MS Windows
briani 27239
XP og Vista på samme pc?
Fra : Vega

Dato : 09-01-07 16:31

Hej.

Kan man sagtens have begge systemer på samme pc, blot de er på hver sin
disk?
Tænker på man bliver vel spurgt om hvilket system man vil starte?

Mvh. Vega.

Fra : Villy Jensen

Dato : 09-01-07 17:30

| Kan man sagtens have begge systemer på samme pc, blot de er på hver sin
| disk?
| Tænker på man bliver vel spurgt om hvilket system man vil starte?

Jeg har XP på den en HD (120GB SATA) og Vista RC1 på en anden HD (40GB
PATA).

Før installation af hvert OS har jeg i BIOS sat den aktuelle HD til
sekundært boot-drev og den anden til IKKE at boote fra, og booter fra CDR.

Efter installation af de to OS på hver sin disk er harddisken med XP er sat
til primært boot-drev i BIOS

Jeg bliver ikke spurgt om opstart-OS, men ved opstart kan jeg trykke <F10>
(intel mobo) og vælge at boote fra den anden disk

(Man kan sikket en masse med en BOOT-manager, men heri har jeg ingen
erfaring, og min løsning funker !! og så er det nemt at zappe Vista uden
risiko for XP-installationen, nårnu min Vista udløber til sommer)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Vega

Dato : 09-01-07 17:56

"Villy Jensen" <diy4wd@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> erfaring, og min løsning funker !! og så er det nemt at zappe Vista uden
> risiko for XP-installationen, nårnu min Vista udløber til sommer)

Hvordan installerede du?
Hvis jeg booter fra DVD, kommer der også en menu op og det hele, men hvornår
kan jeg vælge hvilket drev den skal installeres på, vil være meget ked af
det hvis Vista blev lagt oven på XP og XP dermed slette. :(

Mvh. Vega.

Fra : Villy Jensen

Dato : 09-01-07 18:20

> [...]
| kan jeg vælge hvilket drev den skal installeres på, vil være meget ked af
| det hvis Vista blev lagt oven på XP og XP dermed slette. :(

Detkaje'daik'huske... (er lige fyldt 49)
Men begge OS blev installeret på hver sin 'nye' HD, da jeg skiftede mobo
fornylig...

For en sikkerhedsskyld kan du jo f.ex. frakoble dataledningen til din XP
HD - så er den ret svær at slette mens du piller med Vista.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : SoftMan Brian

Dato : 12-01-07 08:39

"Vega" <vega84@gmail.com> wrote in message
> [...]
> hvornår kan jeg vælge hvilket drev den skal installeres på, vil være meget
> ked af det hvis Vista blev lagt oven på XP og XP dermed slette. :(

Du skal inden du installerer vista sætte den harddisk du vil have Vista på
som den første harddisk i bios bootrækkefølgen (gør ikke noget at cd. drevet
kommer før harddiske, bare vista harddisken er før XP harddisken.). Hvis du
i forvejen har lavet en primær partition på vistadisken (fra win XP), vil
den være c: når du starter vistainstallationen fra bootcd/dvd.

Fra : Hans

Dato : 09-01-07 19:30

"Vega" <vega84@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> disk?
> Tænker på man bliver vel spurgt om hvilket system man vil starte?

Ja - eller partition. Ja.

Fra : Henrik Hartig

Dato : 10-01-07 17:07

Vega wrote:
> [...]
> disk?
> Tænker på man bliver vel spurgt om hvilket system man vil starte?

Kender ikke Windows Vista, men når du installere XP vælger du i starten
af installationen hvilken hdd du vil installere, herefter - når du
installerer Vista vælger du vel bare den anden hdd.

Hvis systemet ikke selv finder ud af at lave en boot-up-menu kan du selv
gøre dette ved at redigere i c:/boot.ini (skjult systemfil) - filen.
Se mere herom:
http://www.eksperten.dk/spm/665789

/henrik

Fra : Vega

Dato : 12-01-07 16:43

"Henrik Hartig" <henrik.hartig@varmmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis systemet ikke selv finder ud af at lave en boot-up-menu kan du selv
> gøre dette ved at redigere i c:/boot.ini (skjult systemfil) - filen.

Har fået det til at køre med boot menu og det hele for 1 uge siden ca. :)
Men tak for hjælpen alle.

Mvh. Vega.