MS Windows
briani 27239
Windows Vista
Fra : Hans-Henrik

Dato : 25-01-07 18:37

Hej!

Jeg har XP på min pc men vil gerne have Vista i stedet for. Nu ser jeg, at
en Home Premium dansk version svinger fra 799 kr til over 2400 kr i pris. Er
det den samme version, eller er der noget man skal tage sig i agt for? Det
er ikke en opgradering men en komplet version jeg ønsker, da jeg mener at
min IE7 i XP'en er korrupt og at en opgradering derfor muligvis ikke løser
mit problem. Hvad er at foretrække?

Mvh
HH

Fra : Peter Holm

Dato : 25-01-07 21:01

"Hans-Henrik" <hh.husen@it.dk> wrote in message
> [...]
> at min IE7 i XP'en er korrupt og at en opgradering derfor muligvis ikke
> løser mit problem. Hvad er at foretrække?

Versionen til 799,- er en OEM, hvilket betyder, at den er hardware-specifik.
Den låser sig så at sige til den hardware du installerer på, og kan ikke
flyttes til en anden pc, hvis du skulle købe en sådan på et tidspunkt.
Versionen til 2400,- er samme indhold, men låser sig ikke på hardwaren.
Det er vist ikke konsensus om, hvor meget man kan skifte ud i en pc, før en
OEM version ikke virker længere, men et nyt bundkort med nyt chipset
accepter en OEM-version vist ikke.

Mvh
Peter
(en stor del af mit svar er direkte afskrift at supporten på shg.dk hvor jeg
forsøgte at få besvaret præcist samme spørgsmål)

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-01-07 23:12

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (en stor del af mit svar er direkte afskrift at supporten på shg.dk hvor
> jeg forsøgte at få besvaret præcist samme spørgsmål)

Man kan så undre sig over, hvorledes den skulle låse sig, når jeg bl.a. har
købt flere win xp oem, hvor det eneste krav var, at jeg samtidig købte en
mus. Det er forskelligt, hvad der forlanges at man køber ved siden af, men
en del kræver, at det skal være en rimelig krævende hardwaredel, f.eks. en
harddisk. Men den låses ikke til disken.
Det der kan ske, er at man efterhånden har ændret så meget på pc.en at man
er nødt til at genaktivere den. Men hvis man har købt den som oem sammen med
en hd kan de jo kun kræve, at man stadig har den pgl. hd. Så oem begrebet er
blevet noget udvasket efterhånden. I starten kunne man jo kun få dem sammen
med hele pc.er. Kravene er så stille og roligt blevet mindre og mindre
indtil man kunne købe oem sammen med en mus til 60 kr.

Kurt

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-01-07 23:26

Kurt B. Andersen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Man kan så undre sig over, hvorledes den skulle låse sig, når
> jeg bl.a. har købt flere win xp oem, hvor det eneste krav var,
> at jeg samtidig købte en mus.

Den er ikke låst fysik til hardwaren - kun via de betingelser,
som man accepterer under installationen.

Så den kan sagtens installeres på andre PC'er - men må ikke i
henhold til betingelserne, som man er nød til at acceptere for at
installere den.

Problemet kan så være aktiveringen hos M$, der checker om
hardwaren er ændret i større stil.

> Det er forskelligt, hvad der
> forlanges at man køber ved siden af, men en del kræver, at det
> skal være en rimelig krævende hardwaredel, f.eks. en harddisk.

Det er de gået bort fra - og OEM versioner sælges ofte helt uden
hardware - man accepterer så bare at den kun installeres på EN PC
i licensens levetid - og den er dermed "låst" til den første PC,
som den bliver installeret på..

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Peter Martinsen

Dato : 25-01-07 23:57

> [...]
> få dem sammen med hele pc.er. Kravene er så stille og roligt blevet mindre
> og mindre indtil man kunne købe oem sammen med en mus til 60 kr.

Hej Kurt

Og i dag kan man købe en Vista OEM uden hardware !

Mvh Peter

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-01-07 01:17

"Peter Martinsen" <petermartinsen@thorsager.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Kurt
>
> Og i dag kan man købe en Vista OEM uden hardware !
>
> Mvh Peter

OK, det er så åbenbart forskelligt hos forhandlerne. Jeg snusede lidt i går,
og der så jeg flere, som beskrev, at man købte en hardwaredel, uden at det
dog var beskrevet hvad kravet var.

Kurt

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-01-07 13:36

Jan Vestergaard skrev:

> [...]
> så bare at den kun installeres på EN PC i licensens levetid - og
> den er dermed "låst" til den første PC, som den bliver

Det gik jeg egentlig og troede, at en aktivering på en
standard-Windows også ville sørge for. Altså, at den bliver låst
til den ene PC, som den blev aktiveret på og dermed gør det svært
at installere den på en anden.

Jeg får behov for at køre Vista på en HTPC og på en Intel Mac hjemme
i privaten og bliver nok derfor nødt til at købe en standard i stedet
for en OEM, men er i tvivl om jeg får lov til at aktivere den på dem
begge.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 27-01-07 14:08

> [...]
> i privaten og bliver nok derfor nødt til at købe en standard i stedet
> for en OEM, men er i tvivl om jeg får lov til at aktivere den på dem

Det billigste er nok at indkøbe 2* OEM licenser, da du kun lovlig kan
indstallere på 1PC adgangen selv med en full version.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Hans

Dato : 27-01-07 14:08

> [...]
> i privaten og bliver nok derfor nødt til at købe en standard i stedet
> for en OEM, men er i tvivl om jeg får lov til at aktivere den på dem

Hvorfor er du i tvivl om det?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-01-07 17:27

Paul Østerby Sørensen skrev:

> Det billigste er nok at indkøbe 2* OEM licenser, da du kun
> lovlig kan indstallere på 1PC adgangen selv med en full version.

Det har du da vist ret i. Det er faktisk billigere at købe to OEM
frem for en enkelt standard, så det gør jeg i stedet.

--
Hilsen
Madsen