Mobtil tlf - Prestige 100
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 28-06-01 15:57

Jeg har været ved at rode lidt med at få min laptop og Nokia 6210 til at
kalde min Prestige router op derhjemme så jeg kan komme til surfe 'billigt'
via min mobil.
Jeg har oprettet en netværk via modem forbindelse og forsøger at kalde min
router op, men den svarer ikke :(
I routeren der har jeg opsat mit hovednr som data nummeret (det er også det
jeg forsøger at kalde) ydermere er der 2 andre numre på hver af de analoge
porte hvilket ikke skulle have noget af betydning.
Jeg har oprettet en bruger og sat den aktiv men alligevel så tager den ikke
telefonen da jeg kan høre min isdn telefon stadigt ringer lystigt.
Burde den ikke kunne finde ud af det er et data opkald der kommer og så tage
imod eller?
Isåfald kunne jeg godt tænke mig et hint om hvad der kunne være galt

/Dennis

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-06-01 19:16

"Dennis Pedersen" <INGENSPAM@Nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har oprettet en netværk via modem forbindelse og forsøger at kalde min
> router op, men den svarer ikke :(

Netværk via modem skal ihvertfald ikke bruges

> [...]
ikke
> telefonen da jeg kan høre min isdn telefon stadigt ringer lystigt.

Så laver din mobiltelefon ikke et rigtigt datakald

> Burde den ikke kunne finde ud af det er et data opkald der kommer og så
tage
> imod eller?

Jo, men det er åbenbart et alm talekald den laver

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 28-06-01 19:36

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in message
> "Dennis Pedersen" <INGENSPAM@Nejtak.dk> skrev i en meddelelse
>
> Netværk via modem skal ihvertfald ikke bruges

Nu har jeg aldrig prøvet at foretage opkald til routeren men altid kun fra
den. Så hvad skal jeg så bruge til et etablere forbindelse til mit hjemmelan
da?

/Dennis

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-06-01 20:04

> Nu har jeg aldrig prøvet at foretage opkald til routeren men altid kun fra
> den. Så hvad skal jeg så bruge til et etablere forbindelse til mit
hjemmelan
> da?

Du skal finde noget tilsvarende bare i routeren.
"Modemet" sidder jo i routeren og kaldet kommer aldrig frem til pc'en
Derfor skal routeren terminere kaldet.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 28-06-01 20:33

> [...]
>
> Du skal finde noget tilsvarende bare i routeren.
> "Modemet" sidder jo i routeren og kaldet kommer aldrig frem til pc'en

Jeg tror vi snakker forbi hinnanden. Er udemærket godt klar over Routeren
terminerer opkaldet hjemme i hytten.
Men det er opsætning af min laptop og mobi (altså det jeg har med på farten)
jeg er i tivil om..
Jeg bruger Netværk via modem dims på min laptop som så ringer op via Nokia
6210 IRDA emuleret modem (det er dette jeg ikke helt begriber hvorfor
routeren ikke ser som et dataopkald når jeg ringer den op fordi hvis det
ikke er dataopkald så må jeg sige jeg er list lost omkring hvordan jeg så
laver det dataopkald via mobil?!?!?)

/Dennis

Fra : PhuPhyt

Dato : 29-06-01 08:22

On Thu, 28 Jun 2001 21:33:02 +0200, "Dennis Pedersen"
<INGENSPAM@Nejtak.dk> wrote:

> [...]
>ikke er dataopkald så må jeg sige jeg er list lost omkring hvordan jeg så

Nu ved jeg ikke helt hvordan sådan en mobil tlf´s modem signaler er,
men mon ikke den leger analog modem ? Du siger du ringer til en
Prestige 100, den er mig bekendt ikke med indbygget analog modem.

Ret mig hvis jeg tager fejl, det der sker er, at routeren høre et alm.
modem og sender den videre på linien fordi den ikke kan tage et sådan
opkald.

mvh.
René

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-06-01 08:34

"PhuPhyt" <__rosenlun__@post6.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Ret mig hvis jeg tager fejl, det der sker er, at routeren høre et alm.
> modem og sender den videre på linien fordi den ikke kan tage et sådan

Det kan du have ret i , men der er bare 2 ting der undrer mig. Det er f.eks
en jeg kender har fået det til at virk med 201'er som heller ikke skulle
have indbygget analog modem ifølge ZyXEL.dk
En anden ting er at når man opsætter wap i telefonen så kan man vælge
analog/isdn under opkaldstype (så telefonen KAN altså virke som noget isdn
gejl?)

/Dennis

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-06-01 12:44

> En anden ting er at når man opsætter wap i telefonen så kan man vælge
> analog/isdn under opkaldstype (så telefonen KAN altså virke som noget isdn
> gejl?)

Du skal have den til at bruge protokollen v.110
(dit andet indlæg: Jeg havde misforstået dig, sorry)

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-06-01 13:36

> "Dennis Pedersen" <INGENSPAM@Nejtak.dk> skrev i en meddelelse
>
> Du skal have den til at bruge protokollen v.110

Okai efter at have fumlet frem og tilbage fandt jeg ud af det kunne man
sætte i den nokia modem emulator ting.
Efter at have sat det troede jeg at der var lovet guld og grønne skove men
ak nej.
Der lød en hæslingn ringen på mit værelse (min isdn telefon holdte kæft så
det måtte være et dataopkald) det viste sig at være min gamle isdn ta der
pludselig var gået amok og begyndt at ringe som en telefon?!?!?!
Efter at have flået den fra ville jeg prøve igen fordi nu var der ikke mere
der kunne forstyre (troede jeg). Nu når jeg vil etablere forbindelse så
ringer den fint op og jeg kan se der kommer lys i link lampen på min router
(men ikke på b1/b2 ej heller når jeg vil se status på de kanaler er der
noget at se) hvor den efter kort tid lyder 3 klang i min mobil telefon som
om at den bare er blevet smidt for porten af routeren.
Så et eller andet tyder på at jeg har configget noget forkert i min presige.

Menu 13 - Default Dial-in Setup

Telco Options: IP Address Supplied By:
CLID Authen= Preferred Dial-in User= Yes
IP Pool= Yes
PPP Options: IP Start Addr= 192.168.1.50
Recv Authen= CHAP/PAP IP Count(1,2)= 2
Compression= Yes
Mutual Authen= No Session Options:
PAP Login= N/A Edit Filter Sets= No
PAP Password= N/A
Multiple Link Options:
Max Trans Rate(Kbps)= 128

Menu 14.1 - Edit Dial-in User

User Name= laptop
Active= Yes
Password= ********
Callback= No
Phone # Supplied by Caller= N/A
Callback Phone #= N/A
Rem CLID=
Idle Timeout= 60

Det burde være det eller hvad?
På min laptop er den sat op til alm ppp som var det internet.

/Dennis

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-06-01 13:40

> [...]
> noget at se) hvor den efter kort tid lyder 3 klang i min mobil telefon som
> om at den bare er blevet smidt for porten af routeren.

OK, kaldet kommer til installationen, men ingen enheder svarer på datakald
så du får en isdn-fejl 18, der i mobiltelefonen bliver til treklang.
Godt så langt, så er din mobiltelefon konfigureret

Mit råd vil være at prøve at få ta'eren til at virke først og se om
laptoppen er rigtig sat op.
Derefter kan du forsøge at kopiere indstillingerne til routeren

Hvad kan du vælge udover preferred i denne?
CLID Authen= Preferred

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-06-01 13:52

> [...]
> så du får en isdn-fejl 18, der i mobiltelefonen bliver til treklang.
> Godt så langt, så er din mobiltelefon konfigureret

Ahhh :)

> Mit råd vil være at prøve at få ta'eren til at virke først og se om
> laptoppen er rigtig sat op.
> Derefter kan du forsøge at kopiere indstillingerne til routeren

Okai , problemet er bare at den ta ikke er sat op til at spille på nogen
computere den bare ligger under min seng og fungere som a/b adaptor :(
Men jeg må lige prøve hvis der ikke er nogen der har et godt bud på hvad der
kan være los med min opsætningen i min prestige?

> Hvad kan du vælge udover preferred i denne?
> CLID Authen= Preferred

CLID Authen= Required
CLID Authen= None

/Dennis

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-06-01 13:53

> CLID Authen= Required
> CLID Authen= None

Prøv None, det er muligt at den troede den skulle authenticere på et bestemt
a-nummer

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-06-01 14:02

> "Dennis Pedersen" <INGENSPAM@Nejtak.dk> skrev i en meddelelse
>
> Prøv None, det er muligt at den troede den skulle authenticere på et
bestemt
> a-nummer

Stadig bare 3klang :(
......Det er jo næsten realtime support det her ;))

Noget der undrer mig er at på laptoppen der står kun 'ringer op' den når
aldrig til der hvor den normal skriver at den ville kontolere brugernavn og
adgangskode (men den gør det måske alligevel uden at skrive det?)

