MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Opløsning for høj...?
Fra : Thomas

Dato : 25-12-06 18:31

Hej.

Jeg har netop købt mig en fin ny fladskærm, og håbede på at nu skulle mine
trætte gamle øjne endelig have en god oplevelse.
Men det jeg nu oplever er tæt på at være stik modsat, da opløsningen på min
nye fladskærm er 1440x900, og dette gør nu alting så småt at jeg oplever at
jeg, modsat før, skal koncentrerer mig alt for meget ved alm. skærm arbejde.

Med til historien skal også med at jeg ikke ser voldsomt godt, og min
normale opløsning på min CRT skærm har altid stået til 800X600, da dette var
en behagelig skærmopløsning for mig.

Med den nye skærm har jeg selvfølgelig valgt "store Ikoner" og "store
skrifttyper". Dette virker sådan set også ganske fint på skrivebordet og
div. dialog bokse fra Windows.
Men lige så snart jeg starter programmer eller surfer på Internettet, så er
alting så småt at jeg må sidde meget tæt på skærmen, og slet ikke oplever
den behaglighed ved min nye gode skærm.

Så er spørgsmålet så hvad man gør, når nu sådan en fladskærm skal køre i en
opløsning angivet af producenten og ikke bare en tilfældig behagelig lavere,
som man kender fra CRT skærme ?

Allerhelst ville jeg jo gerne kunne sætte et flueben et sted, og så blev
alting bare større.

Er der nogen gode tips ?
Mit system er XP.
Skærmen er en Acer AL1916W

Thomas.

Fra : John

Dato : 25-12-06 18:44

"Thomas" <oz1jte@REMOVETHISmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har netop købt mig en fin ny fladskærm

Tillykke!

> [...]
> alting så småt at jeg oplever at jeg, modsat før, skal
> koncentrerer mig alt for meget ved alm. skærm arbejde.

Tip: Hvis bredformat, sæt den fx til 1024x768

Hvis alm. format, sæt den til 800x600 som du plejer

Fabrikantens oplysning er blot max anbefaling.

Mvh John

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 25-12-06 19:31

"John" <nogen@pladderballe.ok> skrev :

>Fabrikantens oplysning er blot max anbefaling.

Nej, ikke ved fladskærme.

Skærmbilledet bliver væsentæig ringere i en anden opløsning end
den skkærmen er lavet til.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : gb

Dato : 28-12-06 18:32

Kerim Ellentoft <kerim@mail.tele.invalid> wrote in

Kerim
(Sura 3, vers 87)

Idiot.

--
GB

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 28-12-06 23:29

gb wrote:

> Idiot.

Hvem? Er du klar over, at det er dårlig opførsel at kommenter hvad der
bliver skrevet i en signatur, når ellers signaturen overholder standarten?
Og sandelig, det gør kerims.

mvh
Henning

Fra : gb

Dato : 29-12-06 12:58

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> wrote in

> Hvem? Er du klar over, at det er dårlig opførsel at kommenter hvad
> der bliver skrevet i en signatur, når ellers signaturen overholder
> standarten? Og sandelig, det gør kerims.

Jeg forbeholder mig retten til at forholde mig til nykonverterede
idioter, som kalder sine landsmænd for fortabte tabere. Signatur eller
ej. Manden gør det jo for at provokere.

EOD.

--
GB

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 29-12-06 20:50

"gb" <nospam@no.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg forbeholder mig retten til at forholde mig til nykonverterede
> idioter, som kalder sine landsmænd for fortabte tabere. Signatur eller

Har du aldrig hørt om noget der kaldes ytringfrihed?
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : gb

Dato : 30-12-06 00:45

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> wrote in

> Har du aldrig hørt om noget der kaldes ytringfrihed?

Jo, det er den, jeg benytter mig af.

--
"I pass judgment on them that their men shall be killed, their women
and children made captives, and their property divided."

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 30-12-06 08:46

> [...]
> "I pass judgment on them that their men shall be killed, their women
> and children made captives, and their property divided."

Ja ja men den gælder alle veje § 77
Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine
tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende
forholdsregler kan ingensinde på ny indføres.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as
P.S. Godt nytår EOD

Fra : gb

Dato : 30-12-06 22:11

> [...]
> offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur
> og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny

Er det censur, at jeg kalder manden idiot? Få lige styr på begreberne.
Gudfaderbevares.

--
GB

Fra : Søren Nielsen

Dato : 25-12-06 23:13

John wrote:
> Fabrikantens oplysning er blot max anbefaling.
>
> Mvh John

Nej, *anbefalet* opløsning. Og derfor bør en fladskærm køre i den opløsning,
som producenten opgiver.

Søren

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-12-06 19:30

Thomas skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> og min normale opløsning på min CRT skærm har altid stået til
> 800X600, da dette var en behagelig skærmopløsning for mig.

