik. Der skal iværksættes massive
> vejarbejder på alle fortov, og ikke mindst må man begrænse antallet af
> parkbænke og øvrige siddepladser, for at animere til at folk ikke bevæger
> sig ind i byerne, hvor de kan være til gene for politikere,
> christianitter, bz'ere og vejarbejdere. Endelig skal der sættes
> billetautomater op ved alle siddepladser, og indføres bompenge ved
> gågaderne. - Så kan de lære det, kan de!

hehe

mvh.
Kim Frederiksen



Jan Selchau-Hansen (05-12-2006)
Kommentar
Fra : Jan Selchau-Hansen


Dato : 05-12-06 20:04

claus b. p. wrote:
> Ja, lad os så få skåret igennem. Vi forbyder biler, motorcykler,
> knallerter og cykler. Lastbiler, busser, fly, taxier og tog er også
> for farlige, så de må også forbydes. For at ikke Danmark skal gå i
> stå, bliver vi desværre nok nødt til at tillade fodgængere, men de
> skal forsynes med GPS, overvågningskamereaer og hastighedsbegrænsere,
> så hastigheden ikke overstiger 2 km/t. Endvidere skal det forbydes at
> gå flere sammen, for så risikerer man indbyrdes kommunikation. Lad os
> endelig også få forbudt mobiltelefoner, walkman, diskman, Ipod mm, så
> fodgængerne kan koncentrere sig om den farlige trafik.

-- Hvilken farlig trafik ?

<citat>
Vi forbyder biler, motorcykler, knallerter og cykler. Lastbiler, busser,
fly, taxier og tog er også for farlige, så de må også forbydes
</citat>

Jan Selchau-Hansen



Per Nordahl (06-12-2006)
Kommentar
Fra : Per Nordahl


Dato : 06-12-06 16:28


"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45753455$0$20330$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message
> news:45752b44$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> En ny undersøgelse konstaterer, det er farlig at tale i mobiltelefon
>> under kørslen.
>>
>> Det er vel farligt overhovedet at tale med nogen under kørslen eks.
>> passagerer......de må også forbydes.
>>
>> I det hele taget bør kun busser, tog og cykler tillades men husk,
>> apostlenes heste kan også være svære at kontrollere... specielt i
>> denne juletid..
>>
> Ja, lad os så få skåret igennem. Vi forbyder biler, motorcykler,
> knallerter og cykler. Lastbiler, busser, fly, taxier og tog er også
> for farlige, så de må også forbydes. For at ikke Danmark skal gå i
> stå, bliver vi desværre nok nødt til at tillade fodgængere, men de
> skal forsynes med GPS, overvågningskamereaer og hastighedsbegrænsere,
> så hastigheden ikke overstiger 2 km/t. Endvidere skal det forbydes at
> gå flere sammen, for så risikerer man indbyrdes kommunikation. Lad os
> endelig også få forbudt mobiltelefoner, walkman, diskman, Ipod mm, så
> fodgængerne kan koncentrere sig om den farlige trafik. Der skal
> iværksættes massive vejarbejder på alle fortov, og ikke mindst må man
> begrænse antallet af parkbænke og øvrige siddepladser, for at animere
> til at folk ikke bevæger sig ind i byerne, hvor de kan være til gene
> for politikere, christianitter, bz'ere og vejarbejdere. Endelig skal
> der sættes billetautomater op ved alle siddepladser, og indføres
> bompenge ved gågaderne. - Så kan de lære det, kan de!
>
> /Claus
>
>
>
Næsten min tanke, synes bare _ hvad gør vi ved stavgængerene, skal de
bare gå fri ??
Mvh. Per Nordahl.



BJ (06-12-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 06-12-06 16:41


"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en meddelelse
news:4576e17f$0$49206$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

>>> En ny undersøgelse konstaterer, det er farlig at tale i mobiltelefon
>>> under kørslen.
>>>
>>> Det er vel farligt overhovedet at tale med nogen under kørslen eks.
>>> passagerer......de må også forbydes.
>>>
>>> I det hele taget bør kun busser, tog og cykler tillades men husk,
>>> apostlenes heste kan også være svære at kontrollere... specielt i denne
>>> juletid..
>>>
>> Ja, lad os så få skåret igennem. Vi forbyder biler, motorcykler,
>> knallerter og cykler. Lastbiler, busser, fly, taxier og tog er også for
>> farlige, så de må også forbydes. For at ikke Danmark skal gå i stå,
>> bliver vi desværre nok nødt til at tillade fodgængere, men de skal
>> forsynes med GPS, overvågningskamereaer og hastighedsbegrænsere, så
>> hastigheden ikke overstiger 2 km/t. Endvidere skal det forbydes at gå
>> flere sammen, for så risikerer man indbyrdes kommunikation. Lad os
>> endelig også få forbudt mobiltelefoner, walkman, diskman, Ipod mm, så
>> fodgængerne kan koncentrere sig om den farlige trafik. Der skal
>> iværksættes massive vejarbejder på alle fortov, og ikke mindst må man
>> begrænse antallet af parkbænke og øvrige siddepladser, for at animere til
>> at folk ikke bevæger sig ind i byerne, hvor de kan være til gene for
>> politikere, christianitter, bz'ere og vejarbejdere. Endelig skal der
>> sættes billetautomater op ved alle siddepladser, og indføres bompenge ved
>> gågaderne. - Så kan de lære det, kan de!

