MS Windows
briani 27239
Drivere til ALT?
Fra : anders

Dato : 10-01-07 10:36

Hej

Efter en geninstallation af Win Xp ønsker jeg at gå på nettet efter drivere
til chipset, lydkort, grafikkort o.s.v.

1) Hvor mange ting bør få opdateret deres driver?

2) Hvordan finder jeg ud af hvad de forskellige ting hedder? F.eks. hvilket
chipset jeg skal hente driver til. (Er der ikke noget med der findes et
program, der kan undersøge pc'en og fortælle hvad navnet et på stort set
alt?)

Mvh
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-07 12:17

"anders" <junk@xotminusdette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> chipset jeg skal hente driver til. (Er der ikke noget med der findes et
> program, der kan undersøge pc'en og fortælle hvad navnet et på stort set

Du skal ud at lede efter Everest. Der er vist ikke mange grænser for hvad
den kan fortælle dig.

God jagt
mvh Ebbe

Fra : Lyrik

Dato : 10-01-07 12:19

Den 10.01.2007 kl. 10:35 skrev anders <junk@xotminusdette.dk>:

> [...]
> chipset jeg skal hente driver til. (Er der ikke noget med der findes et
> program, der kan undersøge pc'en og fortælle hvad navnet et på stort set

+++++++++++
Din ven hedder Belarc Advisor.:
http://www.belarc.com/free_download.html
1. Bundkortets drivere til lyd som regel. Også til video hvis der er video
på bundkortet. Der plejer at være en cd som følger med til bundkortet.
Du skal også hente en grafikkortdriver. Som regel på NVIDIas sider til
Geforcekortene og på ATIs sider til Radeonkortene.

Du højreklikker på denne computer, vælger hardware-enhedshåndtering.
derinde kan du se gule mærker ud for der hvor driverne mangler klik på det
og regn ud hvad det kan være. Find så driveren på nettet støttet af Belarc
Advisor.

Iøvrigt lagde jeg mærke til da jeg installerede 64bit Vista, at som en
sidegevinst har den drivere til det alt sammen. Selv SATA(ns) harddisk.
Mon ikke også 32 bitteren havde det?-Nå det husker jeg ikke helt bestemt.
Men det kræver kræfter af maskinen. God fornøjelse med det evigt
tilbagevendende 3-måneder til halvårlige projekt:Geninstallering af
Windows-suk

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-01-07 12:23

On Wed, 10 Jan 2007 10:35:41 +0100, "anders" <junk@xotminusdette.dk>
wrote:

> [...]
>chipset jeg skal hente driver til. (Er der ikke noget med der findes et
>program, der kan undersøge pc'en og fortælle hvad navnet et på stort set

Sørg for at opdatere windows - og eventuelle hardware drivere - via
Windows Update...

Så checker du 'Enhedshåndtering', og er der enheder med 'gult
udråbstegn' må du finde drivere til disse....

Og hvis din windows herefter kører som den skal, så er der principielt
ingen grund til at lede efter nye drivere - Et godt windows princip er
nemlig: If it a'int broke, don't fix it

<mlr>

Fra : Sune Storgaard

Dato : 10-01-07 23:05

Michael Rasmussen skrev:
> [...]
>
> Og hvis din windows herefter kører som den skal, så er der principielt
> ingen grund til at lede efter nye drivere - Et godt windows princip er

Det svarer imidlertidigt til at køre med håndbremsen trukket i nogle
tilfælde :)

Windows egne drivere er fine til de fleste formål som kontor nusseri..
men...
Skal man f.eks. spille duer windwos egne grafikkort drivere ikke, da det er
"kombatibel" opengl og dx support. Der er en milliard til forskel på at køre
et nvidia eller ati kort med egne eller nvidia/ati drivere. De medfølgende
WDM drivere er generelt ikke just optimerede eller bugner af features.

Det kan også give en markant ydelses/resource forskel at opdatere sit
ide,chipset og f.eks. netværks kort driver. En fil server som bruger
flittigt af båndbredde og disk, kan ofte gøres en del hurtigere med bedre
drivere. Til en dsl linje og outlook express er det vist ligemeget..

Jeg prøvede forleden på mit ældre nforce 2 at sammenligne med xp's egne og
nvidia's 5.10 drivere, med programmet HDtach, det gav på en forskel på ca
15% i sustained og 20% i burst. Med nVidias fik jeg trukket 60MB/Sek
sustained og 120MB/Sek burst ud af en afdanket athlon og en ældre ide disk.
Man bør dog også sammenligne cpu forbrug i sådan en test.. har jeg dog ikke
lige data på i denne test.

Kort sagt, skal man presse sin hardware lidt, så kan det godt betale sig at
finde andre drivere !

--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 10-01-07 13:28

> [...]

> hvilket chipset jeg skal hente driver til. (Er der ikke noget med der
> findes et program, der kan undersøge pc'en og fortælle hvad navnet et på

De fleste ting bør du opdatere drivere til: Chipset (bundkort), grafikkort,
lydkort, netkort osv.
Hent dem på producenternes hjemmesider. De er generelt altid bedre end
Microsofts egne.

Til en anden gang: Det er en god idé at notere hvad du har i maskinen,
_inden_ du geninstllerer.

Diagnoseprogrammer som Everest kan nemlig kun fortælle dig hvad Windows
allerede ved om hardwaren. Er der uinstallerede enheder, kan Everest heller
ikke fortælle dig hvad de hedder. Så må du have låget af, og ind og kigge på
kortene og/eller chipsene..

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Henning

Dato : 10-01-07 14:06

wrote:

>Hej
>
>Efter en geninstallation af Win Xp ønsker jeg at gå på nettet efter drivere
>til chipset, lydkort, grafikkort o.s.v.
>
>1) Hvor mange ting bør få opdateret deres driver?

Alt - hent dem på producentens hjemmeside. IBM, HP, Dell osv?