MS Windows
briani 27239
Vista og mest XP !
Fra : Jørn

Dato : 20-01-07 02:41

Hej i gruppen!

Vi har tænkt over at få Vistaen som alle andre, men er nok mest stemt for at
beholde XP'en en tid (antageligvis år) fremover endnu, hardware er dog ikke
helt gratis, i den forbindelse har vi et par sp.mål.

Er den sidste version af XP-udkommet, og igivetfald hvad hedder den sidste
så ?

Det kan vel forventes at XP vil blive opdateret (ilighed med eks.98 & ME'en
som jeg har haft tidligere) en årrække endnu, selvom Microsoft givetvis vil
centrere sine krafter omkring Vista ?

Vi spørger fordi vi ikke ønsker at skifte hardware just nu, min kunne jo
nok.

2800+ og 2Gb DDR-ram (max)

Men Janes er en 1800+ med 500Mb SD-ram, kan dog opgraderes til 1,5 dog
stadig SD-ram.

Vi takker for de sikkert udmærkede indslag.
Jane&Jørn.

Fra : Per

Dato : 20-01-07 07:58

"Jørn" <jornhansen2@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> stadig SD-ram.
>
> Vi takker for de sikkert udmærkede indslag.

Uden at jeg dog ved det, så tror jeg roligt, at i kan regne med, at XP
bliver opdateret mange gange endnu. Sikkert flere år frem i tiden.

Der kommer formentlig også en SP3 til XP inden den går på pension - så
behold du/i bare XP til maskinen ikke kan mere.

Jeg har selv haft samme overvejelser, og ønsker ikke Vista før den er "kørt
godt til". Sådan som jeg ser det, så er Vista kun en ressourcesluger uden at
den kan noget særligt - og et styresystem skal imo. ikke være en der tærer
på ressourcerne.

Mange programmer kan heller ikke køre under Vista endnu - så vent så længe
som du kan.

Det er mit råd

Mvh. Per

Fra : Vega

Dato : 20-01-07 14:50

> [...]
> der tærer på ressourcerne.
>
> Mange programmer kan heller ikke køre under Vista endnu - så vent så længe

Jeg synes Vista kører rigtigt lækkert her, og har ikke haft programmer endnu
som ikke kunne bruges på Vista, og dem der ikke kan kommer meget snart i nye
versioner. De er allerede begyndt at komme. Jeg er i hvert fald glad for
Vista.

Mvh. Vega.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-01-07 15:39

> Uden at jeg dog ved det, så tror jeg roligt, at i kan regne med, at
> XP bliver opdateret mange gange endnu. Sikkert flere år frem i tiden.

Hvorfor skulle MS holde liv i XP?

XP slutter helt sikkert inden for en periode på max tre år. Det giver slet
ingen mening at holde liv i XP, når man ser på, hvor mange milliarder, der
er brugt på Vista.

Og MS er fløjtende ligeglade med alle os, som ikke har noget at bruge Vista
til, fordi XP er rigeligt til vores formål.

Claus

Fra : Palle Jensen

Dato : 20-01-07 15:56

On 20 jan 2007, Claus Tersgov wrote in dk.edb.system.ms-windows:

> Og MS er fløjtende ligeglade med alle os, som ikke har noget at
> bruge Vista til, fordi XP er rigeligt til vores formål.

Kan da ikke se hvad der forhindrer dig i at fortsætte med at bruge XP
de næste 10 år?

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-01-07 13:28

> Kan da ikke se hvad der forhindrer dig i at fortsætte med at bruge XP
> de næste 10 år?

Næh, det kan du vel ikke...

Siger ordet sikkerhed dig noget?

Claus

Fra : ham_selv

Dato : 20-01-07 12:02

JA med udgangs punkt i jeres hardware ser jeg ikke nogen grund til
at skifte til vista og det gælder jer begge for der skal optimeres
meget for at kunne ikke alene køre vista men også få glæde af den.

Jeg kan ved den lejlighed nævne at jeg selv har prøvet at køre med
vista på en 3,0 P4 - 2 GB dual ram - GeForce 512 mb grafik - og jeg
var bestemt ikke tilfreds med de ydelser jeg fik via Vista ,
specielt samlignet med Xp.

Jeg tror vi alle må forholde os til det nye hardware så som dual
core cpu'er og pci express grafik etc ..

Med hensyn til update af win xp ligger der pt ingen planer om at
stoppe med at sende opdateringer ud på den, men som du selv er inde
på så kommer der jo nok et tidspunkt hvor det holder op.

Jeg skulle måske lige nævne for jer at ved release af vista i las
vegas var det klart at bl.a en pentium 4 3,0 var minimums krav til
vista.

Men ud over mit lille bidrag så husk www.google.dk er din ven så søg
info om emnet der for der kan i finde masse af gode indlæg.

ham_selv

--
--------------------------------- --- -- -
Posted with NewsLeecher v3.7 Final

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-01-07 15:43

> Med hensyn til update af win xp ligger der pt ingen planer om at
> stoppe med at sende opdateringer ud på den, men som du selv er inde
> på så kommer der jo nok et tidspunkt hvor det holder op.

Det kan du da ikke vide en dyt om!

Normalt supporterer MS deres OS i fem år og så yderligere i fem år mere mod
betaling. Det ville være fuldstændigt tåbeligt for MS at holde liv i XP, som
reelt er den eneste konkurrent til Vista.

Senest om tre år, så er XP udfaset helt og aldeles.

Claus

Fra : Palle Jensen

Dato : 20-01-07 15:57

On 20 jan 2007, Claus Tersgov wrote in dk.edb.system.ms-windows:

> Senest om tre år, så er XP udfaset helt og aldeles.

Er det mon noget du_ved eller noget du_gætter?

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Fjollefrans

Dato : 23-01-07 19:07

> Er det mon noget du_ved eller noget du_gætter?

virker som gætværk, XP ryger nok ikke før Windows 2000, dato'er for XP er
pt. ikke på MS' side

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-01-07 13:36

> virker som gætværk, XP ryger nok ikke før Windows 2000, dato'er for
> XP er pt. ikke på MS' side

Nej, det er klart. MS er nok bange for, at EU kommisionen eller US gov.
kunne finde på, at forlange, at XP bliver offentlig kode, dels pga. de ret
markante tiltag i Vista, og dels fordi XP har monopollignende status.

Claus

Fra : Fjollefrans

Dato : 24-01-07 19:03

> Nej, det er klart. MS er nok bange for, at EU kommisionen eller US gov.
> kunne finde på, at forlange, at XP bliver offentlig kode, dels pga. de ret
> markante tiltag i Vista, og dels fordi XP har monopollignende status.

når jeg siger der virker som gætværk, så er det jo naturligvis fordi det
ikke er noget MS på nogen måde forsøger at hemmeligholde.

http://www.microsoft.com/windows/lifecycle/default.mspx står hvor længe man
kan købe XP

og her står der hvornår forskellige MS produkter ikke længere bliver
supporteret. http://support.microsoft.com/gp/lifeselect/?ln=da (ok, siden om
XP er pt. ubruglig)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-01-07 13:33

> Er det mon noget du_ved eller noget du_gætter?

Da der med sikkerhed ikke er nogen her i gruppen, som sidder med ved Bill
Gates skrivebord, så er der naturligvis ingen, som kan udstale sig på andres
vegne.

Jeg udtaler mig på egne vegne og påstår ikke at tale for andre...

Kald det gætterier eller hvad du vil. Min overbevisning er, at XP bliver
udfaset så hurtigt det overhovedet er muligt.

Alt andet ville forretningsmæssigt være idioti, og MS er fremragende
forretningsfolk...

Claus

Fra : Snuden

Dato : 20-01-07 14:00

On Sat, 20 Jan 2007 02:40:35 +0100, "Jørn" <jornhansen2@gmail.com>
wrote:

> [...]
>helt gratis, i den forbindelse har vi et par sp.mål.
>
>Er den sidste version af XP-udkommet, og igivetfald hvad hedder den sidste

Der kommer næppe flere af dem - seneste version var Media Center
Edition 2005 (svjv)

>Det kan vel forventes at XP vil blive opdateret (ilighed med eks.98 & ME'en
>som jeg har haft tidligere) en årrække endnu, selvom Microsoft givetvis vil
>centrere sine krafter omkring Vista ?

