MS Windows
briani 27239
oem?
Fra : wilstrup

Dato : 04-02-07 11:14

ET firma reklamerer med at de sælger en Vista-pakke til små 1800 kr. , men
advarer med at det er en oem-udgave, så man ikke kan få support fra MS og at
den kun kan benyttes på færdige systemer.

Nu er det, jeg spørger - sikkert temmelig dumt - hvilken betydning det har,
altså "færdige systemer" - betyder det at man ikke kan installere den på en
maskine fra "scratch"? betyder det at man ikke kan installere den på mere
end en maskine? eller hvad?

Og vedr. support fra MS - hvem i alverden har det behov? De tager jo rask
væk 4-500 kr. for et spørgsmål, som de alligevel ikke kan løse (har prøvet
det)-

Fra : jda

Dato : 04-02-07 11:34

Sun, 4 Feb 2007 11:14:08 +0100 hamrede wilstrup i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> væk 4-500 kr. for et spørgsmål, som de alligevel ikke kan løse (har prøvet

Du kan sagtens købe en masse løsdele, samle dem og installere din Vista
der. Men når den computer på et tidspunkt dør, så må du ikke flytte en OEM
licens over til en ny maskine, det må du med en retail. OEM licensen dør
sammen med den computer den er installeret på første gang. Du skal også
være opmærksom på, at med en OEM skal du på forhånd vælge mellem 32 og 64
bit versionerne, med en retail kan du frit skifte.

Hvad MS support angår, så er det nok lidt forskelligt. Jeg har haft en
supportsag kørende som endte med at de lavede en hotfix og den kostede ikke
noget fordi de erkendte at der var en fejl i deres software.
--
Jakob

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-02-07 11:36

Den 04-02-07 11.14 skrev wilstrup følgende:

> [...]
> maskine fra "scratch"? betyder det at man ikke kan installere den på mere

Jo, du kan godt installere den på en maskine fra scrath - medmindre der
også er tale om en opgradering. Sådan en kræver, at man har en
Windowslicens i forvejen.

En almindelig version kan installeres på én maskine ad gangen.
OEM-versioner må kun installeres på én maskine. Dør computeren, dør
licensen.

> Og vedr. support fra MS - hvem i alverden har det behov?

Reelt set har man stadig support, det er bare sælgeren, der skal yde
den. Men det er nok begrænset, hvor meget butikken mener, der hører ind
under supporten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slå tjenesten Messenger fra, så den ikke kan misbruges til spam.

Fra : wilstrup

Dato : 04-02-07 12:12

> En almindelig version kan installeres på én maskine ad gangen.
> OEM-versioner må kun installeres på én maskine. Dør computeren, dør
> licensen.

javist -jeg er klar over det juridiske (som man i øvrigt kan diskutere
lovligheden af i forhold til dansk retspraksis og regler), men er der noget
teknisk til hinder for at man kan flytte programmet til en anden computer
med en oem-version?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-02-07 12:21

Den 04-02-07 12.12 skrev wilstrup følgende:

> javist -jeg er klar over det juridiske (som man i øvrigt kan diskutere
> lovligheden af i forhold til dansk retspraksis og regler)

Ikke hvis man ved noget om dansk retspraksis og regler.

> men er der noget
> teknisk til hinder for at man kan flytte programmet til en anden computer
> med en oem-version?

Windows skal aktiveres, og det kan blive et problem. Det kunne omgås med
en XP, men jeg kan forestille mig, at Microsoft har forsøgt at stoppe
den slags med Vista, omend det ikke er noget jeg /ved/.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhedsgrupperne, hvordan de opstod, hvordan de bruges, og læs

Fra : wilstrup

Dato : 04-02-07 12:29

> Ikke hvis man ved noget om dansk retspraksis og regler.

uenig -dette forhold er blevet diskuteret massevis af gange i diverese
grupper. Man er ikke enig, så det kan ikke blot affejes med kendskabet til
dansk retspraksisk og regler, eftersom der svjv ikke er en eneste retssag
der har taget dette spørgsmål op. I modsat fald hører jeg gerne om det.