/Dennis

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-06-01 14:49

> .....Det er jo næsten realtime support det her ;))

Hvilket jeg så ødelagde ved at give mig til at geninstallere min laptop

> [...]
og
> adgangskode (men den gør det måske alligevel uden at skrive det?)

Det er fordi routeren aldrig tager kaldet og begynder at kontrollere
brugernavn/adgangskode.

Kan du trække noget ISDN/PPP log ud af routeren?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-06-01 17:25

> [...]
> brugernavn/adgangskode.
>
> Kan du trække noget ISDN/PPP log ud af routeren?

Nej.
Dette tætteste jeg kommer er hvor jeg kan se status på b1/b2 og de står bare
som down :(
Der sker heller ikke en flyvende fis derinde når jeg ringer op med min mobi

/Dennis

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-06-01 17:53

> Nej.

Tja, så kan jeg desværre ikke hjælpe mere..

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-06-01 20:27

"Dennis Pedersen" <INGENSPAM@Nejtak.dk> wrote in message

> [...]
bare
> som down :(
> Der sker heller ikke en flyvende fis derinde når jeg ringer op med min

Nu fik jeg støvet min gamle isdn ta af og fik den kasted til min win2k
maskine og der kan den godt ringe op begynde at kontrolere adgangskode og
alt det der (jeg har sikkert lavet noget rettigheds noget etellerandet sted
fordi den vil ikke acceptere koden, men hul er der igennem)
Så prøvede jeg lige for sjovs skyld at sætte isdn ta'en til min bærbar ,
instalere den og forsøge at ringe op til min Prestige. Opkaldet gik fint
igennem og der var hul igennem med det samme (hvorfor fanden virker det så
ikke med min debil?!?!? :()

/Dennis

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-06-01 22:20

> [...]
> igennem og der var hul igennem med det samme (hvorfor fanden virker det så

Hvilken protokol på ta'eren koblede du op med?
Måske understøtter routeren kun ISDN-ppp

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-06-01 22:51

> "Dennis Pedersen" <INGENSPAM@Nejtak.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken protokol på ta'eren koblede du op med?
> Måske understøtter routeren kun ISDN-ppp

Det ved jeg faktisk ikke (standard?!) - der blev ikke indstillet noget
ekstra ordinært til den ta, blot hentet en driver og så ændre modem for den
forbindelse vups så virkede det :(

Hvad jeg simpelthen ikke kan begribe er at jeg kender en der har fået det
til at virke med en Erricson etellerandet og en Prestige 201.
Umiddelbart kan jeg ikke se forskel på de 2 prestige routere så det burde
vel også virke her

/Dennis

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-06-01 23:00

> Det ved jeg faktisk ikke (standard?!)

Standard har sikkert været PPP

> Hvad jeg simpelthen ikke kan begribe er at jeg kender en der har fået det
> til at virke med en Erricson etellerandet og en Prestige 201.

Lad ham ringe op til dig og prøv at ringe op til ham.
krydstests er altid godt

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-06-01 23:05

> "Dennis Pedersen" <INGENSPAM@Nejtak.dk> skrev i en meddelelse
>
> Standard har sikkert været PPP

Det lyder meget sandsynligt.

> Lad ham ringe op til dig og prøv at ringe op til ham.
> krydstests er altid godt

Ja men han har ikke den telefon mere *suk*
Ej heller er routeren vist configget mere så det eneste jeg har at gå efter
er at det sikkert kan komme til at virke på en eller anden måde.
Men jeg overser måske det der står med småt på Nokia/ZyXEL's side omkring
6210'eren og/eller Prestige 100'eren?

Anyways tak for hjælpen sofar :)
Nu har jeg da lidt hul igennem omend det ikke var helt som jeg havde drømt
om det skulle virke :(
/Dennis

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 29-06-01 22:49

> [...]

> igennem og der var hul igennem med det samme (hvorfor fanden virker det så

Kan du via mobilen lave datakald til andre steder end din egen router ?

