MS Windows
briani 27239
boot fra CD-drev / hal.dll mangler
Fra : SpookiePower

Dato : 02-01-07 16:55

Jeg fik en besked om at "NTLDR is missing" og fulgte de råd jeg kunne
finde på nettet, for at rette op på dette. Men da jeg skulle genstarte
computeren igen, fik jeg i stedet denne fejl - "Hal.dll er beskadiget eller
mangler". Jeg fandt denne side www.it-knowlegde.dk/hal.dll_mangler.html
men når jeg sætter min XP-CD i og booter fra DVD-drevet, får jeg igen
beskeden om hal.dll filen. Jeg kan slet ikke få lov til at boote op
på dvd-drevet uden at få hal.dll fejlbeskeden, hvorefter den eneste
mulighed er at genstarte igen og igen....

Nogle som kan hjælpe her ?

--
My PhotoGallery
www.photo.box2600.dk

Fra : Gamle

Dato : 02-01-07 17:31

SpookiePower wrote:
> Jeg fik en besked om at "NTLDR is missing" og fulgte de råd jeg kunne
klip

> Nogle som kan hjælpe her ?

Hej.

Jeg kan sende dig en ubeskadiget hal.dll og boot.ini fra min XP Home, hvis
du er interesseret.
De bliver så sendt zippet.
Boot.ini på roden og hal.dll til system32.
Mvh.
Torben

Fra : SpookiePower

Dato : 02-01-07 17:34

Gamle wrote:

> [...]
> du er interesseret.
> De bliver så sendt zippet.
> Boot.ini på roden og hal.dll til system32.

Det må du meget gerne gøre. Men jeg er stadig itvivl om hvordan jeg
skal komme ind på computeren. Jeg kan jo ikke få lov til at boote
fra cd-rom, da jeg bliver ved med at få beskeden og kun har mulighed
for at genstarte.

Fra : Gamle

Dato : 02-01-07 17:45

SpookiePower wrote:

> [...]
> skal komme ind på computeren. Jeg kan jo ikke få lov til at boote
> fra cd-rom, da jeg bliver ved med at få beskeden og kun har mulighed

Hvis du slet ikke kan komme ind i computeren, skal du sætte din harddisk i
en anden computer (slave) så du derfra kan overskrive de nævnte filer. Du
kan også derfra foretage diverse scanninger. Bl.a. programmet
Superantispyware, som kan hentes på nettet. Brug google. Du skal også scanne
for virus.

Mvh.
Torben

Fra : knudsen

Dato : 02-01-07 17:53

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på dvd-drevet uden at få hal.dll fejlbeskeden, hvorefter den eneste
> mulighed er at genstarte igen og igen....

Hej
Måske kan du bruge det her - fra XP Magasinet:

Mange frygter, at der kun er en geninstallation som eneste løsning, hvis
Windows pludselig bliver ved med at gå ned. Men tøven kende, find
installations-cd'en frem, sæt den i cd-drevet og genstart computeren fra
cd'en. Under opstarten trykkes F8, og når licensbetingelserne vises på
skærmen, trykkes på R-tasten på tastaturet. Så fortsætter opstartsprocessen
på normal vis, men undervejs gendannes alle beskadigede systemfiler
automatisk.

--
Venlig hilsen
knudsen

Fra : Gamle

Dato : 02-01-07 18:01

knudsen wrote:

> Hej
> Måske kan du bruge det her - fra XP Magasinet:

Han kan slet ikke komme ind på computeren. Så det hjælper nok ikke.

Mvh.
Torbe

Fra : Claus Albæk

Dato : 02-01-07 18:05

Gamle wrote:

> Han kan slet ikke komme ind på computeren. Så det hjælper nok ikke.
>
> Mvh.
> Torbe

Jo da.. recovery af XP er sagtens muligt på den facon.

Fra : Gamle

Dato : 02-01-07 18:09

Claus Albæk wrote:

> Jo da.. recovery af XP er sagtens muligt på den facon.

Så har jeg da misforstået det han skriver, nemlig at han ikke kan boote op
dvd drevet. Men han kan da håbe, du har ret.

Mvh.
Torben

Fra : Claus Albæk

Dato : 02-01-07 18:18

Gamle wrote:

> Så har jeg da misforstået det han skriver, nemlig at han ikke kan boote op
> dvd drevet. Men han kan da håbe, du har ret.