Sæt den bare ned til f.x. 1024x768 eller 800x600 - det vil virke
fint.

Selvom du har en bil, der kan køre 180 km i timen, så kan den jo
også sagtens køre langsommere

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Thomas

Dato : 25-12-06 20:13

> Selvom du har en bil, der kan køre 180 km i timen, så kan den jo også
> sagtens køre langsommere
>
> Jan

Hej Jan.

Tror desværre ikke at den sammenligning holder mht. fladskærme, som har
bedst performance ved netop den anbefalet opløsning.

Thomas.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-12-06 00:15

Thomas skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Tror desværre ikke at den sammenligning holder mht.
> fladskærme, som har bedst performance ved netop den anbefalet
> opløsning. Thomas.

OK - måske er det rigtigt, men jeg har ingen problemer med at
sætte opløsningen ned - jeg kører 1024x768 da det passer bedst
til mit syn - og det fungerer for mig bedre end den anbefalede
opløsning - og giver ingen problemer her.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-12-06 12:18

Jan Vestergaard skrev:

> [...]
> til mit syn - og det fungerer for mig bedre end den anbefalede
> opløsning - og giver ingen problemer her.

Læs evt.: <http://www.flatpanels.dk/tvbegreber.php#9> - hvor bla.
det med 'native' opløsning er beskrevet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-12-06 19:39

On Mon, 25 Dec 2006 18:30:59 +0100, "Thomas"
<oz1jte@REMOVETHISmail.dk> wrote:

>Er der nogen gode tips ?
>Mit system er XP.
>Skærmen er en Acer AL1916W

Selve skærmopløsningen bør du ikke ændre: Der får man det bedste
resultat hvis den svarer til skærmens fysiske opløsning.

Men du kan jo 'lege' lidt med DPI-instillingen.

Den finder du under 'Egenskaber for Skærm' -> fanebladet
'Indstillinger' -> knappen 'Avanceret' -> fanebladet 'Generelt'.

<mlr>

Fra : Thomas

Dato : 25-12-06 20:23

> Men du kan jo 'lege' lidt med DPI-instillingen.
>
> Den finder du under 'Egenskaber for Skærm' -> fanebladet
> 'Indstillinger' -> knappen 'Avanceret' -> fanebladet 'Generelt'.
>
> <mlr>

Hej.

Netop disse indstillinger har jeg selvfølgelig leget lidt med, og som jeg
vist også skrev fundet et ganske fornuftigt resultat ved f.eks. proceslinje,
dialogbokse, windowsbeskeder osv osv., men når man starter programmer eller
browser på Internettet, så hjælper disse indstillinger ikke meget.
Alt er langt mindre end jeg gerne ville have.

Man kan i Internet eksplore under "Vis" og "Skriftyper" godt vælge en større
skrifttype, men da dette kun virker på nogen ganske få hjemmesider, så er
det tit at en hjemmeside kun fylder måske 50-60% af skærmens bredde, og
dette er da dårlig udnyttelse som vil noget.

Problemet ved at vælge større skriftyper under skæmindstilliger er også at
mange rammer på div. hjemmesider ikke kan "rumme" de store skriftyper, og så
deles linjen i 2, og det endelige resultat bliver noget markværk at se
på...Æv.

Så det flueben som giver mig det gode gamle udseende fra min tid med 800x600
leder jeg stadig efter...
Men tak for tipset.

Thomas.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-12-06 20:57

Thomas wrote:

> [...]
> også at mange rammer på div. hjemmesider ikke kan "rumme" de store
> skriftyper, og så deles linjen i 2, og det endelige resultat

Med Internet Explorer 7 (og Opera for den sags skyld) kan du vælge
zoom, der også ændrer størrelsen på grafik og andre elementer. Måske
kan det hjælpe dig?

Ellers kan du forsøge om din bærbare kan overtales til at køre 720x450
pixels, evt. vha. PowerStrip eller lignende tredjepartsprogrammer.
Skærme på bærbare har ganske rigtigt problemer med at køre andet end
deres specificerede opløsning, men hvis du kører halv opløsning i
bredde og højde, vil skaleringen være med hele pixels, hvilket ser
glimrende ud.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 25-12-06 23:48

"Thomas" <oz1jte@REMOVETHISmail.dk> skrev i en meddelelse

> Så det flueben som giver mig det gode gamle udseende fra min tid med
> 800x600 leder jeg stadig efter...
> Men tak for tipset.

Højreklik på skrivebordet -> Egenskaber -> Indstillinger -> Skærmopløsning.
Stil den til 800x600.

Uanset om der er nogle, der mener at kvaliteten forringes ved ikke at bruge
den anbefalede opløsning, kan du jo være ligeglad, idet du jo ikke kan se
noget i den opløsning.