> Næsten min tanke, synes bare _ hvad gør vi ved stavgængerene, skal de bare
> gå fri ??

De skal have en til at gå foran dem, der svinger med en lygte og fløjter i
en fløjte.

Samtidig skal stavgængeren monteres med katteøjne samt stavrelys, der skal
være tændt permanent.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Thomas Rasmussen (05-12-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 05-12-06 10:15

BJ wrote:
> En ny undersøgelse konstaterer, det er farlig at tale i mobiltelefon under
> kørslen.
>
> Det er vel farligt overhovedet at tale med nogen under kørslen eks.
> passagerer......de må også forbydes.

Jooo, men underligt nok syntes jeg ikke det er ligeså
opmærksomhedskrævende at snakke med passagerer i forhold til mobilen.
Måske fordi samtalen typisk har en anden karakter end når du knævre i
telefon. Desuden er samtalepartneren mere tilbøjelig til at holde mund
hvis der er noget der virker som om det kræver lidt mere opmærksomhed.

Men det er vel ikke helt uden grund at buschaffutterne ikke må samtale
under kørsel? Noget er der sikkert om den sag.

Thomas

Per (05-12-2006)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 05-12-06 11:03


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:45752b44$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> En ny undersøgelse konstaterer, det er farlig at tale i mobiltelefon under
> kørslen.
>
> Det er vel farligt overhovedet at tale med nogen under kørslen eks.
> passagerer......de må også forbydes.
>
> I det hele taget bør kun busser, tog og cykler tillades men husk,
> apostlenes heste kan også være svære at kontrollere... specielt i denne
> juletid..
>
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4116920/
>

Det er farligt at tale i mobiltelefon under kørslen - det kan der næppe være
tvivl om. Det fjerner jo fokus/koncentration fra det at føre bil/mc osv. Det
gør det også selvom mobilen er fastmonteret.

Det har i mange år stået i busser, at chaufføren ikke må samtale under
kørslen - netop pga. koncentrations vanskligheder.

Almindelige mennesker er slet slet ikke uddannede til at føre mobiltlf.
samtaler under kørslen og det er her, det store problem er.
De har ikke være til prøve i dette.

Det er stadigvæk kun politiet, visse militærfolk, ambulancefolk mv. der er
uddannde i ekstremkørsel = udrykning.

Det er en svær disciplin at lære at koncentrere sig om at styre radio
telefoner mv. under kørsel i traffikken - det kræver en uddannelse med
eksamen (prøve) ligesom ovennævnte grupper har. Ikke alle består!

Derfor er vil politikerne ikke have at ganske almindelige mennesker taler i
mobil under kørsel.

At det så er tilladt at tale i radio (CB og amatør) - er en helt anden sag.
Det skyldes vel, at der ikke er ret mange der gør det - så man har ikke set
grund til af forbyde dette.

Det bliver garanteret konkret ulovligt at foretage sig noget andet end det
at køre bil under kørslen inden for en årrække.

Her tænker jeg på barbering, radiosnak osv. under kørslen. Det er for
farligt.

Det kan dog sagtens stadigvæk gives bøder for - ja - barbering, radiosnak,
mobilsnak selvom fastmonteret osv. hvis det kan bevises, at føreren ikke har
udvist agpågivenhed og optrådt hensynsfuldt osv. jf. færdselsloven § 3, stk.
1.

I skal uddannes yderligere for at kunne beherske mere end det blot at føre
bilen.

Mvh. Per!



Lisbeth Jacobsen (05-12-2006)
Kommentar
Fra : Lisbeth Jacobsen


Dato : 05-12-06 11:43

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45754394$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det er farligt at tale i mobiltelefon under kørslen - det kan der næppe
> være tvivl om. Det fjerner jo fokus/koncentration fra det at føre bil/mc
> osv. Det gør det også selvom mobilen er fastmonteret.

Jeg vil mene, at kun den meget uopmærksomme bilist kan være i tvivl om, at
det er farligt. Jeg oplever i hvert fald tit at køre bag en bil, hvor den
underlige og højst uopmærksomme (til tider farlige) kørsel viser sig at
bliver ført af et menneske, der taler i mobiltelefon. Det er til tider så
tydeligt, at man kan forudse sammenhængen. Også selvom man, når man ligger
bagved, faktisk ikke kan se, at føreren taler i mobil.

For ikke længe siden kørte jeg bag en stor kassevogn (handicapkørsel), der
lå i motorvejens andet spor. Den kørte 100-125 km/t hvor man måtte køre 130
km/t. Stærkt slingrende. Til tider på vej ind i højre spor, men så ud igen.
Og ing igen.

Langt om længe trækker den ind til siden og jeg overhaler. Min medpassager
ser så, hvad der foregår. Føreren sidder og trykker ihærdigt på sin
mobiltelefon som om vedkommende er i gang med at skrive SMS.