Det er ikke XP's skyld at han ikke kan finde ud af det/komme til det. :)

Fra : SpookiePower

Dato : 02-01-07 18:47

Gamle wrote:

> Så har jeg da misforstået det han skriver, nemlig at han ikke kan boote op
> dvd drevet. Men han kan da håbe, du har ret.
>
> Mvh.
> Torben

Du har ikke misforstået det Torben.
Jeg har lige prøvet at trykke F8 under opstart. jeg får så muligheden for at
vælge drev der skal bootes fra. Men den ændring har jeg allerede lavet i BIOS.
Når der bootes fra CD-drevet, så får jeg beskeden "Tryk en tast for at boote
fra cd'en" - som der skal stå. Men når jeg så trykker på en tast og der skal
til at bootes fra fra cd'en, så får jeg beskeden med at hal.dll filen mangler.
Altså ingen mulighed for at boote fra cd'en.

Fra : knudsen

Dato : 02-01-07 19:00

> [...]
> mangler.
> Altså ingen mulighed for at boote fra cd'en.

Kan det være fordi XP cdèn er beskadiget ?

Fra : SpookiePower

Dato : 02-01-07 19:08

knudsen wrote:

> Kan det være fordi XP cdèn er beskadiget ?

Det tvivler jeg på. Jeg har to originale XP pro cd'er
og får sammen besked på dem begge.

Fra : jama

Dato : 03-01-07 04:22

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Så har jeg da misforstået det han skriver, nemlig at han ikke kan boote op
> dvd drevet. Men han kan da håbe, du har ret.
>
> Mvh.
> Torben
-------------------
Det jeg tænker på, har han i det hele taget sat PCen til, at BOOTE op fra
CDen i Bios?
>Mvh.Jama
nb: og hush så, at slå genstart fra i Kontrolpanel.

Fra : Gamle

Dato : 03-01-07 15:31

"jama" <nonspam@mail.com> skrev i en meddelelse
> -------------------
> Det jeg tænker på, har han i det hele taget sat PCen til, at BOOTE op fra
> CDen i Bios?
> nb: og hush så, at slå genstart fra i Kontrolpanel.

Hvis han ikke havde slået det til i bios, hvordan lykkes det så at boote op
en gang imellem? Læs lige hans indlæg igen.
Hvis han ikke kan starte windows op, hvordan skal han så komme ind i
kontrolpanel?

Mvh.
Torben

Fra : SpookiePower

Dato : 02-01-07 18:39

Claus Albæk wrote:

> Jo da.. recovery af XP er sagtens muligt på den facon.

Men kun hvis man kan boote fra cd'en. Det er det jeg ikke
kan. Jeg får beskeden om at Hal.dll mangler som det første,
åbenbart inden der bootes fra cd'en.

Fra : Claus Albæk

Dato : 02-01-07 19:16

SpookiePower wrote:

> Men kun hvis man kan boote fra cd'en. Det er det jeg ikke
> kan. Jeg får beskeden om at Hal.dll mangler som det første,
> åbenbart inden der bootes fra cd'en.

Så booter du ikke fra CD'en.
hvis et kørende OS var nødvendigt for at boot'e cd'en hvordan skulle man
så nogensinde komme fra ægget til hønen.

Fra : SpookiePower

Dato : 02-01-07 19:23

Claus Albæk wrote:

> Så booter du ikke fra CD'en.
> hvis et kørende OS var nødvendigt for at boot'e cd'en hvordan skulle man
> så nogensinde komme fra ægget til hønen.

Nej vel, sådan vil jeg også mene det.
Men sjovt nok, så har jeg boot'et temmelig mange gange, og pludselig
virker den med mellemrum. jeg har intet ændret på får at få den til at
virke, men som sagt sker det kun bogle gange at den boot'er fra CD'en.

Men jeg er så løbet ind i endnu et problem.

Efter at have trykket 'R' og er kommet ind i genoprettelseskonsolen,
tror jeg den hedder (dos skærmen) så er det mit F-drev der pludselig
er C-drevet. Kan det tyde på at det er boot.ini der er noget i vejen
med ?

Og hvis jeg nu vil forsøge at oprette en ny boot.ini file, vil den så
ikke tro at det er F-drevet der skal laves om til C-drev ? det ville
jo ikke være så godt.

Fra : SpookiePower

Dato : 02-01-07 19:56

Nu står jeg snart af !!
Den vil igen simpelthen ikke boote op på cd'en. Hvis jeg prøver
30 gange er jeg heldig vis den boot'er een gang. Nå, men da det
lykkedes sidst at boote fra cd'en, skulle jeg skrive
"expand hal.dll c:\windows\system32" og fik beskeden "adgang nægtet".
Jeg kunne så i samme omgang se at mit F-drev pludselig var lavet
om til C-drev. Min plan er at formatere det hele og starte forfra
med hvis det nu skulle lykkedes mig at boote fra cd'en og jeg
vælger at formatere C-drevet - gad vide om den så vil formatere
mit F-drev og lave det om til C-drev. Tror i det ?

Fra : Gamle

Dato : 02-01-07 20:18

SpookiePower wrote:
> [...]
> 30 gange er jeg heldig vis den boot'er een gang. Nå, men da det
> lykkedes sidst at boote fra cd'en, skulle jeg skrive

Jeg tror du skal prøve at få hd over i en anden pc og scanne den. Du kan så
også få reddet dine data.

