MS Windows
briani 27239
Kan ikke geninstallere Win XP på Dell pc.
Fra : anders

Dato : 05-01-07 20:19

Hej

Har skrevet følgende til Dell support:

-----------------------
Jeg skulle hjælpe et familiemedlem med at tilslutte hendes nye computer. Jeg
tænder for den og kommer igennem alle de første opsætningsmenuer og den
ender med at starte fint op. Benytter mig af windows update for at få sidste
nye opdatereringer af windows inden vi begynder at indstallere andet. Da jeg
bliver bedt om at genstarte vil den ikke starte op igen. Der kommer en helt
blå skærm frem hvor følgende fejlmeddelelse står:

a problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage
to your computer. if this is the first stop error screen restart your
computer, or else: Check for viruses on your computer. Remove all newly
installed hard drives or hard drive controllers. Check your hard drive to
make sure it is properly configured and terminated. Run CHKDSK /F to check
for hard drive corruption and then restart. Technical information: *** STOP:
0x0000007B (0xF789EA98, 0xC00000034, 0x00000000, 0x00000000)
comment

Jeg har selvfølgelig prøvet at genstarte maskinen - uden held. Åbener jeg
biosen. Der hvor jeg kan vælge hvor maskinen skal boote fra ,står der "not
detected" ud for harddrive.

------------------------

Jeg fik følgende svar fra Dell:

-------------------------

Dear Customer,

Thank you for your E mail.

If this issue has occurred due to Norton Ghost, then you will have to
perform a format and reinstallation of Windows to resolve:

Formatting the Hard Drive and Reinstalling Windows.
Go to the Boot Device Menu. ( Restart the system and tap the F12 key several
times on the Dell logo screen).
Insert your Windows XP CD.
Boot from onboard or USB CD Rom.
Press any key quickly when you see the prompt.
Blue Screen ? Windows Setup
Press Enter to Start Windows XP Setup
F8 ? I agree
Escape to Continue Setup a New Version of Windows XP
Highlight the Large Partition
D to delete partition
Enter to confirm
L to confirm Deletion

Highlight the un-Partitioned space
C to create New Partition
Enter To Create
Enter To Select the Partition New Raw
Enter To Format this Partition using the NTFS File System
Count to 100% Formatting
To install your drivers, put your Drivers and Utilities disc into the CD ROM
drive. Once it loads up, navigate to the Drivers page. You should notice a
list of Drivers, and each Driver you require will have a ?tick? beside it.
The Driver which must be installed first is the ?Intel Chipset? driver.

Click on ?Intel Chipset?>>> On the page that appears, scroll down and click
on ?Extract All Files?>>> Now follow the onscreen prompts to install the
driver (Next, Continue, Yes etc?.)>>> Restart the System for the driver to
take effect.

Now follow this exact process for each of the other drivers with ?ticks?
beside them.

Regards,
Dell XPS Technical Support.

---------------------------

Nu har jeg så gjort som der står ovenfor og det hjælper ikke Jeg kommer
stadig frem til samme blå skærm. Jeg har forsøgt at slette de to NTFS
partioner der er og lave en enkelt i stedet, men heller ikke det hjalp

Kan tilføje at der inden den blå skærm, kommer en bjælke i bunden hvor der
står "Starting Symantec:Dell Recovery Environment" efterfulg af en bjælke
hvor der står "Please wait" - derefter den sat... blå skærm.

Er der nogen herinde, der har en idé om hvad jeg kan gøre?

Mvh

Anders

P.S. har prøvet at ringe til Dell support, men efter 40 min. ventetid, havde
jeg ikke tid til at vente længere.

Fra : emj

Dato : 05-01-07 22:23

anders skrev:

>Benytter mig af windows update for at få sidste
>nye opdatereringer af windows inden vi begynder at indstallere andet.

Det er ret tåbeligt at gå på nettet efter windows update uden at have
installeret et virusprogram først.

Hilsen emj

Fra : Peter Loumann

Dato : 06-01-07 00:02

On Fri, 05 Jan 2007 22:23:26 +0100, emj wrote:

> Det er ret tåbeligt at gå på nettet efter windows update uden at have
> installeret et virusprogram først.

