uansvarligt
Fra : Bettina

Dato : 28-06-01 11:08

Her til morgen da jeg var ude at gå med Mocka, stødte jeg for 3. gang på en
dalmantiner-han der var ude at gå tur med sig selv. Sidste gang jeg mødte
ham var mens Mocka var i løbetid, så det var rimelig nemt at indfange ham og
bringe ham hjem til sine ejere (han har heldigvis navneskilt på). deres
reaktion da jeg afleverede ham: nå...ind Paw.
Ingen bekymring fra dem overhovedet.
Her til morgen fulgte han også pænt med og jeg gik hen og ringede på døren.
Fruen i huset åbnede og kaldte ham bare ind. Jeg spurgte om ikke de var
bekymrede for om han blev kørt over. "nej, han har respekt for biler, bare
rolig, der sker ikke noget, det gør han tit det der" "han er lige blevet
kastreret, så han er blevet meget mere rolig".

Jeg var fuldstændig rystet. Godt nok er der ikke den vilde trafik lige der
hvor de bor, men sidste gang var han næsten nået op til Vejlands Allé, som
er en meget trafikkeret vej, hvor bilerne kører 80 km i timen. (ca 500 m fra
deres hjem).
En del af deres have er indhegnet med et 2 m højt hegn, men han kommer
åbenbart ud på en eller anden måde aligevel

kan man anmelde dem til et eller andet sted eller skal man bare håbe der
ikke sker den stakkels hund noget?

Bettina

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 28-06-01 11:47

Du kan vel melde dem til politiet, men om de vil gøre noget ved det, er
tvivlsomt.

http://www.cairn.dk/info/hundeloven.htm#Løse%20hunde

citat:"§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade
hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser mv., der er åbne for
almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en
person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være
under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller
forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden
holdes tæt ind til ledsageren"
"Stk. 3. Uden for København, Frederiksberg og Gentofte samt byer med over
15.000 indbyggere skal schæferhunde, dobermanpinschere, rottweilere,
bulldogge, boksere, newfoundlændere, sct. bernhardshunde, grand danois´er,
leonbergere, skotske hyrdehunde, broholmere, mynder, dalmatinere, hønsehunde
(tysk korthår, pointer, setter, griffon), krydsninger af disse racer samt
enhver større hund, der efter sin race eller sin karakter kan sidestilles
med de nævnte hunde, føres i bånd eller holdes indelukket
eller forsvarligt bundet fra solnedgang til solopgang, dog mindst i tiden
fra kl. 18 til kl. 6. "

--
-Trine

Se Robin på http://knarf.adsl.dk

Fra : Ann K.

Dato : 28-06-01 13:17

Hej Bettina.
Vil give dig helt ret... det er komplet uforsvarligt at lade hunden rende
som den selv vil! Men som du desværre har observeret er ejerne ligeglade...
Prøv at gøre som vi har gjort et par gange... Fjern halsbånd og navneskilt,
kom et reb e.lign. om hundens hals og aflever den så på politistationen som
"bortkommen hund"... Hunden vil blive indleveret på dyreinternat, hvor man
vil undersøge dens (lovpligtige) identitets-chip eller tatovering... når
ejeren er fundet vil han/hun blive præsenteret for en bøde og formentlig
også en regning for hundens ophold på internatet.
Skulle ejeren selv melde hunden som bortkommen, vil man stadig forlange
betaling for internatsopholdet - bøden kan måske undgås...
Kan man ikke finde hundens ejer og denne ikke melder sig selv, vil man,
såfremt det skønnes muligt, forsøge at formidle hunden til et nyt hjem, der
nok vil være bedre end det, den nu kommer fra!
Måske et noget kompromisløst forslag fra mig... men helt ærligt, du har jo
forsøgt at tale fornuft med ejerne... det lykkedes ikke... Måske deres
fornuft sidder i pengepungen?
Mvh Ann

Fra : Aino

Dato : 28-06-01 13:53

"Ann K." wrote:

> [...]
> "bortkommen hund"... Hunden vil blive indleveret på dyreinternat, hvor man
> vil undersøge dens (lovpligtige) identitets-chip eller tatovering...

For det første bryder jeg mig ikke om forslaget om at fjerne det
lovpligtige navneskilt fra en hund - uanset hvor uansvarlige (og det er
de!) ejerne er.

For det andet har jeg hørt (hvad det nu måtte være værd) om tilfælde,
hvor hverken politi eller internat undersøgte for chip. Så er man måske
pludselig skyld i hundens aflivning :-/

Indlever den evt. med halsbånd. Når politiet har skullet ringe om den
samme hund x antal gange, skruer de nok selv bissen på.

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Jan Helbo Andreasen

Dato : 28-06-01 12:52

Aflever hunden til politiet.
Så bliver den vacineret og undersøgt samt får en overnatning i et
pensionat.
Pris ca. kr. 500
Det plejer man at blive klogere af.

Mvh

Jan Helbo Andreasen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-06-01 13:58

"Jan Helbo Andreasen" <jan_helbo_andreasen@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse news:fc.0073fb6b034720f33b9aca0028bd74ec.347214a@net.dialog.dk...
> Aflever hunden til politiet.
> Så bliver den vacineret og undersøgt samt får en overnatning i et
> pensionat.
> Pris ca. kr. 500
> Det plejer man at blive klogere af.

Både dit og Ann K`s forslag lyder yderst fornuftig MEEEEN jeg mener bare at noget sådant faktisk ikke må gøres(såfremt man kender ejeren) uden at ejeren har fået en advarsel om det ... men ideen er som sagt fin ....

Fra : Ann K.

Dato : 28-06-01 14:29

Hejsa.
Hvis jeg finder en strejfer, vil det da være mest logisk, at jeg henvender
mig hos strejferens ejere for at aflevere den - ik'?
Flabet spørgsmål, ja - men det er lige netop dén reaktion, jeg har fået et
par gange, da jeg forsøgte at henvende mig til politiet... derfor fjernes
halsbåndet og navneskiltet, inden jeg afleverer hunden!!! Så kan jeg jo ikke
se, hvor den kommer fra - vel?
Jeg taler jo ikke om den ene gang at naboens hund smuttede ud af havelågen
og "blev væk"...
Min kompromisløse holdning opstod pgr en am. staff. som altid løb rundt nede
ved Roskildevej - en dag med et tydeligt brækket ben efter et sammenstød med
en bil! Billisten var naturligvis kørt! "Sjovt" nok så man den ikke siden
uden at ejeren var med!

Mvh Ann

Fra : Lina Kugge

Dato : 28-06-01 17:31

Var ude for noget lignende for nogle år siden. Ejeren af et par Siberian
Husky's syntes at det var fint nok at de stak af under luftningen. Hun gik
da bare i 'forvejen' hjem. Resultatet var at hanhunden altid endte på
Albertslund Rideklub - uden nogen former for opsyn af ejeren, som sikkert på
det tidspunkt havde siddet godt og længe i sin sofa. Adskillige gange blev
der ringet efter hende, så hun kunne hente sin hund; hendes opfattelse var
at den kom jo nok selv hjem på et tidspunkt, når den var blevet sulten....
Til sidst blev vi trætte af at ringe efter hende, og så vidt jeg husker
endte hunden netop uden halsbånd (det måtte den 'sørme' have tabt) på den
lokale politistation. Derefter så vi den ikke igen uden ejers opsyn. Nogle
mennesker forstår bare ikke tingene medmindre man skruer bissen på -
desværre.

Lina

--

COWBOYS DO IT ALL