Mvh.
Torben

Fra : SoftMan Brian

Dato : 02-01-07 20:22

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> wrote in message
> [...]
> lykkedes sidst at boote fra cd'en, skulle jeg skrive
> "expand hal.dll c:\windows\system32" og fik beskeden "adgang nægtet".

R finten (recovery console) er lidt besværlig... det er lidt mere
brugervenligt at køre installationen, og bede den om at installere samme
sted som windows er installeret, så vil den spørge om den skal
opgradere/reparere (kan ikke lige huske nøjagtigt hvad), det svarer du ja
til, og så overskrives alle filer.

Jeg har en mistanke om at dit F drev er et gammeldags ide drev, og dit c
drev er SATA eller SCSI, og så kan du have brug for en driver diskette, for
at XP cd'en kan se harddisken (eller for at være korrekt controlleren)

Mvh.
Brian

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-01-07 00:09

> [...]
> vælger at formatere C-drevet - gad vide om den så vil formatere
> mit F-drev og lave det om til C-drev. Tror i det ?

Det er svært at spå om, hvorledes den vil gøre, når man er i tvivl om, hvor
du befinder dig.
Jeg synes ikke, at jeg har set at du har skrevet, at din bios er sat til at
boote fra cd.en som den første enhed? Det er ligesom første trin for at være
sikker på, at man kan boote fra en cd.
Dernæst skal du være opmærksom på, at hvis du vil ind og fjerne partitioner
og formattere, så bør du ikke bruge genoprettelseskonsollen.
Du skal altså ikke vælge denne reparation men boote forbi og godkende
licensbetingelserne. Så dukker selve installationsbilledet frem, og her
skulle du kunne se alle dine partitioner/drev, således at du vil kunne vælge
det rigtige at installere på (skulle du kunne se, hvis du ved hvor stort
drevet er). Her kan du fjerne og oprette partitioner, formattere og
installere.
Men en helt anden mulighed kunne være følgende:
Jeg er også stødt på denne fejl, og da jeg bootede på win xp cd og valgte
repair consol, kunne jeg se, at filen rent faktisk lå hvor den skulle. Så
prøv at boote på cd.en og se lige om den rent faktisk mangler.
Jeg har lige googlet lidt, og bl.a. fundet følgende, som også var fra et
spørgsmål, hvor hall.dll manglede, men hvor det rette problem rent faktisk
var, at boot.ini var beskadiget. Måske er det det samme hos dig.
Her få du en forklaring:

That message is rather misleading. It happens because the boot.ini file
that tells the boot where to look for 'Windows' is damaged, so it is
looking for files in the wrong place - hal.dll just happens to be the
first one it looks for.

Set the BIOS to boot CD before Hard Disk. Boot the XP CD and, instead
of Setup, take the immediate R for Repair. Assume any password
requested is blank, and TAB over.

Use
Attrib -H -R -S C:\boot,ini
DEL C:\boot.ini
to delete the bad one
BootCfg /Rebuild

to search for Windows installations and make a new one

Herved får du slettet din boot.ini og lavet en ny, hvorefter du så skulle
kunne boote igen.
Det var løsningen for mig.

Kurt

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-01-07 11:22

On Thu, 4 Jan 2007 00:08:49 +0100, "Kurt B. Andersen"
<kurtanospam@privat.dk> wrote:

>Jeg har lige googlet lidt, og bl.a. fundet følgende, som også var fra et
>spørgsmål, hvor hall.dll manglede, men hvor det rette problem rent faktisk
>var, at boot.ini var beskadiget. Måske er det det samme hos dig.

Det kan jeg bekræfte.
Jeg har prøvet via notepad at rette i BOOT.INI og fået fejlen at den
ikke kan finde hal.dll.

Bootede på en fusk cd der kan køre windows fra CD og rettede fejlen
hvorefter Win XP bootede fint igen.

>BootCfg /Rebuild

Tak for tippet... det vil jeg gemme. )
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : SpookiePower

Dato : 04-01-07 19:34

Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> boote fra cd.en som den første enhed? Det er ligesom første trin for at være

Jo, det har jeg gjort fra første step.

> [...]
> det rigtige at installere på (skulle du kunne se, hvis du ved hvor stort
> drevet er). Her kan du fjerne og oprette partitioner, formattere og

Nej, det bliver aldrig vist hos mig...

Når det engang imellem lykkedes mig at boote
fra min original XP cd, kommer det billede frem, hvor man bla kan
vælge R for repair. Herefter hopper den over i en dos-skærm som
den kalder for genoprettelseskonsolen, uden at jeg på noget tidspunkt
bliver bedt om at indtast administrator-password. Når jeg skriver C: viser den
mig F: drevet. Så det virker som om at mit C: drev er lavet om til F: drev.
Det er sikkert derfor at hal.dll mangler, da den jo ligger på det "rigtige"
C: drev.

