MS Windows
briani 27239
LAN og default gateway ?
Fra : Komodovaran

Dato : 29-12-06 00:57

Hej
Jeg sidder på et LAN i 192.168.0.xxx hvor alle PC-er, netværksprintere,
mv. har faste IP numre (DHCP server bruges ikke), og alle har default
gateway til WAN på routeren på adressen 192.168.0.1
Alt fungerer og alle kan snakke sammen.

Så vil jeg udskifte routeren midlertidigt med en anden som jeg ikke har
adgang til. Men den har default gateway på 192.168.1.1

Hvordan får jeg nemmest koblet hele mit eksisterende LAN til WAN på den
nye router 192.168.1.1 uden at omkonfigurere alle netkortene på PC-ere
og netværksenheder ?

Jeg skal senere tilbage til den gamle router. Jeg har kun en router. Jeg
har nu sat to netkort i en af PC-erne som kører Windows2000. Kan disse
konfigureres og bridges og i givet fald hvordan ?
Foreløbig har jeg sat default gateway til 192.168.0.1 på det ene netkort
og default gateway 192.168.1.1 på det andet.

Fra : claus b. p.

Dato : 29-12-06 01:55

"Komodovaran" <.@.> wrote in message news:en1lnh$5tm$1@aioe.org...
> [...]
> Foreløbig har jeg sat default gateway til 192.168.0.1 på det ene netkort
> og default gateway 192.168.1.1 på det andet.

Det nemmeste er at beholde den gamle router imellem netværket og den nye
router. Den skal så bare have en adresse i 192.168.1.x i wan siden. Du kan
ikke nå 192.168.1 netværket fra dine eksisterende PC'er uden ekstra router,
hvis du kører med standard netmaske. (255.255.255.0)
Men det er da helt tumpet ikke bare at ændre den nye router til 192.168.0.1
på LAN siden.
Alternativt sætter du alle maskiner til DHCP og lader routeren tildele
adresser mv. Så kan du skifte router så tit du vil.

/Claus

Fra : Komodovaran

Dato : 29-12-06 03:05

claus b. p. wrote:

> Det nemmeste er at beholde den gamle router imellem netværket og den nye
> router. Den skal så bare have en adresse i 192.168.1.x i wan siden.

Men den skal til reparation, derfor dette scenario

> Du kan
> ikke nå 192.168.1 netværket fra dine eksisterende PC'er uden ekstra router,
> hvis du kører med standard netmaske. (255.255.255.0)

Ja alle subnet mask er (255.255.255.0)

> Men det er da helt tumpet ikke bare at ændre den nye router til 192.168.0.1
> på LAN siden.

Ja men jeg kan ikke få adgang til dyret. Det er en speedstream 5781 som
jeg har lånt af en TDC kunde som ikke bruger den. Sådan en har vist ikke
et webinterface og jeg gider ikke sætte mig ind i kommandoer når jeg
bare skal låne den i nogle uger. Men er den til at resette eller knække
passwordet på ?

> Alternativt sætter du alle maskiner til DHCP og lader routeren tildele
> adresser mv. Så kan du skifte router så tit du vil.

Det dur ikke, da netværksenhederne SKAL have de bestemte IP numre, og
jeg kan jo ikke få adgang til routeren for at definere MAC adresserne så
DHCP'en kan tildele de rigtige IP numre.

Jeg tænkte om man ikke kunne lave en VPN kanal mellem de to LAN (to
netkort) eller installere noget routersoftware på PC-en med de to netkort ?

Win2000 har en kommando som hedder "route" som jeg lige paster ind
herunder, mon ikke den kan bruges ?

Manipulates network routing tables.

ROUTE [-f] [-p] [command [destination]
[MASK netmask] [gateway] [METRIC metric] [IF interface]

-f Clears the routing tables of all gateway entries. If
this is
used in conjunction with one of the commands, the tables are
cleared prior to running the command.
-p When used with the ADD command, makes a route persistent
across
boots of the system. By default, routes are not preserved
when the system is restarted. Ignored for all other
commands,
which always affect the appropriate persistent routes. This
option is not supported in Windows 95.
command One of these:
PRINT Prints a route
ADD Adds a route
DELETE Deletes a route
CHANGE Modifies an existing route
destination Specifies the host.
MASK Specifies that the next parameter is the 'netmask' value.
netmask Specifies a subnet mask value for this route entry.
If not specified, it defaults to 255.255.255.255.
gateway Specifies gateway.
interface the interface number for the specified route.
METRIC specifies the metric, ie. cost for the destination.

All symbolic names used for destination are looked up in the network
database
file NETWORKS. The symbolic names for gateway are looked up in the host name
database file HOSTS.

If the command is PRINT or DELETE. Destination or gateway can be a wildcard,
(wildcard is specified as a star '*'), or the gateway argument may be
omitted.

If Dest contains a * or ?, it is treated as a shell pattern, and only
matching destination routes are printed. The '*' matches any string,
and '?' matches any one char. Examples: 157.*.1, 157.*, 127.*, *224*.
Diagnostic Notes:
Invalid MASK generates an error, that is when (DEST & MASK) != DEST.
Example> route ADD 157.0.0.0 MASK 155.0.0.0 157.55.80.1 IF 1
The route addition failed: The specified mask parameter is
invalid. (Destination & Mask) != Destination.

Examples:

> route PRINT
> route ADD 157.0.0.0 MASK 255.0.0.0 157.55.80.1 METRIC 3 IF 2
destination^ ^mask ^gateway metric^ ^
Interface^
If IF is not given, it tries to find the best interface for a given
gateway.