Uha! Nu får jeg meget røde ører. Jeg er i årevis gået på nettet efter
windows update og mange andre ting uden at have installeret et
"virusprogram" først. Jeg har stadig ikke noget "virusprogram". Derimod har
jeg fulgt anvisningerne i Madsens

tjenester_winxp_sp2.pdf

Og almindelig omtanke.

Jeg er for tåbelig til at ha' registreret nogen ulykker af den gund.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : anders

Dato : 06-01-07 00:27

"emj" <emj@> skrev:

> Det er ret tåbeligt at gå på nettet efter windows update uden at have
> installeret et virusprogram først.

Hvorfor? Tror du Microsoft har lagt virus i deres opdateringpakker?

Mvh
Anders

Fra : John

Dato : 06-01-07 01:06

"anders" <junk@xotminusdette.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor?

".. En ubeskyttet computer har en typisk levetid på mindre end
fire minutter på internet. I nogle tilfælde har automatiske
hacker-programmer allerede overtaget kontrollen over maskinen
inden for de første 30 sekunder .."

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=20324

Derfor..

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 06-01-07 14:34

John wrote:

> [...]
> fire minutter på internet. I nogle tilfælde har automatiske
> hacker-programmer allerede overtaget kontrollen over maskinen

Hvor står der antivirusprogram i det link du henviser til? Det er jo
ikke virus, der angriber, i det comon beskriver.

your call.

mvh
Henning

Fra : Lyrik

Dato : 08-01-07 22:52

Den 06.01.2007 kl. 01:06 skrev John <nogen@pladderballe.ok>:

> [...]
> minutter på internet. I nogle tilfælde har automatiske hacker-programmer
> allerede overtaget kontrollen over maskinen inden for de første 30

+++++++++++

Jeg citerer:
"En ubeskyttet computer har en typisk levetid på mindre end fire minutter
på internet. I nogle tilfælde har automatiske hacker-programmer allerede
overtaget kontrollen over maskinen inden for de første 30 sekunder. Det
viser en test, som firmaet AvanteGarde har foretaget sammen med den
legendariske hacker Kevin Mitnick."

Jeg kører en virtuel pc med installeret XP sp2 ovenpå Macens skrivebord.

Ingen installeret antivirus. Første gang jeg gik på nettet med den, på
Microsofts hjemmeside blev browseren hijacket-omgående!! I beg your
pardon! Det var ligegodt hurtigt.
SÃ¥ begyndte talebobleinficeringen i systray: din computer er i fare. Men
det var først og fremmest fordi:"Automatisk opdatering var slået fra"
Plagerier fra systray, plagerier fra nettet plagerier hele tiden.
Parolen er:"Du er Palle alene i en ond verden. Hvis du og din PC skal
overleve, så skal du bare følge vore daglige instruktioner."

Nyt citat:
"Det mest sikre system i testen var en computer med Linspire's Linux, som
efter en standard-installation kun havde en enkelt åben port. En
Mac-computer blev til gengæld udsat for ligeså mange angreb som
Windows-maskinen, men hackerne formåede dog aldrig at overtage kontrollen
over maskinen."

Nu har jeg foreløbig kørt en måned uden antivirus, uden plagerier og med
dejlig fred og kontemplativ ro. Jeg har spillet World of Warcraft og
Wolfenstein E.T. i ro og fred.
derfor.....

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : ck

Dato : 06-01-07 10:15

> Det er ret tåbeligt at gå på nettet efter windows update uden at have
> installeret et virusprogram først.
>
> Hilsen emj

Du mener vel en firewall

CK

Fra : emj

Dato : 06-01-07 10:52

ck skrev:

>Du mener vel en firewall

Nej
Den bliver jo installeret sammen med winXP.

Hilsen emj

Fra : ck

Dato : 06-01-07 11:14

> Nej
> Den bliver jo installeret sammen med winXP.
>
> Hilsen emj

Den kom først med sp2, os der kun har XP eller XP med sp1 har ikke firewall.