Jeg kører til tider med passagerer, som ikke selv har kørekort og som jeg må
belære om, at nej... jeg kører ikke på motorvejen og holder øje med valget
af tagsten på et spændende byggeri i erhvervsområdet til højre. Og nej, jeg
kører ikke og ser på spændende billeder i turistbrochuren, mens vi kører på
motorvejen. Den fem-årige i stolen bagved skal også med jævne mellemrum have
at vide, at der er ting jeg ikke kan hjælpe med, mens jeg kører. Sagt på en
anden måde..... som billist kan man blive udsat for mange forskellige
opmærksomhedskrævende ting fra medpassagerer især. men jeg synes det er
tydeligt, at mobiltelefon-snak og sms stort set altid er lig med usikker
kørsel.

Mvh. Lisbeth




BJ (05-12-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 05-12-06 11:46


"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45754d45$0$4155$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

KLIP

> Jeg kører til tider med passagerer, som ikke selv har kørekort og som jeg
> må belære om, at nej... jeg kører ikke på motorvejen og holder øje med
> valget af tagsten på et spændende byggeri i erhvervsområdet til højre. Og
> nej, jeg kører ikke og ser på spændende billeder i turistbrochuren, mens
> vi kører på motorvejen. Den fem-årige i stolen bagved skal også med jævne
> mellemrum have at vide, at der er ting jeg ikke kan hjælpe med, mens jeg
> kører. Sagt på en anden måde..... som billist kan man blive udsat for
> mange forskellige opmærksomhedskrævende ting fra medpassagerer især. men
> jeg synes det er tydeligt, at mobiltelefon-snak og sms stort set altid er
> lig med usikker kørsel.

Hmmm ... kvinder synes ellers selv, de umådelig dygtige til at
multitaske..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Anders Majland (06-12-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 06-12-06 08:59

> men jeg synes det er tydeligt, at mobiltelefon-snak og sms stort set altid
> er lig med usikker kørsel.

Du konkluderer den gale vej. Du observerer usikker kørsel og dernæst årsagen
mobil/sms. Men deraf kan du ikke konkludere at det oså gælder den anden vej
...Altså at mobil/sms stort set altid er lig usikker kørsel. For du har jo
kun observeret dem der ikke kan styre det ....




Lisbeth Jacobsen (06-12-2006)
Kommentar
Fra : Lisbeth Jacobsen


Dato : 06-12-06 11:50


Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:45767874$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Du konkluderer den gale vej. Du observerer usikker kørsel og dernæst
> årsagen mobil/sms. Men deraf kan du ikke konkludere at det oså gælder den
> anden vej ..Altså at mobil/sms stort set altid er lig usikker kørsel. For
> du har jo kun observeret dem der ikke kan styre det ....

Du overser, at jeg skriver "stort set altid er lig med....". Dermed siger
jeg også, at det enkelte gange ikke altid er det. *S*

Jeg tror, at det eksempelvis hjælper rigtig meget at erkende, at det ER
eller KAN VÆRE farligt - frem for at lukke øjnene og protestere, når
farligheden bringes på bane, som visse jo gør.

Alene det at erkende, at det ofte er farligt, bidrager jo til at skærpe ens
opmærksomhed, så du skelner og ikke bare pladrer løs om hvad som helst, med
hvem som helst og når som helst i trafikken.

Der er tidspunkter, hvor jeg IKKE og ALDRIG taler i mobiltelefonen, mens jeg
kører.
Og jeg kører da slet ikke og læser eller sender SMS med 130 km/t på
motorvejen!
har jeg passagerer med i bilen ved de godt, at det er dem, der svarer på
opkald på min telefon. Den fem-årige gør det af sig selv og forstår at agere
telefonsekretær og forklare folk, hvorfor de må ringe til mig senere. Hun
kan endog forklare dem, hvor vi er, hvad vi skal og hvornår vi er fremme, så
der kan ringes op.

Der er tidspunkter, hvor jeg skønner, at nu kan jeg tale i mobilen..... hvis
jeg samtidig skærper min opmærksomhed. Og så har jeg i øvrigt den holdning,
at NÅR jeg gør det, så er det en superkort samtale og ikke bare ligegyldig
hyggepladder.

Mvh. Lisbeth





Per Henneberg Kriste~ (11-12-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 11-12-06 07:27

Lisbeth Jacobsen wrote:
> Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
> news:45767874$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Du konkluderer den gale vej. Du observerer usikker kørsel og dernæst
>> årsagen mobil/sms. Men deraf kan du ikke konkludere at det oså
>> gælder den anden vej ..Altså at mobil/sms stort set altid er lig
>> usikker kørsel. For du har jo kun observeret dem der ikke kan styre
>> det ....
>
> Du overser, at jeg skriver "stort set altid er lig med....". Dermed
> siger jeg også, at det enkelte gange ikke altid er det. *S*

Det kan være Anders var i færd med at mobiltelefonere, da han læste og
besvarede din mail :)

--
Per, Esbjerg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408596
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste