Defa Warmup
Fra : ums[3460]

Dato : 04-12-06 22:32

Er der nogen der kender noget til DEFA motorvarmer systemet...
Der er en deluxepakke http://www.bylow.dk/bylowweb/default.asp?page=196
som ser interessant ud ikke mindst pga. batt.laderen og fjernbetjeningen.

Er det noget man selv kan montere sådan uden de store dikkedarer, det ser
sådan du på DEFAS hjemmeside... men jeg ved det ikke helt... jeg ville da
også gerne give en mek 1000 eller 2 for monteringen, men det ser jo ud som
om det er meget lige til...

Fra : Møller

Dato : 05-12-06 12:40

"ums[3460]" <upi[fjern]@[dette]dadlnet.dk> wrote in message
> [...]
> også gerne give en mek 1000 eller 2 for monteringen, men det ser jo ud som

Virker normalt ganske udmærket.

Du skal have adgang til 230V og normalt er det bedst med et startur, da det
kan tage nogen tid.
I Sverige er det udbredt, og ofte el på firmaparkeringspladser

Normalt er dypkoger, ur og kabinevarmer nok, ladeenheden har man sjældent
brug for.

Hvis du har mod på at slå frostpropper ud og tror på, at du kan slå
dypkogeren i med et velrettet slag, så kan man gøre det selv, men ind i
mellem er det svært at komme til, lidt afhængig af bil og type, hvorfor skal
det altid være en hemmelighed for os andre når man vil have hjælp?

Priser se hos Mekonomnen.dk og Biltema.se

Skal du være uafhængig af el, så skal du have et fyr installeret.

Møller

Fra : ums[3460]

Dato : 05-12-06 16:44

KLIP

> [...]
> I Sverige er det udbredt, og ofte el på firmaparkeringspladser
>
> Normalt er dypkoger, ur og kabinevarmer nok, ladeenheden har man sjældent

Ladeenheden var nu bare for at være sikker på et fuldt opladet batt., da jeg
i perioder kører MEGAkorte ture i bilen.

> [...]
> skal
> det altid være en hemmelighed for os andre når man vil have hjælp?

ja det har jeg nok mod på :D

> Priser se hos Mekonomnen.dk og Biltema.se

Har Mekonomen egentlig overhovedet priser online... kan ikke finde noget hos
dem.
Og Biltema sælger ikke DEFA så vidt jeg kan se fra www.biltema.se eller .dk

> Skal du være uafhængig af el, så skal du have et fyr installeret.

Ja, men det vil jeg ikke. Det er relativt alt for dyrt, og det er bare til
om morgenen herhjemme.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-12-06 17:57

> Ja, men det vil jeg ikke. Det er relativt alt for dyrt, og det er bare til
> om morgenen herhjemme.

Jeg ved ikke hvor stor prisforskel der er, for det du nævner står til 4800 +
montering.
Ulempen ved benzinfyr er så de dræner batteriet, specielt, når du nævner
korte ture, derfor bruger jeg også sjældent mit.

Niels

Fra : ums[3460]

Dato : 05-12-06 19:14

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke hvor stor prisforskel der er, for det du nævner står til 4800
> + montering.

ja det så jeg. Nå men jeg må prøve at ringe til DEFA og høre.... Evt. kan
jeg jo nøjes med et mindre sæt uden smartstart fjernbetjeningen..... Men mon
man kan få Volvo til at ville montere et sådan DEFA eller skal det være via
en DEFA-dealer

> Ulempen ved benzinfyr er så de dræner batteriet, specielt, når du nævner
> korte ture, derfor bruger jeg også sjældent mit.

yep

Fra : Møller

Dato : 05-12-06 20:36

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> Ulempen ved benzinfyr er så de dræner batteriet, specielt, når du nævner
> korte ture, derfor bruger jeg også sjældent mit.

jeg får det nu til at blive:
__________
Komfort pakke - Lun motor, stuevarm kabine, samt isfri ruder.

Komfort pakken består af motorvarmer element, Termini 1350 kabinevarmer,
samt komplet kabelsæt.
Hør nærmere hos din DEFA forhandler for en løsning til din bil.

Kampagnepris kr. 2.695,- * ekslusive montering.

*Tillæg for specielt element og eventuelt ekstra monteringssæt.
___________________________

På det link der er henvist til for det nødvendige med en kabinevarmer.
http://www.bylow.dk/bylowweb/default.asp?page=196

Så det er da overkommeligt.

Møller

Fra : ums[3460]

Dato : 05-12-06 20:44

"Møller" <mail..sspam@og.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ___________________________
>
> På det link der er henvist til for det nødvendige med en kabinevarmer.

Den pakke jeg umiddelbart tænkte på var
http://www.bylow.dk/bylowweb/default.asp?page=354 nederst.. dvs. 4800,-
Men der er stadig langt til en 5,2 kw benzinfyr som koster ca. 12000 +
montering.

Fra : BJ

Dato : 05-12-06 20:49

"ums[3460]" <upi[fjern]@[dette]dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den pakke jeg umiddelbart tænkte på var
> http://www.bylow.dk/bylowweb/default.asp?page=354 nederst.. dvs. 4800,-
> Men der er stadig langt til en 5,2 kw benzinfyr som koster ca. 12000 +
> montering.

Jep, du kan købe en anseelig rulle gummikabel for den forskel i prisen..;)

Jeg mener ikke, du kan sammenligne et fyr og en el-varmer direkte med
hinanden.

Den ene er 100% mobil, den anden kræver adgang til 240V netspænding.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : ums[3460]

Dato : 05-12-06 23:21

KLIP

> Jep, du kan købe en anseelig rulle gummikabel for den forskel i prisen..;)

Ja det bliver til ret meget...

> Jeg mener ikke, du kan sammenligne et fyr og en el-varmer direkte med
> hinanden.

Ja, det var nu ikke for at sammenligne deres funktionalitet indbyrdes, men
ud fra den betragtning at jeg skal bruge en motorvarmer herhjemme til om
morgenen hvor der er adgang til 220-240V samt på lille ødegård i SV hvor der
ligeledes er adgang.
Jeg er ikke i tvivl om at der er fordele og ulemper ved begge.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-12-06 06:25

"ums[3460]" skriver:

> Den pakke jeg umiddelbart tænkte på var
> http://www.bylow.dk/bylowweb/default.asp?page=354 nederst.. dvs. 4800,-
> Men der er stadig langt til en 5,2 kw benzinfyr som koster ca. 12000 +
> montering.

Alligevel havde jeg valgt oliefyret.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Niels Bengaard

Dato : 06-12-06 16:55

> Alligevel havde jeg valgt oliefyret.

Den er desværre ikke gangbar når ofte kører korte ture.
Ved af erfaring, at så er batteriet fladt.

Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-12-06 17:11

Niels Bengaard skriver:

> Den er desværre ikke gangbar når ofte kører korte ture.

Bare en lang tur ind i mellem er fint.

> Ved af erfaring, at så er batteriet fladt.

Har haft en Vito med oliefyr i 4 år, den var aldrig fled, selvom den i
ugevis kun kørte småture.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 06-12-06 19:11

> Bare en lang tur ind i mellem er fint.

> Har haft en Vito med oliefyr i 4 år, den var aldrig fled, selvom den i
> ugevis kun kørte småture.

Formodentlig fordi den har lille kabine, skal man varme en større personbil
op og have isen af ruderne skal man køre 30-40 min med fyret, inkl. at
kabineblæseren kører.

Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-12-06 19:15

Niels Bengaard skriver:

> Formodentlig fordi den har lille kabine, skal man varme en større personbil
> op og have isen af ruderne skal man køre 30-40 min med fyret, inkl. at
> kabineblæseren kører.

Den skulle minimum have 30 minutter...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 06-12-06 19:47

> Den skulle minimum have 30 minutter...

Så er det nok kabineblæseren der gør forskellen.

Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-12-06 19:47

Niels Bengaard skriver:

> Så er det nok kabineblæseren der gør forskellen.

Den startede automatisk ved meget lavt niveau.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-06 17:25

In article <4576e7f5$0$61506$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,

> Den er desværre ikke gangbar når ofte kører korte ture.

Det gør vi også, uden problemer med batteriet.

> Ved af erfaring, at så er batteriet fladt.

Vi ved af erfaring, at batteriet fint holder til det.

Det er altså kun 35w ved max belastning som et oliefyr stjæler.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Niels Bengaard

Dato : 06-12-06 19:09

> Det gør vi også, uden problemer med batteriet.

> Vi ved af erfaring, at batteriet fint holder til det.
>
> Det er altså kun 35w ved max belastning som et oliefyr stjæler.

Du glemmer vist blæseren i bilen.

Mvh Niels

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-06 20:53

In article <45770751$0$937$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote:

> Du glemmer vist blæseren i bilen.

Nej da, det er jo den som giver mig al varmen fordelt i kabinen, så
hvordan kan jeg dog glemme den?

Den var/er ikke med i de 35w, enig i det, men det ændrer nu ikke ved at
vi stadig ikke har problemer, og Klaus samstemmigt melder om det samme..

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Niels Bengaard

Dato : 06-12-06 21:15

> [...]
>
> Den var/er ikke med i de 35w, enig i det, men det ændrer nu ikke ved at
> vi stadig ikke har problemer, og Klaus samstemmigt melder om det samme..

Jeg kører korte ture på 5 minutter og varmer 30 minutter før hver gang, så
er strømmen væk på min bil efter et stykke tid.
Jeg kører måske et par gange om ugen i bilen.

Niels

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-06 21:27

In article <457724ab$0$836$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg kører korte ture på 5 minutter og varmer 30 minutter før hver gang, så
> er strømmen væk på min bil efter et stykke tid.

Dårlig batteri/generator?

Hvis nej, så kan en månedlig lader vel løse problemet?

> Jeg kører måske et par gange om ugen i bilen.

Det var ikke meget.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Niels Bengaard

Dato : 07-12-06 16:55

> Dårlig batteri/generator?