Personligt kan jeg ikke se nogen kvalitetesforringelse ved at sætte
opløsningen ned.

Flemming Nielsen

Fra : Rado

Dato : 26-12-06 04:17

On Mon, 25 Dec 2006 20:23:16 +0100, "Thomas"
<oz1jte@REMOVETHISmail.dk> wrote:

>Så det flueben som giver mig det gode gamle udseende fra min tid med 800x600
>leder jeg stadig efter...

Alternativt kan du jo prøve et program der kan skifte mellem de
forskellige opløsninger med et enkelt klik, f.ex.:

http://www.greenparrots.com/aqr.html

(der er et link til en freeware version nederst på siden)

--
Rado

"Men are born ignorant, not stupid. They are made
stupid by education." - Bertrand Russell

Fra : Edmund

Dato : 27-12-06 14:55

> Man kan i Internet eksplore under "Vis" og "Skriftyper" godt vælge en
> større
> skrifttype, men da dette kun virker på nogen ganske få hjemmesider

Har du været inde i funktioner internetindstillinger og hjælp til
handicappede
og sætte kryds i ignorer skriftstørrelser.

Bare hvis du ikke lige kendte muligheden
Har prøvet at rode med det samme på en normal 1280 1024 skærm, uden at
finde en god løsning

--
Mvh Edmund

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-06 09:41

Jeg gider heller ikke den høje opløsning og har også sat min lidt ned. Det
gav et lidt "grumset" billede, men ved at sætte opdateringsfrekvensen lidt
ned er billedet igen blevet flot og skarpt.

Mvh. Per.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-12-06 12:48

Thomas wrote:
> [...]
> jeg, modsat før, skal koncentrerer mig alt for meget ved alm. skærm arbejde.
[...]
Det er rigtigt nok at man generelt ikke skal nedsætte opløsningen i
forhold til hvad en fladdert er konstrueret til (er jeg sikker på - jeg
har aldrig prøvet det, da jeg selv stadig bruger en CRT), men én ting du
måske kan gøre er at dividere antallet af pixels med 2, altså sætte
opløsningen til 720x450. Hvis det rent teknisk kan lade sig gøre, så
burde det give et godt billede, selv om antallet af pixels i højden
bliver lidt lille.

Du kan også skifte til en ordentlig browser, som f.eks. Mozilla FireFox,
der tillader dig at styre skrifttypestørrelsen på alle de websites du
besøger.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Else Holm

Dato : 26-12-06 20:03

Peter Knutsen wrote:

> [...]
> Mozilla FireFox, der tillader dig at styre
> skrifttypestørrelsen på alle de websites du besøger.

Emnet har været oppe den 18-09-06 - du kan læse et forslag til en
løsning her

Jeg har haft samme problem som dig. Jeg har ændret
skærmopløsningen til 800x600 - det kan jo ikke nytte noget, at
skærmen fra fabrikantens side er !født" til en højere opløsning,
hvis mine øjne ikke kan læse det!

--
Else

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-12-06 20:31

Else Holm wrote:
> Emnet har været oppe den 18-09-06 - du kan læse et forslag til en
> løsning her

Den slags links virker ikke i alle newsreaderprogrammer. Prøv via
GoogleGroups og TinyURL i stedet.

> Jeg har haft samme problem som dig. Jeg har ændret skærmopløsningen til
> 800x600 - det kan jo ikke nytte noget, at skærmen fra fabrikantens side
> er !født" til en højere opløsning, hvis mine øjne ikke kan læse det!

Jeg synes det er noget vrøvl, det med svage øjne. Det er principielt
*brugeren* der styrer hvad der vises på skærmen, herunder størrelsen på
skrifttyper. Mange vælger så, i værste fåre-stil, at bruge elendig
software som ikke giver brugeren de rettigheder som denne bør have, med
problemet til følge hvis man er svagtseende.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Thomas

Dato : 27-12-06 09:24

> [...]
> software som ikke giver brugeren de rettigheder som denne bør have, med
> problemet til følge hvis man er svagtseende.

Hej igen.

Jeg vil gerne takke alle som har givet et godt tip med på vejen, dog minus
ovenstående indlæg som ikke indeholder meget information.
Jeg har forsøgt de ting som ligger lige til højre fod i XP, men syntes ikke
rigtig jeg får den komfort jeg leder efter.

Enten er det kun noget af skærmen man ændre skriftstørrelse på(eks.vis
stadig lille musepil osv.), eller også virker de forskellige zoom værktøjer
lidt besværlige at bruge, da man skal trække rundt på mange af bjælkerne for
at få centreret eks.vis en hjemmeside midt på skærmen, hver gang man åbner
en ny side.
Hvis man ændre skriftstørrelser i f.eks. IE7 og bruger zoom, så er dette
måske fint, men skal man pludselig over i Word eller et andet program, så er
menubjælker osv. igen så små at det ikke giver den komfort i skærmarbejdet
som jeg ved må kunne findes.
Alt sammen "problemer" man godt kunne leve med, men hvis det ikke var
nødvendigt så gælder det jo om at finde den rigtige løsning.

I øvrigt lige en bemærkning til Peter, som mener det er noget vrøvl med
svage øjne.
Dette er vist det eneste som der ikke kan stilles spørgsmålstegn ved, selvom
meget af det andet vi snakker om her er temmelig subjektivt.
Hvis du virkelig kendte til noget som kunne hjælpe, så ville det klæde dig
bedre, at beskrive et stykke software du kender til og som måske ville kunne
bidrage med en løsning.
Det kunne jo være at det var af ren uvidenhed at jeg søgte hjælp i denne
gruppe.

Thomas.

Fra : emj

Dato : 27-12-06 10:11

Thomas skrev:

>Hvis du virkelig kendte til noget som kunne hjælpe, så ville det klæde dig
>bedre, at beskrive et stykke software du kender til og som måske ville kunne
>bidrage med en løsning.

Hvis du er så svagtsynet, at du ikke kan nøjes med den hjælp, der er
at hente her, så prøv at spørge hos Dansk blindeinstitut. De har
kendskab til de hjælpemidler, der er bedst egnet for svagtseende.

Hvis det blot handler om at læse tekster på skærmen, så er
http://www.adgangforalle.dk/
Alle tiders hjælpemiddel. Det er et lille program, som kan læse al
tekst højt for dig.
Mine små børnebørn, der endnu ikke selv kan læse, bruger værktøjet
flittigt.

Hilsen emj

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-12-06 13:30

Thomas wrote:
[...]
> I øvrigt lige en bemærkning til Peter, som mener det er noget vrøvl med
> svage øjne.

Det var ikke det jeg skrev.

> [...]
> bidrage med en løsning.
> Det kunne jo være at det var af ren uvidenhed at jeg søgte hjælp i denne

Det er det tydeligvis.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : gb

Dato : 28-12-06 18:31

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> wrote in news:459171ed$0$4171
$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

news:450ed7fd$0$3450$edfadb0f@dread11.news.tele.dk virker kanske bedre?
Klamamserne laver ged i koden.

--
GB

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-12-06 22:26

gb wrote:
> "Else Holm" <holm_49@hotmail.com> wrote in news:459171ed$0$4171
>
> news:450ed7fd$0$3450$edfadb0f@dread11.news.tele.dk virker kanske bedre?
> Klamamserne laver ged i koden.

Gederiet kan man slippe for hvis man laver mellemrum mellem klamamserne
og URL'en, altså sådan her: < http://www.tinyurl.com >.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : gb

Dato : 29-12-06 16:31

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote in

> Gederiet kan man slippe for hvis man laver mellemrum mellem
> klamamserne og URL'en, altså sådan her: < http://www.tinyurl.com >

Det er nu mere det, at news: står udenfor klamamserne i Elses indlæg,
jeg tænker på. Nå, det er måske ved at blive OT, dete her.

--
GB

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 29-12-06 15:02

Thomas skriblede:
> [...]
> på min nye fladskærm er 1440x900, og dette gør nu alting så småt at
> jeg oplever at jeg, modsat før, skal koncentrerer mig alt for meget

Fandt lige dette, ved ikke om det kan bruges:

Knivskarp skærmvisning - Windows XP

Har du, hvad der ofte kan være et problem på bærbare computere
samt fladskærme, problemer med uskarp skrift på din skærm?
Du kan få en knivskarp visning af din skærmskrift ved at gøre følgende:

Klik på "Start" - "Kontrolpanel".
Klik på linket "Udseende og temaer".
Klik på linket "Skærm" nederst i vinduet.
Vælg fanen "Udseende".
Klik på knappen "Effekter".
Sæt tjekmærke ud for "Brug følgende metode til at udjævne kanter på
skærmskrifttyper:".
Klik på "Pop-up menuen og vælg "Cleartype" - Klik på "OK".
Klik på "OK" igen.
Luk vinduet "Udseende og temaer".

Nu fremstår din skærmskrift knivskarp både i almindelighed og i alle
programmer så som Excel, Word etc.

Det skal dog siges, at Cleartype skriften på enkelte almindelige skærme
kan se en smule kantet ud, så derfor bør du forsøge dig frem.

For at komme tilbage til standard opsætningen skal du følge ovenstående,
men denne gang fjerne tjekmærket ud for "Brug følgende metode til at
udjævne kanter på skærmskrifttyper:".

--
Lars Fragstrup