MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Uønskede "gæster"
Fra : Mate

Dato : 15-01-07 12:48

En PC med Windows ME der er tilsluttet TDC's "Webspeed" modtager et antal
(ca. 7) "gæster" indenfor de første 5-10 minutter.
Hvis man åbner "Netværkssteder", ses de med ikoner der ligner et TV, og
med tekst som f. eks.: "Residential Gateway Device" eller "Acer Media Server
(acer-4f2e627f72)".
Den pågældende PC er ikke forsynet med firewall. Kan det være hele
forklaringen ?

Vh
Poul.

Fra : Henning

Dato : 15-01-07 14:15

>Den pågældende PC er ikke forsynet med firewall. Kan det være hele
>forklaringen ?

Ja - i hvert tilfælde et sted at starte!

Fra : O. Skjold

Dato : 15-01-07 17:23

Mate skrev i news:45ab6a09$0$13997$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

<klip>

> [...]
> et TV,
> og med tekst som f. eks.: "Residential Gateway Device" eller

Hej Poul

Jeg tror det måske skyldes, at uPnP (universal Plug'n'Play) er
aktiveret på Win ME og du derfor kan se enheder på netværket der
understøtter dette. Du kan læse lidt om uPnP her:
http://support.microsoft.com/kb/q262458/ og selvom det sikkert er
smart, så udgør det svjv også en sikkerhedsrisiko.

Du kan fra Steve Gibson hente et lille værktøj der hedder
"UnPlug'n'Pray" som kan slå uPnP servicen fra:
http://www.grc.com/files/UnPnP.exe

Prøv om det dur

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Karsten Jensen

Dato : 15-01-07 18:40

"Mate" <aspolFJERN@DETTEwebspeed.dk> skrev bl.a:

> En PC med Windows ME der er tilsluttet TDC's "Webspeed"

ME bliver ikke sikkerhedspatched mere fra Microsofts side. Det ophørte vist
engang i sommers. Så det er nok ikke det bedste at være på nettet med det
OS.

Mvh.

Karsten

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-01-07 00:25

Karsten Jensen skrev:

> ME bliver ikke sikkerhedspatched mere fra Microsofts
> side. Det ophørte vist engang i sommers.

Ja, den 11. juli, så vidt jeg husker - det samme med 98.

> Så det er nok ikke det bedste at være på nettet med det
> OS.

Det er også de maskiner jeg hyppigst får til reparation, lige
indtil kunden er overbevist om at det ikke mere kan betale
sig at reparere på.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Mate

Dato : 15-01-07 18:40

"Mate" <aspolFJERN@DETTEwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Server
> (acer-4f2e627f72)".
> Den pågældende PC er ikke forsynet med firewall. Kan det være hele

Til Henning og O. Skjold.

Tak for svarene. Jeg har endnu ikke haft mulighed for at afprøve forslagene.
Jeg glemte at oplyse, at der samtidigt hober sig nogle tomme .tmp -filer op
i Windowsmappen. Da jeg første gang blev opmærksom på dette, fjernede jeg ca
10-12000 tomme .tmp-filer !!! Efter nogle få dage var der igen ca. 10-15
stykker. Navnene på disse filer er et hexadecimalt tal (fortløbende). Jeg
ved selvfølgelig ikke, om det har noget at gøre med ikonerne i
"Netværkssteder".

/Poul.