Næh, desværre ikke, har fået målt generatoren kan lade op til 110A, selv om
det kun er en 100A. Batteri er også ok, kan dog måske øge ladespæmndingen en
smule fra 14 til 14.4 volt ved måske at skifte laderelæ.

> Hvis nej, så kan en månedlig lader vel løse problemet?

Det kan det helt sikkert, har også skaffet lader, men lidt besværligt at
bruge den, når man bor i en ejerlejlighed med fælles parkeringsplads.

> Det var ikke meget.

Det bliver 6000 km om året.

Niels

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-12-06 19:33

In article <4578395d$0$857$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
> [...]

> det kun er en 100A. Batteri er også ok, kan dog måske øge ladespæmndingen en
> smule fra 14 til 14.4 volt ved måske at skifte laderelæ.

Ja så fejler det jo intet.

> Det kan det helt sikkert, har også skaffet lader, men lidt besværligt at
> bruge den, når man bor i en ejerlejlighed med fælles parkeringsplads.

Ja det besværliggør det jo desværre lidt.

> Det bliver 6000 km om året.

Hmm.. vi har kørt 4500 på 1,5 måned...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Leonard

Dato : 06-12-06 21:38

> [...]

>er strømmen væk på min bil efter et stykke tid.
>Jeg kører måske et par gange om ugen i bilen.

Det må være tungt det du skal transportere siden du har en bil til det
brug ...

Jeg bruger fyret i min Transporter 30 min før hver køretur og kører
typisk 10-15 min på de små ture, men kører så tilbage igen, mens
motoren er varm. Og en længere tur mindst en gang om ugen. Bliver der
for langt mellem de lange ture elelr når det bliver koldere, så jeg
også bruger fyret til at holde bilen varm imellem de korte ture, så
får den lige en tur med laderen en gang om ugen ellers ender det også
med en død bil.

--
Leonard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-06 23:12

In article <0aaen2p6o1gjtr2rdhf6rijptmgdktstgo@4ax.com>,
Leonard <piper28a@gmail.dk> wrote:

> Jeg bruger fyret i min Transporter 30 min før hver køretur og kører
> typisk 10-15 min på de små ture, men kører så tilbage igen, mens
> motoren er varm.

Samme brug vi har ca. i vores Santa Fe Diesel

> Og en længere tur mindst en gang om ugen.

Ca. en lang tur hver 14 dag her.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-12-06 21:33

On Tue, 5 Dec 2006 16:43:34 +0100, "ums[3460]"
<upi[fjern]@[dette]dadlnet.dk> wrote:

>Ja, men det vil jeg ikke. Det er relativt alt for dyrt, og det er bare til
>om morgenen herhjemme.

Hvis det bare er til brug hjemme - så er fjernbetjening nok ikke
nødvendig. Jeg møder som regel samme tid hver morgen - så jeg har bare
et almindeligt tænd/sluk ur i kontakten som jeg kobler varmeren til.

Det fungerer glimrende (har kabinevarmer+motorvarmer).

** Lars

Fra : ums[3460]

Dato : 05-12-06 23:23

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse

> [...]
> et almindeligt tænd/sluk ur i kontakten som jeg kobler varmeren til.
>
> Det fungerer glimrende (har kabinevarmer+motorvarmer).

Ok - vil dog gerne have funktionaliteten ved ferie etc. nordpå. Hvor mange
timers opvarmning skal man påregne ? Og har det nogen effekt som det antydes
på benzinforbruget ?

Fra : Klaus Kjærgaard

Dato : 06-12-06 06:27

>Ok - vil dog gerne have funktionaliteten ved ferie etc. nordpå. Hvor mange
>timers opvarmning skal man påregne ? Og har det nogen effekt som det antydes
>på benzinforbruget ?

Jeg bruger min motorvarmer i 1,5-2 timer, det er nok til at varme
motoren så meget, at gløderør ikke går i funktion ved opstart.

Vh.
Klaus

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-12-06 10:37

On Tue, 5 Dec 2006 23:22:43 +0100, "ums[3460]"

>Ok - vil dog gerne have funktionaliteten ved ferie etc. nordpå.

Ja OK. Hvis du påregner ikke at vide hvornår du skal køre på forhånd
er det nok meget praktisk med en remote. Ellers tager man jo blot
tidsuret med på ferie og sætter det til at starte, så slipper man også
for at glemme at trykke på remoten

>Hvor mange timers opvarmning skal man påregne ?

Kommer an på hvor koldt det er... Men 1,5-2 timer har været
tilstrækkeligt indtil videre i år (hvor jeg har haft ned til 7-8
graders frost). Blæseren i kabinen har to effekttrin, og reducerer
selv effekten når det bliver varmere - men har dog ikke termostat.

>Og har det nogen effekt som det antydes på benzinforbruget ?

Det ved jeg ikke, specielt ved korte ture må det alt andet lige være
en fordel. Ved lange ture som jeg kører er % besparelsen per tur jo så
nok mindre. Til gengæld er det rigtig rart med en varm bil og jeg er
sikker på at motoren har bedre af at starte når olien er varmet lidt
op på forhånd....

** Lars