MS Windows
briani 27239
Hvordan ændrer jeg sortering af filerne?
Fra : Ukendt

Dato : 03-01-07 18:35

Pludselig er WinXP begyndt at sortere mine billedfiler anderledes end
normalt.
Jeg sorterer efter navn og plejer at få:
fil 1.jpg
fil 2.jpg
fil 3.jpg
osv

Nu står de pludselig således:
fil 1.jpg
fil 10.jpg
fil 11.jpg
osv

Hvordan får jeg den "gamle" sortering frem igen?

--
Med venlig campinghilsen
Erik Nielsen - Odense

Fra : Desserten

Dato : 03-01-07 18:59

"Erik M. Nielsen" <admin på campingtips.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fil 11.jpg
> osv
>
> Hvordan får jeg den "gamle" sortering frem igen?

Det var da underligt......den har sgu oven i købet renamet filerne.........
det har jeg da alligevel aldrig set før..........

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-01-07 19:44

Erik M. Nielsen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Pludselig er WinXP begyndt at sortere mine billedfiler
> anderledes end normalt.

Nej - den sorterer alfabetik f.x. ! 2 3 osv

Men når de bliver tocifrede, så er du nød til at sætte nul foran
de et-cifrede f.x. 01 02 10 11 osv

> Nu står de pludselig således:
> fil 1.jpg
> fil 10.jpg
> fil 11.jpg
> osv

Ja - det er fordi 10 er mindre end 2

Den sorterer på første karakter, der er forskellig dvs alle tal
med 1 først kommer før alle tal med 2 først.

Men sæt 0 foran de 1-cifrede - så virker det.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 03-01-07 20:38

Erik M. Nielsen wrote:
> Pludselig er WinXP begyndt at sortere mine billedfiler anderledes end
> normalt.
> Hvordan får jeg den "gamle" sortering frem igen?

Det er standardindstillingen du har fået tilbage der.

Hvis du vil ændre det tilbage til det du havde, er det nemmest at
gøre med Tweak UI, som findes her: <kortlink.dk/tweakui/3gvu>
Under, Explorer > Use intuitive file sorting.
Men ved ikke om TweakUI virker på en dansk XP.

Ellers skal du rette lidt i registreringsdatabasen:
Use intuitive filename sorting:
HKEY_CURRENT_USER \ Software \ Microsoft
\ Windows \ CurrentVersion \ Policies \ Explorer:
NoStrCmpLogical:
[X] hex:00,00,00,00, / [ ] hex:01,00,00,00,

--
Ejvind
Fortes Fortuna Juvat

Fra : Jante

Dato : 04-01-07 03:19

"Erik M. Nielsen" skrev:

> [...]
> fil 11.jpg
> osv
>
> Hvordan får jeg den "gamle" sortering frem igen?

I TweakUI, klik på 'Explorer', sæt flueben i: 'Use intuitive filename sorting'.

Hent og installer TweakUI herfra:
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

/J

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-07 06:19

Tak for alle de gode råd. Nu ser alt normalt ud igen
Erik

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 05-01-07 10:13

Jante wrote:

> I TweakUI, klik på 'Explorer', sæt flueben i: 'Use intuitive filename sorting'.
>
> Hent og installer TweakUI herfra:
> http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Flot svaret.

--