Man kan sagtens láve en masse regler, men de holder ikke alle i byretten.

Fx var der sagen med at man ikke måtte sætte mere ram/hardisk i en maskine
uden at man derved mistede "garantien".Dette viste sig at være noget
sludder.
Filmselskaberne har forsøgt med noget lignende: hvis man i en dvd-afspiller
ændrede den sådan at den kunne tage andre regionskoder end den forudsatte,
ville man miste garantien og så var det i øvrigt også ulovligt - det viste
sig heller ikke at holde vand.

> Windows skal aktiveres, og det kan blive et problem.

hmmm! jeg har en Windows XP pro, der er en del af en selectaftale, så den
skal ikke aktiveres. Min datter fik en maskine med en Windows XP-home, der
heller ikke skulle aktiveres, så heller ikke det blev et problem - men
naturligvis kan det da godt være at den nye Vista skal aktiveres.

Det kunne omgås med
> en XP, men jeg kan forestille mig, at Microsoft har forsøgt at stoppe den
> slags med Vista, omend det ikke er noget jeg /ved/.

Jeg har kun set en engelsk udgave af den - som ikke skulle aktiveres - så
jeg ved det heller ikke.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-02-07 12:46

Den 04-02-07 12.28 skrev wilstrup følgende:

> [...]
> dansk retspraksisk og regler, eftersom der svjv ikke er en eneste retssag
> der har taget dette spørgsmål op. I modsat fald hører jeg gerne om det.

Lad være med at fokusere på licensregler. Der er tale om en ganske
almindelig aftale. Der indgås tusinder af aftaler dagligt i Danmark, og
der er afgjort tusinder af sager om aftaler gennem årene.

Loven og retspraksis er temmelig klar: En aftale skal overholdes,
undtagen i meget få og sjældne tilfælde. Og en aftale er rent faktisk
gældende, indtil en dom tilsidesætter den. Så netop det, at der ikke en
en dom mod Microsofts licensregler betyder, at de er gældende.

Du kan så spørge dig selv, hvorfor der ikke er nogen, der har lagt sag
an mod Microsoft, når nu der har været lagt sag an i de andre tilfælde,
du nævner. En af de ting, der taler stærkt i Microsofts favør er for
øvrigt, at kunden selv har valgt en billigere vare mod at få færre
rettigheder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Beskyt de små mod porno på internettet.

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 04-02-07 16:44

On Sun, 04 Feb 2007 12:45:38 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
>du nævner. En af de ting, der taler stærkt i Microsofts favør er for
>øvrigt, at kunden selv har valgt en billigere vare mod at få færre

Nu kunne det jo også være Microsoft, som på af aftalen, reaktiverer
Windows, for hvornår er en maskine død.

Jeg har skiftet flere dele og efter at et netkort på bundkortet døde,
satte jeg et PCI netkort i. Windows ville reaktiveres. Ringede til
nummeret på skærmen, og fik uden problemer et nyt aktiverings nummer.

En bekendt skiftede strømforsyning + et par andre ting. Også han fik
nyt aktiverings nummer.

Også et par andre har fået deres windows reaktiveret.

Og har man købt en OEM Windows sammen f.eks. en mus, er det så når
musen dør.

Så det kan ligeså godt være Microsoft, som ikke "tør" tage en retsag,
og så hellere reaktiverer videre.

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : KPN

Dato : 04-02-07 22:59

On Sun, 4 Feb 2007 11:14:08 +0100, "wilstrup" <nix@invalid.com> wrote:

> [...]
>væk 4-500 kr. for et spørgsmål, som de alligevel ikke kan løse (har prøvet

Har en "gammel" OEM af Win XP Pro UK som jeg har
brugt på 3 pc'er (dog ikke samtidig)
hver gang jeg har skiftet min pc ud har jeg
ringet til nr. på skærmen og fået en ny aktiringskode
uden problemer.

Mvh Kurt