MS Windows
briani 27239
Eksisterende data partition ved Windows XP~
Fra : Anders Ecklon

Dato : 16-01-07 15:22

Hej Gruppe.

Efter at have fået nyt bundkort og tilhørende hardware ville jeg lave en
geninstallation af windows.

Jeg har min system disk delt op i to partitioner, en på 100GB til system
og en på 400GB til Data. Jeg vil så bibeholde min 400GB data partition.

I WindowsXP installationen sletter jeg så min gamle 100GB system
partition. Derefter vil jeg oprette en ny på samme størrelse til
installtionen. Problemet opstår nu; den vil kalde den nye partition for
D: og ikke C:. C: har den så tildelt min 400GB data partition.

Desuden ved jeg at jeg ikke kan bytte om på de to drev bogstaver efter
endt installering.

Hvordan får jeg lavet en partition som Windows tildeler C drevet og
installerer sig på, imens jeg bibeholder min DATA partition som D:?

Mvh Anders

Fra : Edmund

Dato : 16-01-07 21:51

> Hvordan får jeg lavet en partition som Windows tildeler C drevet og
> installerer sig på, imens jeg bibeholder min DATA partition som D:?

Du skulle havde valgt at formatere og ikke slette partition
For du har sikkert haft to primære partitioner og så blivet det gamle c:
til udvidet partition
Derfor bliver bogstaverne byttet om
Et underligt stunt XP installationen laver når man sletter partition
O. Skjold her i gruppen havde oplevet det
http://stfu.skjold.dk/scrshot.jpg

Har du et andet værktøj til at slette og oprette partitioner
hold tungen lige i munden i mens
mvh Edmund

Fra : claus b. p.

Dato : 17-01-07 00:50

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> wrote in message

> [...]
> O. Skjold her i gruppen havde oplevet det
> http://stfu.skjold.dk/scrshot.jpg
>
> Har du et andet værktøj til at slette og oprette partitioner
Jeg tror ikke det er rigtigt at den vil gøre den gamle C til udvidet,
derimod vil den gøre den første FAT eller NTFS partition den ser ved boot
til C: . Opretter du så en ny partition 1 med NTFS formattering og rebooter
inden du gør noget andet, burde den nye få bogstavet C:

/Claus

Fra : jørgen

Dato : 17-01-07 01:10

claus b. p. wrote:

> [...]
> til C: . Opretter du så en ny partition 1 med NTFS formattering og rebooter
> inden du gør noget andet, burde den nye få bogstavet C:

Jeg har haft præcis samme oplevelse. Jeg havde 2 primære partitioner,
hvor jeg slettede den første med Windows. Efter endt installation gik
det op for mig, at den havde oprettet en udvidet partition, og lagt min
nye partition der. Ganske logisk :o

Fra : jørgen

Dato : 17-01-07 01:24

jørgen wrote:

> [...]
> hvor jeg slettede den første med Windows. Efter endt installation gik
> det op for mig, at den havde oprettet en udvidet partition, og lagt min

Men den lavede dog ikke om på bogstaverne, så boot partitionen med
Windows hed stadigvæk C da jeg var færdig

Fra : Edmund

Dato : 17-01-07 16:59

--
Mvh Edmund

> Jeg tror ikke det er rigtigt at den vil gøre den gamle C til udvidet,

Jeg har også selv prøvet, med samme resultat i diskmaneger som O. Skjold

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-01-07 01:34

Anders Ecklon skrev:

> Jeg har min system disk delt op i to partitioner, en
> på 100GB til system og en på 400GB til Data. Jeg
> vil så bibeholde min 400GB data partition.

Det sikreste er at kopiere dine 400GB over på en anden
disk, og derefter starte forfra.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk