MS Windows
briani 27239
Backup med DOS-kommandoer.
Fra : Ukendt

Dato : 08-01-07 15:53

Hej !

Jeg prøver at udtænke et projekt, der kunne hedde: 'Et klik på en ikon, og
så har du en backup af dine data på en flytbar usb-disk'.

Der skulle meget gerne konstant ligge 4-5 generationer af data på
usb-disken. Men heller ikke flere.

Det skulle helst foregå med en god gammeldaws bat-fil, hvor de forskellige
generationer kommer til at ligge i hver sin mappe.
Kan man med DOS-kommandoer automatisk få overskrevet den ældste mappe, eller
skal man ud i noget, hvor man automatisk sletter nr. 5, renamer de andre til
ét nummer højere, og så skriver til nummer 1 ?

Eller er der nogen, der har andre idéer ?

mvh

Abricosicus

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 11-01-07 19:01

Abricosicus wrote :

> [...]
> skal man ud i noget, hvor man automatisk sletter nr. 5, renamer de andre til
> ét nummer højere, og så skriver til nummer 1 ?

Jeg lavede denne til en bekendt der ville have lavet backup af nogle
forud definerede mapper til en ekstern harddisk:

@set dest=E:\BACKUP\%DATE6,4%-%DATE3,2%-%DATE0,2%
@for /f "tokens=1* delims=#" %%i in (%~dpn0.txt) do @(
@echo Laver backup af %%i
@xcopy /s /i /q /r /y "%%j\*.*" "%dest%\%%i"
@echo.
)

Hvis man smider ovenstående i en fil med navnet backup.bat, vil den
læse en liste af mapper fra backup.txt, og kopiere filerne til den
eksterne disk i en mappe med et navn dannet fra dagens dato.
I backup.txt er først en beskrivelse af mappen, et #-tegn og så selve
mappen - f.eks.:

Dokumenter#%USERPROFILE%\My Documents
Mail#%USERPROFILE%\Local Settings\Application Data\Identities

Ovennævnte sletter ikke gamle data - det bør man nok selv håndtere uden
automatik når der begynder at mangle plads på den eksterne disk.

--
/klaus

Hold din (udbyders) mailserver fri for spam;
krypter din email-adresse til højre for "@".

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-07 12:58

"Klaus Jørgensen" <kj@no.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ovennævnte sletter ikke gamle data - det bør man nok selv håndtere uden
> automatik når der begynder at mangle plads på den eksterne disk.

Tak for det !

mvh

Abricosicus