Ja. Månedelige sikkerheds-patches og komponent-opdateringer samt
Service Pack 3 (foreløbig planlagt til frigivelse i første halvår
2008)
--
Snuden

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-01-07 15:35

> Det kan vel forventes at XP vil blive opdateret (ilighed med eks.98 &
> ME'en som jeg har haft tidligere) en årrække endnu, selvom Microsoft
> givetvis vil centrere sine krafter omkring Vista ?

Jeg vil æde min gamle hat på, at XP udfases 100% inden for de kommende tre
år.

Det er den eneste konkurrent til Vista, så MS har absolut ingen interesse i
at holde liv i XP, når man tænker på alle de mange milliarder dollars, de
har brugt på Vista.

Claus

Fra : Palle Jensen

Dato : 20-01-07 15:58

On 20 jan 2007, Claus Tersgov wrote in dk.edb.system.ms-windows:

> Jeg vil æde min gamle hat på, at XP udfases 100% inden for de
> kommende tre år.

Arhhh... Gætværk!

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-01-07 13:38

> Arhhh... Gætværk!

Sig mig, er du retarderet eller bare lidt tilbagestående?

Hvor ser du, at jeg på nogen måde har påstået at være ansat i MS eller at
have kendskab til MS interne affærer??

Claus

Fra : Palle Jensen

Dato : 24-01-07 19:28

On 24 jan 2007, Claus Tersgov wrote in dk.edb.system.ms-windows:

> Sig mig, er du retarderet eller bare lidt tilbagestående?

Ikke diagnostiseret i den retning. Ej heller noget der tyder på det
idet jeg er rimelig velfungerende i det daglige. Men tak for din
omsorg.

Derimod møder jeg ofte sortsynede småskitzofrene individer på usenet
som i det ene øjeblik påstår noget er 100% sikkert og det andet
antager og gætter. Det er skam svært for almindelige mennesker at
holde rede på.

Hint:

"XP slutter helt sikkert inden for en periode på max tre år."

"Senest om tre år, så er XP udfaset helt og aldeles."

Når en person stiller et målrettet spørgsmål der kan få konsekvens
for hvad han vil træffe af valg af hardware ($) er det ikke fair at
du stiller dig op så skråsikkert og påstår du er sikker på at XP er
dit og dat. Du kan jo bare udtrykke dig klart og tydeligt.

> Hvor ser du, at jeg på nogen måde har påstået at være ansat i
> MS eller at have kendskab til MS interne affærer??

I selvsamme dokument som du har læst at jeg har ytret at du er ansat

Fra : jda

Dato : 21-01-07 23:05

Sat, 20 Jan 2007 15:35:26 +0100 hamrede Claus Tersgov i tastaturet og der
stod i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> at holde liv i XP, når man tænker på alle de mange milliarder dollars, de

Næppe. Hvis det kun var for privatbrugere så måske, men der er en masse
virksomheder som har XP og som ikke kan skifte ud en maskine af gangen. Der
ser processen sådan ud, at først så opgraderer man sit hardware med den
almindelige løbende afskrivning. Så køber man opgrade licenser til de
computere der mangler et nyt system, og så skifter man system i hele
virksomheden på en gang. Og der er mange virksomheder der ingen planer har
om at skifte system inden for de næste tre år.
Som en paralel kan nævnes, at w2k stadig både sælges og supporteres og
sikkert bliver det et stykke tid endnu

--
Jakob

Fra : John

Dato : 21-01-07 23:30

"jda" <wh@tever.not> skrev i en meddelelse

> Som en paralel kan nævnes, at w2k stadig både sælges og
> supporteres og
> sikkert bliver det et stykke tid endnu

Sikkert. Glimrende og stabil software. Benyttes dog pt kun af 5%,
jfr dette barometer (scroll ned på siden):

http://www.fdim.dk/?vis=page&ID=73&Uge=1

Vista er endnu ikke med på listen. :)

Mvh John

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-01-07 02:30

John skrev:

> Sikkert. Glimrende og stabil software. Benyttes dog pt kun
> af 5%

Jeg bruger den, den er klippestabil, den nægter at gå ned,
den kører bare altid.

Windows 2000 Pro kører væsentligt bedre end XP, det har
jeg erfaret ved at have mange forskellige systemer kørende,
og mine kunders XP-systemer går ned konstant.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rado

Dato : 23-01-07 20:17

On Tue, 23 Jan 2007 02:29:47 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Jeg bruger den, den er klippestabil, den nægter at gå ned,
>den kører bare altid.