Hvis ikke kunne det jo være noget med om du har købt muligheden for at bruge
data på mobilen...

- Ulrik Lunddahl

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-06-01 22:55

"Ulrik Lunddahl" <lunddahl@mail.dk> wrote in message

> [...]

> Kan du via mobilen lave datakald til andre steder end din egen router ?
>
> Hvis ikke kunne det jo være noget med om du har købt muligheden for at

Jeg kan fint ringe op til TDC internet , ingen problemer der.
Men det er ligesom det er liiiidt dyrt at betale mobil takst + internet når
jeg kan nøjes med duet takst (70øre/min ;))

/Dennis

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 30-06-01 11:27

> Jeg kan fint ringe op til TDC internet , ingen problemer der.
> Men det er ligesom det er liiiidt dyrt at betale mobil takst + internet
når
> jeg kan nøjes med duet takst (70øre/min ;))

Ja, det kan jeg godt se, men jeg forsøger jo bare at få så mange oplysninger
at jeg kan udtale mig fornuftigt.

At du får en treklang i din mobiltelefon betyder at nettet ikke har kunne
sætte forbindelsen op, det kan enten være følgende:

1. Fejl i konfigurationen i enten den ene elle anden.
2. Manglende kompatibilitet i den ene eller den anden ende.

Når du kan ringe til din TA og TDC fra mobilen kan vi vist godt se bort fra
at denne skulle være sat forkert op, du skriver endda at du har sat den til
V.110, og det er også den protokol du skal benytte.

Så er der kun routeren tilbage, og den virkede jo fint til indkald med
TA'en, så derfor er det nok mest sandsynligt at din Prestige 100 ikke
understøtter V.110, dette giver netop også en treklang i mobilen, da
routeren siger til centralen, jeg kan ikke køre V.110, centralen sender så
en besked til mobilen om at forbindelsen ikke kan sættes op.

Zyxel skriver intet om V.110 på hverken Prestige 100, eller 201, men det
betyder ikke altid at det ikke er supporteret.

Hvilken firmware version bruger du på routeren, den nyeste er 2.4x men
kræver 2MB ram i routeren, de gamle prestige routere havde kun 512KB, og der
kan du bruge 2.2x.

I 2.xx serien er et helt andet OS end 1.x serien, og kan godt tænkes at
understøtte V.110 selv om 1.xx firmwaren ikke gør.

- Ulrik Lunddahl

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-06-01 11:53

"Ulrik Lunddahl" <lunddahl@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> understøtter V.110, dette giver netop også en treklang i mobilen, da
> routeren siger til centralen, jeg kan ikke køre V.110

Hvilket lag3 signal på ISDN kan indeholde denne information?
Jeg kan ikke få det til at hænge sammen, for routeren må nødvendigvis
acceptere kaldet for at kunne finde ud af hvilken protokol der anvendes og
så burde den ikke kunne give treklang, men optaget idet routeren alligevel
smider kaldet.

Det er derfor jeg meget gerne vil se noget ISDN-log fra routeren, er du
(Dennis) sikker på at det ikke kan trækkes (det kan trækkes fra selv min
gamle Eicon Diva)

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 30-06-01 12:16

http://www.itu.int/itudoc/itu-t/rec/v/v110.html

> [...]
> så burde den ikke kunne give treklang, men optaget idet routeren alligevel

Hvornår definerer du at routeren har accepteret kaldet, når signaleringen i
D kanalen er begyndt, eller når den er færdig ?

- Ulrik

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-06-01 13:18

> http://www.itu.int/itudoc/itu-t/rec/v/v110.html

Har jeg ikke adgang til, men hverken Setup, Info eller ROSE signaler kan
bruges til at fortælle centralen hvilke højere-lags protokoller en terminal
understøtter og centralen har da heller ingen anelse om hvilken protokol
terminalerne vil køre når forbindelsen er etableret.

> Hvornår definerer du at routeren har accepteret kaldet, når signaleringen
> D kanalen er begyndt, eller når den er færdig ?

Routeren svarer med Connect (evt først Alerting, men det giver ingen mening
ved datakald. Er dog tilladt)
Derefter skal centralen bekræfte med Connect ACK og kaldet er etableret.

