MS Windows
briani 27239
Sortere på basis af file extension i
Fra : Peter Knutsen

Dato : 16-12-06 11:38

Er det muligt at justere noget i Windows XP, sådan at jeg kan sortere
filerne i en folder på basis af extension, altså sådan at .doc kommer
før .mp3?

Alternativt en mulighed for at markere alle filer i folderen der har en
bestemt extension, såsom .dat, .pdf eller .txt?

Jeg ved at jeg kan gøre det med diverse file manager-programmer, men det
forekommer mig at være overkill i forhold til mit beskedne behov, som
dybest set er at kunne sortere filerne efter extension og anbringe dem i
passende foldere.

Den umiddelbare årsag til mit problem er måske at WinAMP, da jeg
installerede det, gik ind og "overtog" en masse file extensions, sådan
at de alle vises som "winamp media files" i type-kolonne, uden hensyn
til om det er lyd eller video. Er det noget man kan omgøre, uden at
afinstallere WinAMP?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-12-06 11:49

On Sat, 16 Dec 2006 11:37:44 +0100, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

>Er det muligt at justere noget i Windows XP, sådan at jeg kan sortere
>filerne i en folder på basis af extension, altså sådan at .doc kommer
>før .mp3?

Prøv at markere 'Vis' -> 'Arranger Iconer efter..' -> 'Type'.

Alternativt kan du bare klikke på 'Type' kolonnen i folderen...

> [...]
>at de alle vises som "winamp media files" i type-kolonne, uden hensyn
>til om det er lyd eller video. Er det noget man kan omgøre, uden at

Prøv at kigge i 'Mappeindstillinger' under fanebladet 'Filtyper'...

<ml>

Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-12-06 20:30

Michael Rasmussen wrote:

> Prøv at markere 'Vis' -> 'Arranger Iconer efter..' -> 'Type'.

Det løser ikke problemet. Både musikfiler og videofiler har
typebetegnelsen "Winamp media file".

> Alternativt kan du bare klikke på 'Type' kolonnen i folderen...

> Prøv at kigge i 'Mappeindstillinger' under fanebladet 'Filtyper'...

Og hvad skal jeg så gøre derefter? Jeg har været inde og kigge, men
kunne ikke finde noget brugbart.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-12-06 21:19

On Sun, 17 Dec 2006 20:30:07 +0100, Peter Knutsen

>Det løser ikke problemet. Både musikfiler og videofiler har
>typebetegnelsen "Winamp media file".

Aha, du kan åbenbart ikke 'se' filernes efternavn. Musikfiler vil
typisk være .mp3 og videofiler .avi, .mpg etc.

Hop ind i 'Mappeindstillinger', klik på fanebladet 'Vis' og fjern
fluebenet i 'Skjul filtypenavne for kendte filtyper'.

Herefter vil alle dine filer fremstå med efternavne - Det gør li'som
det hele lidt lettere. Nu kan du sortere mellem audio og video.

>Og hvad skal jeg så gøre derefter? Jeg har været inde og kigge, men
>kunne ikke finde noget brugbart.

Du får muligheden for at bestemme hvilket program der skal åbne den
givne filtype...

Alternativt kan du bare 'højreklikke' (hold shift-tasten nede imens)
på en given mediefil og vælge 'Åben med...'. Igen får du mulighed for
at bestemme hvilket program der skal åbne filen. Og hvis du sætter
flueben i 'Brug altid dette program...' er det fremover dette prgram
der anvendes når du klikker på filer af denne type....