Det gør den nemlig.

>Windows 2000 Pro kører væsentligt bedre end XP, det har
>jeg erfaret ved at have mange forskellige systemer kørende,
>og mine kunders XP-systemer går ned konstant.

Jeg foretrækker også Win 2000. Har først for nylig installeret XP på
en maskine fordi seneste version af Pinnacle Studio kun vil køre på
den. Jeg kan ikke se den er bedre end Win 2000 på nogen punkter,
snarere tværtimod. Og jeg fik iøvrigt den første BSOD allerede et par
dage efter den var installeret.

If it ain't broke, don't fix it!

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-01-07 13:53

> [...]
> jeg erfaret ved at have mange forskellige systemer kørende,
> og mine kunders XP-systemer går ned konstant.

Helt enig, det er også grunden til, at der stadig er så mange w2k maskiner i
brug. XP har aldrig været et relevant alternativ/afløser for w2k, men det
bliver Vista sikkert.

Mine to servere kører også w2k pro, og det fungerer 1000% klippestabilt.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-01-07 13:50

> Sikkert. Glimrende og stabil software. Benyttes dog pt kun af 5%,
> jfr dette barometer (scroll ned på siden):
> http://www.fdim.dk/?vis=page&ID=73&Uge=1
> Vista er endnu ikke med på listen. :)

Det er jo, fordi det er en meget bekostelig affære at skifte
software/hardware i en virksomhed, og når der stadig er w2k installationer
rundt omkring, så er det naturligvis, fordi der ikke er noget relevant
alternativ til w2k.

Men det er der nu!

Vista er det alternativ, som både private, små og store erhvervsvirksomheder
og alle andre kan bruge.

Claus

Fra : Rado

Dato : 22-01-07 08:15

On Sun, 21 Jan 2007 23:04:45 +0100, jda <wh@tever.not> wrote:

>Som en paralel kan nævnes, at w2k stadig både sælges og supporteres og
>sikkert bliver det et stykke tid endnu

MS er efter hvad jeg har hørt holdt op med at sælge den - den er da
heller ingen af forhandlerne på edbpriser.dk der sælger den mere,
ifølge . Der er stadig enkelte der fører 2000 server, 2003 (der jo kun
fås i serverudgave) er vist den eneste der er nogenlunde gang i endnu.

Fra : jda

Dato : 22-01-07 11:28

Mon, 22 Jan 2007 08:14:31 +0100 hamrede Rado i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> ifølge . Der er stadig enkelte der fører 2000 server, 2003 (der jo kun
> fås i serverudgave) er vist den eneste der er nogenlunde gang i endnu.

Det er nu heller ikke så mærkeligt at man kan få 2003 (NT 5.2) endnu,
eftersom den er samme generation som XP (NT 5.1)
--
Jakob

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-01-07 13:56

> [...]
> ifølge . Der er stadig enkelte der fører 2000 server, 2003 (der jo kun
> fås i serverudgave) er vist den eneste der er nogenlunde gang i endnu.

Hvis man følger lidt med i diverse medier, så kan man se, at der er en stor
efterspørgsel på brugte w2k licenser. En "brugt" w2k licens sælges som
varmt brød til over nyprisen.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-01-07 13:46

> [...]
> næste tre år.
> Som en paralel kan nævnes, at w2k stadig både sælges og supporteres og

Tror du virkelig på, at MS som er fremragende forretningsfolk sideløbende
vil udvikle og supportere to (ret ens) direkte konkurrerende produkter?

Og tror du på, at uafhængige softwareudviklere vil udvikle til begge
platforme i længere tid fremover?

Det er da desideret tåbeligt, når man ser på, at hverken XP eller Vista har
nogen som helst konkurrenter. Der er en grund til, at MS holder tæt med XP
slutdato, netop fordi de ved, at det vil efterlade et ramaskrig - både hos
forbrugerne, men mest fra EU kommissionen og US Gov.

Vista Basic er XP's ligesindede, så det gælder naturligvis om, at få udfaset
XP, så Vista kan overtage salget.

Det er simpel forretningslogik for burhøns...

Claus