Jeg vil ikke gå på nettet uden en firewall, men et virusprogram er ikke
nødvendigt, jeg kunne sagtens slå mit virusprogram fra og lade computeren
stå tændt resten af året uden der skete noget, men hvis jeg slår min
firewall fra er der fri adgang for hackere så går der sikkert ikke lang tid
før computeren er inficeret.

CK

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 06-01-07 11:55

"ck" <sibm@SLETofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stå tændt resten af året uden der skete noget, men hvis jeg slår min
> firewall fra er der fri adgang for hackere så går der sikkert ikke lang

Jeg vil gerne have lov til at udtrykke mig kort, sludder. Selv med firewall,
xp sp2 vil der være angreb så jeg er glad for min antivirus
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : ck

Dato : 06-01-07 12:07

> Jeg vil gerne have lov til at udtrykke mig kort, sludder. Selv med
> firewall, xp sp2 vil der være angreb så jeg er glad for min antivirus
> [...]

Pjat med dig, en virus kommer ikke bare ind i din computer af sig selv, den
medvirker du selv til at få ind.
Nu er det ikke XP firewall jeg snakker om, den er vist ikke den bedste

CK

Fra : emj

Dato : 06-01-07 12:25

ck skrev:

>Pjat med dig, en virus kommer ikke bare ind i din computer af sig selv, den
>medvirker du selv til at få ind.

Det er ikke engang rigtigt, men sådan var det da engang.

>Nu er det ikke XP firewall jeg snakker om, den er vist ikke den bedste

Den er ganske udmærket.

Hilsen emj

Fra : anders

Dato : 06-01-07 13:01

Hvor ville det være dejligt hvis i diskuterede et andet sted, så ikke jeg
tror der er kommet et brugbart svar til mig hve gang jeg kigger forbi.

Mvh
Anders

Fra : ck

Dato : 06-01-07 14:28

> Hvor ville det være dejligt hvis i diskuterede et andet sted, så ikke jeg
> tror der er kommet et brugbart svar til mig hve gang jeg kigger forbi.
>
> Mvh
> Anders

Ja det rigtigt, men jeg troede du havde fået et brugbart svar, når den er ny
og du nu ikke lige ved hvad der er galt med den så send den retur og lad
være og rod for meget med den.

Du skriver at i biosen kan den ikke finde hardisken, ellers prøv og chekke
at stikkene ikke har løsnet sig i bundkortet/hardisken også strømstikket,
det kan være fabrikken ikke har fået sat det rigtigt i, det kan ogaå være
harddisken er stået af.

CK
Husk og kom med en tilbagemelding når du finder fejlen

Og jeg stopper den gamle diskution da vi alligevel ikke bliver enige

Fra : anders

Dato : 06-01-07 15:03

> [...]
>
> Ja det rigtigt, men jeg troede du havde fået et brugbart svar, når den er
> ny og du nu ikke lige ved hvad der er galt med den så send den retur og

Måske burdejeg sende den retur, men det plejer bare ikke være så svært at
formatere en HD og installere windows på nu.

> [...]
> det kan være fabrikken ikke har fået sat det rigtigt i, det kan ogaå være

Jeg har revet lidt i stikkene, men de sad godt nok fast. Og ja... den
skriver godt nok at den ikke kan finde harddisken, men når nu jeg booter op
på CD-rommen kan den se de fire partitioner.

Mvh
Anders

Fra : ck

Dato : 06-01-07 16:38

> Jeg har revet lidt i stikkene, men de sad godt nok fast. Og ja... den
> skriver godt nok at den ikke kan finde harddisken, men når nu jeg booter
> op på CD-rommen kan den se de fire partitioner.

Det lyder mystisk, har du ikke en gammel harddisk og tilslutte for at se om
biosen finder den. Ellers prøv og begynde forfra, nulstil din bios til
fabriks indstilling, plejer at være med en jumper på bundkortet og slet dine
gamle partitioner og formater på ny.
Men harddisken skal kunne findes under drev i bios ellers kan jeg ikke
rigtig se du kan komme videre.
Og du skal også sørge for den booter op fra hardisken, evt 1boot fra cd-drev
og 2boot fra hardisken hvor styresystemet ligger, har du været inde og pille
noget i biosen?

CK

Fra : anders

Dato : 06-01-07 23:37

"ck" skrev:

> Det lyder mystisk, har du ikke en gammel harddisk og tilslutte for at se
> om biosen finder den.

Ud over at åbne for at se om stikkene sidder ordentligt, er jeg ikke meget
for at pille indvendig. Det er jo trods alt en ny computer, der måske skal
sendes retur.

> Ellers prøv og begynde forfra, nulstil din bios til fabriks indstilling,
> plejer at være med en jumper på bundkortet og slet dine gamle partitioner
> og formater på ny.

Kunne jeg godt tænke mig at prøve, men jeg er ikke 100% sikker på hvor
jumperen er, og hvordan den skal sidde for at nulstille. Prøver at undersøge
det hvis det skulle komme så langt.

> [...]
> Og du skal også sørge for den booter op fra hardisken, evt 1boot fra
> cd-drev og 2boot fra hardisken hvor styresystemet ligger, har du været

Det eneste jg har pillet ved i biosen er hvor den skal boote fra. For at
geninstallere windows vælger jeg cd-drevet. Derefter sætter jeg den tilbage
som den var ved ankomsten. HD først.... derefter cd.

Jeg har ikke haft tid til at rode med den i dag og får det heller ikke i
morgen, men hele min mandag er sat af til at få gang i dyret. Derfor har jeg
endnu ikke haft tid til at forsøge nogle af de ting der er forslået herinde.
Bl.a. det med at undersøge harddiske med SeaTool.

Skal nok skrive tilbage når(hvis) jeg finder ud af noget.

Mvh
Anders

Fra : ck

Dato : 07-01-07 09:04

> Det eneste jg har pillet ved i biosen er hvor den skal boote fra. For at
> geninstallere windows vælger jeg cd-drevet. Derefter sætter jeg den
> tilbage som den var ved ankomsten. HD først.... derefter cd.

Når du geninstallere windows, har du sat bios til at boote 1' cd-drev og 2
harddisk

Som jeg læser det, stod bios til boot 1 harddisk og 2 cd-drev men hvis du så
går ind og laver 1 boot til cd-drev som du skal og ikke retter 2 boot til
hardisk så vil det gå galt når xp skal genstartes under indstallationen.

CK

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-01-07 13:05

ck skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Nu er det ikke XP firewall jeg snakker om, den er vist ikke
> den bedste

De tidligere versioner var ikke de bedste - men fra SP2 er den
faktisk OK til de flestes formål.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : emj

Dato : 06-01-07 12:22

ck skrev:

>Den kom først med sp2, os der kun har XP eller XP med sp1 har ikke firewall.

Jo, men I skal bare selv aktivere den.

Hilsen emj

Fra : anders

Dato : 06-01-07 00:33

Hej igen...

Nu er der liv i den igen.

Jeg prøvede at formatere den partition, der var formateret i FAT32.
Efterfølgende kom der liv i maskinen.

Nu er problemet så bare at:

1) jeg er i tvivl om forskellen på FAT32 og NTFS. Er det en god eller skidt
idé at styresystemet ligger der?

2) når jeg starter maskinen skal jeg vælge om jeg vil starte den i windows
xp media center, eller i windows xp proffesionel, eller i windows xp
proffesionel. Hvordan får jeg den til bare at starte op uden at skulle vælge
det ene eller det andet?

Mvh
Anders

Fra : John

Dato : 06-01-07 01:00

"anders" <junk@xotminusdette.dk> skrev i en meddelelse

> 1) jeg er i tvivl om forskellen på FAT32 og NTFS

".. NTFS har flere forbedringer end FAT, såsom understøttelse af
meta data og brug af avancerede datastrukturer for at forbedre
ydelse, driftsikkerhed og udnyttelse af diskplads .."

http://da.wikipedia.org/wiki/NTFS

Mvh John

Fra : anders

Dato : 06-01-07 13:04

"John" skrev:

> ".. NTFS har flere forbedringer end FAT, såsom understøttelse af meta data
> og brug af avancerede datastrukturer for at forbedre ydelse,
> driftsikkerhed og udnyttelse af diskplads .."
>
> http://da.wikipedia.org/wiki/NTFS

Så det er IKKE en god idé at have styresystemet til at ligge på denne
partition?

Mvh
Anders

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 06-01-07 14:41

anders wrote:

> Så det er IKKE en god idé at have styresystemet til at ligge på denne
> partition?

Hvis der kun er en bruger af maskinen og/eller du bruger winxp home
og partitionen ikke er over 32GB, så er det fløjtende ligegyldigt.

Hvis, der der flere bruger af maskinen og du bruger winxp pro og skal
have kontostyring er det nødvendigt med ntfs.

mvh
Henning

Fra : anders

Dato : 06-01-07 15:05

"Henning Præstegaard" skrev :

> [...]
>
> Hvis, der der flere bruger af maskinen og du bruger winxp pro og skal
> have kontostyring er det nødvendigt med ntfs.

Og når nu der kun er en bruger der benytter sig af "windows xp media center"
hvad så? Svare det til home eller pro. (Mon ikke det er home?)

Mvh
Anders

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 06-01-07 22:15

anders wrote:

> Og når nu der kun er en bruger der benytter sig af "windows xp media
> center" hvad så? Svare det til home eller pro. (Mon ikke det er home?)

Hvis du er i tvivl og ikke forstår forskellen, vælg ntfs.

mvh
Henning

Fra : Pico

Dato : 06-01-07 00:35

Uden at skrive under det tidligere vil jeg da bare sige, indlever den
igen. Der er tydeligvis en fejl og det er en ny Pc så det er da ikke vær
at rode med noget der eventuelt vil halte afsted, man køber en mærkevare
for at tingene skal fungere
Pico

anders wrote:
:: Hej
::
:: -----------------------
[...]
:: ------------------------
::
::
::
:: Jeg fik følgende svar fra Dell:
::
::
::
:: -------------------------
::
::
::
:: Dear Customer,
::
:: Thank you for your E mail.
::
:: ******************************************************************
[...]
:: ---------------------------
::
::
::

Fra : anders

Dato : 06-01-07 13:03

"Pico" skrev:

> [...]
> igen. Der er tydeligvis en fejl og det er en ny Pc så det er da ikke vær
> at rode med noget der eventuelt vil halte afsted, man køber en mærkevare

Det kunne godt gå hen og blive aktuelt.

Mvh
Anders

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-01-07 13:26

On Fri, 5 Jan 2007 20:18:55 +0100, "anders" <junk@xotminusdette.dk>
wrote:

> [...]
>for hard drive corruption and then restart. Technical information: *** STOP:
>0x0000007B (0xF789EA98, 0xC00000034, 0x00000000, 0x00000000)

...cut

Lyder betænkeligt som en hardware fejl....

Jeg ville nok starte med at teste harddisken - Det gøres bedst med et
lowlevel diagnostik program fra harddisk fabrikanten (findes på deres
hjemmesider), men f.eks Seagates Seatools kan bruges på de fleste
diske:

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=SeaTools&vgnextoid=720bd20cacdec010VgnVCM100000dd04090aRCRD

eller http://www.ultimatebootcd.com/

Er der den mindste fejl på disken, skal maskinen returneres til
DELL...

Fra : anders

Dato : 10-01-07 10:32

Status er at jeg har fået formateret harddisken og geninstalleret windows.
Ved ikke hvad der i første omgang var galt, men jeg har undersøgt harddisken
med det program jeg fik anbefalet og det fandt ingen fejl.

Jeg ville gerne få den til at ligne en computer der var ankommet direkte fra
Dell, med harddisken formateret i tre drev, med alt hvad der høre til at
mere eller mindre ubrugelige progammer. Det kunne ikke lade sig gøre, så nu
er den formateret i to partioner og kun lige med windows xp.

Mvh
Anders