> [...]
>
> to search for Windows installations and make a new one
>
> Herved får du slettet din boot.ini og lavet en ny, hvorefter du så skulle

Tror jeg vil prøve at koncentrere mig om boot.ini istedet for hal.dll problemet.
Men når jeg skriver DEL C:\boot.ini vil den jo kigge på mit F: drev hvor der
ikke ligger nogen boot.ini eller hal.dll

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-01-07 21:15

> [...]
> den kalder for genoprettelseskonsolen, uden at jeg på noget tidspunkt
> bliver bedt om at indtast administrator-password.

Når du kommer til dette sted, må du ikke vælge R for repair. Du skal
fortsætte forbi dette punkt og så kommer du frem til licensbetingelser osv.

> [...]
> der
> ikke ligger nogen boot.ini eller hal.dll

Så er næste spørgsmål: Kan du overhovedet se dit c-drev når du står i denne
kommando prompt? Dit problem er måske retteligt, at der er noget galt med
din harddisk, hvor c ligger.
En helt anden løsning kan være at hente ultimate boot cd og så prøve at
boote på den og se, hvad du så kan se.
Med ultimate boot cd kan du boote i et win xp miljø som udelukkende kører i
ram. Fra denne cd kan man så arbejde med forskellige explorers, stifindere,
alle mulige værktøjer osv. Et utroligt nyttigt værktøj. Det vil blandt andet
sige, at du via den kan se dine harddiske og hvorledes de optræder. Du vil
også på denne måde kunne komme ind og reparere boot.ini, åbne boot.ini og
redigere i den osv. Evt kopiere en anden boot.ini over på pc.en.
Der er nærmest uanede muligheder med dette fremragende og GRATIS værktøj.
Det kan hentes her:
http://www.ubcd4win.com/
Det findes også i en dos version.
Når du kommer ind på siden er der link til download i venstre side, og der
kan du også finde en List of tools, som beskriver alle de værktøjer, som der
følger med.

Kurt

Fra : SpookiePower

Dato : 05-01-07 15:17

Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> kan du også finde en List of tools, som beskriver alle de værktøjer, som der

Det ser interessant ud. Det vil jeg prøve. Takker.

Fra : SpookiePower

Dato : 02-01-07 18:38

knudsen wrote:

> [...]
> skærmen, trykkes på R-tasten på tastaturet. Så fortsætter opstartsprocessen
> på normal vis, men undervejs gendannes alle beskadigede systemfiler

Det er det jeg prøver på, men at trykke F8 under opstart, har jeg ikke
prøvet. Det vil jeg forsøge mig med.

Fra : DonE_8700

Dato : 03-01-07 13:32

SpookiePower skrev:

> Det er det jeg prøver på, men at trykke F8 under opstart, har jeg ikke
> prøvet. Det vil jeg forsøge mig med.

Nu kommer jeg lige med et input....
Jeg har haft samme problem engang. Det tog ca 14 dage inden jeg fik løst
mit problem.
Efter at jeg havde installeret Xp satte jeg en ekstra RAM blok i dyret.
Den skulle jeg så bare fjerne igen. Derved forsvandt mit problem.
Satte så blokken i igen, efter jeg var færdig med at rode med maskinen.
--
DonE

Fra : SpookiePower

Dato : 03-01-07 16:48

> Det jeg tænker på, har han i det hele taget sat PCen til, at BOOTE op fra
> CDen i Bios

Ja, jeg har både prøvet at sætte den op til at boote fra cd'en via
BIOS
og ved brug af F8.

Fra : SpookiePower

Dato : 03-01-07 16:53

> [...]
> en gang imellem? Læs lige hans indlæg igen.
> Hvis han ikke kan starte windows op, hvordan skal han så komme ind i

Jeg kan godt komme ind i BIOS, men når den så er kørt, så er det
jeg
får hal.dll fejlbeskeden. Uanset om det er HD'en, CD'en Floppy'en der
er sat til at boote. Den når ikke at boote fra nogle af disse drev.

Fra : Pluto

Dato : 03-01-07 23:25

Jeg skulle igennem samme mareridt i sommers.
Det skete mens jeg legede med partitioner (True Image)
Det har intet med XP at gøre. Det er noget med at boot.ini styrer XP hen til en forkert
partition. Det er en velkendt fejl. det er utroligt at Bios ikke kommer med lidt
vejledning. Man er total hjælpeløs.

Fra Acronis support fik jeg gratis en kopi af Acronis disk director suite. Den kunne
tage backup af datapartitionen.
Bagefter måtte jeg slette alle partitioner på harddisken og starte helt forfra.