Jeg kommer i tvivl om hvorvidt det alligevel skulle være muligt at overføre
anden protokolinfo, men jeg har aldrig hørt om det, og en umiddelbar
skimning af referencer gav ikke noget.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 30-06-01 12:24

> Det er derfor jeg meget gerne vil se noget ISDN-log fra routeren, er du
> (Dennis) sikker på at det ikke kan trækkes (det kan trækkes fra selv min
> gamle Eicon Diva)

Mjae jeg fandt noget der måske var brugbart, men der skal jeg have en
maskine til at gemme syslog på så det skal jeg liiiige have fundet ud hvorn
jeg gør først! :)
*finde gamle manualer frem* Jeg melder lige tilbage hvis den spytter noget
brugbart ud

/Dennis

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 30-06-01 15:28

> [...]
> jeg gør først! :)
> *finde gamle manualer frem* Jeg melder lige tilbage hvis den spytter noget

.....og mængden af spam fortsætter..
Jeg prøvede så at lægge 2.4 firmware i den uden resultat. Men syslog vil
ikke virke selv om jeg har hentet et par forskellige sys log deamons på
nettet[1] og sat op routeren at den skal sende det videre til min ip :(
Er der nogen der kender en syslog de med *sikkerhed* der virker sådan inden
den zyxel kasse får en af en stor muggert?

/Dennis

[1] http://www.kiwi-enterprises.com/
http://www.winsyslog.com/en/Download/

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 30-06-01 12:23

> [...]

> Zyxel skriver intet om V.110 på hverken Prestige 100, eller 201, men det
> betyder ikke altid at det ikke er supporteret.

RAS S/W Version: V2.20(C.17) | 10/20/99
Men kan da lige prøve den nyeste 2.2x

> Hvilken firmware version bruger du på routeren, den nyeste er 2.4x men
> kræver 2MB ram i routeren, de gamle prestige routere havde kun 512KB, og
der
> kan du bruge 2.2x.

Hvordan ser jeg om der er 512 eller 2MB?, jeg sys ikke umiddelbart det er at
se nogen steder (?)

> I 2.xx serien er et helt andet OS end 1.x serien, og kan godt tænkes at
> understøtte V.110 selv om 1.xx firmwaren ikke gør.

Ahae :)

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 30-06-01 12:47

> [...]

> der
>
> Hvordan ser jeg om der er 512 eller 2MB?, jeg sys ikke umiddelbart det er
ATME
Flash Memory size : 1.0M
SRAM Size : 128K
DRAM Size : 2.0M

Så jeg prøver da lige at smide en 2.4 efter den :)

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 29-06-01 15:01

hejsa,
ikke for noget, men er du sikker på at p100'eren kan modtage analoge modem
opkald ?
Det kan ISDN routere normalt ikke...

Mvh
Martin Bilgrav

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-06-01 17:26

"Martin Bilgrav" <bilgrav_NOSPAM_@image.dk> wrote in message
> hejsa,
> ikke for noget, men er du sikker på at p100'eren kan modtage analoge modem
> opkald ?
> Det kan ISDN routere normalt ikke...

Jeg har fået sat op så min Debil telefon bruger 110 standarden så det er et
isdn kald den foretager så det problem er jeg ovre nu.
Hvorfor routeren nu ikke gider tage mod opkaldet fatter jeg ikke fordi det
er et reelt data opkald nu iogmed min isdn telefon holder kaje når jeg
forsøger.

/Dennis

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-06-01 22:55

On Fri, 29 Jun 2001 18:26:08 +0200, "Dennis Pedersen"
<INGENSPAM@Nejtak.dk> wrote:

> Jeg har fået sat op så min Debil telefon bruger 110 standarden så det er et
> isdn kald den foretager så det problem er jeg ovre nu.

Er du sikker på, at routeren forstår V.110? Det er langtfra
givet, og hvis den ikke gør det, vil du opleve sådan ca. det du
rapporterer her.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 01-07-01 18:41

[En farlig masse Prestige dailin bavl...]

hmpf *inden* man begiver sig ud i et sådan projekt bedes man undersøge om
routeren nu i virkelig heden også understøtter V110
Svaret fra ZyXEL danmark angående præcis det:

"Routeren understøtter ikke V.110 kald, kun
PPP. Dette vil derfor ikke virke med ZyXEL
ISDN routere."

ævs

/Dennis